• ΑΓΟΡΕΣ

    Πώς κινήθηκε η αγορά τα Χριστούγεννα – Το «κλειδί» για την πορεία της κατανάλωσης το 2020


    Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι εκτιμάται πως κινήθηκε η εμπορική κίνηση την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

    Κάτι που πρέπει να θεωρείται επιτυχία, μιας και όπως παρατηρούν άνθρωποι της αγοράς, πέρυσι δόθηκε μεγαλύτερο και σε περισσότερους κοινωνικό μέρισμα, το οποίο σε μεγάλο βαθμό «πέρασε» στην κατανάλωση ενώ επιπλέον πέρυσι οι συνταξιούχοι έλαβαν και ένα μικρό «δώρο» περίπου 200 ευρώ. «Όλα αυτά είναι χρήματα που δεν μπήκαν στην αγορά», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

    Καθοριστικό ρόλο στην εμπορική κίνηση, σύμφωνα με τους ίδιους, έπαιξε και η καθυστερημένη σε σχέση με πέρυσι καταβολή του δώρου των Χριστουγέννων, ο λεγόμενος και 13ος μισθός στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

    Παρόμοια είναι η εικόνα για την συνολική πορεία της κατανάλωση την περσινή χρονιά. Παρά τη διεξαγωγή των εθνικών εκλογών στα μέσα του καλοκαιριού, οι οποίες παραδοσιακά προκαλούν μια αναστάτωση, η κατανάλωση έκλεισε με οριακή άνοδο της τάξης του 1% με 2% κυρίως χάρη στον τουρισμό και το airbnb (βραχυχρόνια μίσθωση).

    Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ, Αντώνη Μακρή, οι αυξημένες τουριστικές ροές κυρίως από τις τρίτες χώρες (ΗΠΑ, Κίνα, κα.) πρόσθεσαν τζίρο τουλάχιστον 15%, καλύπτοντας μάλιστα και τις όποιες απώλειες στην εσωτερική αγορά. Καθοριστική σύμφωνα με τον κ. Μακρή ήταν και η συμμετοχή του Airbnb, ένα φαινόμενο που αλλάζει και δημιουργεί νέα δεδομένα για τις επιχειρήσεις στις τουριστικές περιοχές.

    Όσον αφορά στο 2020, προβλέπεται να κινηθεί ανοδικά και ελαφρώς χαμηλότερα από τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Το κλίμα στην αγορά έχει βελτιωθεί και θεωρείται θετικό ότι έχει αλλάξει αισθητά η ψυχολογία των καταναλωτών, αν και ακόμη αυτό δεν έχει αποτυπωθεί στις πωλήσεις των επιχειρήσεων.

    Όλα πάντως εκτιμάται πως θα εξαρτηθούν από την αντιμετώπιση που θα τύχει η μεσαία τάξη αναφορικά με την τόνωση των εισοδημάτων της. Η μεσαία τάξη, όπως αναφέρει ο κ. Μακρής, είναι η κινητήριος δύναμη μιας οικονομίας, σπεύδοντας να τονίσει πως για ακόμη μια χρονιά οι επιχειρήσεις θα ακολουθήσουν τα «θέλω» και τις ανάγκες των καταναλωτών. Αυτό σημαίνει πως θα συνεχίσουν την πολιτική των προσφορών και εκπτώσεων, η οποία αποτελεί τη νέα κανονικότητα στην αγορά.

    Υπενθυμίζεται πως στις 13 Ιανουαρίου ξεκινάνε και επίσημα οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν μέχρι τις 29 Φεβρουαρίου.



    ΣΧΟΛΙΑ