Business

Επενδυτικό boom: Τα 51 deals και οι 6 κλάδοι που «σκανάρουν» τα ξένα funds


Από τα λόγια… στην πράξη περνάνε οι ξένοι επενδυτές, οι οποίοι σπεύδουν να τοποθετηθούν στην ελληνική αγορά και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που υπάρχουν σε διάφορους κλάδους.

Είναι ενδεικτικό ότι οι καθαρές άμεσες ξένες επενδύσεις ξεπέρασαν μετά το 2017, και το 2018 τα προ κρίσης επίπεδα ενώ τα μηνύματα που έρχονται από τη διεθνή αγορά δείχνουν πως η κινητικότητα θα συνεχισθεί και θα ενταθεί τα επόμενα χρόνια. Η επιστροφή στην κανονικότητα και οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η νέα κυβέρνηση, στο μέτωπο των μεταρρυθμίσεων και της εμπέδωσης ενός φιλοεπενδυτικού περιβάλλοντος ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των ξένων απέναντι στην ελληνική οικονομία.

Μάλιστα, στο πρόσφατο συνέδριο που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο ο Αμερικανός Πρέσβης εκθείασε την πρόοδο που έχει σημειωθεί στο μέτωπο των μεταρρυθμίσεων τις πρώτες 120 μέρες της κυβέρνησης Μητσοτάκη, και υπογράμμισε το αμερικανικό ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με έρευνα της Deloitte που παρουσιάστηκε πρόσφατα, την περσινή χρονιά πραγματοποιήθηκαν εξαγορές και συγχωνεύσεις συνολικής αξίας 5,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 3,8 δισ. ευρώ κατευθύνθηκαν για επιχειρηματικά deals, 600 εκατ. ευρώ για εταιρικά ομόλογα και περίπου 1 δισ. ευρώ σε ιδιωτικοποιήσεις (κυρίως για την ΔΕΣΦΑ και για το 5% του ΟΤΕ). Συνολικά, κατά την διάρκεια του 2018 έλαβαν χώρα 51 deals, με τα πέντε μεγαλύτερα να είναι αξίας 1,8 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προσέλκυσαν οι τομείς της ναυτιλίας (22,2%), και ακολούθησαν οι τομείς τη ενέργειας (13,8%) και των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών (12,2%).

Στο «στόχαστρο» των διεθνών funds και όχι μόνο βρίσκονται σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte έξι κλάδοι, οι οποίοι χαρακτηρίζονται ως «καυτοί» και προσφέρονται για πολλά deals. Πρόκειται για τους κλάδους της Φιλοξενίας (ξενοδοχεία), της Ενέργειας, της Ιδιωτικής Ασφάλισης, των Τροφίμων, των Υποδομών και τέλος του Real Estate. Ειδικά στον τομέα των ξενοδοχείων μια σειρά από εταιρείες – κολοσσούς στη διαχείριση ξενοδοχείων έχουν απλώσει τα δίκτυα τους και αναζητούν νέες ευκαιρίες, για να διευρύνουν την παρουσία τους.

Ενδεικτικά ο ξενοδοχειακός κολοσσός της Marriott ο οποίος διαχειρίζεται ορισμένα από τα πιο φημισμένα brands στον κόσμο, όπως το Ritz – Carlton, το Sheraton και το Westin σκοπεύει να ανοίξει νέες μονάδες, παρά την πίεση που ασκεί το φαινόμενο του Airbnb. Μέσα στην επόμενη διετία, αναμένεται να λειτουργήσει ένα ακόμη Moxy στην Ομόνοια, μετά από αυτό στην Πάτρα καθώς και ένα πολυτελές ξενοδοχείο στη Σαντορίνη. Σχέδια υπάρχουν και για την ευρύτερη περιοχή της Αττικής και συγκεκριμένα για το λιμάνι του Πειραιά, όπου η Cosco δρομολογεί τη λειτουργία τεσσάρων πολυτελών ξενοδοχείων.

Φιλόδοξους στόχους έχει και ο όμιλος Radisson, ο οποίος προτίθεται να αναλάβει τη διαχείριση συνολικά 10 ξενοδοχείων μέχρι το 2024, με έμφαση στην περιοχή της Αθήνας αλλά και άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας, όπως η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα, καθώς και δημοφιλείς τουριστικές περιοχές, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Χαλκιδική, η Κέρκυρα, η Κως, η Σαντορίνη και η Πάρος.