• Business

    Αττική Οδός: Αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας και του κύκλου εργασιών για το 2022

    Henry Holterman (Ελλάκτωρ) και Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ)


    Σημαντική βελτίωση σε ετήσια βάση, τουλάχιστον στον κύκλο εργασιών και τα EBITDA, καταγράφει η Αττική Οδός για το εννεάμηνο του 2022, όπως προκύπτει από τις οικονομικές καταστάσεις της παραχωρησιούχου εταιρείας που συμμετέχουν οι Όμιλοι Ελλάκτωρ  και 65,7% και ΑΒΑΞ  κατά 34,2%.

    Τα στοιχεία αυτά σε συνδυασμό με τα συνολικά μερίσματα που έχουν λάβει οι δύο όμιλοι από το 2013 συνηγορούν στο ότι η μάχη για τον εν εξελίξει διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την Αττική Οδό, που εξελίσσεται στο χρυσόμαλλο δέρας των παραχωρήσεων, θα είναι σκληρή.

    Η μεγαλύτερη αύξηση της τάξης του 16% καταγράφεται στον κύκλο εργασιών του οδικού άξονα ο οποίος διαμορφώθηκε στα 145,1 εκατ. ευρώ ενώ το εννεάμηνο του 2021 το ίδιο μέγεθος ανήλθε στα 125 εκατ. Ευρώ. Δεν αποκλείεται, επίσης, το 2022 να αποτελέσει μία χρονιά ορόσημο για τον κύκλο εργασιών της Αττικής Οδού, καθώς μπορεί συνολικά να ξεπεράσει το συνολικό «τζίρο» του 2021. Αυτός ανήλθε στα 176,7 εκατ. Ευρώ και επηρεάστηκε σημαντικά από τα διαδοχικά lockdown και τις απαγορεύσεις μετακινήσεων που ίσχυαν μέχρι τον Μάιο του 2021.

    Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, πως ο μέχρι στιγμής κύκλος εργασιών του 2022 βρίσκεται πολύ κοντά στα ετήσια αποτελέσματα του 2020 που ανήλθαν στα 151,5 εκατ. Ευρώ. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να γίνεται ενδεχομένως λόγος για μία χρονιά ρεκόρ της Αττικής Οδού εντός της τελευταίας τριετίας.

    Σε ανοδική τροχιά κινούνται και τα λειτουργικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, καθώς αυτά στο εννεάμηνο του 2022 ανήλθαν στα 95,1 εκατ. Ευρώ καταγράφοντας αύξηση 7,2% σε ετήσια βάση από τα 88,7 εκατ. ευρώ του 2021 για την ίδια περίοδο. Και σε αυτό το μέγεθος το 2022 ενδέχεται να σπάσει το ρεκόρ της τρέχουσας τριετίας, καθώς τα EBITDA εννεαμήνου βρίσκονται πολύ κοντά στα λειτουργικά κέρδη του 2020 (106,2 εκατ. ευρώ) για όλη τη διάρκεια του έτους, ενώ μπορεί να αγγίξουν αυτά του 2021 (120,6 εκατ. ευρώ).

    Όσον αφορά το προμέρισμα, που ανακοινώθηκε, αυτό ανέρχεται στα 30 εκατ. Ευρώ και είναι μειωμένο σε σχέση με αυτό του 2021 (σ.σ. κινήθηκε στα 39,1 εκατ. ευρώ). Ωστόσο, αυτό παραμένει αρκετά υψηλό, καθώς εάν λάβουμε το συνολικό μέρισμα που δόθηκε στους μετόχους της Αττικής Οδού για το σύνολο του 2021 (84,4 εκατ. ευρώ), τότε είναι πολύ πιθανό το προτεινόμενο ποσό να διπλασιαστεί και ξεπεράσει τα 60 εκατ. ευρώ.

    Η αύξηση της κυκλοφορίας και η μάχη για την παραχώρηση

    Τα παραπάνω στοιχεία σε συνδυασμό με την αυξημένη κυκλοφορία κατά το Α’ Εξάμηνο του τρέχοντος έτους καθιστούν την Αττική Οδό τη χρυσοτόκο όρνιθα των παραχωρήσεων, ενώ η μάχη που θα δοθεί μεταξύ των ενδιαφερομένων αναμένεται να είναι σκληρή.

    Αυτό φαίνεται και από τα συνολικά μερίσματα που έχουν λάβει οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, καθώς από το 2013 μέχρι και σήμερα έχει λαμβάνειν 800,6 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν διαθέσει 822 εκατ. ευρώ για την παραχώρηση,

    Οι θετικές προοπτικές για την επάνοδο της κυκλοφορίας στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους σε προ πανδημίας επίπεδα, συνηγορούν στο γεγονός ότι οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ μέχρι την επίσημη λήξη της παραχώρησης, δηλαδή τον Οκτώβριο του 2024, θα προσθέσουν στα ταμεία τους περί τα 130 εκατ. ευρώ εάν τα μερίσματα για τις χρήσεις του 2023 και του 2024 κινούνται σε επίπεδα άνω των 60 εκατ. ευρώ.

    Εάν αυτά διαμορφωθούν στα επίπεδα του 2021, δηλαδή αγγίξουν τα 90 εκατ. ευρώ, τότε το σύνολο των μερισμάτων μέχρι τη λήξη της συμβατικής περιόδου της παραχώρησης θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ και στα ταμεία των δύο Ομίλων θα προστεθούν περισσότερα από 250 εκατ. ευρώ

    Όσον αφορά τα στοιχεία κυκλοφορίας στην Αττική οδό και όπως έχει αναφέρει ο Όμιλος ΑΒΑΞ στις οικονομικές καταστάσεις του εξαμήνου για τη χρήση του 2022, η κυκλοφορία στον οδικό άξονα επιστρέφει στα προ πανδημίας επίπεδα. Αυτό συμβαίνει καθώς οι ημερήσιες διελεύσεις οχημάτων υπολογίζονται στις 230.000 και βρίσκονται πολύ κοντά στα επίπεδα του 2019. Επίσης, παρατηρείται αύξηση από τις ημερήσιες διελεύσεις του 2021, που ανήλθαν στις 210.000, ενώ το 2020 κινήθηκαν σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα (179.000 διελεύσεις).

    Ποιοι διεκδικούν την Αττική Οδό

    Υπενθυμίζεται πως ο σχετικός διαγωνισμός που έχει προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ από τις αρχές του τρέχοντος έτους έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πλήθους ισχυρών εγχώριων και ξένων Ομίλων, ενώ εκτιμάται πως το τίμημα για την Αττική Οδό θα σπάσει τα ρεκόρ και θα ανέλθει στα 2,3 δισ. Ευρώ, ενώ η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών τοποθετείται στα τέλη του Α΄Εξαμήνου του 2023. Πιο συγκεκριμένα, οι μνηστήρες της παραχώρησης είναι:

    • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με το αυστραλιανό Fund First Sentier
    • Η Κοινοπραξία του μπλοκ της Κοινοπραξίας Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, που έχει αναλάβει τη διαχείριση του οδικού άξονα έως τον Οκτώβριο του 2024, ενώνει τις δυνάμεις του με το γαλλικό Fund Ardian
    • Ο Όμιλος Κοπελούζου με το αυστραλιανό Fund Macquarie
    • Η Κοινοπραξία Mytilineos-Vinci
    • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
    • Η ιταλική INC SpA
    • Το γαλλό-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF
    • Η συμμαχία των Πορτογάλων της Brisa με τη Rubicone BidCo

    Διαβάστε επίσης

    Αττική Οδός: Προμέρισμα €30 εκατ. και EBITDA €95,1 εκατ. για το 9μηνο του 2022

    ΤΑΙΠΕΔ: Άνοιξε το Virtual Data Room για την Αττική Οδό – Πώς θα κινηθούν οι μεγάλοι Όμιλοι

    Αυξήσεις στα διόδια από τις αρχές του 2023

     



    ΣΧΟΛΙΑ