• Business

    ΓΕΚ Τέρνα: Τι περιλαμβάνει η Σύμβαση Παραχώρησης που θα υπογράψει για την Εγνατία

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    ΓΕΚ Τέρνα: Τι περιλαμβάνει η Σύμβαση Παραχώρησης που θα υπογράψει για την Εγνατία

    Γιώργος Περιστέρης, επικεφαλής ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Τέρνα Ενεργειακή


    Νέο κατασκευαστικό αντικείμενο αξίας 700 εκατ. ευρώ, που θα εκτελεστεί την επόμενη πενταετία, συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου (βαριά και ελαφριά) που εκτιμάται περίπου στα 4,5 δις. ευρώ, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η Σύμβαση Παραχώρησης για την Εγνατία Οδό που θα υπογράψει η κοινοπραξία των ΓΕΚ Τέρνα – EGIS Projects.

    Η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας θα αποφέρει στο δημόσιο 1,5 δις. ευρώ (ποσό που θα καταβληθεί από την κοινοπραξία εφάπαξ ως τίμημα για την απόκτηση της Σύμβασης) ενώ με βάση τους όρους του διαγωνισμού η εταιρεία παραχώρησης θα αποδίδει στο κρατικό ταμείο το 7,5% των ακαθαρίστων εσόδων κάθε χρόνο.

    Σύμφωνα με πληροφορίες η ανακήρυξη της προαναφερόμενης κοινοπραξίας ως αναδόχου θα αποφασιστεί αύριο Πέμπτη, ή το αργότερο την επόμενη εβδομάδα, από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου).

    Στην εταιρεία παραχώρησης της Εγνατίας που συστήνεται η ΓΕΚ Τέρνα έχει το 75% και αυτό σημαίνει πλήρης ενοποίηση των αποτελεσμάτων της από τον ελληνικό Όμιλο. Η EGIS Projects έχει το 25%.

    Το 100% του νέου κατασκευαστικού αντικειμένου (κυρίως επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου) θα εκτελεστεί από την Τέρνα όπως και η βαριά συντήρηση της Εγνατίας η οποία εκτιμάται σε περίπου 1,5 δις. ευρώ στην 35ετία που διαρκεί η Παραχώρηση. Σε 3 δις. ευρώ υπολογίζεται η ελαφριά συντήρηση της Εγνατίας κατά τη διάρκεια ζωής της Παραχώρησης.

    Για το δημόσιο η εν λόγω ιδιωτικοποίηση είναι από τις μεγαλύτερες. Υπενθυμίζεται ότι τα έσοδα από την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην Fraport ήταν 1,2 δις. ευρώ.

    Με βάση τα στοιχεία του 2018 και χωρίς να περιλαμβάνονται οι νέοι σταθμοί διοδίων που θα κατασκευαστούν στον εν λόγω αυτοκινητόδρομο τα ετήσια έσοδα από τα διόδια είναι περίπου 120 εκατ. ευρώ.

    Η αποτίμηση της αξίας της Σύμβασης Παραχώρησης που έγινε από την Alpha Bank το 2018 για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ ήταν στα 1,2 δις. ευρώ. Με άλλα λόγια το ΤΑΙΠΕΔ δεν θα μπορούσε να κάνει αποδεκτή μια προσφορά κατώτερη του προαναφερόμενου ποσού, όπως ήταν αυτή που κατέθεσε η κοινοπραξία VINCI Highways S.A.S – VINCI Concesiones S.A.S – Μυτιληναίος – Άβαξ (βάσει πληροφοριών 500 εκατ. ευρώ).

    Μετά την ανακήρυξη του αναδόχου θα ακολουθήσει η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων η οποία θα χρειασθεί κατ΄ ελάχιστο τρεις μήνες. Η διαδικασία περιλαμβάνει επίσης έλεγχο της προς υπογραφή σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και πιθανά από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ενώ στο τέλος η Σύμβαση Παραχώρησης θα κυρωθεί από τη Βουλή. Βάσει εκτιμήσεων το οικονομικό κλείσιμο της ιδιωτικοποίησης θα επέλθει το 2022.

    Η Εγνατία Οδός είναι αυτοκινητόδρομος (μήκους 670 χιλιομέτρων ο βασικός άξονας και 900 χλμ με τους κάθετους) που διασχίζει τη Βόρεια Ελλάδα, από Ανατολή σε Δύση, ξεκινώντας από το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία, και καταλήγει στα Ελληνοτουρκικά σύνορα.

    Το κόστος κατασκευής της με βάση τα στοιχεία που αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ, ήταν 6 δις. ευρώ.

    Αποτελεί καταλύτη για τις επενδύσεις της Βόρειας Ελλάδας στους τομείς μεταφοράς, βιομηχανίας και τουρισμού. Διευκολύνει σημαντικά το εμπόριο και τη μετακίνηση στην Ελλάδα, φέρνοντας την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία πιο κοντά στο μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης (2η μεγαλύτερη Ελληνική πόλη), την υπόλοιπη Μακεδονία και τη Θράκη.

    Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο ενώνει τα μεγάλα οικονομικά και βιομηχανικά κέντρα της Δύσης με αυτά της Ανατολής, προσθέτοντας έναν άρρηκτο εμπορικό σύνδεσμο μεταξύ τους. Αποτελεί επίσης συλλεκτήρια οδό για το σύστημα μεταφοράς στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς οι Πανευρωπαϊκοί Διάδρομοι IV (Βερολίνο-Σόφια- Θεσσαλονίκη), IX (Ελσίνκι-Αλεξανδρούπολη) και Χ (Βιέννη-Βελιγράδι- Θεσσαλονίκη) καταλήγουν στην Εγνατία Οδό.

    Ακόμη με βάση τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ η Εγνατία Οδός εξυπηρετεί, το 36% του πληθυσμού της χώρας, το 33% του ΑΕΠ της χώρας, το 54% των αγροτικών περιοχών της χώρας, το 41% της απασχόλησης της χώρας στον τομέα της βιομηχανίας – μικρού εμπορίου και το 51% της βιομηχανίας εξόρυξης της χώρας.

    Οι περιοχές που εξυπηρετεί είναι οι Ήπειρος, Μακεδονία και Θράκη, ενώνεται με τα σύνορα των Αλβανία – Β. Μακεδονία – Βουλγαρία – Τουρκία, μέσω 9 μεγάλων οριζόντιων αξόνων, ενώ ενώνει τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης και τα αεροδρόμια Ιωαννίνων, Καστοριάς, Κοζάνης, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης.

    Διαβάστε επίσης

    ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Motor Oil: Πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για τον έλεγχο της «Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής»

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ