• Big Story

    Φόρος 60%, στην Ελλάδα της μετανάστευσης που δεν έχει πια μισθούς αλλά μόνο μαύρη εργασία

    • NewsRoom


    Για πια εισοδήματα ακριβώς μιλούν κυβέρνηση και θεσμοί ότι θα φορολογήσουν με 50 η 60%; Προφανώς κάποιοι ζουν την δεκαετία του 2000 καθώς πλέον είναι αμφίβολο εάν υπάρχουν εργαζόμενοι με αποδοχές πάνω από 28.000 μεικτές αποδοχές (2.000 ευρώ/μηνα). Και εάν υπάρχουν μισθωτοί η ακόμα και επικεφαλής επιχειρήσεων που έχουν αποδοχές πάνω από 40.000 η 50.000 ευρώ κατ έτος τότε αυτές αφορούν ανθρώπους οι οποίοι προφανώς είναι μετρημένοι στα δάχτυλα. Η πρόταση Τσακαλώτου για τέτοια υπέρογκη φορολογία ισχύει μόνο σε χώρες όπως η Δανία η η Σουηδία ( με άριστο σύστημα δωρεάν υγείας και εκπαίδευσης). Επί της ουσίας μια τέτοια φορολογία οδηγεί τους ανθρώπους με ψηλά εισοδήματα (όσοι και εάν είναι αυτοί) με μαθηματική ακρίβεια στην σίγουρη μετανάστευση τους στο εξωτερικό καθώς πλέον η εργασία στην Ελλάδα θα καταστεί ασύμφορη.

    Φόρος 50 έως 60%

    Την ετυμηγορία των θεσμών για το αν θα δεχτούν ή θα απορρίψουν την πρόταση που τους παρέδωσε χθες για φόρο πάνω και από 50% στα εισοδήματα του 2016, αναμένει να μάθει σήμερα ο υπουργός Οικονομικών κύριος Ευκλείδης Τσακαλώτος, στην συνάντηση που έχει το πρωί με το «κουαρτέτο» των δανειστών.

    Λίγο αργότερα ο υπουργός Οικονομίας κύριος Γιώργος Σταθάκης θα κληθεί να δώσει εξηγήσεις για το πότε και πώς θα περάσουν τα «κόκκινα δάνεια» στα distress funds που θα αναλάβουν την διαχείρισή τους.

    Πηγές κοντά στην διαπραγμάτευση περιέγραφαν την ελληνική πρόταση σαν ένα φορολογικό σύστημα πολλών ταχυτήτων: επιχειρεί να μην επιβαρύνει ιδιαίτερα (ή και θα ελαφρύνει) τους φορολογούμενους για εισοδήματα έως περίπου 30.000 ευρώ το χρόνο, αλλά θα φορολογεί βαριά με έως και 60% τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα από 50.000 ή 60.000 ευρώ και πάνω το χρόνο (και πολύ περισσότερο τα εισοδήματα από 100.000 ευρώ και άνω).

    Με βάση όσα έλεγε χθες κυβερνητικός αξιωματούχος που μετέχει στις διαπραγματεύσεις,  ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής θα αυξηθεί σε τουλάχιστον 50% (από 42% που ίσχυε το 2015) χωρίς να έχει υπολογιστεί καν σε αυτόν η ενσωμάτωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 1%-8% (και από το πρώτο ευρώ) για πρόσθετα έσοδα το 2016 «τουλάχιστον» 290 εκατ. ευρώ.

    eukleidis-tsakalwtos-o-agglos-afanis_5.w_hrΔιαλυμένη οικονομία και χαμηλοί μισθοί με φόρο 60% 

    Στην πραγματικότητα, λένε άλλες πηγές , το σχέδιο αποβλέπει σε επιπλέον έσοδα 340-350 εκατ. ευρώ. Ο ανώτατος συντελεστής θα αγγίξει το 55%. Σε αυτό θα προστίθεται και η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, που ενδεχομένως και να μειωθεί ώστε η τελική επιβάρυνση να μην ξεπερνά το 60% αθροιστικά κατ΄ ανώτατο όριο στα πολύ υψηλά κλιμάκια. Και επιπλέον, όπως λένε, δεν θα καταργηθούν καν οι συνολικά 121 φοροαπαλλαγές –παρότι η Συμφωνία του Αυγούστου προβλέπει την επανεξέτασή τους-  και οι οποίες «κοστίζουν» σχεδόν 320 εκατ. ευρώ τον χρόνο στον κρατικό προϋπολογισμό!
    Η καινοτομία του Ευκλείδη Τσακαλώτου 

    Πώς θα γίνει να μην καταργηθούν φοροαπαλλαγές, να μην αυξηθούν οι φόροι σε μεσαία εισοδήματα, αλλά να προκύψουν και επιπλέον φόροι 340 εκατ. ευρώ που θα τους πληρώσουν μόνον όσοι βγάζουν από 50.000 ευρώ και πάνω;

    Για να πείσει τους δανειστές, η ελληνική πλευρά εισάγει μία «καινοτομία», την αξιοπιστία του οποίου δοκίμασε στο ειδικό λογισμικό που πρόσφερε στο υπουργείο Οικονομικών το ΔΝΤ: το σχέδιο αντιμετωπίζει όλους όπως τους φορολογούμενους που έχουν εισόδημα από μία μόνον πηγή (πχ  μισθωτούς), έστω και αν έχουν πολλαπλά εισοδήματα από διάφορες πηγές, τα οποία φορολογούνται συχνά αυτοτελώς με διαφορετικούς τρόπους.

    Delia Velculescou. IMF
    Delia Velculescou. IMF

    Τι εννοούν;

    Ότι ενώ ως σήμερα καταγράφονται περίπου 50.000 φορολογούμενοι με δηλωθέν φορολογητέο 50.000 ευρώ και άνω, στην πραγματικότητα πίσω από ειδικές διατάξεις κρύβονται πολλοί ακόμη και πολλά εισοδήματα που δεν φορολογούνται, όπως οι υπόλοιποι και τα υπόλοιπα εισοδήματα. Πολλοί εξ αυτών λοιπόν, αλλά και πολλοί άλλοι όμως, εισπράττουν ενδεχομένως και τόκους καταθέσεων, ενοίκια, μερίσματα από μετοχές, επιχειρηματικές αμοιβές κλπ που φορολογούνται ξεχωριστά. Αν με το νέο σύστημα όλα αυτά μαζί αθροιστούν, τότε αυξάνεται τόσο ο αριθμός των φορολογουμένων με εισόδημα πάνω από 50.000 ευρώ, όσο και το εισόδημα που φορολογείται με τους υψηλούς συντελεστές, ώστε να πληρώνουν περισσότερα σε σχέση με όσους έχουν το ίδιο εισόδημα από μία άλλη πηγή (πχ από μισθό).

    Περνώντας στα ανώτερα κλιμάκια φόρου, οι ίδιοι φορολογούμενοι θα πληρώνουν από το 2016 και εφεξής φόρους 45%-55% για ολόκληρο το εισόδημά τους, αντί πχ 42% ή 32% που πλήρωναν –και μόνον για όσα δεν φορολογούνταν αυτοτελώς με χαμηλότερο συντελεστή. Αν δηλαδή θα πλήρωναν πχ φόρο 15% για τόκους καταθέσεων ή από μόλις 11% για ενοίκια τα οποία εισπράττουν πέραν του φορολογητέου εισοδήματός τους, στο εξής θα πληρώνει στα διπλάσια ή και τριπλάσια –και πάντως περισσότερο από 22% που είναι ο χαμηλότερος φόρος εισοδήματος ως τώρα.
    STATHAKIS
    «Κόκκινα δάνεια»
     

    Δύσκολο έργο θα έχει πάντως σήμερα και ο κύριος Γιώργος Σταθάκης, αφού οι θεσμοί συμφώνησαν μεν να παραταθεί κατά έναν μήνα η εξαίρεση από την πώληση σε funds των προβληματικών δανείων νοικοκυριών και μικρομεσαίων, αλλά θα δεχτεί πιέσεις για να προχωρήσουν όλες οι υπόλοιπες διαδικασίες και αποφάσεις για την δημιουργία της αγοράς μεταπώλησης των δανείων αυτών.

    Πρακτικά έως τις 15 Μαρτίου θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει η τύχη όλων των κόκκινων δανείων, με όποιες εξαιρέσεις τυχόν συμφωνηθούν για την προστασία της μοναδικής κατοικίας του δανειολήπτη. Αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να λάβει σάρκα και οστά η συμφωνία για να μπορούν να αγοράσουν τα κόκκινα δάνεια οι εταιρίες διαχείρισης που περιμένουν στην σειρά για να τα αποκτήσουν, αλλά ακόμα αναμένουν εγκυκλίους και αποφάσεις για να προχωρήσουν στα περαιτέρω.



    ΣΧΟΛΙΑ