• Think Tanks

    Εκεί που εργάζονται οι γυναίκες, οι οικονομίες αναπτύσσονται


    Ο κόσμος μας είναι γεμάτος λαμπρές ευκαιρίες. Αλλά δεν είναι πάντοτε ανοιχτές σε όλους. 

    Οι ευκαιρίες για τις γυναίκες να συνεισφέρουν στην παγκόσμια οικονομία είναι εγγενώς συνδεδεμένες με το πού στον κόσμο γεννιούνται και ενηλικιώνονται. Εφόσον υπάρχουν παγκόσμιες ανισότητες στην εκπαίδευση και τις ευκαιρίες – όπως επιβεβαιώνει αυτήν την εβδομάδα η Παγκόσμια Έκθεση για το Χάσμα των Φύλων του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ – αυτό θα παραμένει πάντα ίδιο. Αυτό μας κρατά όλους πίσω. Ωστόσο, η επιχειρηματική κοινότητα μπορεί και πρέπει να βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτού του χάσματος.

    Η γεωγραφία του φύλου είναι δύσκολη και περίπλοκη. Ο τελευταίος δείκτης γυναικών επιχειρηματιών της Mastercard (MIWE), για παράδειγμα, υπογραμμίζει τη σημασία της γεωγραφίας στην γυναικεία επιχειρηματικότητα. Δεν είναι έκπληξη το γεγονός ότι ο MIWE έδειξε πως οι προηγμένες οικονομίες με υψηλότερα εισοδήματα, με ανοικτές και ζωντανές αγορές που υποστηρίζουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και την ευκολία επιχειρηματικής δραστηριότητας, παρέχουν εξαιρετικά ευνοϊκές και πρόσφορες συνθήκες για την υποστήριξη των γυναικών επιχειρηματιών.

    Πιο αναπάντεχα, ο MIWE αποκάλυψε επίσης ότι υπάρχουν μερικές λιγότερο πλούσιες, αναπτυσσόμενες οικονομίες που ξεπερνούν τους πιο ανεπτυγμένους ομολόγους τους. Όσον αφορά στις γυναίκες ιδιοκτήτριες επιχειρήσεων ως ποσοστό όλων των επιχειρήσεων, η Ουγκάντα, η Γκάνα και η Μποτσουάνα έχουν το υψηλότερο ποσοστό γυναικείας ιδιοκτησίας σε όλο τον κόσμο – οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν το 38,2%, 37,9% και 36% αντίστοιχα.

    Η θεμελιώδης αναγκαιότητα παροχής εισοδήματος έχει συνδυαστεί με ελαφρώς ευνοϊκότερους κοινωνικοοικονομικούς όρους – όπως η λογική ισότητα των φύλων στα επίπεδα εκπαίδευσης και στο στάτους των γυναικών – με αποτέλεσμα αυτές οι λιγότερο ανεπτυγμένες οικονομίες να ξεπερνούν τις αναπτυγμένες.

    Κοιτάζοντας πέρα ​​από την τοποθεσία

    Ο κόσμος είναι πλέον περισσότερο συνδεδεμένος, με οργανισμούς που ξεπερνούν τα διεθνή σύνορα. Υπάρχει μια ευκαιρία για τις πολιτισμικές μας αξίες να διασχίσουν τα σύνορα, τις πολιτικές διαιρέσεις και τις ανισότητες στην ανάπτυξη – πρέπει να χρησιμοποιήσουμε αυτήν τη θέση για να υπερασπιστούμε τις γυναίκες. Υπάρχουν τεράστια οφέλη από τη συμμετοχή των γυναικών: Η έρευνά μας λέει ότι οι εταιρείες με ευρεία εκπροσώπηση των φύλων στα εκτελεστικά τους επιτελεία είναι κατά 21% πιθανότερο να δουν κερδοφορία άνω του μέσου όρου. Οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν επίσης τη σημαντικότερη καταναλωτική βάση, υπεύθυνη για πάνω από το 80% των καθημερινών αποφάσεων αγορών. Το να έχουν περισσότερους ανθρώπους στην κορυφή που κατανοούν εγγενώς το κοινό-στόχο τους, μόνο υγιές μπορεί να είναι για τις επιχειρήσεις. Επομένως, είναι καιρός η ανάπτυξη των γυναικών να μπει σε προτεραιότητα στο πλαίσιο επιχειρηματικών στόχων και να γίνει μέτρο επιτυχίας.

    Η ευθύνη για την εξέλιξη των γυναικών στην εργασία όχι μόνο ωφελεί τα περιθώρια κέρδους, αλλά και την ανάπτυξη των γυναικών, των θεσμών και των κοινωνιών σε όλο τον κόσμο. Όπου εργάζονται οι γυναίκες, οι οικονομίες αναπτύσσονται.

    Τρεις δρόμοι αλλαγής

    Όπως καταδεικνύουν οι Στόχοι για την Αειφόρο Ανάπτυξη, η δημιουργία της σωστής κουλτούρας για να ανοίξουν ευκαιρίες για τις γυναίκες απαιτεί άμεσες και έμμεσες προσεγγίσεις. Υπάρχουν τρία κανάλια μέσω των οποίων οι παγκόσμιοι οργανισμοί μπορούν να επηρεάσουν την αλλαγή:

    1. Εκπαίδευση. Οι γυναίκες εξακολουθούν να υποεκπροσωπούνται σε μεγάλο βαθμό στο STEM, στα διοικητικά συμβούλια και στους ανώτερους ρόλους σε παγκόσμιες επιχειρήσεις, ιδίως στην τεχνολογία.Οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος.

    Το πρόγραμμα Girls4Tech STEM της Mastercard στοχεύει στο να εμπνεύσει κορίτσια ηλικίας μεταξύ 8 και 12 ετών, ώστε να απολαμβάνουν και να συνεχίζουν τα μαθήματα STEM. Έχοντας φτάσει τα 400.000 κορίτσια σε 25 χώρες, είμαστε τώρα καθ’ οδόν προς το 1 εκατομμύριο μέχρι το 2025. Στον αναπτυσσόμενο κόσμο, πάνω από τα δύο τρίτα των σχολείων δεν έχουν πρόσβαση σε καθαρό νερό ή αποχέτευση, γεγονός που αποτελεί τεράστιο εμπόδιο για την εκπαίδευση. Η Unilever σημειώνει μεγάλη πρόοδο σε αυτόν τον τομέα με την πρωτοβουλία Cleaner Toilets, Brighter Futures, που μέχρι στιγμής έχει βοηθήσει 644 σχολεία και πάνω από 33.000 παιδιά που εργάζονται για την επίτευξη του 6ου Στόχου για την Αειφόρο Ανάπτυξη.

    1. Ενδυνάμωση. Η εκπαίδευση είναι μόνο το πρώτο βήμα.Πρέπει να προσελκύσουμε περισσότερες γυναίκες στο εργατικό δυναμικό και να τους δώσουμε τη δυνατότητα να ευημερήσουν. Ωστόσο, η έρευνά μας έδειξε ότι σε πολλές χώρες υπάρχει σαφής αποσύνδεση μεταξύ της εκπαίδευσης και της χρηματοπιστωτικής πρόσβασης και της ικανότητας των γυναικών να ευημερούν στις επιχειρήσεις της εθνικής οικονομίας τους.Για παράδειγμα, η Μαλαισία (82,7%) και η Σιγκαπούρη (82,5%) έχουν το υψηλότερο ποσοστό γυναικείας γνώσης και οικονομικής πρόσβασης από οπουδήποτε στον κόσμο. Ωστόσο, τα ποσοστά ιδιοκτησίας επιχειρήσεων στις χώρες αυτές είναι χαμηλά – οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόνο το 16,2% όλων των ιδιοκτητών στη Μαλαισία και το 26,3% στη Σιγκαπούρη. Η προσέλκυση και διατήρηση των γυναικών στο επιχειρηματικό οικοσύστημα μπορεί εν μέρει να επιτευχθεί μέσω της λογοδοσίας. Ανώτερα πρόσωπα πρέπει να προωθήσουν τις γυναίκες στις οργανώσεις τους και να δημιουργήσουν πρότυπα για την επόμενη γενιά. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο συνδέοντας διοικητικούς στόχους πιο στενά με την ένταξη, ώστε η διαφοροποίηση να μπει σε προτεραιότητα, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι όλοι θα είναι υπεύθυνοι για την επίτευξή της.
    2. Ισότητα. Οι επιχειρήσεις πρέπει να θέτουν τρεις ερωτήσεις όσον αφορά στην ισότητα των φύλων: 1) Τι μπορούμε να κάνουμε για τους ανθρώπους;2) Τι μπορούμε να κάνουμε για τις αγορές;Και 3) Τι μπορούμε να κάνουμε για την κοινωνία; Για εμάς, ένα σημείο εκκίνησης ήταν να δημιουργήσουμε ένα παγκόσμιο προηγούμενο ώστε να ισχύει η γονική άδεια τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες. Το ογδόντα τοις εκατό των ανδρών από όλη την εταιρεία παίρνουν την άδεια πατρότητας τους, βοηθώντας μας να αναπτύξουμε ένα κινό περιβάλλον. Αυτή είναι μια τάση που αρχίζουμε να βλέπουμε να γίνεται πιο συνηθισμένη σε όλες τις επιχειρήσεις, με την Hewlett Packard Enterprise να ανακοινώνει πρόσφατα ότι όλοι οι νέοι γονείς θα λαμβάνουν 26 εβδομάδες άδειας μετ ‘αποδοχών για να αποκαταστήσουν την ισορροπία μεταξύ άδειας μητρότητας και πατρότητας, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι ομοφυλόφιλοι δεν θα μείνουν πίσω. Η πρόοδος προς την ισότητα των αμοιβών για την ίδια εργασία είναι ένας άλλος παράγοντας για την ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς, με τις γυναίκες εργαζόμενες να κερδίζουν 0,996 δολάρια για κάθε 1 δολάριο που αποκομίζουν οι άνδρες. Αν και αυτές οι πρωτοβουλίες ξεκίνησαν σε ηγετικό επίπεδο, τελικά καταλήγουν όλες στους υπαλλήλους μας, τις εμπειρίες τους και την κουλτούρα του χώρου εργασίας.

    Πέρα από τις επιχειρήσεις

    Η επιτυχία μιας γυναίκας είναι ουσιαστικά συνδεδεμένη με την κοινωνία και τις οικονομικές συνθήκες στις οποίες ζει. Και ένας κόσμος που λειτουργεί καλύτερα για τις γυναίκες δημιουργεί απεριόριστες δυνατότητες για όλους μας. Ως κοινότητα, οι επιχειρήσεις γνωρίζουν πολύ καλά τη δύναμή της επιρροής. Ωστόσο, το Davos 2020 μας δείχνει επίσης μια διαφορετική κατεύθυνση για την εμπλοκή όλων των ενδιαφερόμενων μερών στην κοινή και διατηρήσιμη αξία. Συμφωνώντας με αυτό το νέο Μανιφέστο του Νταβός, λέμε όλοι ότι οι επιχειρήσεις δημιουργούν σε παγκόσμιο επίπεδο σημαντική αλλαγή κουλτούρας – μπορεί να γίνει και πρέπει να γίνει αν θέλουμε να ξεπεράσουμε τη γεωγραφία του φύλου.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο world economic forum.org και συγγραφέας είναι η αντιπρόεδρος της Mastercard, Ann Cairns



    ΣΧΟΛΙΑ