• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Eλληνο-αιγυπτιακή ενεργειακή σύνδεση: O ΑΔΜΗΕ, η ELICA SA και η επένδυση των 3,5 δισ. ευρώ

    • Bloomberg
    Μάνος Μανουσάκης, επικεφαλής ΑΔΜΗΕ

    Μάνος Μανουσάκης, επικεφαλής ΑΔΜΗΕ


    Επανέρχεται το σχέδιο για την κατασκευή καλωδίων που θα μεταφέρουν ηλεκτρική ενέργεια από την Αίγυπτο και το Ισραήλ στην Ελλάδα, σύμφωνα με το Bloomberg.

    Ειδικότερα, όπως αναφέρει το δημοσίευμα, η Ευρώπη στην προσπάθειά της να μειώσει την εξάρτηση από την ρωσική ενέργεια, επαναφέρει παλαιότερα σχέδια  στο πλαίσιο της δημιουργίας μιας ενεργειακής ασφάλειας εν μέσω επιδείνωσης των σχέσεων με τη Μόσχα.

    Σε αυτό περιλαμβάνεται το σχέδιο της ελληνο-αιγυπτιακής ενεργειακής σύνδεσης.

    Όπως αναφέρει το Bloomberg, ένα από τα καλώδια σχεδιάζεται να μεταφέρει μόνο πράσινη ενέργεια, βοηθώντας το μπλοκ να προχωρήσει ένα ενεργειακό σχέδιο 210 δισεκατομμυρίων ευρώ που έχει στον πυρήνα του τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

    «Οι συνδέσεις ηλεκτρικού ρεύματος στην Ευρώπη από άλλες πηγές θα δώσουν ξεκάθαρα την ευκαιρία να μειωθεί η ρωσική ενεργειακή εξάρτηση», δήλωσε σε συνέντευξή του στην Αθήνα ο Μάνος Μανουσάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ.

    «Και αν η Ευρώπη πρόκειται να επιδιώξει την πράσινη ενέργεια, τότε δεν μπορεί να αγνοήσει το τεράστιο ηλιακό δυναμικό της Βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής», ανέφερε.

    Η εταιρεία ανάπτυξης έργων Elica SA, μέλος του Ελληνικού Ομίλου Κοπελούζου, υπέβαλε αίτηση για να συμπεριληφθούν τα καλώδια σε έναν κατάλογο της ΕΕ με τα λεγόμενα έργα κοινού συμφέροντος, τα οποία θα συμβάλουν στην εξασφάλιση αδειοδότησης και χρηματοδότησης.

    Η εταιρεία εκτιμά μια επένδυση περίπου 3,5 δισ. ευρώ με τις ελληνικές τράπεζες και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να είναι ήδη πρόθυμες να συμμετάσχουν.

    Ο ΑΔΜΗΕ και η αιγυπτιακή Εταιρεία Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας συνεργάζονται στον τεχνικό σχεδιασμό της ζεύξης που θα κατευθύνεται απευθείας στην ηπειρωτική Ελλάδα.

    Σε αναζήτηση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης

    «Το έργο χρειάζεται ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και η ελπίδα είναι να υποβληθεί αίτημα χρηματοδότησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσα στους επόμενους 12 μήνες», είπε ο Μανουσάκης.

    Η κατασκευή μπορεί να ξεκινήσει αμέσως μετά τη λήψη των εγκρίσεων, είπε, προσθέτοντας ότι η ΕΕ «θα χρειαστεί να επιδείξει ευελιξία στην παραδοσιακά μάλλον αργή διαδικασία ελέγχου της».

    Τα αμφίδρομα υποθαλάσσια καλώδια σχεδιάστηκαν για πρώτη φορά το 2008, αλλά καθυστέρησαν λόγω αλλαγής κυβέρνησης στην Αίγυπτο μετά τις διαδηλώσεις της Αραβικής Άνοιξης.

    Οι γραμμές χωρητικότητας 3 γιγαβάτ θα χρειαστούν περίπου έξι έως οκτώ χρόνια για να ολοκληρωθούν, με βάση τα χρονοδιαγράμματα για παρόμοια έργα.

    Θα χρησιμοποιούσε κάποια ενέργεια από τα σχέδια της Αιγύπτου να αυξήσει την ισχύ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα 61 γιγαβάτ έως το 2035 από 6,4 GW που είναι σήμερα, σύμφωνα με την Elica.

    Η Ελλάδα θα χρησιμοποιούσε επίσης μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, μέρος του οποίου θα μπορούσε επίσης να εξαχθεί στην Ευρώπη.

    Ο ΑΔΜΗΕ εργάζεται επίσης για να διασφαλίσει ότι η υποδομή θα αναβαθμιστεί και θα επεκταθεί για να επιτρέψει την αποστολή της πλεονάζουσας ενέργειας σε άλλα μέρη της Ευρώπης, είπε ο Μανουσάκης.

    Ο διαχειριστής του δικτύου και η ιταλική Terna μελετούν τη σκοπιμότητα μιας δεύτερης ένωσης που θα μεταφέρει έως και 1 γιγαβάτ μεταξύ των δύο χωρών.

    Ξεκίνησε επίσης να εξετάζει μια νέα σύνδεση με την Αλβανία και να επεκτείνει μια υπάρχουσα με τη Βόρεια Μακεδονία.

    Ξεχωριστά, συνεχίζονται μελέτες για πρόσθετες συνδέσεις μεταξύ του ευρωπαϊκού και του τουρκικού συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας.

    Ένα πιο προηγμένο έργο είναι το EuroAsia Interconnector που θα συνδέει τα δίκτυα Ισραήλ, Κύπρου και Ελλάδας, είπε ο Μανουσάκης.

    Το καλώδιο μήκους 1.208 χιλιομέτρων  θα μπορεί να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από τα αποθέματα φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ, καθώς και από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

    Το πρώτο στάδιο του έργου, με εκτιμώμενο κόστος περίπου 2,5 δισ. ευρώ, θα έχει συνολική ισχύ μεταφοράς 1.000 μεγαβάτ, η οποία θα διπλασιαστεί μετά την επόμενη φάση.

    Οι κατασκευαστικές εργασίες πρόκειται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2025 με την έναρξη λειτουργίας το πρώτο εξάμηνο του 2026.

    Η ΕΕ συμφώνησε τον Ιανουάριο να παράσχει 657 εκατομμύρια ευρώ ως χρηματοδότηση για το τμήμα που θα συνδέει την Κύπρο με το ελληνικό νησί της Κρήτης. Το ποσό αυτό προστέθηκε στα 100 εκατομμύρια ευρώ που έχουν ήδη χορηγηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ.

    Η Κύπρος είναι αυτή τη στιγμή το μόνο μέλος της ΕΕ που δεν είναι συνδεδεμένο στο ευρωπαϊκό δίκτυο.

     

    Διαβάστε επίσης:

    Mytilineos: Διπλάσιο μέρισμα το 2022 και απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο βλέπει η Citi

    Gazprom: Σταμάτησε να παρέχει αέριο στην ολλανδική GasTerra – Δεν δέχτηκε να πληρώνει σε ρούβλια



    ΣΧΟΛΙΑ