• Business

    Arivia-Upfield: Το «μυστήριο» με το τίμημα, το «μυθικό» περιθώριο κέρδους και η επόμενη μέρα


    Μπορεί να έχουν περάσει αρκετά 24ώρα από την είδηση εξαγοράς της Arivia από την Upfield Group, ωστόσο ο κρότος που προκάλεσε εξακολουθεί να απασχολεί την αγορά. Στο επίκεντρο βρίσκεται το τίμημα, το οποίο παραμένει το μεγάλο μυστήριο του deal ανάμεσα στην αμερικάνικη πολυεθνική και την ελληνική εταιρεία φυτικών προϊόντων. Οι πρωταγωνιστές και από τις δυο πλευρές επιμένουν να «κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους» και να μην αποκαλύπτουν την οικονομική πτυχή της συμφωνίας, πυροδοτώντας μια σειρά από σενάρια και εικασίες…

    Κάποιες πληροφορίες που δημοσιεύθηκαν στον ξένο τύπο, ανεβάζουν το ύψος της συναλλαγής στο αστρονομικό ποσό των 500 εκατ. ευρώ ενώ άλλα «ελληνικής προέλευσης» τοποθετούν τον πήχη μεταξύ 180 εκατ. Ευρώ και 200 εκατ. ευρώ. Κύκλοι της Arivia χαρακτηρίζουν εξωπραγματικά έως και τρελά τα «νούμερα» που αναφέρονται στα διάφορα δημοσιεύματα, ωστόσο αποφεύγουν να αναφέρουν τα πραγματικά ποσά.

    Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως τα εμπλεκόμενα μέρη αποφευχθούν να αποκαλύψουν λεπτομέρειες για το οικονομικό σκέλος της συμφωνίας καθώς προφανώς πρόκειται για ένα μεγάλο ποσό και τονίζουν πως τα νούμερα κινούνται σε αρκετά χαμηλότερα επίπεδα, απ’ όσα «τρελά» ακούγονται τις τελευταίες μέρες. Όπως λένε, με δεδομένη τη δυναμική του κλάδου των φυτικών προϊόντων και τις τεράστιες προοπτικές της Arivia, η οποία εξάγει σε περισσότερες από 50 χώρες και εξυπηρετεί σχεδόν 100 εκατομμύρια καταναλωτές, το τίμημα θα πρέπει να κινήθηκε μεταξύ 80 εκατ. Ευρώ (6,5 φορές τα EBITDA του 2018) και 120 εκατ. ευρώ (9,5 φορές τα EBITDA), χωρίς όμως να αποκλείουν το ενδεχόμενο να άγγιξε ακόμη και τα 150 εκατ. Ευρώ (12,5 φορές τα EBITDA).

    Βέβαια, όπως σπεύδουν να διευκρινίσουν, όλα αυτά είναι εκτιμήσεις και πρόχειροι υπολογισμοί, και τονίζουν πως μόνο τα εμπλεκόμενα μέρη γνωρίζουν την αλήθεια.

    Να σημειωθεί πως στην χρήση του 2018, η Arivia παρουσίασε πωλήσεις που πλησίασαν τα 50 εκατ. Ευρώαπό 40,62 εκατ. ευρώ το 2017 ενώ τα EBITDA προσέγγισαν τα 12 εκατ. Ευρώ από 10,7 εκατ. Ευρώ πρόπερσι. Μια σχέση και ένα περιθώριο λειτουργικής κερδοφορίας (περίπου 25%) που θα ζήλευαν οι διοικούντες κάθε εταιρείας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.

    Το μεγάλο «ατού» της ελληνικής εταιρείας, με έδρα στην Θεσσαλονίκη και παραγωγή στην Δράμα (πάνω από 2.500 τόνους σε εβδομαδιαία βάση) θεωρείται η ισχυρή παρουσία των brands της στις μεγάλες αγορές του εξωτερικού (το violifeστην Αγγλία κατέχει την πρώτη θέση) και το γεγονός πως παίζει μπάλα» σε μια κατηγορία που παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη.

    Ειδικά στις ΗΠΑ, η αγορά των εναλλακτικών τυροκομικών προϊόντων μεγαλώνει με θεαματικούς ρυθμούς, θυμίζοντας λίγο την περίπτωση του «Greek Yogurt» και την κοσμογονία που έφερε στην αγορά των τροφίμων σε παγκόσμια κλίμακα. Διεθνείς έρευνες δείχνουν ότι η συγκεκριμένη κατηγορία θα κατέχει το 5% στην αγορά των ΗΠΑ μέχρι το 2023και το 3,5% στο Ηνωμένο Βασίλειο.

    Η επιτυχημένη πορεία της Ariviaαποδίδεται και στην διαχείριση που έγινε τα τελευταία δυο χρόνια από το South Bridge Europe Mezzanine. Άνθρωποι που γνωρίζουν αναφέρονται στη συμβολή της Εύης Αδριανού, η οποία αναγνώρισε και ανέδειξε τις δυνατότητες της Arivia. Η κα. Αδριανού, λένε, με πολυετή εμπειρία στο investment banking και την παροχή χρηματοοικονομικών συμβουλευτικών υπηρεσιών έβαλε την πινελιά της, και βοήθησε την εταιρεία να πάει ένα βήμα παραπέρα.

    Αυτός ωστόσο που επένδυσε πρώτος στην Arivia (ως Βιοτρός τότε) ήταν ο Αλέξανδρος Κατσιώτης. Ο βασικός μέτοχος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελγέκα αναγκάστηκε να την πουλήσει ύστερα από 20 χρόνια, σε μια κρίσιμη καμπή για την εταιρεία, βάζοντας αρκετά εκατομμύρια ευρώ στα ταμεία της. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν τον Φεβρουάριο του 2017, όταν και υπογράφηκε η σύμβαση πώλησης, η Ελγέκα εισέπραξε 20 εκατ. Ευρώ για την μεταβίβαση του 90,04% της Arivia.

    Το 50% του τιμήματος αυτού, δηλαδή τα 10 εκατ. Ευρώ διοχετεύθηκαν προς τις πιστώτριες τράπεζες γιατην αποπληρωμή δανεισμού της εταιρείας και της θυγατρικής εταιρείας «Διακίνησις Α.Ε», στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της. Το κέρδος από την συναλλαγή για τον όμιλο ΕΛΓΕΚΑ υπολογίστηκε στα 3,75 εκατ. Ευρώ.

    Να σημειωθεί πως η Upfield Group, η οποία ελέγχεται από το fund KKR θεωρείται παγκόσμιος ηγέτης στα plant-based βούτυρα και spreads με περισσότερααπό 100 brands. Πριν την Ariviaαπέκτησε το ελαιόλαδο, τις μαργαρίνες και τα προϊόντα επάλειψης της «Ελαΐς – Unilever».



    ΣΧΟΛΙΑ