Ο βρετανικός πολυεθνικός κολοσσός Tesco, που βρίσκεται σταθερά στο top 5 των μεγαλύτερων λιανεμπόρων τροφίμων στην Ευρώπη, καταγράφει 13,5% digital share στο σύνολο των πωλήσεών του (σ.σ. με βάση τα στοιχεία για τον τζίρο εντός του Ηνωμένου Βασιλείου). Σε μια αγορά ώριμου e-commerce, το online κανάλι έχει πλέον καθιερωθεί ως βασικό πυλώνα ανάπτυξης.

Στην Ελλάδα η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Η ψηφιακή αγορά των σούπερ μάρκετ αναπτύσσεται με γρήγορο ρυθμό, όμως παραμένει ρηχή. Παρά την ταχύτερη αύξηση των online πωλήσεων σε σχέση με τα φυσικά καταστήματα (σ.σ. 9,1% και 8,2% αντίστοιχα στο 10μηνο 2025), το μερίδιο του e-commerce παραμένει καθηλωμένο οριακά πάνω από 3%, ενώ η μέση αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού είναι στα 87 ευρώ.

1

Σχεδόν διπλάσιο από την αγορά τον online καλάθι

Υπάρχει ωστόσο μια εξαίρεση που λειτουργεί εντελώς έξω από αυτό το πλαίσιο. Στα βόρεια προάστια της Αθήνας, μια τοπική αλυσίδα τριών καταστημάτων έχει καταφέρει να αναδιαμορφώσει τον χάρτη του online grocery. Όταν ο μέσος όρος της αγοράς σταματά στα 87 ευρώ, εκεί το online καλάθι αγγίζει τα 155 ευρώ. Όταν το digital share της αγοράς κινείται στο 3–4%, εκεί φτάνει το 16%. Μια επίδοση που δεν προέρχεται από κάποιον μεγάλο λιανεμπορικό όμιλο, αλλά από τη Δ. Θανόπουλος.

Σε αυτό βέβαια έχει συμβάλει σε μεγάλο βαθμό και το γεγονός ότι το e-shop της Θανόπουλος διαθέτει τον μεγαλύτερο αριθμό κωδικών προϊόντων όχι μόνο στην εγχώρια αγορά αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Συνολικά 21.000 προϊόντα, όταν για παράδειγμα το online κατάστημα της Tesco σε Ουγγαρία και Τσεχία κινείται περίπου στις 15.000 επιλογές, ενώ η γερμανική REWE διαμορφώνεται – ανάλογα με τη διαθεσιμότητα – μεταξύ 15.000 και 20.000 προϊόντων.

Επενδύει στο quick commerce

Η αλυσίδα συνεχίζει να επενδύει στο ηλεκτρονικό κανάλι και ήδη ετοιμάζεται να μπει στο quick commerce με ίδια μέσα και στοχευμένες συνεργασίες με τρίτους, ανάγκη που προέκυψε μετά την αιφνιδιαστικό κλείσιμο της Instashop στην Ελλάδα.

Η μακροβιότερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ της χώρας, που διοικείται από τους αδελφούς Περικλή και Τέλη Θανόπουλο, επιχειρηματίες τέταρτης γενιάς,  δεν διαφοροποιείται μόνο σε αυτό έναντι του ανταγωνισμού.

Όταν οι άλλες αλυσίδες επενδύουν στην όλο και μεγαλύτερη επέκταση του δικτύου τους, η Θανόπουλος επενδύει στην αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και όχι στην επέκταση.

Είναι μια επιλογή που δεν αποτελεί τακτική αλλά στρατηγική θέση. «Όταν αρχίζεις και πηγαίνεις προς τους μεσαίους, χάνεις τον έλεγχο του operation και την ποιότητα του καταναλωτή», αναφέρουν πηγές κοντά στην εταιρεία. Στη Θανόπουλος, αυτή η γραμμή θεωρείται καθοριστική, καθώς η προσωπική επαφή με τον πελάτη παραμένει μέρος του ίδιου του μοντέλου λειτουργίας. Όπως σημειώνουν γνώστες της αγοράς, δεν είναι λίγες οι φορές που στα καταστήματα της Νέας Ερυθραίας ή της Κηφισιάς οι καταναλωτές θα συναντήσουν τους ίδιους τους ιδιοκτήτες μέσα στον χώρο.

Παραμένει χωρίς προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Τέλος, σε αντίθεση με τις περισσότερες αλυσίδες του κλάδου, η Θανόπουλος δεν διαθέτει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αντί γι’ αυτό, έχει επιλέξει να συνεργάζεται με γνωστές μάρκες και να προσφέρει προϊόντα σε επίπεδα τιμών PL αλλά με την υπογραφή αναγνωρίσιμων brands.  Η αξία του μέσου καλαθιού είναι σχεδόν διπλάσια από τον μέσο όρο της αγοράς. Αποτέλεσμα της πιστότητας των καταναλωτών αλλά και του μείγματος των προϊόντων που καλύπτει από

τις low-price επιλογές μέχρι τις mainstream και premium κατηγορίες. Η δυνατότητα να αγοράσει κανείς το πιο προσιτό μπισκότο και το πιο εκλεκτό τυρί στην ίδια επίσκεψη αποτελεί πιο ισχυρό στοιχείο διαφοροποίησης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Σε επίπεδα άνω των 55 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις

Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις φέτος εκτιμάται ότι θα κλείσει η χρονιά με ανάπτυξη περίπου 5%  σε σχέση με πέρυσι.

Το 2024 ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 54,58 εκατ. ευρώ, έναντι 54,50 εκατ. ευρώ στη χρήση 2023. Η εταιρεία εμφάνισε καθαρά κέρδη προ φόρων ύψους 3,13 εκατ. ευρώ, έναντι 3,38 εκατ. ευρώ στην αμέσως προηγούμενη χρήση ενώ το ποσοστό των κερδών προ φόρων δια του κύκλου εργασιών είναι 5,74% έναντι 6,20% της προηγούμενης χρήσης.

Διαβάστε επίσης

Πλάτη για τα ΕΛΤΑ βάζουν τα σούπερ μάρκετ

Attica και Μπάρμπα Στάθης μοχλοί ανάπτυξης για τις ισχυρές επιδόσεις της Ideal Holdings

Οι τελευταίες μπίζνες του Πάνου (Πανάρα) Μαρινόπουλου