ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις 2 Φεβρουαρίου του 2022, στις 5 το πρωί οι επισκέπτες του Σέντραλ Παρκ αντίκριζαν ένα περίεργο θέαμα: Ένας κύβος καθαρού χρυσού 24 καρατίων και βάρους 186 κιλών, μόλις είχε τοποθετηθεί καταμεσής του πάρκου στο χιονισμένο γκαζόν.
Σχεδιασμένος από τον γερμανό καλλιτέχνη Νίκλας Καστέλο, που τον χαρακτήριζε ως «εννοιολογικό γλυπτό» και πλαισιωμένος για την περίπτωση από ιδιωτική ομάδα ασφαλείας, ο κύβος εκτέθηκε στο πάρκο ως το τέλος της ημέρας.

Και αργότερα το ίδιο βράδυ μεταφέρθηκε σε ένα ιδιωτικό δείπνο στη Γουόλ Στριτ, όπου παρευρέθηκαν πολλές διασημότητες. Αλλά ο καλλιτέχνης έλεγε πως δεν ήθελε να τον πουλήσει. Αν και όχι ακριβώς όμως, αφού τον χρησιμοποίησε για να τραβήξει την προσοχή σε ένα συνοδευτικό κρυπτονόμισμα και μια σχετική πλατφόρμα NFT που λάνσαρε ο ίδιος.
Για το σκοπό αυτό άλλωστε, το έργο εμφανίστηκε στη συνέχεια, στην Βενετία και στη Ζυρίχη.

Αποτέλεσμα: Σήμερα, τρία χρόνια μετά, ο κύβος Castello μπορεί σύντομα να είναι εν μέρει διαθέσιμος προς πώληση, καθώς ένας αυστριακός μεγιστάνας ακινήτων, που βρίσκεται υπό πτώχευση ετοιμάζεται να πουλήσει το μερίδιό του στο έργο. Και τα ερωτηματικά που ανακύπτουν είναι πολλά, αναφορικά με την σχέση της τέχνης με την κερδοσκοπία και την διαφημιστική εκστρατεία.
Εξάλλου, με βάση τις τρέχουσες τιμές του χρυσού ο κύβος έχει αξία σήμερα περίπου 23 εκατομμύρια δολάρια. Τώρα όμως, καθώς η οικονομική αυτοκρατορία του δισεκατομμυριούχου Κλέμενς Χάλμαν καταρρέει, το 32% των μετοχών του στον κύβο παραδίδεται στους πιστωτές, σύμφωνα με την εταιρεία είσπραξης χρεών Creditreform.
«Θα συνεχίσω να εργάζομαι με πλήρη διαφάνεια, αξιοπιστία και συνέπεια για την εφαρμογή του εγκεκριμένου σχεδίου αναδιάρθρωσης», δήλωσε από τη μεριά του ο Χάλμαν, πριν μερικές μέρες,. Αλλά όσον αφορά το συγκεκριμένο αντικείμενο δεν είναι σαφές, πώς θα λειτουργήσει η διαδικασία πώλησης ή πώς η πώληση του μεριδίου του επενδυτή θα επηρεαστεί από τη δομή ιδιοκτησίας του.
Η μανία των NFT
Με μήκος πάνω από μισό μέτρο σε κάθε πλευρά του και πάχος τοιχώματος περίπου οκτώ εκατοστά ο κύβος είχε χυτευθεί σε ένα χυτήριο στο Άαραου της Ελβετίας απαιτώντας έναν ειδικό χειροποίητο κλίβανο για να αντέξει τόσο το μέγεθός του και τον όγκο του χρυσού, όσο και τις ακραίες θερμοκρασίες που απαιτούνται για την τήξη του, φτάνοντας έως και τους 1100 βαθμούς Κελσίου.

«Ο κύβος μπορεί να θεωρηθεί ως ένα είδος επικοινωνίας, μεταξύ ενός αναδυόμενου πολιτιστικού οικοσυστήματος του 21ου αιώνα που βασίζεται στα κρυπτονομίσματα και του αρχαίου κόσμου όπου βασίλευε ο χρυσός», όπως είχε δηλώσει για το έργο η βιεννέζα γκαλερίστα Λίζα Καντλχόφερ κατά την πρώτη παρουσίασή του στην Νέα Υόρκη. Και για τον κόσμο της τέχνης, που τότε βρισκόταν στη δίνη της μανίας NFT, είχε αποτελέσει μία απόδειξη για το πόσο οικονομικά προσανατολισμένα είχαν γίνει κάποια έργα τέχνης – και οι συλλέκτες τους.
Όσον αφορά τον καλλιτέχνη, που προέρχεται από την Ανατολική Γερμανία, σήμερα ζει μεταξύ Νέας Υόρκης και Ελβετίας και είναι γνωστός κυρίως για τα γλυπτά και τους πίνακές του, εν μέρει επηρεασμένα από καλλιτέχνες όπως ο Ζαν-Μισέλ Μπασκιά και ο Άντι Γουόρχολ, καθώς τα προηγούμενα έργα του βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στην ποπ και την καταναλωτική κουλτούρα.
Πολλοί εξάλλου έκαναν συγκρίσεις μεταξύ του κύβου του Καστέλο και του διαβόητου κρανίου του Ντέιμιαν Χερστ με διαμάντια, που αποτελεί επίσης ένα σχόλιο πάνω στην διαρκή εμπλοκή της τέχνης με το χρήμα και το κεφάλαιο ή με το χιουμοριστικό έργο του Πιέρο Μαντσόνι «Artist’s Shit (1961), ένα μεταλλικό κουτί με τα περιττώματα του καλλιτέχνη, τα οποία πούλησε για το βάρος τους σε χρυσό.
Διαβάστε επίσης
10 χρόνια Mononews – πάντα talk of the town
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- F1 Βραζιλία: Μάχες παντού
- Αποκάλυψη mononews: Θέμα εβδομάδων η προκήρυξη για τους νέους υποδιοικητές της ΑΑΔΕ – Ο ρόλος της ενσωμάτωσης του ΟΠΕΚΕΠΕ στις αρμοδιότητες Πιτσιλή
- Η ελληνική σημαία είναι 9η ανάμεσα στις 10 κορυφαίες χώρες σε χωρητικότητα (DWT)
- Νταγκ Μπέργκαμ (ΥΠΕΣ ΗΠΑ) για συμφωνία AKTOR-ΔΕΠΑ και Venture Global: Ενισχύονται οι δεσμοί μας με την Ελλάδα