ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στα πλαίσια του δημοκρατικού διαλόγου σε ένα κόσμο που οι παγκόσμιες ισορροπίες συνεχώς μεταβάλλονται και ο αναθεωρητισμός και ο λαϊκισμός βρίσκονται συνεχώς σε ανοδική πορεία είναι κρίσιμο οι πολίτες να γνωρίζουν για την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας και τις θέσεις των κομμάτων για αυτή.
Λαμβάνοντας αυτά υπό όψιν το mononews ήρθε σε επαφή με προσωπικότητες από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους για φλέγοντα θέματα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.
Συνομιλήσαμε με τους κκ Τάσο Χατζηβασιλείου, βουλευτή Σερρών Νέας Δημοκρατίας και επίκουρο καθηγητή στο HAU, Δημήτρη Μάντζο, Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο, Βουλευτή Επικρατείας ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής και Νικόλαο Φαραντούρη, ευρωβουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Αναφερθήκαμε στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, τη στάση που οφείλει να κρατήσει η Ελλάδα απέναντι στην Λιβύη, τις προτεραιότητες της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στην ΕΕ και το μεταναστευτικό.
Ελληνοτουρκικά: Προκλήσεις, αναθεωρητισμός και Τουρκολιβυκό μνημόνιο
Χατζηβασιλείου: Η ισχυροποίηση της πατρίδας αποτελεί προτεραιότητα

Για την διασφάλιση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων έναντι των τουρκικών προκλήσεων και του αναθεωρητισμού της γείτονος χώρας ο κ. Χατζηβασιλείου μας τονίζει πως «Για την κυβέρνηση Μητσοτάκη, η ισχυροποίηση της πατρίδας αποτελεί προτεραιότητα» συμπληρώνοντας ότι η χώρα μας ασκεί πάντοτε εξωτερική πολιτική με γεωπολιτικό αποτύπωμα χωρίς να χρησιμοποιεί συνθήματα ή κορώνες πατριδοκαπηλίας. Αναφέρει πως οι απαντήσεις δίνονται πάντα επί του πεδίου, χωρίς εκπτώσεις, με την κυβέρνηση να παραμένει σταθερά προσηλωμένη στο διεθνές δίκαιο.
Ο κ. Χατζηβασιλείου αναφέρει πως «Επιθυμούμε τη διατήρηση διαύλου επικοινωνίας με την Τουρκία, όμως ξεκαθαρίζουμε ότι μοναδική διαφορά μας παραμένει ο καθορισμός ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας.» τονίζοντας ότι οποιαδήποτε προσπάθεια της Άγκυρας για εμπλουτισμό της ατζέντας με ανύπαρκτα ζητήματα «Δεν γίνεται αποδεκτή και βρίσκει τη σθεναρή μας αντίσταση».
Μάντζος: Το πιο σημαντικό εφόδιο της Ελλάδας οι πολλαπλές τις ταυτότητες
Ο κ. Μάντζος αναφέρει ότι είναι αναγκαίο να μην υπάρχουν προκλήσεις στο Αιγαίο «όμως κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι οι διεκδικήσεις της Τουρκίας όχι απλώς υπάρχουν, αλλά οξύνονται, έστω σε ρηματικό επίπεδο. Η επιμελημένη απόκρυψη αυτών των δεδομένων δεν ωφελεί».
Μας λέει ότι πιστεύει στην αξία της ενεργητικής εξωτερικής πολιτικής με πρωτοβουλίες βασισμένες στο πραγματικό εθνικό συμφέρον, δίνοντας μας ως παράδειγμα την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ. Αντιστρόφως ο κ. Μάντζος μας αναφέρει πως όποτε η χώρα μας παραδινόταν στην αδράνεια έχανε χρόνο και διπλωματικό κεφάλαιο δίνοντας μας ως παράδειγμα προς αποφυγή την περίοδο μετά το 2004. Δηλώνει πως οφείλουμε «Να συνεχίσουμε να συζητάμε με την Τουρκία, αλλά χωρίς αυταπάτες και με βασική προϋπόθεση την αμοιβαία ειλικρίνεια».
Το πιο σημαντικό εφόδιο της Ελλάδας απέναντι στις προκλήσεις της Άγκυρας -από το casus belli έως τη «Γαλάζια Πατρίδα» και την κατοχή στην Κύπρο- πέραν της αποτρεπτικής ισχύος των ενόπλων δυνάμεών της, είναι οι πολλαπλές της ταυτότητες, κράτος-μέλος ΕΕ, ανατολική πύλη της Δύσης, χώρα μεσογειακή, κράτος status quo και όχι αναθεωρητική, τονίζει ο κ. Μάντζος.
Αναφέρει πως η Ελλάδα πάντα στηριζόταν στο διεθνές δίκαιο και τις συμμαχίες της με όσους το σέβονται, γι’ αυτό και θεωρεί κρίσιμο ειδικά στη σημερινή συγκυρία, η χώρα να πράξει το ίδιο «στη Γάζα, στην Ουκρανία και αλλού». «Μόνο έτσι μπορεί να υπολογίζει στη βοήθεια των συμμάχων της σε ενδεχόμενες περιπτώσεις προσβολής των εθνικών μας συμφερόντων» καταλήγει ο κ. Μάντζος.
Φαραντούρης: Οι σύμμαχοι μας ανοίγουν την «κερκόπορτα» στην Τουρκία
«Ο τουρκικός αναθεωρητισμός και η επιθετικότητα δεν αναχαιτίζεται υπό το καθεστώς της «Διακήρυξης των Αθηνών», και μάλιστα «σεβαστή» μόνο από την Αθήνα.» μας αναφέρει ο κ. Φαραντούρης. Η χώρα μας δέχεται πολλαπλές απειλές από την Τουρκία, ορισμένες μάλιστα υβριδικές, επομένως η εμφατική επίκληση του διεθνούς δικαίου, χωρίς τη συνοδεία στρατηγικών εναλλακτικών πίεσης, δεν αρκεί για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων, αναφέρει. Τονίζει την ανάγκη συμμαχιών, εξοπλιστικής ετοιμότητας και«έξυπνης» εξωτερικής πολιτικής.
Ως μια σημαντική παράμετρο των ελληνοτουρκικών αναφέρει τη διμερή στρατηγική μας σχέση με την Γαλλία που εμπεριέχει ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συνδρομής, μας αναφέρει όμως πως ωστόσο δεν την έχουμε καλλιεργήσει όπως και άλλες συμμαχίες. Αντίθετα, μας λέει ότι έχουμε επιτρέψει στην Τουρκία να έχει ρόλο «στη νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας και άμυνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Ενώ για δεκαετίες κατανοούσαμε τη συμμετοχή μας στην ΕΕ ως προνομιακό πεδίο έναντι της γειτονικής μας χώρας τώρα επιτρέπουμε στους συμμάχους μας να ανοίγουν την «κερκόπορτα» στην Τουρκία έχοντας την ψευδαίσθηση πως έτσι θα εξισορροπήσουν τη ρωσική απειλή, λέει.
Δηλώνει ότι έχει μιλήσει για το συγκεκριμένο θέμα με συναδέλφους του στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις επιτροπές Ασφάλειας και Άμυνας και Προϋπολογισμού των οποίων είναι μέλος, αλλά και στην πρόσφατη συνάντησή του με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στην Νέα Υόρκη και σε Αμερικανούς ομολόγους του στη Διακοινοβουλευτική Αντιπροσωπεία ΕΕ- ΗΠΑ της οποίας επίσης είναι μέλος. «Κι ελπίζω να ακούσει επιτέλους η κυβέρνηση και να αναλάβει δράση», καταλήγει.
Χατζηβασιλείου: Η Ελλάδα δεν αφήνει αναπάντητη την παράνομη λιβυκή διακοίνωση
Για την Λιβύη και την στάση που οφείλει να κρατήσει η Ελλάδα απέναντι της μας αναφέρει πως το τουρκολιβυκό μνημόνιο και η επιστολή της Τρίπολης στον ΟΗΕ, η οποία αμφισβητεί την επήρεια της Κρήτης είναι έγγραφα νομικά ανυπόστατα. Ο κ. Χατζηβασιλείου μας αναφέρει πως αυτή τη χρονική στιγμή ενεργειακοί κολοσσοί, όπως η Chevron, συζητούν για έρευνες στα νόμιμα χαραγμένα θαλάσσια τεμάχια στην Κρήτη. Τονίζει ότι το ζήτημα με τη Λιβύη είναι πολυδιάστατο καθώς αναφερόμαστε σε μια διχασμένη χώρα, σε εμφύλιο πόλεμο διαρκείας, με δύο ηγεσίες και πληθώρα κυκλωμάτων που εκμεταλλεύονται την εκεί εσωτερική αστάθεια.
Μας δηλώνει όμως πως «Η Ελλάδα δεν αφήνει αναπάντητη την παράνομη λιβυκή διακοίνωση. Και δηλώνουμε έτοιμοι να συζητήσουμε τον καθορισμό ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας σύμφωνα με τις διεθνείς συνθήκες και συμφωνίες» συμπληρώνοντας ότι η Ελλάδα στέλνει μήνυμα στη Λιβύη πως αυτή είναι η «φυσική πύλη» της προς την Ευρώπη. Εξίσου οι σχέσεις της Λιβύης με την Ε.Ε ή τα αιτήματά της για στήριξη εισέρχονται υποχρεωτικά μέσα από την Ελλάδα. Ο κ. Χατζηβασιλείου καταλήγει ότι «Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσει η πολιτική ηγεσία της Λιβύης».
Μάντζος: Η Ελλάδα έχει κάθε συμφέρον να είναι παρούσα στην επόμενη ημέρα της Λιβύης

Ο κ. Μάντζος επισημαίνει πως η υπογραφή του τουρκολιβυκού μνημονίου, που χαρακτηρίζει άκυρο και ανυπόστατο, κατά προφανή παραβίαση του διεθνούς δικαίου της θάλασσας, προσβάλλει ευθέως τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
Ο κ. Μάντζος τονίζει ότι η επιλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, να επενδύσει αποκλειστικά στον Στρατηγό Χαφτάρ, ως το «κλειδί» για την αντιμετώπιση της τουρκικής επεκτατικότητας στην περιοχή, δεν υπηρετήθηκε με συνέπεια και εγκαταλείφθηκε.
Μας αναφέρει ότι η Αθήνα μόλις πρόσφατα και αφού ξέσπασαν κρίσεις -είτε με τις μεταναστευτικές ροές είτε με τις ρηματικές διακοινώσεις της Τρίπολης- προσπάθησε να βρει κώδικα επικοινωνίας και με τις δύο πλευρές της διαιρεμένης χώρας και αφού είχε χαθεί «πολύτιμος χρόνος και διπλωματικό κεφάλαιο».
Ο κ. Μάντζος θεωρεί πλέον επιτακτικό η Ελλάδα να χαράξει και να εφαρμόσει με συνέπεια μια συνεκτική πολιτική στη Λιβύη και συνολικά στη Βόρεια Αφρική. «Η Ελλάδα έχει κάθε συμφέρον να είναι παρούσα στην επόμενη ημέρα της πολύπαθης βορειοαφρικανικής χώρας που διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο τόσο στο ενεργειακό πεδίο όσο και στο μεταναστευτικό ζήτημα» μας δηλώνει. Τέλος υπογραμμίζει την αναγκαιότητα της εξισορρόπησης της τουρκικής επιρροής σε έναν γεωγραφικό χώρο στον οποίο η Άγκυρα φαίνεται ότι επενδύει συστηματικά, μας δίνει ως παράδειγμα την πρόσφατη τριμερή «Σύνοδος Συνεργασίας» Τουρκίας-Ιταλίας-Δυτικής Λιβύης, στην Κωνσταντινούπολη.
Φαραντούρης: Η αποτροπή δεν είναι προκλητικότητα αλλά προϋπόθεση σοβαρής εξωτερικής πολιτικής
Αναφορικά με την Λιβύη μας τονίζει ότι η Ελλάδα οφείλει να αποκτήσει λογική στρατηγικής αποτροπής. Ξεκαθαρίζει πως αυτό δεν χρειάζεται για να επιλέξει η χώρα μας την σύγκρουση αλλά για να καταστήσει σαφές ότι δεν θα αποδεχθεί τετελεσμένα. Παρατηρεί ότι η χώρα δεν το κάνει και διερωτάται «Δεν βλέπει ο Πρωθυπουργός και ο ΥΠΕΞ ότι διολισθαίνουμε συνεχώς;» τονίζοντας πως «Η αποτροπή δεν είναι προκλητικότητα αλλά προϋπόθεση σοβαρής εξωτερικής πολιτικής». Αναφέρει ότι στην Ευρωβουλή μεταξύ άλλων προτάσεων εισηγήθηκε και την αναστολή της χρηματοδοτικής στήριξης στη Λιβύη όσο αυτή επιμένει στο παράνομο Τουρκολιβυκό σύμφωνο.
Μας υπενθυμίζει ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών στην Τρίπολη, όπου επανέλαβε την πάγια ελληνική θέση υπέρ της διεθνούς νομιμότητας και του διαλόγου, η επιφυλακτική στάση της λιβυκής πλευράς ανέδειξε–για άλλη μια φορά– την ένδεια της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής που «επενδύει περισσότερο σε προσδοκίες παρά σε στρατηγικές πραγματικότητες». Θεωρεί την «τριεθνή» Τουρκίας-Ιταλίας-Λιβύης στην Κωνσταντινούπολη μια εξαιρετικά δυσμένη εξέλιξη, «ένα ακόμη ηχηρό μήνυμα κινδύνου της στρατηγικής περικύκλωσης της πατρίδας μας. Η Ελλάς απούσα από κρίσιμες περιφερειακές διεργασίες». Τέλος ο κ. Φαραντούρης μας δηλώνει ότι ζήτησε την άμεση επανάκαμψη με τετραμερή Κύπρου-Αιγύπτου-Λιβύης και την Ελλάδα σε ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ Τρίπολης-Βεγγάζης εκ μέρους της ΕΕ.
ΕΕ: Οι προτεραιότητες της Ελλάδας και ο κίνδυνος της Τουρκίας στην συμμετοχή του SAFE
Χατζηβασιλείου: Στόχος η προβολή του σημαντικού ρόλου της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή οικογένεια
Μιλώντας για τις προτεραιότητες της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής εντός της ΕΕ ο κ. Χατζηβασιλείου μας αναφέρει ότι η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών αποφάσεων. Τονίζει ότι η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης εφαρμόζεται στην πράξη με τις κοινές πολιτικές ενίσχυσης της άμυνας των κρατών μελών.
«Για εμάς, είναι σημαντική η χάραξη μιας πραγματικά κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής στα εξωτερικά, την άμυνα και την ασφάλεια» μας αναφέρει συμπληρώνοντας ότι κυβερνητικός στόχος είναι η περαιτέρω θωράκιση της οικονομίας της Ε.Ε., ώστε να μπορεί να γίνει ανταγωνιστικότερη και ανθεκτικότερη απέναντι στις παγκόσμιες προκλήσεις.
«Παράλληλα, ισχυρή οικονομία σημαίνει προστασία της κοινωνικής συνοχής και επέκταση των πολιτικών υπέρ των αδύναμων στρωμάτων» συμπληρώνει ο κ. Χατζηβασιλείου. Ακόμα μας λέει η Ελλάδα εργάζεται για το σχεδιασμό κοινών δράσεων με σκοπό την κάλυψη του τεχνολογικού κενού που χωρίζει την Ευρώπη από τους ανταγωνιστές της. Σημειώνοντας πως η χώρα μας πρόκειται να αναλάβει την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης το δεύτερο εξάμηνο του 2027 ο κ. Χατζηβασιλείου μας τονίζει ότι η Κυβέρνηση ήδη προετοιμάζεται, με στόχο την προβολή του σημαντικού ρόλου της Ελλάδας στην ευρωπαϊκή οικογένεια.
Μάντζος: Η Ελλάδα οφείλει να συμμετάσχει ενεργά στη διαμόρφωση μιας πιο συνεκτικής Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής
Παρά τη Μεγάλη Κρίση της περασμένης δεκαπενταετίας, η ευρωπαϊκή ταυτότητα και προοπτική της Ελλάδας, διασώθηκαν και δεν αμφισβητούνται, μας αναφέρει ο κ. Μάντζος. Εκτιμά πως είναι κοινή πεποίθηση ότι η ΕΕ είναι η πιο ισχυρή και σταθερή συμμαχία της χώρα μας. Εξίσου και κρίνει πολύ σημαντικό η Αθήνα να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην πολιτική της ΕΕ.
Αναφέρει ότι ειδικότερα μετά τις εξελίξεις στις ΗΠΑ «Η Ελλάδα οφείλει να συμμετάσχει ενεργά στη διαμόρφωση μιας πιο συνεκτικής Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας της ΕΕ». Σημειώνει όμως ότι η κοινή αμυντική πολιτική δεν πρέπει να αποβαίνει εις βάρος των κοινωνικών προϋπολογισμών της Ένωσης, «Ασφαλής Ευρώπη είναι μόνο μια κοινωνικά δίκαιη Ευρώπη, με ισχυρό κοινωνικό κράτος», μας λέει.
Ο κ. Μάντζος μας δηλώνει ότι στο επίπεδο της διεύρυνσης της ΕΕ, είναι κρίσιμο για τη χώρα μας να ενισχύσει την προοπτική ένταξης των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι θα προχωρήσουν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, καθώς και ότι θα γίνουν σεβαστές οι διεθνείς συνθήκες και τα δικαιώματα των μειονοτήτων.
Φαραντούρης: Η Ελλάδα πρέπει να εγκαταλείψει την αδράνεια και τον αναχωρητισμό

Ο κ. Φαραντούρης μας αναφέρει ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα που παραδοσιακά υπερασπίζεται τη διεθνή νομιμότητα και το διεθνές δίκαιο. Τονίζει ότι «Αυτή η αρχή δεν μπορεί να εφαρμόζεται αλά καρτ.» αλλά συμπληρώνει πως πρέπει να ισχύει παντού και πρώτα απ’ όλα στην Κύπρο, όπου όπως μας αναφέρει η ΕΕ οφείλει να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση για την αποχώρηση των κατοχικών στρατευμάτων και την εξεύρεση βιώσιμης λύσης.
Λέει ότι στρατηγικά, η Ελλάδα οφείλει να επενδύσει στη συμμαχία με χώρες που στηρίζουν μια ενωμένη, ισχυρή και γεωπολιτικά παρούσα Ευρώπη και να διαμορφώσει ενεργό ρόλο στον ευρωπαϊκό διάλογο για την κοινή εξωτερική πολιτική και άμυνα.
Η Ελλάδα, δηλώνει, πρέπει επίσης να αξιοποιήσει την πολυδιάστατη ταυτότητά της -Ευρώπη, Ελληνισμός, Ορθοδοξία για την επίτευξη των εξής στόχων: την ενίσχυση της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο, την προώθηση της ενεργειακής συνεργασίας με τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και την υπενθύμιση ότι η ευρωπαϊκή αλληλεγγύη δεν είναι ευχή, αλλά υποχρέωση – ιδίως σε ό,τι αφορά τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας.
Ο κ. Φαραντούρης μας λέει πως πριν απ’όλα η Ελλάδα πρέπει να εγκαταλείψει την αδράνεια και τον αναχωρητισμό. «Παντού μας προλαβαίνουν εξελίξεις και τετελεσμένα τα οποία οφείλαμε να έχουμε προλάβει» τονίζει αναφέροντας ως παραδείγματα τη συμμετοχή της Τουρκίας στην ασφάλεια και την άμυνα της Ευρώπης, την αναστολή/ματαίωση ηλεκτρικής σύνδεσης της Ελλάδας με την Κύπρο, το πρόσφατο γεγονός με τη Μονή Σινά, το Τουρκολιβυκό σύμφωνο, τις δύο πρόσφατες Ρηματικές Διακοινώσεις της Λιβύης στον ΟΗΕ και την τριμερή Ιταλίας-Τουρκίας-Λιβύης.
Χατζηβασιλείου: Απαιτείται ομοφωνία για να ενταχθεί μια Τρίτη χώρα στο SAFE
Για τα μέτρα που έχει λάβει η Ελλάδα για να διασφαλίσει την μη ένταξη της Τουρκίας στον ευρωπαϊκό επαναξεπολισμό ο κ. Χατζηβασιλείου μας αναφέρει πως η κυβέρνηση πέτυχε τη θωράκιση του εθνικού συμφέροντος κατά τη διαπραγμάτευση για τον αμυντικό μηχανισμό.
Θυμίζοντας μας πως ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης, συνεπικουρούμενος από την υφυπουργό Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, κατάφερε να εξασφαλίσει ότι σε περίπτωση που μια τρίτη χώρα διεκδικεί να ενταχθεί και να ζητήσει πόρους από το πρόγραμμα SAFE, τότε θα απαιτείται ομοφωνία. Ο κ. Χατζηβασιλείου αναφέρει ότι παράλληλα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει καταστήσει σαφές ότι η λογική του τουρκικού casus belli δεν συνάδει με τη συμμετοχή στα ευρωπαϊκά προγράμματα αμυντικής ενίσχυσης.
Μάντζος: Το νέο πλαίσιο RearmEU και κυρίως ο Κανονισμός SAFE όφειλαν να θέτουν σαφείς αιρεσιμότητες
Ο κ. Μάντζος αναφέρει πως για το ΠΑΣΟΚ ισχύει μια γενική αρχή «δεν μπορείς να υπερασπίσεις κάτι αν πρώτα δεν το πιστεύεις». «Μια χώρα που κατέχει τμήμα ενός κράτους – μέλους της ΕΕ και απειλεί με πόλεμο ένα άλλο δεν μπορεί να έχει οποιαδήποτε θέση στην ευρωπαϊκή αμυντική συνεργασία», τονίζει.
Ο κ. Μάντζος αναφέρει ότι το νέο πλαίσιο RearmEU και κυρίως ο Κανονισμός SAFE όφειλαν να θέτουν σαφείς αιρεσιμότητες για τη σημμετοζή τρίτων χωρών -όχι απλές «υποσχέσεις κυρίων».
Πλέον, θεωρεί ότι είναι σαφές πως η Ελλάδα οφείλει να εξαντλήσει κάθε περιθώριο για να υπάρξει ομοφωνία στη σύναψη διμερούς σύμβασης ΕΕ-Τουρκίας.
Θεωρεί επίσης αυτονόητο ότι καμία Ελληνική Κυβέρνηση δεν θα δεχθεί την ανεπιφύλακτη είσοδο της Τουρκίας στην αμυντική αρχιτεκτονική της ΕΕ και συμπληρώνει πως δεν μπορεί η μόνη απαίτηση της χώρας μας να είναι η ανάκληση του casus belli -που μπορεί ανά πάσα στιγμή να επανέλθει.
Ο κ. Μάντζος δηλώνει πως απαιτούνται πιο ειλικρινείς αποδείξεις ότι η Τουρκία σέβεται την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας και το διεθνές δίκαιο της θάλασσας -πράγματα που αναφέρει πως φαντάζουν μακρινά.
Καταλήγει ότι όλη αυτή η συζήτηση έχει σε σημαντικό βαθμό ξεπεραστεί, καθώς η Τουρκία έχει ήδη πετύχει μέσω απευθείας συμφωνιών με ευρωπαϊκές εταιρείες να εισέλθει στην αμυντική αγορά της ΕΕ. «Απέναντι σε αυτήν την πραγματικότητα, είναι ακόμη πιο επιτακτική η συστηματική ανάδειξη της αναθεωρητικής ατζέντας της Τουρκίας και του ρόλου της στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου», μας αναφέρει ο κ. Μάντζος.
Φαραντούρης: Η κυβέρνηση δεν δείχνει διατεθειμένη να κλείσει την πόρτα στον αναθεωρητισμό της Άγκυρας
Για την διασφάλιση της μη ένταξης της Τουρκίας στο Rearm Europe ο κ. Φαραντούρης μας αναφέρει ότι η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει θέσει «αιρεσιμότητες» (conditionalities), όρους βάσει του ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου για οποιαδήποτε συμμετοχή απ’ το πρώτο βήμα, τονίζοντας πως το πιο ισχυρό μέτρο είναι το δικαίωμα της αρνησικυρίας.
Αναφέρει ότι η κυβέρνηση δεν δείχνει διατεθειμένη να κλείσει την πόρτα στον αναθεωρητισμό της Άγκυρας με αυτόν τον τρόπο, υπερασπιζόμενη μέχρι κεραίας το εθνικό συμφέρον. Μας θυμίζει ότι η Τουρκία είναι «υπότροπη» για μια σειρά από θέματα όπως η στάση της στη Συρία, το Ιράκ και τη Λιβύη, το διπλό παιχνίδι στην Ουκρανία, την παράνομη κατοχή της Κύπρου και την πρόσφατη κατασκοπευτική δράση σε βάρος Ευρωπαίων αξιωματούχων.
Τέλος, μιλώντας για τις δικές του δράσεις μας αναφέρει ότι με γραπτή ερώτησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ιδιότητα του μέλους των Επιτροπών Προϋπολογισμού και Ασφάλειας & Άμυνας ζήτησε μέτρα για τις αποκαλύψεις ότι μεγάλο μέρος των κονδυλίων προς την Τουρκία, στο πλαίσιο της προ-ενταξιακής διαδικασίας (IPA), έχουν διοχετευθεί στη χρηματοδότηση κατασκοπευτικών επιχειρήσεων σε όλη την Ευρώπη. Διερωτάται «Μπορεί μετά από αυτά η Τουρκία να θεωρείται αξιόπιστος αμυντικός εταίρος; Γιατί δεν τα επικαλείται η Ελλάδα ως «αιρεσιμότητα» οποιασδήποτε τουρκικής συμμετοχής;».
Μεταναστευτικό: Πολιτική χάραξη και αντιμετώπιση των ροών
Χατζηβασιλείου: Η κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, ακολουθεί αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική
Απαντώντας στο γιατί η στάση της Ελλάδας για την διαχείριση των μεταναστευτικών ροών αυστηροποιήθηκε ο κ. Χατζηβασιλείου μας αναφέρει πως η κυβέρνηση, από την πρώτη στιγμή, ακολουθεί αυστηρή αλλά δίκαιη μεταναστευτική πολιτική, σεβόμενη τους διεθνείς κανόνες.
Το τελευταίο διάστημα, συμπληρώνει, η χώρα αντιμετώπισε μια έκτακτη κατάσταση με αυξημένες ροές από την Αφρική – κυρίως μέσω Λιβύης – προς την Κρήτη. Τονίζει πως «Η Ελλάδα δεν είναι ξενοδοχείο για παράνομα εισερχόμενους μετανάστες» και έτσι η κυβέρνηση εφαρμόζει προσωρινά το μέτρο αναστολής αιτήσεων ασύλου για όσους έρχονται παράνομα από τη Βόρεια Αφρική.
«Δεν μπορούν να αποφασίζουν τα παράνομα κυκλώματα των διακινητών πόσοι και ποιοι θα έρχονται στην Ευρώπη» υπογραμμίζει ο κ. Χατζηβασιλείου λέγοντας πως η Ελλάδα στέλνει το μήνυμα ότι δεν αποτελεί μια ανοιχτή δίοδο διέλευσης. Για την διαδικασία της παράτυπης μετανάστευσης αναφέρει «Το ταξίδι είναι επικίνδυνο, το αποτέλεσμα προφανώς αβέβαιο και τελικά τα χρήματα που πληρώνονται στα κυκλώματα είναι άσκοπα». Ο κ. Χατζηβασιλείου καταλήγει ότι η Ελλάδα πιστεύει πως η πρόκληση του μεταναστευτικού απαιτεί συνολική και αποτελεσματική ευρωπαϊκή απάντηση.
Μάντζος: Δυστυχώς, η Ελληνική Κυβέρνηση επιμένει να επενδύει σε μια ακροδεξιά λαϊκίστική ατζέντα
Ο κ. Μάντζος υποστηρίζει ότι η όλη συζήτηση για τη μετανάστευση πρέπει πάντα να γίνεται ρεαλιστικά, με βασική παράμετρο την προστασία του ανθρώπου και την αντιμετώπιση των αιτίων της μετακίνησης: πολέμων, φτώχειας, κλιματικής κρίσης. «Δεν είναι εγκληματίας ο μετανάστης αλλά ο διακινητής που κερδοσκοπεί πάνω στην ανθρώπινη ανάγκη» αναφέρει συμπληρώνοντας πως γι’ αυτό απαιτείται μία δέσμη μέτρων, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για την αντιμετώπιση των διασυνοριακών κυκλωμάτων διακίνησης και την ενθάρρυνση νόμιμων οδών μετανάστευσης.
Ο κ. Μάντζος αναφέρει πως «Δυστυχώς, η Ελληνική Κυβέρνηση επιμένει να επενδύει σε μια ακροδεξιά λαϊκίστική ατζέντα». Δηλώνει ότι η πρόσφατη αναστολή ασύλου είναι ασύμβατη με το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο αλλά και εντελώς αναποτελεσματική καθώς, όπως λέει, οδηγεί σε «φυλάκιση» χωρίς εξέταση αιτημάτων -και άρα χωρίς γρήγορες επιστροφές, ενώ συμπληρώνει ότι όποιος πιστεύει ότι οι διακινητές «αποθαρρύνονται» από τέτοια μέτρα πλανάται.
Αναφέρει ότι το ΠΑΣΟΚ επιμένει στην ανάγκη επιτάχυνσης των σχετικών διαδικασιών, στην απόδοση ασύλου σε όσους είναι πραγματικοί πρόσφυγες και στην εφαρμογή μιας αποτελεσματικής πολιτικής επιστροφών για όσους δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας -ιδίως με δεδομένο ότι η μεγάλη πλειονότητα εισερχομένων ήταν από Αίγυπτο και Μπανγκλαντές με τις οποίες η Ελλάδα διατηρεί διμερείς συμφωνίες επιστροφών.
«Θέλουμε φύλαξη των συνόρων, ναι, αλλά με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και στην αξία της ανθρώπινης ζωής και των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων» καταλήγει.
Φαραντούρης: Δεν δικαιούται η Κυβέρνηση να υποδύεται τον ψευτοαυστηρό χωροφύλακα, όταν έχει ψηφίσει τον Κανονισμό Μετανάστευσης
Ο κ. Φαραντούρης αναφέρει ότι η Ελλάδα οφείλει να έχει μια στάση υπεύθυνη, αποφασιστική αλλά και στη βάση του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου ως προς το μεταναστευτικό. Λέει ότι ως χώρα πρώτης υποδοχής της ΕΕ, η Ελλάδα επιλέγει σήμερα να διαχειρίζεται μόνη της ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα για να μην δυσαρεστήσει του Γερμανούς. Αναφέρει ότι χρειάζεται κοινή ευρωπαϊκή πολιτική ασύλου, ουσιαστική αλληλεγγύη όλων των 27 χωρών στην κατανομή ευθυνών, αλλά και αποτελεσματική φύλαξη των συνόρων, πάντα με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο και τα ανθρώπινα δικαιώματα.
«Πρέπει να είμαστε όμως και ειλικρινείς: δεν δικαιούται η Κυβέρνηση να υποδύεται τον ψευτοαυστηρό χωροφύλακα, όταν έχει ψηφίσει τον Κανονισμό Μετανάστευσης (2024) που αφήνει τους μετανάστες στη χώρα υποδοχής, δηλαδή εδώ» λέει συμπληρώνοντας ότι αυτό συμβαίνει για να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση μας τους Γερμανούς και τις λοιπές χώρες της βόρειας Ευρώπης. Καταλήγει ότι η Ελλάδα πρέπει να αναλάβει δράση για τα κονδύλια της ΕΕ με παρέμβαση και διαμεσολάβηση μεταξύ της κυβέρνησης της Τρίπολης και της κυβέρνησης της Βεγγάζης στη Λιβύη. «Τα χρήματα της ΕΕ πρέπει να πάνε εκεί που θα φέρουν αποτέλεσμα και όχι εκεί που εξυπηρετεί την Ιταλία ή τη Γερμανία ερήμην της Ελλάδας», αναφέρει.
Για τις μεταναστευτικές ροές δηλώνει ότι η χώρα μας δεν μπορεί να μετατραπεί ούτε σε «αποθήκη ψυχών», ούτε όμως μπορεί να παραβιάζει διεθνείς συνθήκες για την προστασία ανθρώπων που διώκονται ή χρήζουν διεθνούς προστασίας.
Αναφέρει ως νομικά αμφισβητήσιμη και πολιτικά αδιέξοδη την επιλογή της Κυβέρνησης να αναστείλει για τρεις μήνες τις διαδικασίες ασύλου. Δηλώνει ότι αυτή η επιλογή είναι «Ουσιαστικά ένα ανόητο πυροτέχνημα που μάλιστα κρατά εδώ ανθρώπους που διαφορετικά θα έφευγαν απ’ τη χώρα». Την χαρακτηρίζει ως αναποτελεσματικό, ρεσιτάλ λαϊκισμού που εγείρει ζητήματα παραβίασης του διεθνούς δικαίου και έχει ως συνέπεια τελικά να «κρατούνται εδώ με το ζόρι άνθρωποι, χωρίς κανέναν λειτουργικό μηχανισμό επιστροφής ή μετεγκατάστασης σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες». Διερωτάται «Είναι αυτό εθνικά ωφέλιμο;».
Διαβάστε επίσης:
Σωτήρης Σέρμπος: Η ΕΕ διψάει για έναν αναβαπτισμένο ευρωπαϊκό πατριωτισμό
Μελέτης Μελετόπουλος: Γιατί η Τουρκία επιδιώκει να εισέλθει στο ReArm Europe
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Επιστολή Φαραντούρη στον Ιταλό ΥΠΕΞ: «Δεν μπορείτε να αγνοείτε την Ελλάδα στη Μεσόγειο»
- Πώς θα εξασφαλίσετε υψηλότερη σύνταξη – Τι συμφέρει μισθωτούς και ελεύθερους επαγγελματίες
- Metlen: Ποδαρικό με limit up….σαν χειροκρότημα- Νέο κεφάλαιο νέα δυναμική
- Τηλεπικοινωνίες: Πεδίο ανταγωνισμού οι συνδέσεις FTTH σε μια αγορά που μεγαλώνει
