• Ενέργεια

    Αγώνας δρόμου για το LNG: Τον Ιούλιο το νέο FSU της Gaslog για τον ΔΕΣΦΑ- Τριπλασιάστηκαν οι εισαγωγές


    Σε χρόνο ρεκόρ ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για τη νέα πλωτή δεξαμενή του ΔΕΣΦΑ  και χθες ανατέθηκε στην Gaslog με στόχο τον Ιούλιο να έχει παραδοθεί, υπό την πίεση της ανάγκης για εξασφάλιση  της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας, πολύ γρήγορα.

    Την ίδια στιγμή οι ενεργειακοί όμιλοι έχουν στραφεί σε πολλαπλάσιες αγορές φορτίων LNG για να ανταπεξέλθουν στο ενδεχόμενο διακοπής των ρωσικών εισαγωγών και τον Ιούνιο του 2022 είναι τριπλάσια τα φορτία LNG που έχουν παραγγείλει φθάνοντας τα 637.411 κ.μ.  Σύμφωνα με πηγές η ποσότητα αυτή είναι κοντά στις ποσότητες των 700.ο00 κυβικών μέτρων που υπολογίζεται ότι θα πρέπει να εισάγονται κάθε μήνα αν πάμε σε μια πλήρη υποκατάσταση του φυσικού αερίου από LNG.

    Όπως ολόκληρη η Ευρώπη, έτσι και η Ελλάδα προετοιμάζεται για το ενδεχόμενο διακοπής των εισαγωγών ρωσικού αερίου, τόσο σε επίπεδο υποδομών όσο και στις εισαγωγές LNG και πλέον τα σχέδια πλήρους υποκατάστασης του φυσικού αερίου από LNG έχουν περάσει σε φάση υλοποίησης.

    Ο διαγωνισμός  του ΔΕΣΦΑ και η πίεση του χρόνου

    Οι 4 δεσμευτικές προσφορές είχαν κατατεθεί ήδη και αναμενόταν η έγκριση της διαδικασίας από τη ΡΑΕ για να προχωρήσει το ΔΣ του ΔΕΣΦΑ στην εξέταση των προσφορών και στην επιλογή του μειοδότη. Την περασμένη Πέμπτη η ΡΑΕ ενέκρινε τη διαδικασία και αμέσως εξετάστηκαν οι δεσμευτικές προσφορές.

    Μέσω τηλεδιάσκεψης πραγματοποιήθηκε χθες το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΕΣΦΑ και όπως αναφέρουν πληροφορίες, αποφάσισε και ανέθεσε τη σύμβαση μίσθωσης για την προσθήκη ενός νέου FSU στη Ρεβυθούσα στην εταιρεία GasLog που υπέβαλε, στο πλαίσιο σχετικού διαγωνισμού, την πλέον ανταγωνιστική και συμβατή με της προδιαγραφές του διαγωνισμού προσφορά.

    Σε εφαρμογή του ολοκληρωμένου σχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον ενεργειακό εφοδιασμό της χώρας, σε περίπτωση διακοπής της προμήθειας αερίου από τη Ρωσία και βάσει της απόφασης που εξέδωσε η ΡΑΕ, συμφωνήθηκε ο ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει αμέσως,  στην κατακύρωση του διαγωνισμού για τη μίσθωση μίας πλωτής δεξαμενής αποθήκευσης ΥΦΑ (FSU) για διάστημα δώδεκα (12) μηνών, με σκοπό την ασφάλεια εφοδιασμού.

    Υπό το πρίσμα των παραπάνω, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΕΣΦΑ συνεδρίασε στις 10 Μάϊου 2022, και κατόπιν ενδελεχούς αξιολόγησης των προσφορών που ελήφθησαν στο πλαίσιο του ανωτέρω διαγωνισμού που διενεργήθηκε μέσω του διαμεσολαβητή “SSY Gas” για λογαριασμό του ΔΕΣΦΑ, θα αναθέσει τη σχετική σύμβαση μίσθωσης στην εταιρεία που υπέβαλλε, σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανόνες του διαγωνισμού και του πλαισίου που τέθηκε από το Ρυθμιστή, την πλέον ανταγωνιστική και συμβατή με της προδιαγραφές του διαγωνισμού προσφορά. Η διαδικασία διενεργήθηκε με τη συνεργασία του διεθνούς εμβέλειας broker, SSY Gas.

    Η προσθήκη του FSU θα αναβαθμίσει σημαντικά την αποθηκευτική δυναμικότητα του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας, ενισχύοντας ταυτόχρονα την ευελιξία της περιφερειακής αλυσίδας εφοδιασμού με Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο και συνολικά την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.

    Το χρονοδιάγραμμα

    Η νέα υποδομή θα βρίσκεται στο τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ τον Ιούλιο. Το ειδικά εξοπλισμένο δεξαμενόπλοιο θα έχει συνολική χωρητικότητα από 150.000 έως 174.000 κυβικά μέτρα σε συνθήκες 100% πλήρωσης.

    Με αυτό τον τρόπο, θα αυξηθεί κατά περίπου 70% τη δυναμικότητα των τριών υφιστάμενων χερσαίων δεξαμενών του τερματικού σταθμού, από τα 225.000 κυβικά μέτρα σε τουλάχιστον 375.000 κυβικά μέτρα και θα μπορεί να υποστηρίξει την αυξημένη εισαγωγική δραστηριότητα που απαιτείται για να υποκαταστήσει πλήρως το LNG το φυσικό αέριο.

    Το FSU προορίζεται να παίξει κομβικό ρόλο στη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας, στην περίπτωση που υπάρξει διακοπή των ρωσικών εισαγωγών αερίου. Υπενθυμίζεται ότι στη σχετική μελέτη κόστους-οφέλους του ΔΕΣΦΑ, σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο για να μην υπάρξουν περικοπές στην προμήθεια καυσίμου, θα έπρεπε από τα τέλη Μαρτίου 2022 έως τα τέλη Απριλίου 2023 να παραγγελθούν επιπλέον ποσότητες υγροποιημένου αερίου 45 TWh (Τεραβατώρων), οι οποίες μεταφράζονται σε 50 επιπλέον φορτία.

    Στο φουλ οι εισαγωγές

    Λόγω της έκρυθμης και έκτακτης κατάστασης που επικρατεί στις αγορές λόγω και της απειλής διακοπής των ροών του ρωσικού φυσικού αερίου, οι ενεργειακοί αυξάνουν τις εισαγωγές LNG ήδη από το Μάιο και ενδεχομένως για τον Ιούνιο να υπάρξουν και πρόσθετα φορτία.

    Έτσι σύμφωνα με το Μηνιαίο Προγράμματος Εκφορτώσεων για το Μήνα Ιούνιο 2022 του ΔΕΣΦΑ, ρεκόρ αφίξεων φορτίων LNG θα πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο  στη Ρεβυθούσα. Συγκεκριμένα και με βάση τα στοιχεία αρχικού προγραμματισμού για τον επόμενο μήνα που ανακοίνωσε χθες ο ΔΕΣΦΑ προβλέπεται η άφιξη 11 φορτίων με συνολική ποσότητα 637.411 κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πρόκειται για σχεδόν τριπλάσια ποσότητα σε σχέση με τον Ιούνιο του 2021, όταν στον Τερματικό Σταθμό αφίχθησαν μόλις δύο φορτία συνολικής ποσότητας 221.565 κ.μ.

    Για τον φετινό Ιούνιο, ωστόσο έχουν ήδη κλείσει θέσεις στη Ρεβυθούσα έξι εταιρείες και συγκεκριμένα:

    -Την 1η Ιουνίου η Elpedison για φορτίο 73.855 κ.μ.

    -Την 1η Ιουνίου η MORE (Motor Oil Renewable Energy)για 73.855 κ.μ

    -Την 6η Ιουνίου η MET Energy EAD για δύο φορτία 47.267 κ.μ. και 25.110 κ.μ.

    -Την 12η Ιουνίου η ΔΕΠΑ για φορτίο 73.855 κ.μ.-Την 15η Ιουνίου η Mytilineos για δύο φορτία 464 κ.μ. και 75.436 κ.μ.

    -Την 20η Ιουνίου η ΔΕΠΑ για φορτίο 36.927 κ.μ.

     -Την 22α Ιουνίου η Mytilineos για φορτίο 147.710 κ.μ.

    -Την 26η Ιουνίου η Mitilineos για δύο φορτία 15.583 κ.μ. και 67.349 κ.μ.

    Όπως διευκρινίζεται από τον Διαχειριστή, στο αρχικό μηνιαίο πρόγραμμα για τον Ιούνιο δε συμπεριελήφθησαν 6 ακόμη φορτία και ειδικότερα για τις 6 Ιουνίου της MET Energy EAD για 56.868 κ.μ., για τις 8 Ιουνίου της Energiko για 37.200 κ.μ., για τις 9 Ιουνίου της ΔΕΗ για 31.019 κ.μ., για τις 14 Ιουνίου της Elpedison για 29.542 κ.μ., για τις 24 Ιουνίου της ΔΕΠΑ για 14.771 κ.μ. και για τις 25 Ιουνίου της Elpedison για 39.161 κ.μ.

    Με βάση το τελικό πρόγραμμα για τον Μάιο στη Ρεβυθούσα έχουν κλείσει πέντε φορτία συνολικής ποσότητας 363.769 κυβικών μέτρων και συγκεκριμένα της Mytilineos στις 5 Μαΐου για 68.389 κ.μ., της ΔΕΠΑ στις 16 Μαΐου για 73.855 κ.μ., στις 18 Μαΐου έχει προγραμματιστεί η άφιξη δύο φορτίων για λογαριασμό της MET Energy EAD, το πρώτο 75.000 κ.μ. και το δεύτερο 67.500 κ.μ. και στις 23 Μαΐου της Mytilineos για 79.025 κ.μ.

    Σημειώνεται ότι το 2021 οι εισαγωγές φυσικού αερίου κατέγραψαν αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φθάνοντας τις 77,73 TWh, σε σύγκριση με τις 70,64 TWh για το 2020. Οι μεγαλύτερες ποσότητες εισήλθαν από το σημείο εισόδου του Σιδηροκάστρου (35,37 TWh), το οποίο κάλυψε το 45,5% των συνολικών εισαγωγών, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 10,41% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Κατά το πρώτο έτος λειτουργίας του, εισήχθη μέσω του νέου σημείου εισόδου στη Νέα Μεσημβρία ποσότητα υψηλότερη των 13,61 TWh, που αντιστοιχεί σε 17,5% επί των συνολικών εισαγωγών, ενώ τέλος περίπου 4,02 TWh (5,17%) εισήχθησαν στο ΕΣΦΑ από το σημείο εισόδου στους Κήπους του Έβρου.

    Σχετικά με τις εκφορτώσεις LNG που πραγματοποιήθηκαν στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας κατά την περσινή χρονιά, αυτές ανήλθαν περίπου σε 24,51 TWh από 35 δεξαμενόπλοια έναντι 33,40 TWh από 49 δεξαμενόπλοια το 2020.

    Το 2021 μόνο το ένα τρίτο (31,8%) του εισαγόμενου φυσικού αερίου προήλθε από εισαγωγές φορτίων LNG, ενώ το 2022 η εικόνα θα είναι εντελώς διαφορετική.



    ΣΧΟΛΙΑ