• Business

    ΔΕΠΑ Υποδομών: Το αυξημένο ενδιαφέρον έφερε τη μικρή παράταση

    Άρης Ξενόφος, Πρόεδρος ΤΑΙΠΕΔ


    Μια μικρή παράταση μιας εβδομάδας, δόθηκε χθες από το ΤΑΙΠΕΔ, στην προθεσμία υποβολής ενδιαφέροντος για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών. Σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιοι από τους ενδιαφερόμενους ζήτησαν περισσότερο χρόνο προκειμένου να ετοιμάσουν τους φακέλους τους, ενώ ήδη το ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί με βάση τις   προκαταρκτικές διερευνητικές επαφές, που έχουν γίνει είναι σημαντικό. Από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ κρίθηκε ότι δεν θα δημιουργήσει κανένα πρόβλημα στα χρονοδιαγράμματα μια  μικρή παράταση και έτσι αποφασίστηκε να δοθεί ο χρόνος που ζητήθηκε προκειμένου να δοθεί δυνατότητα συμμετοχής σε περισσότερους.

    Οι υψηλές σταθερές αποδόσεις, της ΔΕΠΑ Υποδομών με το WACC να φτάνει και το 9,7% προσελκύουν μεγάλα funds και μεγάλες εταιρείες διαχειριστών της Ευρώπης που ετοιμάζονται να δώσουν το παρόν στη διαδικασία.

    Μεταξύ των ενδιαφερομένων, ο Ιταλός διαχειριστής δικτύων διανομής φυσικού αερίου Italgas, και τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου στην Ευρώπη, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες έβλεπε κι ως προοπτική την εξαγορά του 49% της Εταιρείας Διανομής Αερίου Θεσσαλονίκης – Θεσσαλίας, που ανήκει σε θυγατρική της Eni. Η Italgas δεν είναι όμως η μόνη ιταλική εταιρεία που αναμένεται.

     Ενδιαφέρον έχει επίσης εκφράσει η  Senfluga, η κονοπραξία μετόχων του ΔΕΣΦΑ  που αποτελείται από την ιταλική Snam, τη βελγική Fluxys, την ισπανική Enagas αλλά και την Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου. Ωστόσο ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα δημιουργούσε πρόβλημα   στα σχέδια συμμετοχής του τελευταίου στον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.

    Στους πιθανούς διεκδικητές συμπεριλαμβάνονται και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η γερμανική Ε.ΟΝ, η γαλλική ENGIE και ο ένας εκ των δύο Ισπανών διαχειριστών που είχαν διεκδικήσει τον ΔΕΣΦΑ η Reganosa, ενώ σχεδόν βέβαιη θεωρείται και η εμφάνιση μεγάλων funds όπως τα αμερικανικά KKR και Blackrock, αλλά και το αυστραλιανό Macquarie.

      Το επενδυτικό πρόγραμμα και οι προοπτικές ανάπτυξης

    Το δεύτερο δέλεαρ για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές είναι οι μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης και επενδύσεων που έχει μπροστά της η ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς η διείσδυση του καυσίμου έχει καθυστερήσει απελπιστικά στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να είναι στις τελευταίες θέσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών. Οι δυνατότητες ανάπτυξής της είναι μεγάλες και αντίστοιχα τα οφέλη για το νέο της  ιδιοκτήτη.

    Η εταιρεία έχει προγραμματίσει  ένα πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα 400 εκατ. ευρώ για την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου.

    Στη ΔΕΠΑ Υποδομών (ΤΑΙΠΕΔ 65%, Ελληνικά Πετρέλαια 35%) έχουν εκχωρηθεί τα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου της Αττικής (ΕΔΑ Αττικής), το 51% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ (διαχειρίζεται τα δίκτυα σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία), το 100% της ΔΕΔΑ (η εταιρεία που διαχειρίζεται τα δίκτυα στο υπόλοιπο της χώρας), η κυριότητα της ΔΕΠΑ επί των παγίων των δικτύων διανομής, το δίκτυο οπτικών ινών, ​τα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ΔΕΠΑ αναφορικά με την ανάπτυξη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των έργων υποδομής δικτύων διανομής συμπεριλαμβανομένων έργων υποδομής συμπιεσμένου φυσικού αερίου ή μικρής κλίμακας LNG.

    Οι όροι

    Σύμφωνα με τους όρους της Πρόσκλησης για την πώληση  του μεριδίου του ΤΑΙΠΕΔ (65%) και των ΕΛ.ΠΕ (35%) ,  οι συμμετέχοντες θα πρέπει να έχουν εμπειρία σε κλάδους φυσικού αερίου ή πετρελαίου ή ηλεκτρικής ενέργειας, εκτός των εταιριών εμπορίας και προμήθειας. Σε περιπτώσεις  κοινοπραξίας την τεχνική εμπειρία θα πρέπει να την έχει τουλάχιστον ένα από τα μέλη της.

    Επιπλέον, τα ίδια κεφάλαια μίας εταιρίας που θα συμμετάσχει θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 350 εκ. ευρώ κατά μέσο όρο στην τελευταία τριετία κι επιπλέον πάνω από 350 εκ. ευρώ το τελευταίο έτος των προαναφερόμενων χρήσεων. Αν πρόκειται για fund θα πρέπει να έχει μη επενδεδυμένο και δεσμευμένο κεφάλαιο τουλάχιστον 350 εκ. ευρώ.



    ΣΧΟΛΙΑ