• Συνεντεύξεις

    Κέλλυ Δρίτσα – Νικόλας Γκίκας (Nereus Digital Bunkers): Η καινοτομία «χωράει» στη ναυτιλία – Έρχεται η ΑΙ

    nereus digital bunkers kelly dritsa nikolas gikas

    Κέλλυ Δρίτσα – Νικόλας Γκίκας Co-founders της Nereus Digital Bunkers


    Η Nereus Digital Bunkers ιδρύθηκε για να εισαγάγει την ψηφιακή επανάσταση στη ναυτιλία και πιο συγκεκριμένα στο bunkering. Η ψηφιακή πλατφόρμα δημιουργήθηκε από την Κέλλυ Δρίτσα και τον Νικόλα Γκίκα. Καλοί φίλοι από τα φοιτητικά τους χρόνια, σκέφθηκαν να διευκολύνουν τη διαδικασία αγοράς ναυτιλιακών καυσίμων και μέσα σε λίγα χρόνια κατάφεραν να ξεχωρίσουν και να εξελίξουν το όραμά τους.

    Ο Νικόλας Γκίκας έχει σπουδές στη ναυτιλία και έχει εργαστεί σε διάφορα τμήματα του κλάδου, όπως agent σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες στο Los Angeles, bunker broker στη μεγαλύτερη εταιρεία bunker brokerage στο Connecticut, operator και trader σε αναγνωρισμένες εταιρείες στην Ελλάδα.

    Η Κέλλυ Δρίτσα έχει υπόβαθρο στο τομέα του marketing και της επικοινωνίας, με μεταπτυχιακές σπουδές στο International Marketing.

    Οι Co-founders της Nereus Digital Bunkers θεωρούν πολύ σημαντική τη συνεργασία ανθρώπων με διαφορετικά backgrounds. Πιστεύουν ότι αυτό δημιουργεί μια ισορροπία στη λήψη αποφάσεων και επιτρέπει την κάλυψη ευρύτερων αναγκών και προκλήσεων.

    Όπως λένε σε συνέντευξή τους στο Mononews, «η συνεργασία μας βασίζεται σε αυτή την πεποίθηση και μας βοηθά να προσφέρουμε ολοκληρωμένες και καινοτόμες λύσεις στους πελάτες μας».

    Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης.

    Κυρία Δρίτσα, κύριε Γκίκα, πώς δημιουργήθηκε η ιδέα για τη Nereus Digital Bunkers; Πότε ξεκίνησε;

    Ν.Γ. Η εταιρεία μας ξεκίνησε τη λειτουργία της το 2019. Ήμουν τυχερός που είχα την ευκαιρία να δουλέψω σε διάφορους τομείς του shipping τόσο στην Αμερική, όσο και στην Ελλάδα, κι έτσι, συνδυάζοντας όλες αυτές τις γνώσεις και την εμπειρία που αποκόμισα, σκέφτηκα τη δημιουργία ενός software, που καλύπτει όλες τις ανάγκες μιας ναυτιλιακής εταιρείας, για τον συντονισμό και τη διεκπεραίωση της διαδικασίας της πετρέλευσης.

    Κατά την πορεία μου στον χώρο του bunkering διαπίστωσα τις ελλείψεις, που υπάρχουν στον τομέα της πετρέλευσης, ειδικά όσον αφορά στην πληροφόρηση, στη διαφάνεια και στη χρήση δεδομένων. Τα ήδη υπάρχοντα λογισμικά δεν κάλυπταν αυτές τις ανάγκες. Έτσι συγκροτήσαμε μια ομάδα από επαγγελματίες με διαφορετικά υπόβαθρα, για να δημιουργήσουμε μια νέα πλατφόρμα.

    Είμαστε άνθρωποι, που δεν τους αρέσει να παραμένουν στατικοί, αγαπάμε την τεχνολογία και την εξέλιξη. Γι’ αυτό επενδύσαμε προσωπικά στην ιδέα, αφιερώνοντας ατελείωτες ώρες εργασίας και τα απαραίτητα κεφάλαια. Για εμάς ο κλάδος της τεχνολογίας παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και απεριόριστες δυνατότητες. Είναι ένας τομέας που εξελίσσεται ραγδαία και βελτιώνει τις υπηρεσίες της ναυτιλίας, που είναι και η μεγάλη μας αγάπη.

    Σε ποιους τομείς δραστηριοποιείστε;

    kelly dritsa
    Η κα Κέλλυ Δρίτσα

    Κ.Δ. Η Nereus Digital Bunkers εστιάζει στο bunkering, διευκολύνοντας τη διαδικασία αγοράς ναυτιλιακών καυσίμων. Οι κύριες κατηγορίες πελατών μας περιλαμβάνουν τους ναυλωτές (charterers), τους operators, τις εταιρείες διαχείρισης (management companies) και τους πλοιοκτήτες (ship owners).

    Όπως γνωρίζετε, το shipping είναι μια παγκόσμια βιομηχανία, με τα πλοία να κινούνται συνεχώς ανά τον κόσμο, 365 ημέρες τον χρόνο. Κανένα πλοίο δεν βρίσκεται συνεχώς στο ίδιο μέρος, γι’ αυτό και η πλατφόρμα μας είναι σχεδιασμένη να λειτουργεί παγκοσμίως. Δεν επικεντρωνόμαστε μόνο στην ελληνική ή στην ευρωπαϊκή αγορά, αλλά καλύπτουμε την παγκόσμια αγορά της ναυτιλίας.

    Η στρατηγική μας στις πωλήσεις ξεκινά από την Ελλάδα, η οποία είναι το κέντρο της ναυτιλίας. Πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει πιο ευνοϊκό μέρος, για να ξεκινήσει μια εταιρεία, που δραστηριοποιείται στον τομέα της ναυτιλίας από την Ελλάδα.

    Πόσο σημαντική είναι η διαχείριση των καυσίμων στη ναυτιλία και οι σχετικές διαπραγματεύσεις;

    Ν.Γ. Η διαδικασία της πετρέλευσης, δηλαδή το bunkering, έχει γίνει εξαιρετικά απαιτητική τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των νέων κανονισμών που εφαρμόζονται από το 2020. Οι αγοραστές καυσίμων πρέπει να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς τα δεδομένα που έχουμε συλλέξει τα τελευταία τέσσερα χρόνια, δείχνουν σημαντικά προβλήματα στην ποιότητα των καυσίμων. Η κακή ποιότητα μπορεί να προκαλέσει ζημιές στη μηχανή του πλοίου, γεγονός που συνεπάγεται σημαντικό κόστος για τον πλοιοκτήτη.

    Επιπλέον οι τιμές των καυσίμων επηρεάζονται από την παγκόσμια αγορά πετρελαίου, με τις αυξομειώσεις να συμβαίνουν γρήγορα και να καθορίζονται από διάφορους παράγοντες, όπως γεωπολιτικές εντάσεις, διαθεσιμότητα και παραγωγή καυσίμων, καθώς και από την ποιότητα των καυσίμων. Οι αγοραστές πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να αντιδρούν άμεσα και να γνωρίζουν σε ποιο λιμάνι είναι συμφέρον να προμηθευτούν καύσιμα, ανάλογα με το δρομολόγιο του πλοίου τους.

    Η διαδικασία έρευνας και αγοράς των καυσίμων μέσω της πλατφόρμας μας έχει μειώσει το χρόνο κατά 80% και το κόστος κατά 5%. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να έχεις όλη την απαραίτητη πληροφορία διαθέσιμη για την παγκόσμια αγορά καυσίμων, ώστε να μπορείς να πάρεις γρήγορα και σωστά αποφάσεις και να κάνεις την κατάλληλη έρευνα αγοράς.

    Ποια είναι η ιδιαιτερότητα της εταιρείας; Τι την ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό;

    Ν.Γ. Αυτό, που ξεχωρίζει την εταιρεία μας, είναι η εκτεταμένη εμπειρία και η βαθιά κατανόηση του κλάδου της πετρέλευσης. Με 18 χρόνια εμπειρίας, τόσο στην πλευρά της αγοράς, όσο και στην πλευρά της οργάνωσης και πώλησης καυσίμων, έχουμε δημιουργήσει μια πλατφόρμα βασισμένη στις πραγματικές ανάγκες των χρηστών στις ναυτιλιακές εταιρείες. Η πλατφόρμα μας σχεδιάστηκε για να διευκολύνει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων για την αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, παρέχοντας όλα τα απαραίτητα εργαλεία.

    Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα έγκειται στην ανεξαρτησία μας, αποφεύγοντας οποιεσδήποτε συγκρούσεις συμφερόντων, που μπορεί να έχουν άλλοι ανταγωνιστές. Επιπλέον η πλατφόρμα μας είναι η μόνη, που χρησιμοποιεί εξελιγμένα εργαλεία ανάλυσης, όπως z-scores, regression analysis και RSI, επιτυγχάνοντας ένα ποσοστό επιτυχίας πρόβλεψης τιμών καυσίμων (oil forecasting) 72%.

    Επιπροσθέτως, είμαστε η πρώτη εταιρεία, που προσφέρει ένα market place στη ναυτιλία μέσω της πλατφόρμας μας. Οι αγοραστές καυσίμων μπορούν να βρουν νέους προμηθευτές και συνεργάτες, όπως traders, brokers, suppliers, agents, surveyors και laboratories. Θα προσφέρει δηλαδή ένα αξιόπιστο δίκτυο για όσους είναι involved σε ένα bunker call. Μέσα από την πλατφόρμα μας οι χρήστες έχουν πρόσβαση σε βαθμολογίες απόδοσης κάθε προμηθευτή, διευκολύνοντας την επιλογή συνεργατών.

    Σκεφτείτε την πλατφόρμα μας σαν το LinkedIn και το Amazon για τη ναυτιλία, με προηγμένα εργαλεία πρόβλεψης τιμών καυσίμων και έναν ολοκληρωμένο κατάλογο προμηθευτών.

    Αυτή η προσέγγιση πώς αλλάζει τα δεδομένα;

    Κ.Δ. Η προσέγγισή μας φέρνει μια ουσιαστική αλλαγή στην αγορά. Παραδοσιακά οι αποφάσεις στην αγορά καυσίμων βασίζονταν κυρίως στην καλύτερη τιμή. Σήμερα προχωράμε σε μια διαδικασία λήψης αποφάσεων, που βασίζεται στα δεδομένα (data-driven decision making process). Με τα εργαλεία που προσφέρουμε, ένας διαχειριστής καυσίμων – δηλαδή, ένας αγοραστής καυσίμων για μια ναυτιλιακή εταιρεία – μπορεί να μειώσει το ρίσκο και το κόστος, να βελτιώσει την απόδοση και να λαμβάνει πιο ενημερωμένες και ακριβείς αποφάσεις.

    Αυτή η μεταστροφή από την απλή αναζήτηση της καλύτερης τιμής σε μια προσέγγιση βασισμένη στα δεδομένα, επιτρέπει στους αγοραστές να αξιοποιούν την τεχνολογία για να βελτιστοποιούν τις διαδικασίες τους, καθιστώντας τη διαδικασία προμήθειας καυσίμων πιο αποδοτική και ασφαλή.

    Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζετε καθημερινά;

    Ν.Γ. Όπως συμβαίνει με κάθε βιομηχανική επανάσταση, υπάρχει πάντα μια διστακτικότητα και αντίσταση στις αλλαγές. Όταν ξεκινήσαμε με αυτή την ιδέα, πολλοί πελάτες ήταν αρχικά πολύ διστακτικοί, γιατί δεν ήθελαν να αλλάξουν τον τρόπο, με τον οποίο εργάζονταν για χρόνια. Αυτό είναι λογικό, καθώς οι αλλαγές μπορεί να φαίνονται απειλητικές.

    Ωστόσο αυτό, που προσπαθούμε να κάνουμε, δεν είναι να αλλάξουμε τον “τροχό”, αλλά να τον κάνουμε πιο γρήγορο και πιο αποτελεσματικό. Η προσέγγισή μας εστιάζει στη βελτίωση και στην αποδοτικότητα, χωρίς να αναστατώνει τις υπάρχουσες διαδικασίες των πελατών μας, αλλά ενισχύοντας τις με τεχνολογία αιχμής και με δεδομένα.

    Οι Έλληνες, που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλία, πόσο εξοικειωμένοι είναι με την ψηφιοποίηση;

    Κ.Δ. Όταν ξεκινήσαμε αυτό το project, η ανταπόκριση δεν ήταν ακριβώς όπως περιμέναμε. Παρόλο που το προϊόν άρεσε σε όλους, υπήρχε επιφυλακτικότητα στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Αυτό συμβαίνει, επειδή η διαχείριση των καυσίμων αποτελεί ένα πολύ σημαντικό και βασικό κομμάτι για τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς αντιστοιχεί στο έως και 60% του μηνιαίου κόστους ενός πλοίου.

    Τα τελευταία δύο χρόνια, και ιδιαίτερα το 2024, βλέπουμε μια αυξανόμενη ζήτηση από ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες για ψηφιακές λύσεις. Έχουμε υπογράψει συμβόλαια με πολλές μεγάλες ελληνικές εταιρείες, κάτι που δείχνει ότι η ψηφιοποίηση του τομέα του bunkering γίνεται πλέον απαραίτητη. Από την περσινή χρονιά έχουμε αύξηση 200% σε subscriptions στην πλατφόρμα μας από ελληνικές εταιρείες.

    Ως NEREUS παρέχουμε μια πλατφόρμα, που μπορεί να υποστηρίξει πλήρως τις ναυτιλιακές εταιρείες και να τους προσφέρει όλα τα απαραίτητα εργαλεία, για αποτελεσματική διαχείριση των καυσίμων τους.

    Ο χώρος της ναυτιλίας αλλάζει; Αν ναι, προς ποια κατεύθυνση;

    Nikolas Gikas
    Ο κ. Νικόλας Γκίκας

    Ν.Γ. Ναι, ο χώρος της ναυτιλίας αλλάζει σημαντικά. Παρατηρούμε ότι τα πλοία γίνονται όλο και πιο ψηφιακά και πιο βιώσιμα, προσφέροντας καλύτερες συνθήκες διαβίωσης για τους ναυτικούς. Η ψηφιοποίηση ξεκίνησε από τα πλοία και σταδιακά επεκτείνεται και στα γραφεία, με την παρακολούθηση των μηχανών και την αξιολόγηση της απόδοσής τους από εταιρείες δεδομένων, που συλλέγουν πληροφορίες για τα φορτία.

    Είμαστε βέβαιοι ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία οι ναυτιλιακές εταιρείες θα βασίζονται 100% στα λογισμικά για τη λειτουργία όλων των τμημάτων τους. Η μετάβαση αυτή θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη αποδοτικότητα, βελτιωμένη απόδοση και καλύτερη λήψη αποφάσεων, διαμορφώνοντας ένα ψηφιακό μέλλον για τον κλάδο της ναυτιλίας.

    Γενικά θα λέγατε ότι χωράει η καινοτομία στη ναυτιλία;

    Ν.Γ. Ασφαλώς και χωράει η καινοτομία στη ναυτιλία, αν και η εφαρμογή της μπορεί να καθυστερεί λόγω της φύσης του κλάδου. Η ναυτιλία είναι ένα πάρα πολύ απαιτητικό industry, όπου δεν είναι εύκολο να γίνονται πειράματα, όπως σε άλλους κλάδους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για το 90% των παγκόσμιων μεταφορών και τα πλοία βρίσκονται συχνά σε απομακρυσμένους ωκεανούς, όπου η ανάληψη ρίσκου μπορεί να επηρεάσει τις ζωές των ανθρώπων και να καθυστερήσει την παράδοση των φορτίων.

    Η προσεκτική καινοτομία είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και της ασφάλειας στη ναυτιλία. Και παρόλο που οι αλλαγές μπορεί να γίνονται πιο αργά, η καινοτομία είναι αναπόφευκτη και κρίσιμη για το μέλλον του κλάδου.

    Τι σκέπτεστε για το άμεσο μέλλον; Έρχεται κάτι καινούριο;

    Κ.Δ. Εστιάζουμε την προσοχή μας στο market place, όπως προαναφέραμε, καθώς βλέπουμε ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό για τις ναυτιλιακές εταιρείες, όπως μας έχουν αναφέρει οι πελάτες μας. Υπάρχει, επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον και από άλλες εταιρείες για αυτή την προσέγγιση. Στόχος μας είναι να κάνουμε τη ζωή των πελατών μας ακόμη πιο εύκολη και την πλατφόρμα μας ακόμη πιο φιλική προς τον χρήστη, προσφέροντας προστιθέμενη αξία στους πελάτες μας.

    Παράλληλα προχωράμε σταδιακά σε κινήσεις, για να ενσωματώσουμε τεχνητή νοημοσύνη στην πλατφόρμα μας, με στόχο να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις υπηρεσίες μας και να παρέχουμε καινοτόμες λύσεις, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της σύγχρονης ναυτιλίας.

    Διαβάστε επίσης

    Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Πρόεδρος ο Γιώργος Προκοπίου και Διευθύνων Σύμβουλος ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης



    ΣΧΟΛΙΑ