• Business

    Χωρίς ταβάνι οι αυξήσεις στην τιμή του ελαιόλαδου

    • Άννα Διανά
    Ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιόλαδου (ΕΔΟΕ) κ. Μανώλης Γιαννούλης

    Ο πρόεδρος της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιόλαδου (ΕΔΟΕ) κ. Μανώλης Γιαννούλης


    Ανοδική τάση στις τιμές του ελαιόλαδου που ήδη έχουν εκτοξευτεί σε δυσθεώρητα επίπεδα βλέπουν οι εκπρόσωποι των βιομηχανιών τυποποίησης.

    Σε μια αγορά που οι τιμές παραγωγού φτάνουν στα 8,7 ευρώ το κιλό αυξημένες κατά περίπου 75% από τις αρχές του χρόνου και υπερδιπλάσιες από τον περσινό Οκτώβριο, οι προοπτικές για τις τιμές στο ράφι δεν είναι καθόλου αισιόδοξες.

    «Οι τιμές έχουν εκτοξευθεί σε υψηλά επίπεδα και ενδεχομένως να πάνε υψηλότερα» επεσήμανε χθες κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιόλαδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), κ. Κωνσταντίνος Κουτσιούμπης.

    Γιατί ανεβαίνουν οι τιμές

    Ο πρώτος παράγοντας που έχει οδηγήσει σε κατακόρυφη αύξηση των τιμών είναι η μείωση της παραγωγής στην Ισπανία και στις υπόλοιπες χώρες της Μεσογείου.

    Η βιομηχανία, όπως επισημάνθηκε από τον πρόεδρο του ΣΕΒΙΤΕΛ η βιομηχανία κάνει στα σταδιακά τις αγορές της και ανάλογα εξελίσσονται και οι τιμές ενώ όπως είπε βιομηχανία και λιανεμπόριο έχουν συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους τους.

    Μειωμένη η εγχώρια παραγωγή

    Η φετινή παραγωγή ελαιόλαδου αναμένεται να είναι μειωμένη. Με αισιόδοξες εκτιμήσεις μετά τις πρόσφατες καταστροφές δεν θα ξεπεράσει τους 180.000 τόνους όταν συνολικά η παραγωγή στις μεσογειακές χώρες με προεξάρχουσα την Ισπανία έχει μειωθεί δραματικά.

    Ιστορικό χαμηλό στα αποθέματα

    Φέτος η παραγωγή θα είναι μειωμένη ενώ η νέα ελαιοκομική περίοδος κάνει έναρξη με τα χαμηλότερα ιστορικά αποθέματα σύμφωνα με τον πρόεδρο της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Ελαιόλαδου (ΕΔΟΕ) κ. Μανώλη Γιαννούλη.

    Μάλιστα ο κ. Γιαννούλης περιγράφοντας την εικόνα στην αγορά έκανε λόγο για την «τέλεια καταιγίδα» που ήδη είναι σε εξέλιξη και θα συνεχιστεί και στην επόμενη ελαιοκομική περίοδο. Όπως είπε δε «αν δεν πέσει η ζήτηση δεν θα πέσουν και οι τιμές».

    Μπορεί οι εκπρόσωποι του κλάδου να μην μπορούν να βάλουν ταβάνι στις αυξήσεις, ωστόσο διαβεβαιώνουν ότι δεν θα υπάρχει θέμα ελλείψεων ελαιόλαδου στην αγορά.

    Η ανησυχία που εκφράζουν είναι να μην χαθεί κομμάτι της κατανάλωσης τόσο στην εγχώρια αγορά, ήδη η Ελλάδα έχει περάσει δεύτερη μετά την Ισπανία στην κατά κεφαλήν κατανάλωση, όσο και στις διεθνείς αγορές που έχει καταφέρει να διεισδύσει ιδιαίτερα δε σε χώρες που δεν έχουν κουλτούρα κατανάλωσης ελαιόλαδου.

    Διπλασιασμός των εξαγωγών

    Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΥΤΕΚ (Σύνδεσμος Τυποποιητών Ελαιόλαδου Κρήτης) και εκπρόσωπο της Terra Creta, κ. Φώτη Σουσαλή στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιούνται 800 εταιρείες ελαιόλαδου. Τα τελευταία δέκα χρόνια οι εξαγωγές έχουν διπλασιαστεί με πολύ δουλειά και πολλές επενδύσεις στον τομέα αυτό.

    Σε παγκόσμιο επίπεδο το ελληνικό ελαιόλαδο κατέχει μερίδιο 2-3% ενώ ως χώρα η Ελλάδα παράγει το 10% της παγκόσμιας παραγωγή. Όπως ανέφερε ο κ. Σουσαλής σε ώριμες αγορές όπως στη Γερμανία το ελληνικό ελαιόλαδο έχει το 14% μερίδιο της αγοράς τυποποιημένου ελαιόλαδου συνολικά.

    Αντίστοιχα στην Πολωνία κατέχει το 12%, στη Γαλλία οι εξαγωγές συνεχώς μεγαλώνουν, ενώ στο Βέλγιο το μερίδιο είναι στο 5%

    Σε μια αχαρτογράφητη αγορά όπου δεν υπάρχουν σαφή στατιστικά στοιχεία σχετικά με την παραγωγή και διακίνηση του ελαιόλαδου, η χύμα πώληση παραμένει ως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα αλλά και μια μεγάλη ευκαιρία για τους τυποποιητές.

    Κατακόρυφη πτώση στην κατανάλωση από τα σούπερ μάρκετ

    «Στην εσωτερική αγορά υπάρχει μεγάλη στρέβλωση. Είμαστε οι δεύτεροι μεγαλύτεροι καταναλωτές ελαιόλαδου στον κόσμο. Προτιμάμε να πάρουμε ένα ανώνυμο – χύμα ελαιόλαδο απ’ ότι εμφιαλωμένο-τυποποιημένο» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΥΤΕΚ προσθέτοντας ότι η χύμα εμπορία ανέρχεται στους 70.000 τόνους ετησίως όταν το επώνυμο προϊόν στα σούπερ μάρκετ βαίνει μειούμενο, καθώς είναι στους 12.000 τόνους από 30.000 τόνους πριν την κρίση.

    Οι απώλειες από τις χύμα πωλήσεις

    «Έχουμε μια εσωτερική αγορά που κινείται σε παράνομα επίπεδα και δεν μας δίνει την οικονομία κλίμακος να μεγαλώσουν οι εταιρείες.

    Ο στόχος είναι να στηριχθεί η τυποποίηση και η κατανάλωση τυποποιημένου ελαιόλαδου», υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι η υπεραξία μεταξύ του τυποποιημένου και χύμα είναι στο 1,5 ευρώ το κιλό.

    Διαβάστε επίσης:

    Ελαιόλαδο: Γιατί είναι στα ύψη οι τιμές

    Αυγενάκης: Μέχρι τέλος Οκτωβρίου η προκαταβολή των αποζημιώσεων για το ζωικό κεφάλαιο

    Πετρέλαιο: Συνεχίζεται το ράλι – Πιο κοντά στα 100 δολάρια το βαρέλι



    ΣΧΟΛΙΑ