Την εναντίωσή τους στη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ ως μέσο μαζικής μεταφοράς στην Ελλάδα εκφράζουν η Ένωση Εργαζομένων ΟΣΥ ΗΛΠΑΛ και η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ).

Οι τίτλοι τέλους, όπως γράψαμε και σε προηγούμενο δημοσίευμα, αναμένεται να πέσουν μέχρι το 2027, καθώς προχωρά και το σχέδιο της κυβέρνησης για στροφή 180 μοιρών στην ηλεκτροκίνηση, μέσω της επένδυσης εκατομμυρίων για την αγορά νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, μηδενικού αποτυπώματος, με στόχο την πλήρη ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ και του ΟΑΣΘ.

1

Μάλιστα, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, ο ΟΑΣΑ έχει προχωρήσει ήδη τη συγκοινωνιακή μελέτη, στοχεύοντας έως το 2027 να αποσυρθούν 130 από τα 210 οχήματα, με την αιτιολογία ότι τα περισσότερα οχήματα τύπου τρόλεϊ παρουσιάζουν συχνά βλάβες, κυρίως λόγω της φθοράς του χρόνου, εφόσον η ηλικία πολλών εξ αυτών φτάνει ή ξεπερνά τα είκοσι χρόνια.

Επίσης, οι όποιες βλάβες λόγω παλαιότητας των τρόλεϊ, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, έχουν ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται καθυστερήσεις στην εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ κάνουν λόγο και για αυξημένο κόστος συντήρησης, πέρα από όποιο αισθητικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο.

Ινεπέκογλου (Ένωσης Εργαζομένων ΟΣΥ ΗΛΠΑΠ): Ιστορικό έγκλημα η κατάργηση της υποδομής των τρόλεϊ

Την πεποίθηση ότι τα τρόλεϊ είναι δεν πρέπει να καταργηθούν, εκφράζει η Ένωση Εργαζομένων ΟΣΥ ΗΛΠΑΠ, μέσω μίας επένδυσης για την αγορά νέων οχημάτων in motion charging.

Όπως επισημαίνει στο mononews.gr o Στέλιος Ινεπέκογλου, Πρόεδρος ΔΣ Ένωσης Εργαζομένων ΟΣΥ ΗΛΠΑΠ, Αν. Οργανωτικός γραμματέας Εργατικού Κέντρου Αθήνας και Πρόεδρος ΔΑΚΕ ΟΣΥ ΗΛΠΑΠ «Μέσα στο πλαίσιο της ανανέωσης των αστικών συγκοινωνιών, γνωρίζαμε ότι στη β ΄φάση έρχονται 100 νέα τρόλεϊ. Η τεχνολογία In motion Charging δίνει πραγματικά απεριόριστες δυνατότητες στις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα με τις αλλαγές και την πύκνωση των δρομολογίων, μετατροπή του δικτύου κ.λπ.

Εμείς είμαστε οι πρώτοι που φωνάζουμε ότι πρέπει επιτέλους να γίνει ένας ανασχεδιασμός στον συγκοινωνιακό χάρτη στην Αθήνα, με στόχο να προσφερθούν καλύτερες υπηρεσίες στους πολίτες, αφού ο τελευταίος συγκοινωνιακός χάρτης ήταν το 2004. Τώρα, το μετρό έχει αναπτυχθεί, οπότε αναγκαστικά πρέπει να γίνει ένας τέτοιος σχεδιασμός. Αυτά, λοιπόν, τα οποία εμείς ξέραμε μέχρι την άνοιξη, ήρθαν να ανατραπούν πριν ένα-ενάμιση μήνα, με τις πληροφορίες που είχαμε, γιατί δεν είχαμε κάτι επίσημο».

Τα πλεονεκτήματα μίας επένδυσης σε τρόλεϊ

Ο κ. Ινεπέκογλου προσθέτει ότι μετά τα δημοσιεύματα περί κατάργησης των τρόλεϊ υπήρξε μια άτυπη συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, κατά την οποία ο κ. Κυρανάκης του επιβεβαίωσε την πρόθεση να μην γίνει η επένδυση σε νέες τεχνολογίες στα τρόλεϊ και ότι θα στραφούν στα ηλεκτρικά λεωφορεία.

Αυτό που τονίζει ο κ. Ινεπέκογλου είναι η σημασία της υφιστάμενης υποδομής. «Είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, το γεγονός ότι υπάρχει υφιστάμενη υποδομή και μάλιστα πολύ μεγάλη στην Αθήνα, πληρωμένη από τον ελληνικό λαό. Είναι ένα κεφάλαιο του ελληνικού κράτους. Άρα δεν μπορεί να καταργηθεί απλά με μία απόφαση εκ των πραγμάτων», λέει και εξηγεί τα πλεονεκτήματα μίας επένδυσης σε νέα οχήματα τρόλεϊ:

«Κατά την άποψή μας, δεν ενοχλεί το εναέριο δίκτυο, διότι δεν είναι χθεσινό, υπάρχει εδώ και 70-80 χρόνια. Με την ίδια λογική αύριο θα βγει κάποιος άλλος και θα πει ότι ενοχλεί και το τραμ κ.ο.κ. Αλλά σε κάθε περίπτωση, εάν υπάρχει πραγματικά πρόβλημα ή κάποιο έργο που πρέπει να γίνει, η νέα τεχνολογία δίνει τη δυνατότητα να μετατοπιστεί το δίκτυο, γιατί τα νέα οχήματα έχουν πολύ σημαντική αυτονομία εκτός δικτύου, με αισθητήρες που βγαίνο-μπαίνουν κεραίες στο δίκτυο.

Τρίτο πλεονέκτημα είναι ότι τα τρόλεϊ νέας τεχνολογίας έχουν συνεχή κίνηση, δηλαδή, δεν αποσύρονται για να φορτίσουν, όπως τα λεωφορεία, και αυτό υπάρχει για την Αθήνα και την συγκοινωνία. Με τη διάσταση που υπάρχει στις συνοικίες της Αθήνας είναι πολύ σημαντικό το συγκεκριμένο πλεονέκτημα των τρόλεϊ. Αυτό τη στιγμή που μιλάμε, ήδη τα ηλεκτρικά λεωφορεία δύο ετών, αποσύρονται το μεσημέρι για φόρτιση. Αυτό δεν το χρειάζεται το νέο τρόλεϊ, πόσο μάλλον σε μία εποχή που αρχίζει και ζητιέται έντονα το εικοσιτετράωρο...».

Επιπλέον, ο κ. Ινεπέκογλου καταλήγοντας, αναφέρεται και στην χωρητικότητα των τρόλεϊ, τα οποία μπορούν να δεχθούν περισσότερους επιβάτες «Τα τρόλεϊ έχουν σημαντικά μεγαλύτερη χωρητικότητα ατόμων, που σημαίνει καλύτερη και οικονομικότερη υπηρεσία».

Τέλος στα σενάρια για το κόστος συντήρησης

Σύμφωνα με τον κ. Ινεπέκογλου, η Ένωση έχει προτείνει ήδη να γίνει επέκταση των υφιστάμενων γραμμών τρόλεϊ 24ωρης λειτουργίας, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Παράλληλα, ο Πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων δίνει τέλος στα σενάρια περί υπερβολικού κόστους στη συντήρηση του δικτύου.

«Αυτά που ακούγονται για τα κόστη συντήρησης είναι όλα στον αέρα και δεν υπάρχει μία οικονομοτεχνική μελέτη που να μας τα αποδεικνύει. Έχουμε και εμείς απαντήσεις. Πρώτον, σε αυτό το κόστος, πρέπει να λάβουμε υπόψη την όλη υποδομή που πρέπει να γίνει σε φορτιστές, καλώδια κλπ, που είναι κάποια εκατομμύρια στα ηλεκτρικά λεωφορεία, κάτι που δεν ισχύει με τα τρόλεϊ. Το τρόλεϊ έρχεται, μπαίνει και δουλεύει και παράγει έργο.

Δεύτερον. Το ηλεκτρικό λεωφορείο σε σχέση με το τρόλεϊ, πρέπει να αλλάξει τα στοιχεία των μπαταριών, κάτι το οποίο είναι ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Δηλαδή, με σημερινές τιμές, η αλλαγή των στοιχείων σε μπαταρία σε ένα ηλεκτρικό λεωφορείο μετά από τρία-τέσσερα χρόνια, είναι γύρω στις 120 με 150 χιλιάδες ευρώ ανά λεωφορείο

Ως Ένωση εμμένουμε στο ότι από τη στιγμή που υπάρχει έτοιμη υποδομή, μπορεί να μετατραπεί, μπορεί να μεταρρυθμιστεί, μπορεί να μετατοπιστεί, αλλά δεν καταργείται. Θα είναι ένα ιστορικό έγκλημα, θα είναι ένα μεγάλο λάθος και δεν πρέπει να γίνει».

Παράλληλα, σε ό,τι αφορά το λειτουργικό κόστος σε επίπεδο βλαβών, υποδομής και ανθρώπινου δυναμικού, ο κ. Ινεπέκογλου υπογραμμίζει«Είναι πολύ λιγότερες οι βλάβες σε ένα τρόλεϊ απ΄ ό,τι σε ένα λεωφορείο. Αυτό έχει να κάνει με την παλαιότατα των οχημάτων. Μία ενδεχόμενη επένδυση σε οχήματα τρόλεϊ νέας τεχνολογίας θα περιορίσει αισθητά τις δαπάνες.

Επίσης, αναφορικά με τη διάρθρωση των συνοικιών της Αθήνας, είναι απολύτως αναγκαία η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, για να μειωθεί το κόστος του επιβατοχιλιόμετρου από τη μία και από την άλλη να παρασχεθούν ασφαλείς, συχνότερες και ποιοτικότερες υπηρεσίες στους πολίτες. Με μία ολιστική προσέγγιση σε ένα σχέδιο βιώσιμης αστικής κινητικότητας για την Αθήνα, τα νέας τεχνολογίας τρόλεϊ συμπληρωματικά με όλα τα υπόλοιπα μέσα μαζικής μεταφοράς, επιτελούν σημαντικό και ουσιαστικό έργο».

Γιολδάσης (ΟΣΜΕ): «Τα τρόλεϊ είναι ένα μέσο 100% οικολογικό»

Ο Γενικός Γραμματέας της ΟΣΜΕ, Γιώργος Γιολδάσης αναφέρει μεταξύ άλλων στο mononews.gr «Τα τρόλεϊ είναι ένα μέσο 100% οικολογικά και ειδικά με τα καινούρια οχήματα – αν έρθουν. Από το 2019 γνωρίζαμε ότι θα γίνει διαγωνισμός για την προμήθεια 250 τρόλεϊ, μετά ο αριθμός αυτός έφτασε στα 200, μετά στα 175, μετά στα 100. Πριν από ένα χρόνο αποχαρακτηρίστηκαν 60-70 οχήματα. 135 τρόλεϊ βγαίνουν το πρωί και 85 το βράδυ…».

Στη συνέχεια, ο κ. Γιολδάσης εξηγεί ότι οι οδηγοί δεν επιλέγουν ως χώρο εργασίας τις δημόσιες συγκοινωνίες, δεδομένου ότι μισθολογικά κινούνται χαμηλότερα απ’ ό,τι στον ιδιωτικό τομέα, μιας και η προϋπηρεσία τους αναγνωρίζεται μόνο αν προηγουμένως έχουν εργαστεί στο δημόσιο, τονίζοντας ότι οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ εκπαιδεύονται διπλά.

Όπως αναφέρει σε πρόσφατη δημοσίευσή της η ΟΣΜΕ «Τα τρόλεϊ αποτελούν ένα από τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, με μηδενικούς ρύπους στο σημείο λειτουργίας, έχουν ισχυρό συγκοινωνιακό αποτύπωμα εδώ και δεκαετίες, εξυπηρετώντας βασικούς οδικούς άξονες, είναι τεχνολογικά αναβαθμίσιμα με τη χρήση συστημάτων διπλής ενέργειας (ηλεκτρική γραμμή και μπαταρία – imc) και διαθέτουν εκπαιδευμένο και ειδικευμένο προσωπικό με τεράστια εμπειρία. Αντί της κατάργησης, απαιτούνται προσλήψεις προσωπικού και άμεση ανανέωση και εκσυγχρονισμός του στόλου, ο οποίος έχει φτάσει στα όρια της λειτουργικής αντοχής του».

Συλλήβδην, ο κ. Γιολδάσης επισημαίνει«Είναι αδιανόητο να θέλει κάποιος να καταργήσει τα τρόλεϊ, που τα χρησιμοποιούν καθημερινά εκατοντάδες επιβάτες. Απ’ την άλλη το τραμ με τις νέες επεκτάσεις, για το οποίο έχουν επενδυθεί εκατομμύρια, έχει σχεδόν μηδενική χρήση. Εκεί δεν ενοχλούν τα καλώδια; Επιμένω ότι όλα τα μέσα πρέπει να υπάρχουν με σωστή διαχείριση».

Τέλος, η Ομοσπονδία ζητά να έρθει σε άμεσο διάλογο με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τη Διοίκηση της ΟΣΥ και τα Σωματεία του κλάδου, αλλά και τη «δημόσια δέσμευση για διατήρηση και ενίσχυση του τρόλεϊ ως βασικού πυλώνα των μέσων σταθερής τροχιάς με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα».

Διαβάστε επίσης:

Τρόλεϊ: Τίτλοι τέλους έως το 2027 – Η «Οδύσσεια» των κίτρινων οχημάτων από το 1938 έως σήμερα

Έρχονται 3.000 κάμερες σε αστικά οδικά δίκτυα στην Αττική

Yutong: Κλείδωσε η αναδοχή της προμήθειας 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων ύψους άνω των 64 εκατ. ευρώ