Η Tesla πρότεινε μια νέα συμφωνία αποζημίωσης για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο Έλον Μασκ (Elon Musk), η οποία ενδέχεται να αξίζει περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, ένα τεράστιο πακέτο χωρίς προηγούμενο στην εταιρική Αμερική. Η πολυαναμενόμενη πρόταση, που σχεδιάστηκε για να παρακινήσει τον Μασκ να ηγηθεί της Tesla για τα επόμενα χρόνια, θέτει μια σειρά από φιλόδοξους στόχους που πρέπει να επιτύχει για να εισπράξει το πλήρες ποσό, συμπεριλαμβανομένης της επέκτασης της δραστηριότητας ρομποταξί της Tesla και της αύξησης της χρηματιστηριακής αξίας της εταιρείας στα τουλάχιστον $8,5 τρισεκατομμύρια από περίπου $1 τρισ. σήμερα. Το σχέδιο εκτείνεται σε διάστημα 10 ετών.

Οι πρόσθετες μετοχές που θα μπορούσε να λάβει ο Μασκ θα αύξαναν το ποσοστό συμμετοχής του στην κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων σε τουλάχιστον 25%, σύμφωνα με τους όρους που περιλαμβάνονται στην ανακοίνωση της Tesla την Παρασκευή. Ο ίδιος έχει δηλώσει δημόσια πως επιθυμεί ένα ποσοστό συμμετοχής αυτού του επιπέδου.

1

Το σχέδιο προσφέρει τεράστιο οικονομικό όφελος και αυξημένο έλεγχο της εταιρείας στον Μασκ, ο οποίος είναι ήδη ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, μετά την ακύρωση του προηγούμενου πακέτου αποζημίωσης του 2018 αξίας άνω των $50 δισ. από δικαστήριο του Ντελαγουέρ. Καθώς η Tesla προσβάλλει αυτή την απόφαση, το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει εναλλακτικούς τρόπους αποζημίωσης του CEO της, συμπεριλαμβανομένου ενός προσωρινού πακέτου μετοχών αξίας περίπου $30 δισ. στις αρχές Αυγούστου.

Τα κίνητρα στο νέο σχέδιο στοχεύουν στο να διατηρήσουν την προσοχή του Μασκ στην Tesla, την ώρα που η εταιρεία επιδιώκει ανάπτυξη σε νέες αγορές όπως η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη. Η ανακοίνωση της Παρασκευής περιελάμβανε επίσης μία μη δεσμευτική πρόταση μετόχων για την Tesla να αποκτήσει συμμετοχή στην startup του Μασκ, xAI, μια ιδέα που ο ίδιος έχει ξανασυζητήσει.

Η νέα συμφωνία υπογραμμίζει τον απόλυτο έλεγχο που ασκεί ο Μασκ στην εταιρεία, παρά τις πολλές υποχρεώσεις του. Ο Μασκ, που είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla από το 2008, επιβλέπει επίσης τέσσερις άλλες εταιρείες: SpaceX, xAI, Neuralink και The Boring Company. Σε συνέντευξή του στο Bloomberg τον Μάιο, δήλωσε ότι παραμένει δεσμευμένος να ηγείται της Tesla για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι μετοχές της Tesla αυξήθηκαν κατά 2% την Παρασκευή στις 6:30 π.μ. ώρα Νέας Υόρκης. Η μετοχή έχει υποχωρήσει κατά 16% φέτος. Μια χρηματιστηριακή αξία $8,5 τρισ. θα ήταν πάνω από το διπλάσιο της Nvidia Corp., που αυτή τη στιγμή είναι η πιο πολύτιμη εταιρεία στον κόσμο. Η αξία της Tesla έφτασε στο αποκορύφωμά της στα τέλη του 2024 στα περίπου $1,5 τρισ.

Η αξία του νέου πακέτου αποζημίωσης για τον CEO, υπολογισμένη στα $87,8 δισ. στην ανακοίνωση, θα μπορούσε να φτάσει περίπου το $1 τρισ. αν ο Μασκ πετύχει όλους τους στόχους απόδοσης και εισπράξει όλες τις περιορισμένες μετοχές. Το έγγραφο αναφέρει επίσης πως ο Μασκ πρέπει να συμμετάσχει στην ανάπτυξη πλαισίου διαδοχής CEO από το διοικητικό συμβούλιο για να μπορέσει να λάβει τα δύο τελευταία μέρη του πακέτου.

«Απλά και ξεκάθαρα, η διατήρηση και παρακίνηση του Έλον είναι θεμελιώδης για την επίτευξη αυτών των στόχων και για να γίνει η Tesla η πιο πολύτιμη εταιρεία στην ιστορία», αναφέρεται στην επιστολή προς τους μετόχους υπογεγραμμένη από την Πρόεδρο Ρόμπιν Ντενχόλμ (Robyn Denholm) και τη διευθύντρια Κάθλιν Γουίλσον-Τόμπσον (Kathleen Wilson-Thompson).

Ανταγωνιστικές Προτεραιότητες

Ο Μασκ, 54 ετών, έχει στο παρελθόν πιέσει το συμβούλιο να διαμορφώσει νέο πακέτο αποζημίωσης, προειδοποιώντας ότι θα επιδιώξει την ανάπτυξη προϊόντων τεχνητής νοημοσύνης και ρομποτικής εκτός της Tesla αν δεν αποκτήσει περίπου 25% δικαίωμα ψήφου στην εταιρεία. Αν και παραμένει ο μεγαλύτερος μέτοχος της Tesla, πούλησε σημαντικό μέρος των μετοχών του για να χρηματοδοτήσει την εξαγορά του Twitter. Η πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία μετονόμασε σε X, εξαγοράστηκε από την xAI νωρίτερα φέτος.

Το διοικητικό συμβούλιο της Tesla εξακολουθεί να στηρίζει τον Μασκ, παρά τις ανταγωνιστικές του προτεραιότητες. Πέρα από τις άλλες εταιρείες, η προσοχή του στράφηκε έντονα στην πολιτική. Υπήρξε ο μεγαλύτερος χρηματοδότης του Ντόναλντ Τραμπ στις περσινές εκλογές και είχε σύντομη εμπλοκή στην αναδιάρθρωση της ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Αυτό προκάλεσε αντιδράσεις κατά της Tesla, συμπεριλαμβανομένων περιστασιακών εμπρησμών και βανδαλισμών σε καταστήματα και σταθμούς φόρτισης.

Η αντίδραση συνέβαλε σε αστάθεια στο πρώτο εξάμηνο, με την Tesla να καταγράφει δύο από τα χειρότερα τρίμηνα των τελευταίων ετών και πτώση 13% στις παγκόσμιες παραδόσεις οχημάτων. Στα τέλη Μαΐου ολοκληρώθηκε επίσημα η θητεία του Μασκ ως ειδικού κυβερνητικού υπαλλήλου, και δεσμεύτηκε να αφιερώσει περισσότερο χρόνο στην Tesla. Λίγες μέρες αργότερα, είχε έντονη ρήξη με τον Τραμπ.

Η Tesla ανέκτησε κάποια δυναμική τους τελευταίους μήνες, λανσάροντας την πολυαναμενόμενη υπηρεσία ρομποταξί, την οποία ο Μασκ θεωρεί βασικό κομμάτι του μελλοντικού επιχειρηματικού μοντέλου της εταιρείας. Η υπηρεσία ξεκίνησε στις 22 Ιουνίου με έναν μικρό αριθμό ρομποταξί στο Όστιν.

Διαβάστε επίσης:

BMW: Ξεκίνησε η απόσβεση δαπανών ύψους €10 δισ. – Ντεμπούτο για τη νέα ηλεκτρική iX3

BBVA: Τελική έγκριση για υποβολή προσφοράς στην Sabadell

Η Κίνα επιβάλλει δασμούς έως 62,4% στο χοιρινό κρέας της ΕΕ