• Επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας, V2G, χρήση παλιών μπαταριών

    Ένα ερώτημα όσον αφορά στην ευρεία εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης είναι αν επαρκεί η ηλεκτρική ενέργεια για την φόρτιση των οχημάτων

    Αφιέρωμα Charge N Go

    Ένα ερώτημα όσον αφορά στην ευρεία εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης είναι αν επαρκεί η ηλεκτρική ενέργεια για την φόρτιση των οχημάτων.

    Σε πρόσφατη ημερίδα του Υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος και του ΔΕΔΔΗΕ με θέμα «Ηλεκτροκίνηση και ο ρόλος του ηλεκτρικού δικτύου στην προώθησή της» μάθαμε ότι εφόσον επιτευχθεί ο στόχος του «Κινούμαι Ηλεκτρικά» και κυκλοφορούν στη χώρα μας το 2030, 350 χιλιάδες επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα η ενέργεια που θα απαιτείται για την φόρτισή τους σε ετήσια βάση θα είναι 1,75Τwh. Ισοδυναμεί δε με το 4% της συνολικής ενέργειας που καταναλώνεται σήμερα στη χώρα μας.

    Στο πλαίσιο της ημερίδας η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, τόνισε: «Σύμφωνα με τους ειδικούς του ΔΕΔΔΗΕ, το ηλεκτρικό δίκτυο δεν θα έχει πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια αρκεί η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων να γίνεται με έξυπνο τρόπο. Έτσι θα αποφευχθούν τυχόν προβλήματα σε τοπικό επίπεδο, λόγω της φόρτισης πολλών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ίδια περιοχή. Η φόρτιση πρέπει να γίνεται έξυπνα, ώστε η ηλεκτρική ενέργεια να παράγεται από τον ήλιο, τον άνεμο ή άλλες καθαρές πηγές».

    Η αργή έξυπνη φόρτιση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις υπάρχουσες παροχές και ειδικά τις οικιακές θα βοηθήσει να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη από τη χρήση της ηλεκτροκίνησης. Θα πρέπει όμως να γίνουν οργανωμένα οι εγκαταστάσεις, κάθε εγκατάσταση φορτιστή να συνδυάζεται με αντίστοιχη έξυπνου μετρητή και να είναι γνωστή μια ακραία περίπτωση όπως όταν π.χ. και οι 6 ένοικοι ενός κτιρίου έχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Αν πάνε όλοι να το φορτίσουν στο peak της ζήτησης δηλαδή από τις 18:00 -22:00 το βράδυ δε θα είναι εύκολο. Γι’ αυτό έχει ξεχωριστή σημασία να προωθήσουμε την αργή έξυπνη φόρτιση.

    Η εύκολη πρόσβαση για τη φόρτιση των ηλεκτρικών ή plug-in υβριδικών οχημάτων είναι κρίσιμης σημασίας για την επιτυχία της ηλεκτροκίνησης. Το επόμενο χρονικό διάστημα οι Δήμοι ανά την Ελλάδα καλούνται να σχεδιάσουν σε ποια σημεία θα τοποθετηθούν φορτιστές (ΣΦΗΟ) , πράγμα που προφανώς εξαρτάται από τις δυνατότητες του δικτύου στο κάθε σημείο. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας Vehicle to Grid (V2G) ανοίγει το δρόμο ανάπτυξης μια συνολικής λύσης η οποία θα καθιστά πιο εύκολη και οικονομική τη φόρτιση των αυτοκινήτων, πιο σταθερό το δίκτυο ηλεκτροδότησης και παράλληλα φιλικότερη προς το περιβάλλον την παραγωγή και χρήση ηλεκτρικής ενέργειας.

    Ουσιαστικά το V2G επιτρέπει την «ανταλλαγή» ενέργειας μεταξύ του δικτύου και των οχημάτων δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης ενέργειας. Η παραγωγή ενέργειας που απαιτείται για τη φόρτιση των αυτοκινήτων είναι πολύ σημαντική και η ανάπτυξη των δικτύων V2G θα είναι απαραίτητη για την σταθεροποίηση του συστήματος ειδικά στα αστικά κέντρα.

    Τα δίκτυα V2G, επιτρέπουν τη σύνδεση των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στο κεντρικό δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας. Η FCA έχει κατασκευάσει ένα πρωτοποριακό εργαστήριο στο Τορίνο με την ονομασία E-mobility Lab, το οποίο θα επιτρέψει την πραγματοποίηση δοκιμών σχετικών με τις δυνατότητες των ηλεκτρικών οχημάτων να ενταχθούν στα συστήματα V2G και τις σχετικές υπηρεσίες που θα πρέπει να αναπτυχθούν ώστε να γίνει δυνατή η αποδοτική ανταλλαγή ενέργειας ανάμεσα στα οχήματα και το κεντρικό δίκτυο διανομής. Στην έρευνα συμμετέχει ένας στόλος ηλεκτρικών οχημάτων, και έχει δημιουργηθεί μία περιοχή V2G μέσα στο βιομηχανικό συγκρότημα Mirafiori της FCA.

    Όταν τα οχήματα είναι συνδεδεμένα στο σύστημα αποθηκεύουν ή προσδίδουν ενέργεια ανάλογα με τις απαιτήσεις του δικτύου. Η παροχή ηλεκτρισμού στο δίκτυο από τα οχήματα βοηθά στη σταθεροποίηση του συστήματος και παράλληλα μειώνει το συνολικό κόστος χρήσης του αυτοκινήτου. Ας δούμε κάποια δεδομένα: Ένα ιδιωτικής χρήσεως όχημα περνάει το 90% της διάρκειας ζωής του σταθμευμένο. Αν ο κάτοχός του μπορεί να δεσμευτεί ότι το έχει στην πρίζα συγκεκριμένες ώρες (π.χ. τις ώρες γραφείου ή τις βραδινές ώρες) τότε ο διαχειριστής ενέργειας μπορεί να ποντάρει στον αποθηκευτικό χώρο των μπαταριών. Ας υποθέσουμε ότι χιλιάδες αυτοκίνητα είναι συνδεδεμένα με το δίκτυο σε 24ωρη βάση. Με μέση χωρητικότητα μπαταρίας 50kwh. Χρειάζονται 20 οχήματα για χωρητικότητα 1 Μwh, 20.000 οχήματα για μια GWH και 20.000.000 οχήματα για μια TWH.

    Υπολογίστε ότι οι ετήσιες ενεργειακές ανάγκες της Ελλάδα σε ρεύμα είναι στις 44TWH οπότε χρειαζόμαστε κατά μ.ο. ημερησίως 0.12 twh ή 120GWH. Αν έχουμε στην πρίζα συνεχώς 200.000 ηλεκτρικά οχήματα τότε έχουμε αποθηκευμένη ενέργεια 12GWH πράγμα που σημαίνει ότι έχουμε περιθώριο 10%. Ενέργεια που σήμερα παράγουμε χωρίς τελικά να χρειάζεται καθώς δεν υπάρχει ακριβής πρόβλεψη. Με την χρήση λοιπόν των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να εξοικονομήσουμε ενέργεια σε πρώτη φάση. Έτσι λοιπόν είναι εξαιρετικά πιθανό στο επόμενο χρονικό διάστημα να σου προσφέρεται δωρεάν το ρεύμα ή σε προνομιακή τιμή με αντάλλαγμα τη χρήση της μπαταρίας του αυτοκινήτου για συγκεκριμένες ώρες.

    Βέβαια μ’ αυτό τον τρόπο η μπαταρία θα συμπληρώσει πιο γρήγορα τον κύκλο φορτίσεων αποφορτίσεων που αντέχει και η απόδοσή της θα μειωθεί. Σήμερα η πρακτική δείχνει πως η μπαταρία του αυτοκινήτου καλό είναι να αντικατασταθεί εφόσον πέσει κάτω από το 70% της απόδοσής της. Δεν πετιέται όμως μετά τουναντίον. Μια ενδιαφέρουσα προοπτική με πολλές προεκτάσεις είναι η χρησιμοποίησή της σε μονοκατοικίες που έχουν φωτοβολταϊκά στην σκεπή για αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγουν.

    Αυτή πλέον δε θα διατίθεται στο δίκτυο αλλά για τις οικιακές ανάγκες. Απομένει μόνο να οριστεί η απαιτούμενη χωρητικότητα μπαταρίας ας πούμε 50kwh (σ.σ: η χωρητικότητα του Peugeot e208) και το μέγεθος του φωτοβολταϊκού ας πούμε 10kw. Για να φορτίσεις θα χρειάζεται μια καλή μέρα με ήλιο και η φόρτιση αυτή σε βγάζει για δυο μέρες. Έχοντας λοιπόν δυο μπαταρίες 50kwh μπορείς να φορτίζεις τη μια και να τραβάς ενέργεια από την άλλη. Η εναλλαγή θα γίνεται μέσω λογισμικού. Έτσι αποκτάς ενεργειακά αυτόνομο σπίτι και δεν πετάς την μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου που με την ήπια φόρτιση του φωτοβολταϊκού θα βγάλει αρκετά χρόνια ακόμη.

    Διαβάστε ακόμα: 

    Αυτόνομη οδήγηση: Kίνδυνοι και ηθικά διλήμματα

    Το πρόβλημα των ρύπων, αστυφιλία, υπερπληθυσμός

    Renault Clio Hybrid: Παιδί της πόλης!

    Διαβάστε περισσότερα για την ηλεκτροκίνηση και τις αλλαγές που φέρνει στη ζωή μας στο μεγάλο αφιέρωμα Charge N Go του mononews.gr