Μία φράση που γεννήθηκε, η αλήθεια είναι, από τα social media, διογκώθηκε από την απογοήτευση της κερκίδας και γράφεται ως «είδηση».

Στον κόσμο του ελληνικού ποδοσφαίρου, όπου οι φήμες ταξιδεύουν πιο γρήγορα κι από το VAR, το όνομα της Μαρίας Αγγελικούση μπήκε ξαφνικά στο κάδρο: «αγοράζει τον Παναθηναϊκό». Ωστόσο, έως τώρα, δεν υπάρχει καμία βάση. Ούτε πρόταση, ούτε due diligence, ούτε non-disclosure agreements, ούτε καν μια απλή επιβεβαίωση. Μια δήλωση, έστω.

1

Το Mononews έκανε το αυτονόητο: έστειλε επίσημο email στη Μαρία Αγγελικούση με σαφές ερώτημα: αν αληθεύει ότι θα επενδύσει στην ΠΑΕ Παναθηναϊκός ή είναι απλώς φήμες, ή απλώς διοχετεύονται από την ΠΑΕ Παναθηναϊκός που ενδεχομένως σας έχει κάνει πρόταση συνεργασίας στην παγκόσμιου βεληνεκούς επιχειρηματία.

Η απάντηση ήταν σιωπή. Ούτε «ναι», ούτε «όχι», ούτε ένα σχόλιο.

Και σε τέτοιες περιπτώσεις, η σιωπή λέει περισσότερα από έναν πρόχειρο θόρυβο. Αν υπήρχε ενδιαφέρον, έστω και στο επίπεδο διερεύνησης, θα είχε αφήσει ίχνη. Δεν άφησε. Ωστόσο η σιωπή είναι πιο μουσική απ’ οποιοδήποτε τραγούδι, ως ανέφερε κάποτε ο ποιητής Ντάντε Γκέιμπριελ Ροσέτι.

Ο Αλαφούζος και το «ατύχημα» που έγινε δεκαετία

Ο Γιάννης Αλαφούζος μπήκε στον Παναθηναϊκό το 2012 για να σώσει ένα, οικονομικό μα και αγωνιστικό, ναυάγιο. Τότε το χρέος ξεπερνούσε τα 38 εκατ. ευρώ, απόρροια της… φουρτούνας της πολυμετοχικότας. Έπειτα από λάθη, κακές επιλογές και διοικητικά ρίσκα, το βάρος έφτασε να αγγίζει τα 57 εκατ. ευρώ.

Από το 2018 και μετά, όμως, ήρθε η στροφή: διακανονισμοί, πειθαρχία στα οικονομικά, αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου και χρηματοδότηση που σταδιακά καθάρισε τα βιβλία.

Μέχρι σήμερα, ο Αλαφούζος έχει βάλει πάνω από 175 εκατ. ευρώ – με την τελευταία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, ύψους 26,26 εκατ. ευρώ, να πιστοποιείται φέτος. Ένα τιμολόγιο που περιλαμβάνει όχι μόνο μισθοδοσίες και συμβόλαια, αλλά και επενδύσεις σε υποδομές: προπονητικό κέντρο, αναβαθμίσεις στη Λεωφόρο, προετοιμασία του Βοτανικού για το νέο γήπεδο.

Το είχε πει ο ίδιος κάποτε: «Ο Παναθηναϊκός ήταν ατύχημα». Κι όμως, το «ατύχημα» κρατάει πάνω από δέκα χρόνια και συνεχίζει με γερή αιμοδοσία κεφαλαίων.

Πουλάς όταν η αγορά είναι έτοιμη

Η πραγματική είδηση γύρω από τον Παναθηναϊκό δεν είναι κάποιος (υποτιθέμενος ή μη) αγοραστής ή επενδυτής, αλλά ο Βοτανικός. Το νέο γήπεδο, που προγραμματίζεται να είναι έτοιμο το 2026-27, αλλάζει όλο το οικονομικό προφίλ της ομάδας: περισσότερα εισιτήρια και premium hospitality, σουίτες και corporate boxes, έσοδα από την ονοματοδοσία (όπως η ΚΑΕ Παναθηναϊκός με την Cosmote Telekom), νέες εμπορικές χρήσεις και πολλά άλλα.

Αν πουλήσει ο Αλαφούζος «πριν» το γήπεδο, θα πουλήσει φθηνότερα. Αν πουλήσει «μετά», θα έχει έναν Παναθηναϊκό με υπεραξία και σταθερά έσοδα. Και αυτό το γνωρίζει καλά.

Στη λογική των επιχειρήσεων, δεν πουλάς ένα asset λίγο πριν απογειωθεί. Το πουλάς όταν η αγορά είναι έτοιμη να πληρώσει το πραγματικό του value.

Η «πράσινη» Αγγελικούση

Η Μαρία Αγγελικούση είναι η ισχυρότερη Ελληνίδα στον χώρο της ναυτιλίας, με προσωπική περιουσία 7,1 δισ. ευρώ. Βρίσκεται στο top της λίστας Forbes μεταξύ των Ελλήνων δισεκατομμυριούχων. Ο όμιλός της διαθέτει στόλο σε δεξαμενόπλοια, LNG carriers, shuttle tankers και dry bulk. Με επενδύσεις που ξεπερνούν το φαντασιακό της ελληνικής οικονομίας: ναυπηγήσεις διπλού καυσίμου, εξαγορές όπως της Altera Shuttle Tankers, έμφαση στη βιωσιμότητα και στο ανθρώπινο δυναμικό.

Η οικογένεια έχει πράγματι Παναθηναϊκά αισθήματα. Πέρυσι, η ίδια βρέθηκε στο ΟΑΚΑ για το Παναθηναϊκός – Τσέλσι στο Conference League, με τον γιο της να συνοδεύει ποδοσφαιριστές στον αγωνιστικό χώρο. Αυτή είναι η «πράσινη καρδιά» που κάνει πιο εύκολο το story.

Αλλά από το συναίσθημα μέχρι το να μπει στον χορό της ΠΑΕ υπάρχει απόσταση που δεν καλύπτεται με hashtags και posts. Εκτός και αν, διότι πάντα και παντού υπάρχει ένα «αν», η Αγγελικούση έχει όντως την πρόθεση. Κι αυτή, κακά τα ψέματα, δεν θα δημοσιοποιηθεί επισήμως προτού τρέξει αρκετό νερό στο αυλάκι.

«Μα έχει λεφτά, γιατί να μην το κάνει;», είναι η φράση που ακούγεται συχνά. Η απάντηση είναι απλή: γιατί το χρήμα δεν «καίγεται». Ένας όμιλος που μετράει τις ναυπηγήσεις σε εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια δεν πετάει κεφάλαιο επειδή η κερκίδα φωνάζει. Η στρατηγική της οικογένειας είναι σταθερότητα, βιωσιμότητα, πρόβλεψη. Το ποδόσφαιρο, ειδικά το ελληνικό, δεν έχει καμία από αυτές τις παραμέτρους.

Το παρελθόν με τους «επενδυτές»

Δεν είναι η πρώτη φορά που ακούμε ιστορίες για πώληση της ΠΑΕ Παναθηναϊκός. Το 2020 είχε ακουστεί πρόταση από κονσόρτσιουμ Ελληνοαμερικανών με επικεφαλής τον Μάρκο Δρακωτό. Τότε ο Αλαφούζος φέρεται να απάντησε αρνητικά – αλλά δημοσιεύτηκε μονάχα σε ένα αμερικάνικο site η είδηση και πουθενά αλλού. Πριν από αυτό, υπήρξε το φιάσκο του Ταϊλανδού επιχειρηματία (και εμπόρου ελπίδων) Παϊρότζ Πιεμπονγκσάντ.

Και, ανά τακτά χρονικά διαστήματα υπήρξαν φήμες και δημοσιεύματα για πιθανή μεταβολή στο ιδιοκτησιακό της ΠΑΕ, από τον Φιλάρετο Καλτσίδη,  και τον Άλκη Δαυίδ μέχρι τον Νίκο Βαρδινογιάννη και τον Πάρη Κασιδόκωστα. Φήμες, όχι πράξεις.

Η ιστορία δείχνει ότι ο Παναθηναϊκός συζητιέται πολύ, αλλά δεν πουλιέται εύκολα. Και σίγουρα όχι με φήμες.

Το μέλλον γράφεται στον Βοτανικό

Όταν το γήπεδο ολοκληρωθεί, όταν τα νέα έσοδα σταθεροποιηθούν και όταν η ομάδα αποκτήσει ισχυρή εμπορική βάση, τότε ο Παναθηναϊκός θα είναι άλλο asset. Τότε, ναι, μπορεί να εμφανιστεί σοβαρός επενδυτής – Έλληνας ή ξένος. Τότε θα έχει νόημα να μιλάμε για αποτίμηση, όρους, σχέδιο, μέλλον.

Μέχρι τότε, το σενάριο «Αγγελικούση αγοράζει τον Παναθηναϊκό» δείχνει να είναι απλώς μια καλή ιστορία για το timeline των social media. Η πραγματική ιστορία γράφεται με μπετονιέρες στον Βοτανικό, με τα εκατομμύρια που συνεχίζει να βάζει ο Αλαφούζος και με τις πάντα προσεγμένες επενδύσεις της Αγγελικούση.

Η σιωπή της Αγγελικούση είναι η πιο καθαρή απάντηση: αν θελήσει, θα το μάθουμε θεσμικά. Ως τότε, το μόνο που «πουλιέται» είναι αυτή που πάει από στόμα σε στόμα. Η φήμη.