ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στόχο για κύκλο εργασιών ύψους 800 εκατ. ευρώ το 2025 αλλά και EBITDA ύψους 150 εκατ. έως το 2029 έχει θέσει ο όμιλος ΑΒΑΞ, στηριζόμενος τόσο στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 3 δισ. ευρώ, όσο και στη συνεχή διεύρυνση του διαφοροποιημένου χαρτοφυλακίου δραστηριοτήτων του, το οποίο αναμένεται να εμπλουτιστεί περαιτέρω με νέα έργα το επόμενο διάστημα. Παράλληλα, στην πρώτη γραμμή των επιχειρησιακών δραστηριοτήτων του ομίλου παραμένει η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Η πρόοδος στην κατασκευή της σήραγγας κινείται εντός χρονοδιαγράμματος, ωστόσο, παραμένουν προκλήσεις στην ολοκλήρωση και παράδοση των σταθμών, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε αναπροσαρμογές στο συνολικό χρονοδιάγραμμα.
Όσον αφορά το πενταετές αναπτυξιακό πλάνο, το οποίο προβλέπει την επίτευξη EBITDA ύψους 150 εκατ. ευρώ έως το 2029, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σταδιακή απεξάρτηση από τον στενό πυρήνα των κατασκευών, καθώς το 40% του EBITDA αναμένεται να προέρχεται από άλλες δραστηριότητες, όπως παραχωρήσεις, ενέργεια, ακίνητα, αλλά και έργα στο εξωτερικό, ενισχύοντας μακροπρόθεσμη ρευστότητα του ομίλου.
Ειδικότερα, στον τομέα του Real Estate η εταιρεία υλοποιεί 10 οικιστικά έργα, τα οποία περιλαμβάνουν συνολικά 175 κατοικίες και συνολική επιφάνεια 15.000 τ.μ.. Η εκτιμώμενη αξία πώλησης αυτών των έργων ανέρχεται στα €73 εκατομμύρια. Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο κ. Ιωάννου ο όμιλος ωριμάζει νέα projects σε νησιωτικές περιοχές όπως το Άνω Κουφονήσι, η Αστυπάλαια και τα Χανιά.
Επίσης, σημαντική συμβολή στα μελλοντικά οικονομικά μεγέθη του Ομίλου ΑΒΑΞ αναμένεται να έχουν οι παραχωρήσεις, με τη διοίκηση να εκτιμά ότι σε ορίζοντα πενταετίας θα αποφέρουν έσοδα 150 εκατ. ευρώ, έναντι συνολικής εύλογης αξίας 371 εκατ. ευρώ για το σχετικό χαρτοφυλάκιο, το οποίο περιλαμβάνει συμμετοχές σε Ολυμπία Οδό και Μορέα. Ειδικότερα, 60 εκατ. ευρώ αναμένεται να προέλθουν από τη συμμετοχή της εταιρείας στην Αττική Οδό, ενώ επιπλέον έσοδα EBITDA περίπου 8 εκατ. ευρώ προβλέπεται να προκύψουν από τις δραστηριότητες σε μαρίνες.
Γραμμή 4 του Μετρό
Η ΑΒΑΞ συνεχίζει με εντατικούς ρυθμούς την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ενός από τα μεγαλύτερα και πλέον σύνθετα δημόσια έργα των τελευταίων δεκαετιών. Η πρόοδος των εργασιών στη διάνοιξη της σήραγγας είναι αξιοσημείωτη, καθώς ήδη έχουν τεθεί σε λειτουργία και οι δύο μετροπόντικες.
Όπως σημείωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ο πρώτος μετροπόντικας, «Αθηνά», ξεκίνησε από την Κατεχάκη και έχει ολοκληρώσει ήδη το 63% της διαδρομής του, ενώ η αποσυναρμολόγησή του αναμένεται να γίνει στα τέλη του 2025.
Ο δεύτερος μετροπόντικας, η «Νίκη», ξεκίνησε από το Άλσος Βεΐκου και προχωρά σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό, με την πλήρη διάνοιξη της σήραγγας να εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026.
Παρά την πρόοδο στη σήραγγα, όπως επεσήμανε ο κ. Μιτζάλης, η συνολική εξέλιξη του έργου επηρεάζεται από καθυστερήσεις στις πρόδρομες εργασίες στους σταθμούς, οι οποίες σχετίζονται κυρίως με αρχαιολογικές ανασκαφές και συντονισμό με φορείς όπως η ΕΥΔΑΠ. Όπως τόνισε ο κ. Μιτζάλης, πρόκειται για μια «πρωτοτυπία» στην εκτέλεση του έργου, καθώς υπήρξε διαχωρισμός των πρόδρομων και των κύριων εργασιών, με αποτέλεσμα να ξεκινήσουν σχεδόν ταυτόχρονα με μια απόσταση 2 μηνών και με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν διαδοχικές καθυστερήσεις.
Οι σταθμοί που δεν έχουν φτάσει ακόμη στα χέρια της κοινοπραξίας είναι Πανεπιστημιούπολη, Ευαγγελισμός και Γουδή, με αποτέλεσμα όπως σημείωσε και ο ίδιος να μπει μπορεί να δοθεί απάντηση για το χρονοδιάγραμμα παράδοσης του έργου.
Παρόλα αυτά όπως επισήμανε ο όμιλος σε συνεργασία με την Ελληνικό Μετρό κατευθύνεται προς ένα ρεαλιστικό και σωστό χρονοδιάγραμμα. «Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να καλύψουμε τον χαμένο χρόνο και να φέρουμε το έργο εις πέρας όσο το δυνατόν πιο σύντομα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στο θέμα του Πάρκου Ριζάρη, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, κ. Μιτζάλης, ξεκαθάρισε ότι η εταιρεία υλοποιεί αυστηρά όσα προβλέπονται από τη σύμβαση, παραπέμποντας τους παρόντες στον κύριο του έργου, την Ελληνικό Μετρό.
Υπενθυμίζεται πως το ζήτημα του Πάρκου Ριζάρη έχει προκαλέσει αντιδράσεις, καθώς η προσφυγή του εφοπλιστή Νίκου Πατέρα και ομάδας πολιτών στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με αφορμή την περιβαλλοντική επιβάρυνση από το εργοτάξιο της Γραμμής 4, και οδήγησε σε προσωρινό «πάγωμα» των εργασιών στο σημείο.
Τα χρονοδιαγράμματα των έργων
Ο Όμιλος συνεχίζει την εκτέλεση εμβληματικών έργων, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το Flyover στη Θεσσαλονίκη, τα νοσοκομεία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και τα ενεργειακά έργα στη Ρουμανία, ενώ παράλληλα, η παράδοση 9 χλμ. του τμήματος Πατρών – Πύργου ολοκληρώνεται τέσσερις μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο.
Το backlog στην κατασκευή αυξήθηκε στα 65 εκατ. ευρώ από 27 εκατ. ευρώ το 2023, με το περιθώριο EBITDA να ξεπερνά το 10%, σύμφωνα με τις προβλέψεις της διοίκησης.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, παρουσίασε στη Γενική Συνέλευση του 2025 τον πλήρη χάρτη των έργων σε εξέλιξη.
Ελληνικό
Η ΑΒΑΞ παραμένει πλήρως δεσμευμένη στην υλοποίηση του έργου στο Ελληνικό, παρά τις καθυστερήσεις που έχουν σημειωθεί λόγω εκκρεμοτήτων στις μελέτες από την πλευρά του φορέα υλοποίησης, Lamda Development. Στόχος είναι η ολοκλήρωση των εργασιών υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος εντός του β’ εξαμήνου του 2027.
Αναφορικά με τη μελλοντική συνέχιση της συνεργασίας με τη Lamda Development, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΒΑΞ, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, σημείωσε πως αυτή τη στιγμή ο φορέας βρίσκεται στη φάση αξιολόγησης των έργων και δεν υπάρχει προς το παρόν κάποια νεότερη εξέλιξη για επιπλέον συνεργασία.
Δημόσια Έργα
Στη Θεσσαλονίκη, το έργο του Flyover προχωρά εντατικά, με 8 έως 10 εργοτάξια να λειτουργούν ταυτόχρονα, όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου, κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης. Παρά τις αρχικές αντιδράσεις, η πρόοδος είναι ορατή και ο στόχος παραμένει η ολοκλήρωση του έργου στα μέσα του 2027.
Στο μέτωπο της Δυτικής Ελλάδας, το έργο «Πάτρα – Πύργος», στο τμήμα Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα, εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Η ΑΒΑΞ θα παραδώσει το πρώτο τμήμα των 12 χιλιομέτρων στις 31 Ιουλίου, αρκετούς μήνες νωρίτερα από το συμβατικό χρονοδιάγραμμα, ενώ το υπόλοιπο έργο θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2025.
Παράλληλα, βρίσκονται σε εξέλιξη και άλλα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα. Το έργο Μπράλος – Άμφισσα αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027, ενώ για το Ιωάννινα – Κακαβιά, οι μελέτες οριστικοποιούνται με έναρξη εργασιών το φθινόπωρο του 2025. Σημαντική πρόκληση αποτελούν τα λεγόμενα έργα «Daniel», τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και αφορούν τόσο σιδηροδρομικά όσο και οδικά έργα. Τα σιδηροδρομικά έργα υλοποιούνται εντός των συμβατικών χρονοδιαγραμμάτων, ενώ για τα οδικά προβλέπεται ότι το ήμισυ θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2027, με την πλήρη παράδοση να εκτείνεται έως το 2029.
Ενεργειακά έργα
Σημαντική δραστηριότητα στον ενεργειακό τομέα αναπτύσσει η ΑΒΑΞ, με έργα εντός και εκτός συνόρων. Στη Ρουμανία, κατασκευάζει το μεγαλύτερο εργοστάσιο συνδυασμένου κύκλου ισχύος 1.700 MW, με τον ανοιχτό κύκλο να τίθεται σε λειτουργία στις αρχές του 2026 και τον συνδυασμένο στις αρχές του 2027. Αντίστοιχο έργο 282,5 εκατ. ευρώ υλοποιεί και στο Ιράκ, το οποίο προχωρά κανονικά.
Στην Ελλάδα, η ΑΒΑΞ προχωρά την ολοκλήρωση του αγωγού φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία (89% έτοιμο, παραδίδεται το 2025), ενώ συμμετέχει και σε εργολαβίες της ΔΕΔΑ, ύψους 100 εκατ. ευρώ, σε επτά πόλεις της χώρας.
Ιδιωτικά έργα
Την ίδια στιγμή η ΑΒΑΞ επεκτείνεται και στον τομέα των ιδιωτικών έργων, ενισχύοντας τη συνεργασία της με κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους της χώρας. Όπως επισήμανε ο Διευθύνων Σύμβουλος κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, η εταιρεία έχει αναλάβει νέο έργο για την Παπαστράτος, το οποίο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και εξελίσσεται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα.
Παράλληλα, ξεκίνησε η πρώτη συνεργασία με τον όμιλο Σκλαβενίτη, με το έργο να προχωρά ομαλά, ενώ υπάρχουν προοπτικές για διεύρυνση της συνεργασίας το επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με τον κ. Μιτζάλη, οι συγκεκριμένες συμφωνίες αποτελούν τη βάση μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής διείσδυσης στον ιδιωτικό τομέα, με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της ΑΒΑΞ σε έργα βιομηχανικής και εμπορικής ανάπτυξης.
Νοσοκομεία Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος: Το έργο χαρακτηρίζεται από υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα και σχεδιασμό πρωτοποριακής αρχιτεκτονικής. Προβλέπεται να παραδοθεί στις αρχές του 2027.
Η επόμενη μέρα
Αναφορικά με την ενδεχόμενη πτώση της κατασκευαστικής δραστηριότητας μετά από μια περίοδο κατασκευαστικής φρενίτιδας αλλά και την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης ως χρηματοδοτικό εργαλείο, ο κ. Μιτζάλης επισήμανε πως πράγματι υπάρχει ένας ορισμένος κύκλος στην κατασκευή, με τον όμιλο να αναζητά έργα και τομείς στο εξωτερικό στα οποία μπορεί να ανταπεξέλθει και να φέρει κέρδος.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η εργολαβία δεν πεθαίνει, δίνοντας το παράδειγμα της λειψυδρίας ως ένα πεδίο για μελλοντικά έργα. Όπως είπε χαρακτηριστικά, όλοι μιλάνε για λειψυδρία αλλά ακόμη δεν έχει ξεκινήσει κάποιο έργο, με αποτέλεσμα να αναμένεται μια νέα γενιά εργολαβιών στο πεδίο.
Αντίστοιχα περιθώριο έργων αφήνει το πεδίο των μεταφορών και των μέσω μαζικής ενημέρωσης, όπως σιδηροδρομικά έργα ή και λιμάνια, τα οποία μάλιστα χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η συζήτηση κατά τη γενική συνέλευση κατέληξε στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Αθήνα , ο κ. Μιτζάλης επισήμανε πως εδώ και 1,5 χρόνο ο όμιλος έχει υποβάλει πρότυπη πρόταση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τη σήραγγα Ηλιούπολης χωρίς να έχει δρομολογηθεί κάποια περαιτέρω κίνηση. Υπενθυμίζεται πως για να προχωρήσει το εν λόγω μοντέλο πρέπει να μεσολαβήσει πρώτα αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση.
Όπως επισήμανε κλείνοντας «εμείς δρόμους θέλουμε να κάνουμε αλλά όσους δρόμους και να κάνεις τόσο αυξάνονται τα ακίνητα». Για αυτό και οι μεγάλες πόλεις βασίζονται σε τεράστια δίκτυα μέσων μαζικής μεταφοράς.
Τέλος, η προτεινόμενη διανομή μερίσματος ύψους 0,07 ευρώ ανά μετοχή, αυξημένο κατά 130% σε σχέση με πέρυσι, επιβεβαιώνει τη δέσμευση της διοίκησης για σταθερή απόδοση προς τους μετόχους.
Διαβάστε επίσης:
Ευθύμιος Μπουλούτας (Ελλάκτωρ): Στόχευση σε ακίνητα και τουρισμό με όχημα τη Μαρίνα Αλίμου
ΑΚΤΩΡ: Το σχέδιο Εξάρχου για να γίνει η πρώτη κατασκευαστική
Αλέξανδρος Εξάρχου: “Make AKTOR Great Again”- Στόχος 2025 1,5 δισ. κύκλος εργασιών
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- METLEN ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν θα αντέξετε με αυτά που θα διαβάσετε και ποιο είναι τώρα το απόλυτο trade με οδηγό της Goldman
- Γιατί το πρόγραμμα «Σπίτι μου 2» κινδυνεύει να αποτύχει
- Καλώδιο Ελλάδας-Κύπρου: Μεγαλώνει το χάσμα – Τα τρία σημεία διαφωνίας που… ρίχνουν το έργο στα βράχια
- Sea-Intelligence: Αυξήθηκαν οι ρύποι από τις επιθέσεις των Χούθι και τον περίπλου της Αφρικής από τα πλοία κοντέινερ
