• Business

    Σούπερ μάρκετ: Ο μεγάλος φόβος των λιανέμπορων και ο γρίφος των προσφορών


    Πολύ πιο μακρινό, απ’ ότι κάποιοι υπολόγιζαν, αποδεικνύεται το ενδεχόμενο μιας ουσιαστικής αναθέρμανσης της κατανάλωσης στο λιανεμπόριο τροφίμων.

    Η βελτίωση της ψυχολογίας και η αισιοδοξία που δημιουργήθηκε μετά την έξοδο από τα Μνημόνια και την κυβερνητική αλλαγή δεν έχει μεταφραστεί ακόμη σε ουσιαστική τόνωση της ζήτησης καθώς οι καταναλωτές –στη μεγάλη τους πλειονότητα- παραμένουν επιφυλακτικοί στα χρήματα που ξοδεύουν στο σούπερ μάρκετ. Και όχι μόνο.

    Σύμφωνα με εκτιμήσεις ανθρώπων του κλάδου, οι πωλήσεις παρουσιάζουν αρκετά «σκαμπανεβάσματα», -το καλό πρώτο τετράμηνο του έτους, έδωσε τη θέση του, σε μια πτωτική καλοκαιρινή σεζόν παρ’ ότι υπήρξε μείωση των τιμών λόγω αποκλιμάκωσης του ΦΠΑ-. «Εδώ και λίγα χρόνια περιμένουμε μια θεαματική αύξηση που ποτέ δεν έρχεται. Υπάρχει ανάκαμψη, ωστόσο δεν αρκεί…», λένε σκωπτικά παράγοντες της αγοράς και σπεύδουν να τονίσουν πως χωρίς δραστικές φοροελαφρύνσεις και ενίσχυση του οικογενειακού εισοδήματος δεν πρόκειται να υπάρξει ουσιαστική αλλαγή.

    Αυτός είναι και ο μεγαλύτερος φόβος των λιανέμπορων: να παραμείνει η αγορά εγκλωβισμένη στη στασιμότητα και στην υπανάπτυξη. Κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό, όπως λένε, καθώς έτσι δεν μπορεί να καλυφθούν οι απώλειες της κρίσης και να «ανακουφιστούν» οι ισολογισμοί που έχουν καταπονηθεί από την κατακόρυφη πτώση των εσόδων τους. Υπολογίζεται πως στη διάρκεια της κρίσης χάθηκαν πάνω από 3 δισ. ευρώ σε σχέση με τα υψηλά επίπεδα του 2009, ένα χρόνο πριν η χώρα αρχίσει να εφαρμόζει πολιτικές σκληρής δημοσιονομικής λιτότητας.

    Και όλα αυτά, παρά τις «γενναίες» προσφορές που συνεχίζουν με αμείωτη ένταση όλες οι μεγάλες αλυσίδες. Σχεδόν 1 στα 2 προϊόντα που πωλούνται σήμερα στα ράφια των σούπερ μάρκετ βρίσκεται σε κάποιου είδους προσφορά. Οι λιανέμποροι προβληματίζονται έντονα για τον βαθμό διείσδυσης των προσφορών και της σημασίας που έχουν στην αγοραστική συμπεριφορά.

    Παρ’ ότι κάποιες έχουν αρχίσει κινήσεις απεμπλοκής από αυτή την ζημιογόνα τακτική, ωστόσο φαίνεται πως υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος έως ότου πεισθούν οι καταναλωτές να σταματήσουν να «κυνηγούν» τις προσφορές. «δεν πουλάει ένα προϊόν χωρίς προσφορά», σημειώνει έμπειρος λιανέμπορος. Η «χρυσή τομή» ανάμεσα στην ανάγκη του καταναλωτή για οικονομικές λύσεις και την εξυγίανση των προσφορών είναι το μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει το λιανεμπόριο.

    Βέβαια, όπως παρατηρούν άνθρωποι του χώρου, δεν είναι εύκολο. «Δεν μπορείς», λένε, «να αλλάξεις από τη μια στιγμή στην άλλη παγιωμένες για χρόνια καταστάσεις. Είναι πολλοί παράγοντες που μετράνε, πέρα από την πολιτική που θα ακολουθήσει η κάθε αλυσίδα και ο κλάδος συνολικά, με πρώτο την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, το οποίο δέχθηκε ισχυρό πλήγμα τα προηγούμενα χρόνια».

    Επιπλέον, μπορεί στη θεωρία όλοι οι λιανέμποροι να τάσσονται υπέρ του εξορθολογισμού της αγοράς, στην πράξη όμως επιμένουν να τροφοδοτούν τον «πόλεμο των προσφορών». Όπως παραδέχονται και οι ίδιοι, σε συνομιλητές τους χωρίς προσφορές, έχεις τελειώσεις. Έχεις βγει εκτός ανταγωνισμού. «Στο τέλος της μέρας, όσα τρικ και εάν κάνεις, αυτό που μένει στον πελάτη είναι πόσα ξόδεψε. Εάν έχεις καλές τιμές, θα ξανάρθει στο κατάστημά σου, εάν όχι τότε τον έχασες», σημειώνουν χαρακτηριστικά.



    ΣΧΟΛΙΑ