• Think Tanks

    Γιατί οι ΗΠΑ αποσύρονται από μία συμφωνία 144 ετών


    Οι Ηνωμένες Πολιτείες σχεδιάζουν να αποσυρθούν από την Διεθνή Ταχυδρομική Ένωση (UPU), μία υπηρεσία των Ηνωμένων Εθνών αφοσιωμένη στη διεθνή συνεργασία ως προς την αλληλογραφία. Ο Λευκός Οίκος διαφωνεί με τις διαπραγματευθείσες τιμές της υπηρεσίας για διεθνείς διανομές.

    Οι κανονισμοί αυτοί καθορίζουν τι μπορεί να χρεώσει η ταχυδρομική υπηρεσία μίας χώρας σε μία άλλη για τη διαχείριση ενός δέματος μόλις φτάσει στις ακτές της. Οι ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι το σύστημα δίνει ένα άδικο πλεονέκτημα στις κινεζικές εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου, καθιστώντας φθηνότερη την αποστολή αντικειμένων από την Κίνα, παρά εντός των ΗΠΑ. Υπάρχει κάποια αλήθεια σε αυτό σε ορισμένες περιπτώσεις, όμως συχνά ο ισχυρισμός αυτός είναι υπερβολικός.

    Αν και η κίνηση αυτή προετοιμαζόταν για κάποιο διάστημα, και έρχεται εν μέσω αυξανόμενων οικονομικών εντάσεων ανάμεσα σε Ουάσινγκτον και Πεκίνο, υπογραμμίζει κάτι πολύ ενδιαφέρον που συμβαίνει στο παγκόσμιο εμπόριο.

    Η ανάπτυξη του παραδοσιακού εμπορίου έχει ξεπεραστεί κατά πολύ από την ανάπτυξη του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου. Η συμβουλευτική εταιρεία Forrester προβλέπει ετήσια αύξηση του διεθνούς ηλεκτρονικού εμπορίου κατά 17% μεταξύ 2017 και 2022, και 12% για το ηλεκτρονικό εμπόριο συνολικά (διασυνοριακό και εγχώριο, καταναλωτικό και επιχειρηματικό).

    Η τάση αυτή έχει προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στις υπηρεσίες μεταφορών. Τα κανάλια διανομής έχουν επαναπροσδιοριστεί για να μεταφέρουν μικρούς όγκους αγαθών σε ποικίλες τοποθεσίες. Με τους καταναλωτές να μη βρίσκονται πάντα στο σπίτι, τα επαναλαμβανόμενα ταξίδια και οι τοποθεσίες παραλαβής αυξάνονται. Οι πελάτες αναμένουν ακόμα ταχύτερες υπηρεσίες, ασκώντας πίεση στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι επιστροφές είναι κυρίαρχες. Και τα δέματα που χάνονται ή καταστρέφονται διαβρώνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

    Μία σειρά τομέων της πολιτικής επηρεάζουν το κόστος της διανομής στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι διαδικασίες εκτελωνισμού στα σύνορα, για παράδειγμα, δεν είναι πάντα οι κατάλληλες. Η ποιότητα και διαθεσιμότητα υποδομών μεταφοράς, η ψηφιακή διακυβέρνηση, οι δυνατότητες ηλεκτρονικής πληρωμής και η κανονιστική διαφάνεια αποτελούν σημαντικούς παράγοντες.

    Πολλές ταχυδρομικές υπηρεσίες μετασχηματίστηκαν βαθιά τις τελευταίες δεκαετίες μέσω ιδιωτικοποιήσεων και της φιλελευθεροποίησης των αγορών. Η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου απαιτεί έναν νέο γύρο μεταρρυθμίσεων, κάτι που οι ανταγωνιστές ταυτόχρονα χαιρετίζουν, και συχνά φοβούνται.

    Για παράδειγμα, κάποιες ταχυδρομικές διοικήσεις πρέπει να καταστήσουν ευκολότερο για άλλους παρόχους να συνδέονται με τα δίκτυά τους, να διασφαλίσουν καλύτερη διαχείριση δεδομένων για αναφορά στα τελωνεία και να επαναξιολογήσουν τη μορφή των διεθνών υποχρεώσεων των υπηρεσιών. Πάμε τώρα σε αυτό το μειονέκτημα τιμής για τους εγχώριους αποστολείς. Οι διεθνείς τιμές βασίζονται ευρέως στα κόστη, αν και οι προσαρμογές χρειάζονται χρόνο και δεν είναι πάντα ακριβείς. Οι εσωτερικές τιμές μπορεί να φαίνονται υψηλές συγκριτικά, όμως το μεγαλύτερο μέρος της αλληλογραφίας χρεώνεται σε χαμηλότερες εμπορικές τιμές. Η εσωτερική αλληλογραφία συνήθως παρέχει μία πολύ ταχύτερη και καλύτερη υπηρεσία. Η επικαροποίηση των τιμών της Διεθνούς Ταχυδρομικής Ένωσης για εισερχόμενη ξένη αλληλογραφία είναι ένα ευπρόσδεκτο βήμα, αλλά μάλλον όχι ένας γεωπολιτικός σεισμός.

    Τα άνισα κόστη μεταφοράς έχουν επί μακρόν υπάρξει παράγοντας στο εμπόριο. Οι τιμές για αεροπορικές και θαλάσσιες μεταφορές από την Κίνα προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη είναι υψηλότερες απ’ ό,τι στην αντίθετη κατεύθυνση – όχι λόγω κάποιας αδικίας, αλλά απλώς επειδή υπάρχουν περισσότερα αγαθά που ανταγωνίζονται για χώρο σε περιορισμένη χωρητικότητα φορτίων και αεροπλάνων.

    Εν τέλει, οι μικρές επιχειρήσεις και οι καταναλωτές χρειάζονται μία ευρεία γκάμα από επιλογές παραλαβής μέσω των ισχυρών τοπικών και διεθνών μεταφορικών δικτύων για να αναπτυχθούν και να επεκταθούν τα οφέλη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Η διεθνής συνεργασία, μέσω του εκσυγχρονισμού των ταχυδρομείων, της διακυβέρνησης εμπορικών υπηρεσιών και της διευκόλυνσης του εμπορίου, μπορεί να βοηθήσει στο να δοθούν αυτές οι επιλογές στους αγοραστές και πωλητές στον κόσμο.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφείς είναι οι :

    Sean Doherty, επικεφαλής Διεθνούς Εμπορίου και Πρωτοβουλίας Επενδυτικού Συστήματος, μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ

    Kimberley Botwright, αναλύτρια πολιτικής για το ψηφιακό εμπόριο, το διεθνές εμπόριο και τις επενδύσεις στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ



    ΣΧΟΛΙΑ