• Business

    Εγνατία Οδός: Πώς έφτασε να μείνει εκτός η Ελλάκτωρ και οι συνέπειες

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

    Ευάγγελος Μυτιληναίος Γιώργος Περιστέρης


    Η διεκδίκηση της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού δείχνει, τουλάχιστον με τα μέχρι σήμερα δεδομένα, να αποτελεί υπόθεση των δύο κοινοπραξιών που χθες κατέθεσαν στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) τις προσφορές τους: 1. VINCI Highways S.A.S – VINCI Concesiones S.A.S – Μυτιληναίος – Άβαξ. 2. ΓΕΚ Τέρνα – EGIS Projects S.A.

    Η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με την οποία η Ελλάκτωρ ζήτησε προσωρινή διαταγή για να ανασταλεί ο διαγωνισμός και να μην κατατεθούν προσφορές απορρίφθηκε και ως ημερομηνία οριστικής εκδίκασής της ορίστηκε η 10η Μαΐου.

    Υπό κανονικές συνθήκες, χωρίς την προσφυγή της Ελλάκτωρ, το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει τα νομιμοποιητικά έγραφα των δύο κοινοπραξιών που προσήλθαν και στη συνέχεια ενώπιον του διοικητικού συμβουλίου του ανοίγει τις προσφορές. Συνήθως ζητά τη βελτίωσή τους και ακολούθως ανακοινώνει τον ανάδοχο. Ο χρόνος που τα προαναφερόμενα θα λάβουν χώρα δεν δύναται να εκτιμηθεί (όπως και για κανένα διαγωνισμό) ενώ να σημειωθεί ότι υπάρχει εκκρεμότητα με το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου η θητεία του οποίου έχει λήξει.

    Σύμφωνα με τη συνήθη πρακτική το ΤΑΙΠΕΔ, εφόσον εκκρεμεί η οριστική εκδίκαση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων, ζητά νομική γνωμάτευση για το αν θα πρέπει να ανοίξει τις προσφορές των δύο κοινοπραξιών πριν την 10η Μαΐου.

    Ως εκ τούτου υπάρχει περίπτωση (μικρή σύμφωνα με τις εκτιμήσεις) η Ελλάκτωρ να επιτρέψει στη διαδικασία, εφόσον οι νομικοί του ΤΑΙΠΕΔ γνωμοδοτήσουν να μην ανοίξουν οι προσφορές των δύο κοινοπραξιών πριν την εκδίκαση των ασφαλιστικών και ακολούθως το ΣτΕ δικαιώσει τον κατασκευαστικό όμιλο που έχει προσφύγει.

    Πηγές από την Ελλάκτωρ αναφέρουν ότι τις δύο προηγούμενες ημέρες έγινε ύστατη προσπάθεια για να καταθέσει ο Όμιλος προσφορά για την Εγνατία χωρίς την Roadis Transportation. Με την ενθάρρυνση του δικαστηρίου σε προφορικό επίπεδο, όπως λέγουν, χθες εξέδωσε και την αναγκαία εγγυητική επιστολή. Όλα αυτά πριν απορριφθεί η προσωρινή διαταγή από το ΣτΕ.

    Για τη μη συμμετοχή της στο σημαντικό αυτό διαγωνισμό η νυν διοίκηση του Ομίλου επιρρίπτει ευθύνη στην προηγούμενη, ισχυριζόμενη ότι η Roadis ενημέρωσε για την αποχώρησή της μόλις στις 25 Μαρτίου και έτσι η Ελλάκτωρ έχασε την προθεσμία να δηλώσει ότι θα συμμετέχει στο διαγωνισμό μόνη της.

    Με κατηγορηματικό τρόπο προστίθεται ότι η συμφωνία για τη δημιουργία κοινοπραξίας διεκδίκησης της Εγνατίας Οδού μεταξύ της θυγατρικής, Άκτωρ Παραχωρήσεις και της Roadis, που υπήρχε από την προηγούμενη διοίκηση δεν συμπεριελάμβανε καμία πρόβλεψη για ρήτρες σε περίπτωση αποχώρησης ενός εκ των δύο. Όπως επιμένουν πηγές από τον Όμιλο υπήρχε μόνον ένα Μνημόνιο Συν αντίληψης.

    Τις προηγούμενες ημέρες πληροφορίες από τους εφοπλιστές Δ. Μπάκο και Ι. Καϋμενάκη ανέφεραν ότι εφόσον η Ελλάκτωρ δεν θα συμμετάσχει στο διαγωνισμό για την Εγνατία θα καταθέσουν αγωγή κατά της διοίκησης, ζητώντας ευθύνες και μένει να δούμε αν τελικά θα το πράξουν.

    Γεγονός είναι ότι πρόκειται για μια σύμβαση παραχώρησης με μεγάλο οικονομικό αντικείμενο και διάρκεια. Όπως σημειώνεται στην κατασκευαστική αγορά για την Ελλάκτωρ αποτελεί πλήγμα η απουσία της από τη διεκδίκηση της Εγνατίας την οποία γνωρίζει καλά καθώς έχει αναλάβει έργα συντήρησής της, ενώ στην παρούσα συγκυρία, εξαιτίας της διαμάχης μεταξύ των βασικών μετόχων του Ομίλου, το θέμα λαμβάνει και άλλου τύπου διαστάσεις.

    Τις προηγούμενες ημέρες πληροφορίες ανέφεραν ότι στελέχη των κοινοπραξιών που κατέθεσαν προσφορά εξέταζαν το ενδεχόμενο, χωρίς πάντως να έχουν καταλήξει σε απόφαση, εφόσον τελικά η Ελλάκτωρ συμμετείχε στο διαγωνισμό για την Εγνατία, να προσφύγουν με το αιτιολογικό ότι ο νυν διευθύνων σύμβουλός της, Άρης Ξενόφος, ήταν μέχρι πρόσφατα επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ.

    Εντύπωση προκαλεί στο μεταξύ η πληροφορία που προήλθε επίσης από την Ελλάκτωρ ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού της απέστειλε επιστολή με αφορμή τα δημοσιεύματα ρωτώντας τους λόγους για τους οποίους δεν θα συμμετέχει στο διαγωνισμό για την Εγνατία, εκφράζοντας την ανησυχία της για τον περιορισμό του ανταγωνισμού.

    Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

    ΤΑΙΠΕΔ: Δύο δεσμευτικές προσφορές για την μακροχρόνια παραχώρηση της Εγνατίας Οδού – Επιβεβαίωση mononews

    Εγνατία Οδός: Καταθέτουν προσφορές οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Μυτιληναίου (upd)



    ΣΧΟΛΙΑ