• Ναυτιλία

    Γιατί η Αγγελική Φράγκου αναμένει καλύτερο δεύτερο εξάμηνο στο χύδην ξηρό φορτίο

    • Λάμπρος Καραγεώργος
    Αγγελική Φράγκου

    Αγγελική Φράγκου, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Navios Maritime Partners


    Τα αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του 2020 της Navios Maritime Partners παρουσίασε χθες η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας κα. Αγγελική Φράγκου σε τηλεδιάσκεψη αναλυτών.

    Τα έσοδα της εταιρείας στο διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020 μειώθηκαν κατά 0,3 εκατομμύρια δολάρια, ή 0,7%, σε 46,5 εκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με 46,8 εκατομμύρια δολάρια για την ίδια περίοδο το 2019.

    Η μείωση των εσόδων οφείλεται ουσιαστικά στην πτώση των ναύλων, καθώς οι διαθέσιμες ημέρες απασχόλησης του στόλου αυξήθηκαν, όπως και ο στόλος της που ενισχύθηκε με εννιά πλοία εκ των οποίων τέσσερα bulk carriers και πέντε containerships.

    Τα προσαρμοσμένα EBITDA μειώθηκαν στα 19,081 εκατ. δολ από 22,658 εκατ. δολ ένα χρόνο πριν , εξέλιξη που οφείλεται κυρίως στη μείωση των εσόδων και την αύξηση των management fees και η προσαρμοσμένη καθαρή ζημιά για την περίοδο τριών μηνών που έληξε στις 31 Μαρτίου 2020 ανήλθε σε 3,8 εκατ. δολ έναντι ζημιάς 2,2 εκατομμυρίων δολαρίων για την περίοδο τριών μηνών που έληξε στις 31 Μαρτίου 2019, λόγω των μειωμένων EBITDA.

    Ο στόλος της Navios Maritime Partners αποτελείται από 48 πλοία εκ των οποίων 38 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (δυο υπό ναυπήγηση) και 10 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

    Ιδιαίτερη σημασία έχουν συνεπώς οι προβλέψεις της κας Αγγελικής Φράγκου και του επιτελείου της για τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου και ειδικότερα για την εικόνα του δεύτερου εξαμήνου του 2020 καθώς στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου η ναυλαγορά επηρεάστηκε σημαντικά από το παγκόσμιο lockdown των οικονομιών.

    Η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Partners, αφού δηλώνει ότι αναμένει ανάκαμψη από το δεύτερο εξάμηνο του 2020 καθώς οι οικονομίες θα βγαίνουν από την καραντίνα, αναφέρθηκε αρχικά στην εικόνα της παγκόσμιας οικονομίας λόγω της πανδημίας και ξεχώρισε το γεγονός ότι μέχρι τώρα κράτη και τράπεζες έχουν διαθέσει περίπου 16,5 τρισεκατομμύρια δολάρια για την παροχή ρευστότητας στις οικονομίες.

    H αρνητική επίδραση της πανδημίας στην παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα αποτυπώνεται στους ναύλους. Από την αρχή της φετινή χρονιάς μέχρι σήμερα, ο μέσος ημερήσιος ναύλος στο Capesize 5TC είναι κατά μέσο όρο περίπου 5.300 δολ την ημέρα, δηλαδή 70% χαμηλότερος από τον μέσο όρο του 2019 και τα 18.000 δολ. Αναμένουμε, ωστόσο, ανάκαμψη το δεύτερο εξάμηνο του 2020 καθώς οι χώρες βγαίνουν σταδιακά από την καραντίνα και επιστρέφουν στην κανονική επιχειρηματική δραστηριότητα, μια εξέλιξη που θα τονώσει τη ζήτηση για χύδην ξηρό φορτίο.

    Σε άλλο σημείο της παρέμβασης της η κα. Φράγκου σημείωσε ότι τον Απρίλιο, το ΔΝΤ προέβλεψε τη μείωση του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά 3% για το 2020, με τη μείωση να φτάνει στο 6,1% στις προηγμένες οικονομίες. Οι κυβερνήσεις έχουν θέσει σε εφαρμογή πρωτοφανή νομισματικά και φορολογικά σχέδια έκτακτης ανάγκης για τη στήριξη των οικονομιών.

    Οι κεντρικές τράπεζες έχουν ξεκινήσει τεράστια προγράμματα τόνωσης των εσόδων. Υπό το πρίσμα αυτό, το ΔΝΤ προβλέπει αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ 5,8% το 2021. Το δεύτερο τρίμηνο αναμένεται να καταγραφεί το χαμηλότερο σημείο της ύφεσης.

    Η επικεφαλής του Ομίλου Νavios με τα 190 πλοία υπό διαχείριση, συστήνει να περιμένουμε τα αποτελέσματα των μέτρων που ελήφθησαν από το τρίτο τρίμηνο και μετά. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, το εμπόριο δια θαλάσσης χύδην ξηρού φορτίου προβλέπεται να συρρικνωθεί κατά 3,6% το 2020 και να αυξηθεί κατά 4,3% το 2021.

    Για το δεύτερο εξάμηνο του 2020, η ζήτηση χύδην ξηρού φορτίου για τα τρία μεγάλα φορτία, σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα και σιτηρά. προβλέπεται να ξεπεράσει το πρώτο εξάμηνο κατά περίπου 9%. Αυτή η αύξηση οφείλεται στο σιδηρομετάλλευμα, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 14% ή 100 εκατομμύρια τόνους, μεγάλο μέρος των οποίων θα προέλθει από τη Βραζιλία, αυξάνοντας και τα τονομίλια μεταφερόμενου φορτίου.

    Αναφερόμενη στην Κίνα, η κα. Φράγκου σημείωσε μεταξύ άλλων ότι οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος μειώθηκαν ελαφρώς πέρυσι κατά 1%, αλλά αναμένεται να αυξηθούν κατά 2% το 2020 σε 1.068 εκατομμύρια τόνους.

    Παρά το lockdown στην Κίνα το πρώτο τρίμηνο, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος αυξήθηκαν κατά περίπου 1% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2019. Οι κινεζικοί χαλυβουργοί έχουν μειώσει τα αποθέματα σιδηρομεταλλεύματος κατά περίπου 49 εκατομμύρια τόνους μεταξύ Ιουνίου 2018 και Απριλίου 2020.

    Με επιπλέον διαθεσιμότητα σιδηρομεταλλεύματος το δεύτερο εξάμηνο του 2020, τα φορτία από τη Βραζιλία και την Αυστραλία προς την Κίνα αναμένεται να αυξηθούν κατά περίπου 45 εκατομμύρια τόνους ανά τρίμηνο, καθώς τα χαλυβουργεία ανεφοδιάζουν τα αποθέματα τους, αυξάνοντας τη ζήτηση για πλοία Capesize.

    Από την πλευρά της προσφοράς μεταφορικής ικανότητας το επιτελείο της Navios Maritime Partners, σημειώνει ότι το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων bulkers φτάνει στο ιστορικό χαμηλό του 8% του εν λειτουργία στόλου.

    Νέες συμβάσεις ναυπήγησης ουσιαστικά δεν υπάρχουν, με τον ετήσιο ρυθμό να μειώνεται κατά περίπου 80% σε σύγκριση με το 2019. Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, ο ρυθμός μη παράδοσης νεότευκτων πλοίων αυξήθηκε δραματικά.

    Κατά συνέπεια, η καθαρή αύξηση του στόλου αναμένεται να παραμείνει χαμηλή στο 2% περίπου για το 2020.

    Σημειώνεται επίσης ότι μετά την ανακοίνωση της Vale για τη σταδιακή κατάργηση των 25 VLOC, ο καθαρός στόλος Capesize αναμένεται να είναι ελάχιστος κάτω από το 1%.

    Από την άλλη πλευρά τα πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών είναι περίπου το 7% του συνολικού στόλου, το οποίο συγκρίνεται ευνοϊκά με το προηγούμενο αναφερόμενο βιβλίο χαμηλής παραγγελίας. Η διάλυση από έτος σε έτος, ανέρχεται σε 7 εκατομμύρια τόνους ή 86% του συνόλου για ολόκληρο το 2019. Επί του παρόντος, λόγω της πανδημίας έχουν διακόψει τις εργασίες τους τα διαλυτήρια στη Νοτιοανατολική Ασία. Μόλις όμως αρθούν οι περιορισμοί, η διάλυση αναμένεται να επανεκκινήσει με αυξημένο ρυθμό.

    Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου παρέχουν την αναγκαία στήριξη ώστε η ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020, να ξεπεράσει τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας.



    ΣΧΟΛΙΑ