Την πρόθεση της κυβέρνησης να φτάσει ο αυτοκινητόδρομος από τον Πύργο μέχρι και την Τσακώνα εξέφρασε από το βήμα, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης, «επεκτείνοντας ενδεχομένως τη σύμβαση της παραχώρησης είτε με οποιοδήποτε άλλο εργαλείο κρίνουμε ότι είναι πιο κατάλληλο, ώστε να κλείσει αυτή η εκκρεμότητα, η οποία αφορά την Πελοπόννησο», όπως ανέφερε και ο ίδιος.

Σημειώνεται ότι το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα είχε ενταχθεί εξαρχής στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού ΑΕ με το Ελληνικό δημόσιο από το 2007. Ωστόσο, το 2011 η κατασκευαστική δραστηριότητα αναστάλθηκε, ενώ τον Απρίλιο του 2014 εξαιρέθηκε από το έργο της παραχώρησης. Αργότερα, αν και κυρώθηκε από τη Βουλή συμφωνία για την επανένταξη της Πατρών – Πύργου στην Ολυμπία Οδό, ο δρόμος μέχρι την Τσακώνα συνέχισε να παραμένει εκτός και συνεχίζει μέχρι και σήμερα.

1

Έργο ορόσημο για τα ελληνικά δεδομένα

Ο αυτοκινητόδρομος της Ολυμπίας Οδού είναι ένα έργο ορόσημο για τα ελληνικά δεδομένα, καθώς αποτελεί μοχλό ανάπτυξης τόσο για τις τοπικές κοινωνίες, όσο και για την υπόλοιπη Ελλάδα, δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες και ταυτόχρονα αφήνει το περιθώριο για την τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδας, μειώνοντας αισθητά τον χρόνο των χιλιομετρικών αποστάσεων.

Ωστόσο, το πολύπαθο έργο χρειάστηκε να περάσει από σαράντα κύματα για να ξεκινήσει να παίρνει σάρκα και οστά, ώστε να είμαστε σε θέση να μιλάμε τη δεδομένη στιγμή για την πλήρη ολοκλήρωση της Πατρών – Πύργου έως τον Φεβρουάριο του 2026, τηρουμένου όλου του προγραμματισμού. Οι κάτοικοι της περιοχής όσο και οι τοπικοί φορείς είχαν και έχουν ως πάγιο αίτημα την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου, ένα αίτημα που επιτέλους οδεύει προς την ολοκλήρωση της υλοποίησής του, καθώς με το εν λόγω έργο οι περιοχές θα συνδεθούν με τους κλειστούς αυτοκινητόδρομους.

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα- Πύργος: Πώς το «σύγχρονο γεφύρι της Άρτας» γίνεται πραγματικότητα

Άποψη του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος
Άποψη του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος

Ήταν 4 Αυγούστου του 2008, όταν υπογράφηκε η έναρξη της παραχώρησης του έργου για τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, για μία περίοδο 30 ετών, μεταξύ του δημοσίου και της παραχωρησιούχου Ολυμπίας Οδού ΑΕ, μέτοχοι της οποίας είναι η VINCI Concessions S.A.S (36,03%), η ΑΒΑΞ (23,01%), η ΑΚΤΩΡ (20,48%) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (20,48%).

Δύο χρόνια περίπου αργότερα, τον Νοέμβριο του 2010 έγινε αναστολή της χρηματοδότησης λόγω της οικονομικής κρίσης και τον Ιούνιο του 2011 αναστάλθηκε τελείως η κατασκευαστική δραστηριότητα. Η επανεκκίνηση του έργου ήρθε 2 χρόνια μετά, στις 17 Δεκεμβρίου 2013 με τον νόμο 4219/2013.

Στις 4 Απριλίου του 2014, το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα εξαιρέθηκε από το έργο της παραχώρησης. Ωστόσο, μεσολάβησαν περίπου 7 χρόνια μέχρι την επανένταξη του τμήματος Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό τον Δεκέμβριο του 2021. Σε αυτό το μεσοδιάστημα, τα έργα στην Ολυμπία Οδό προχώρησαν με την ολοκλήρωση της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος – Πάτρα το 2017.

Κομβικό σημείο σε αυτή τη «νεκρή περίοδο» για το τμήμα Πάτρα – Πύργος ήταν όταν τον Ιανουάριο του 2020, πριν φτάσει στην Ελλάδα η πανδημία της COVID-19, το ελληνικό κράτος και η Ολυμπία Οδός ΑΕ υπέγραψαν μνημόνιο συναντίληψης για την επανένταξη του τμήματος στο έργο παραχώρησης. Μετά την κύρωση της συμφωνίας από τη Βουλή τον Δεκέμβριο του 2021 -όπως προαναφέραμε- η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών ήρθε τον Μάρτιο του 2022.

Έτσι, φτάνουμε στις 31 Ιουλίου του 2025 και στα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου και πιο συγκεκριμένα του τμήματος Καμίνια – Πύργος, μήκους 65 χλμ, ενώ τα υπόλοιπα 10 χλμ Μιντιλόγλι – Καμίνια θα παραδοθούν σε κυκλοφορία μέχρι και τις 30 Νοεμβρίου 2025.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας υποδέχεται τον Πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκο Μητσοτάκη στα πρώτα χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας υποδέχεται τον Πρωθυπουργός της χώρας Κυριάκο Μητσοτάκη στα πρώτα χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος

«Πρόκειται αναμφισβήτητα για ένα έργο εθνικής εμβέλειας. Τόσο ως προς τις τεχνικοοικονομικές του διαστάσεις όσο και ως προς τις θετικές προεκτάσεις που έχει η λειτουργία του: στην οδική ασφάλεια, την κοινωνική συνοχή, την τοπική και εγχώρια ανάπτυξη, αλλά και την εξωστρέφεια της πατρίδας μας, η οποία εμπλουτίζει διαρκώς τον χάρτη των οδικών της υποδομών», δήλωσε μεταξύ άλλων, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στα εγκαίνια του αυτοκινητόδρομου, προσθέτοντας στη συνέχεια:

«Με τη λειτουργία του, η Ολυμπία Οδός καθίσταται ο τρίτος μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, με συνολικό μήκος 277 χλμ., συνδέοντας τις Περιφέρειες Αττικής, Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας και κατ’ επέκταση άλλες δύο Περιφέρειες: της Ηπείρου και των Ιόνιων Νήσων. Μέσω της Ολυμπίας Οδού, η διαδρομή Πάτρα – Πύργος θα καλύπτεται σε μόλις 45 λεπτά, ενώ το ταξίδι από την Αθήνα μέχρι τον Πύργο θα διαρκεί περίπου 2 ώρες και 45 λεπτά, με ασφάλεια και άνεση».

Το κόστος του έργου

Σημειώνεται ότι το κόστος του έργου του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος, ανέρχεται στα 1, 826 δισεκατομμύρια ευρώ. Κατά την περίοδο της κατασκευής του το έργο χρηματοδοτείται κατά:

  • 21% από τη συμβολή των χρηστών από το τμήμα Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα
  • 41% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ελληνικό Δημόσιο και
  • 38% από τα κεφάλαια του παραχωρησιούχου, που προέρχονται από τραπεζικά δάνεια ή ιδία κεφάλαια.

Το μοντέλου του έργου είναι δυναμικό και ενημερώνεται σε βάση εξαμήνου, οπότε ενδέχεται να παρουσιάζει μικρές διαφοροποιήσεις.

Όσον αφορά στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, το κόστος του έργου φτάνει στα 385 εκατομμύρια ευρώ.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος

Αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος

Στο σύνολο των 75 χιλιομέτρων του, ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος περιλαμβάνει:

  • 9 Κόμβους
  • 27 Άνω διαβάσεις
  • 39 Κάτω διαβάσεις
  • 15 Γέφυρες
  • 150 Οχετούς
  • 4 Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ). Όλοι οι σταθμοί ΣΕΑ είναι διπλοί (ένας σε κάθε κατεύθυνση), εκτός από τον ΣΕΑ Ζευγολατιού που είναι μόνο στην κατεύθυνση προς Αθήνα
  • 1 Τεχνική Βάση
  • 14 Χώρους Στάθμευσης και Υγιεινής
  • 2 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων
  • 2 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων
  • 10 Πύλες Χιλιομετρικής Χρέωσης

Από σήμερα 1 Αυγούστου σε κυκλοφορία το τμήμα Πάτρα – Πύργος

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού Α.Ε. Παναγιώτης Παπανικόλας, εκ μέρους όλων των ανθρώπων του Έργου Παραχώρησης, εκπροσωπώντας τους μετόχους του, VINCI Concessions, AVAX, AKTOR, TERNA, επεσήμανε ότι: «Με το έργο που παραδίδουμε σήμερα, η Ολυμπία Οδός φέρνει για πρώτη φορά έναν σύγχρονο, ολοκληρωμένο, πλήρως λειτουργικό αυτοκινητόδρομο στην Ηλεία.

Η αποστολή μας συνεχίζεται τώρα με την καθημερινή διαχείριση και τη συστηματική συντήρηση της υποδομής. Στόχος μας είναι σταδιακά να ενσωματώσουμε όλες τις καινοτομίες, τις τεχνολογίες αιχμής, τις βιώσιμες πρακτικές και τον ολοκληρωμένο μηχανισμό υπηρεσιών οδικής ασφάλειας, που εφαρμόζουμε στην Ολυμπία Οδό, έχοντας επιτύχει μέχρι σήμερα μείωση των ατυχημάτων κατά 93%. Ευχαριστώ θερμά όλους όσοι εργάστηκαν στην κατασκευή του έργου, αλλά και τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας για την εμπιστοσύνη και την άριστη συνεργασία μας».

Σημειώνεται ότι το τμήμα από Καμίνια – Πύργο (μήκους 65χλμ.) του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών- Πύργου είναι από σήμερα 1 Αυγούστου 2025 σε λειτουργική χρήση και θα τεθεί σε ισχύ το σύστημα διοδίων για τη ζώνη Κυλλήνη- Πύργος (29χλμ.), ενώ η ζώνη Μιντιλόγλι – Κυλλήνη (46χλμ.), η οποία περιλαμβάνει και τα εναπομείναντα υπό κατασκευή 10 χλμ. Μιντιλόγλι – Καμίνια, θα είναι σε ελεύθερη χρήση (άνευ διοδίου) έως την ολοκλήρωση της κατασκευής.

Συγκεκριμένα, η σταδιακή λειτουργία του συστήματος χρέωσης αφορά τον μετωπικό σταθμό Πύργου και στις δύο κατευθύνσεις και τον πλευρικό σταθμό Αμαλιάδας με χρέωση από/προς Πύργο.

Με τον νέο αυτοκινητόδρομο διασφαλίζεται η οδική ασφάλεια και η εξοικονόμηση χρόνου, ενώ με βάση τα διαθέσιμα ποσοτικά στοιχεία από το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, όπου από το 2008 έως και το 2024 τα δυστυχήματα μειώθηκαν 91%, προβλέπεται ότι τα ποσοστά θα μειωθούν αντιστοίχως και στο τμήμα του νέου αυτοκινητόδρομου.

Η Ολυμπία Οδός με την ένταξη του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος στο έργο της παραχώρησης καθίσταται ως ο τρίτος μεγαλύτερος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος στη χώρα, διαθέτοντας καινοτόμες τεχνολογίες και ταυτόχρονα συμβάλλοντας στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μετακινήσεων.

Διαβάστε επίσης:

Κυρανάκης: Δεν υπολειτούργησαν τα ηλεκτρικά λεωφορεία εν μέσω καύσωνα

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αυτοψία λίγο πριν τα εγκαίνια του Πάτρα-Πύργος

Εργαζόμενοι τρόλεϊ: Λένε «ΟΧΙ» στη σταδιακή κατάργηση του μέσου