Το 19o Greener Shipping Summit, που διοργανώθηκε από τη Newsfront/Naftiliaki υπό την αιγίδα της Martecma, διεξήχθη στο Ίδρυμα Ευγενίδου και σημείωσε ρεκόρ συμμετοχής με πάνω από 700 άτομα -εκπροσώπους της ναυτιλιακής κοινότητας και φοιτητές.

Το κύριο θέμα του φετινού συνεδρίου ήταν η οικοδόμηση της ανθεκτικότητας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων μέσα σε ένα κλίμα γενικευμένης αβεβαιότητας, περιβαλλοντικών και κανονιστικών πιέσεων, γεωπολιτικών προκλήσεων και αναδυόμενων τεχνολογικών λύσεων για τη βελτιστοποίηση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

1

Η βελτίωση των υφιστάμενων τεχνολογιών μαζί με την ανάπτυξη νέων και η επανεστίαση του ΙΜΟ στην ασφάλεια ήταν τα κύρια σημεία στην εναρκτήρια ομιλία του Πάνου Κουρκουντή, τεχνικού διευθυντή της Sea Traders και προέδρου της Martecma.

Ο Π. Π.Κουρκουντής είπε ότι δεν βλέπει νικητές και ηττημένους στην απόφαση του ΙΜΟ να καθυστερήσει το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών, καθώς θα υπήρχε έλλειψη συναίνεσης και «ο ΙΜΟ θα διακινδύνευε να εμπλακεί σε γεωπολιτικά ζητήματα, ενώ μέχρι τώρα ο ΙΜΟ υποστηρίζει τη ναυτιλιακή βιομηχανία με εξαιρετικούς κανονισμούς όπως η ασφάλεια και το περιβάλλον».

Το περιβάλλον είναι επίσης νικητής, δήλωσε ο Κουρκουντής, καθώς «παραδόξως δεν υπήρξε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων των κανονισμών».

«Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι ο κανονισμός υποστήριζε εναλλακτικά καύσιμα, συνθετικά καύσιμα, και τα καύσιμα που προωθούσε ο ΙΜΟ δεν ήταν διαθέσιμα. Στην πραγματικότητα, μόνο το 1% της ποσότητας καυσίμων που απαιτούνται για τη ναυτιλία είναι διαθέσιμο αυτή τη στιγμή και η παραγωγή τους δεν είναι κάτι που θα μπορούσαμε να κάνουμε ‘την επόμενη μέρα’», τόνισε, καθώς η ενέργεια που απαιτείται για την παραγωγή αμμωνίας και μεθανόλης θα είναι υψηλότερη από την ενέργεια που παράγουν.

Ο Κουρκουντής έθεσε το ερώτημα: πώς θα προχωρήσουμε;

Επεσήμανε ότι χρειαζόμαστε κάποια άλλη δράση, άλλους κανονισμούς για να υποστηρίξουμε κάτι διαφορετικό από τα εναλλακτικά καύσιμα.

«Δεν έχουμε ενέργεια από μπαταρίες, ενώ η πυρηνική ενέργεια δεν είναι έτοιμη να εφαρμοστεί, καθώς σίγουρα θα έλυνε το πρόβλημα της παγκόσμιας ενέργειας, αλλά περιβαλλοντικά το πρόβλημα παραμένει, καθώς υπάρχουν πυρηνικά απόβλητα», είπε.

Έτσι, ο πρόεδρος της Martecma πρότεινε «εκτός αν έχουμε νέες τεχνολογίες, θα πρέπει να προχωρήσουμε με αυτό που έχουμε τώρα. Και αυτό ονομάζεται βελτίωση, και υπάρχει πολύ περιθώριο βελτίωσης με ό,τι έχουμε μπροστά μας. Μπορούμε να το κάνουμε όλοι μαζί και θα έχουμε τα αποτελέσματα για το περιβάλλον». Και πρόσθεσε ότι «με την τεχνολογία που έχουμε τώρα, μπορούμε να μειώσουμε τις εκπομπές κατά 50%». Υπογράμμισε ότι «η ναυτιλία δεν είναι μόνο το περιβάλλον και πιστεύω ότι ο ΙΜΟ θα επικεντρωθεί ξανά στην ασφάλεια», ενώ ταυτόχρονα είπε «μην εκπλαγείτε αν την επόμενη δεκαετία θα έχετε τον έλεγχο του πλοίου σας στο κινητό σας τηλέφωνο, όπως συμβαίνει με τις εφαρμογές που έχουμε στην καθημερινότητά μας, ώστε τα πλοία να έχουν αυτοματοποίηση, θα έχουν τηλεχειριστήρια και πρέπει να αρχίσουμε να βλέπουμε τα σενάρια».

Και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «αυτή είναι η πορεία προς τα εμπρός και πιστεύουμε ότι τα περισσότερα μέρη του κλάδου προχωρούν προς την κατεύθυνση των νέων κανονισμών για την επιτάχυνση των εξελίξεων στη ναυτιλία και νομίζω ότι θα είναι προς όφελος όλων».

Η πρώτη συνεδρία του Green Shipping Summit “Decarbonisation – Can IMO bring it all together?” συντονίστηκε από τον Χρήστο Χατζηγεωργίου, Managing Director της Almi Marine Management.

Ο Λευτέρης Κουκουλόπουλος, Regional Decarbonisation Specialist, DNV, παρουσίασε μια προοπτική για την απαλλαγή από τον άνθρακα με τις μελλοντικές εξελίξεις, λέγοντας ότι η πλειονότητα των νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (75%) έχουν δυνατότητα χρήσης δυο καυσίμων. Είπε ότι η δέσμευση άνθρακα επί του πλοίου είναι μια πολλά υποσχόμενη τεχνολογία, αλλά εξακολουθεί να υπάρχει έλλειψη χρονικής ωριμότητας, κανονιστικού πλαισίου και υποδομών, ενώ τα βιοκαύσιμα αποτελούν μια δημοφιλή βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη λύση με λογική τιμή, αλλά η πρόκληση είναι η διαθεσιμότητα βιώσιμης βιομάζας.

Ο Νικόλαος Μίχας, Marine South East Europe Tanker Key Account Manager, RINA, αναφέρθηκε στη μέχρι στιγμής χρήση διπλών καυσίμων καθώς και για το μέλλον των καυσίμων που χρησιμοποιούνται σήμερα και των καυσίμων νέας τεχνολογίας μετά το MEPC 83. Είπε ότι τα αποτελέσματα του MEPC προάγουν την αβεβαιότητα στην αγορά, τονίζοντας ότι για πολύ καιρό, οι πλοιοκτήτες δεν είναι σίγουροι ποια είναι η πιο λογική λύση για τα νεότευκτα πλοία τους, καθώς δεν είναι σίγουροι για τους φόρους που θα πρέπει να πληρώσουν στο μέλλον για τις εκπομπές CO2, και η επιλογή καυσίμου είναι μεγάλο ερώτημα για αυτούς.

Ο Jakob Gjørtsvang Knudsen, Principal Promotion Manager, Two-stroke Promotion, Everllence, μίλησε για το καθεστώς διπλών καυσίμων, λέγοντας ότι η Everllence βρίσκεται σε θέση για να ηγηθεί της ενεργειακής μετάβασης του ναυτιλιακού τομέα, καθώς το χαρτοφυλάκιο κινητήρων διπλών καυσίμων, υποστηριζόμενο από ισχυρή έρευνα και ανάπτυξη και υιοθέτηση από την αγορά, υποστηρίζει τους πλοιοκτήτες στην επίτευξη των στόχων απαλλαγής από τον άνθρακα, διατηρώντας παράλληλα την επιχειρησιακή αξιοπιστία.

Η Sofia Liedholm, Operations Manager, Everllence and Yada, αναφέρθηκε στον κρίσιμο ρόλο του σχεδιασμού και της ενσωμάτωσης του Fuel Gas Supply System (FGSS) στη μετάβαση στα καύσιμα, καθώς ο ΙΜΟ και η ΕΕ έχουν εισαγάγει σημαντικές πρωτοβουλίες για την επιτάχυνση της μετάβασης στα ναυτιλιακά καύσιμα, ενώ οι παγκόσμιες επενδύσεις σε πιο πράσινα καύσιμα, ιδίως LNG, βρίσκονται σε άνοδο. Τόνισε ότι η πλοήγηση στην πολυπλοκότητα των μελλοντικών καυσίμων απαιτεί συνεργασία.

Ο Michael Fan, Chief Technology & Innovation Officer της Tsakos Energy Navigation (TEN), μίλησε για την απαλλαγή από τον άνθρακα από την οπτική γωνία μιας ναυτιλιακής εταιρείας. Παρουσίασε τα μέτρα ενεργειακής απόδοσης και το πρόγραμμα Έρευνας και

Ανάπτυξης της TEN και προειδοποίησε ότι «ενώ η ναυτιλία βρίσκεται σε έναν αγώνα δρόμου προς τις μηδενικές εκπομπές, οι ρυθμιστικές αρχές πρέπει να διασφαλίσουν ότι αυτό δεν σημαίνει και μηδενικά περιθώρια κέρδους για τις εταιρείες!».

Ο Άγγελος Μηνάκης, Business Development Manager της ABS, παρουσίασε τα βασικά σημεία διαφωνίας στον IMO, λέγοντας ότι ο IMO έκανε ένα στρατηγικό λάθος καταδικάζοντας το LNG ενώ θεωρητικά δεν υπάρχουν άλλα καύσιμα, ενώ σκεπτόμενος το μέλλον, είπε ότι ο IMO θα πρέπει να στρέψει την προσοχή του στην επανασύνδεση και την οικοδόμηση συναίνεσης μεταξύ των κρατών μελών.

Ο Βασίλειος Τσαρσιταλίδης, Energy Saving Technologies, ERMA FIRST, αναφέρθηκε σε μια ρεαλιστική προσέγγιση στην απαλλαγή από τον άνθρακα και τη συμμόρφωση σε κανονισμούς σε περιόδους αβεβαιότητας, παρουσιάζοντας τις τεχνολογικές εξελίξεις της εταιρείας του που βοηθούν τις ναυτιλιακές εταιρείες να εφαρμόσουν τη στρατηγική τους για την απαλλαγή από τον άνθρακα, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των ενεργειακών απαιτήσεων, της μείωσης της τριβής, της βελτιωμένης λειτουργίας, της ηλεκτροκίνησης, και της δέσμευσης άνθρακα.

Η δεύτερη συνεδρία, με συντονιστή τον Χάρη Γιαντζίκη, Technical Manager της Arcadia Shipmanagement Co Ltd, ήταν αφιερωμένη στο θέμα «Technology Innovations for Sustainability».

Ο Σταύρος Χατζηγρηγόρης, Advanced Engineering Services της Zodiac Maritime, παρουσίασε μια εκτενή ανάλυση σχετικά με τους διάφορους τύπους καυσίμων και μηχανών.

Σχολίασε ότι «το LNG, υπό όλους αυτούς τους κανονισμούς, θα είναι ακριβότερο από τα βιοκαύσιμα» και τόνισε πως «οι engine designers και οι νηογνώμονες δεν θα πρέπει να ανταγωνίζονται για το ποιος θα κερδίσει το μεγαλύτερο μερίδιο στα alternative fuel engines», αλλά να επιδιώκουν τη συνεργασία για την κατασκευή αποδοτικών μηχανών.

Ο Simon Ma, Product Manager Medium and Low Speed Division της Accelleron, παρουσίασε ενημέρωση για την εξέλιξη των axial turbochargers, τονίζοντας ότι, λαμβάνοντας υπόψη τις πολλές αβεβαιότητες για την επίτευξη των στόχων βιωσιμότητας, η αναζήτηση μεγαλύτερης αποδοτικότητας και ευελιξίας γίνεται όλο και πιο σημαντική.

Ο Trevor Solomon, Business Development Manager Sustainability and Fouling Control, AkzoNobel / International Marine Coatings, μίλησε για την απόδοση και τη βιωσιμότητα στον τομέα του fouling control και αναφέρθηκε στις μελλοντικές τάσεις στις τεχνολογίες και τα χαρακτηριστικά προϊόντων fouling control, υπογραμμίζοντας παράλληλα τη συνεχιζόμενη σημασία των αποδεδειγμένων, υψηλής απόδοσης λύσεων.

Ο Νικόλαος Λιάπης, Managing Partner της ActaNonVerba, πρόεδρος του HIMT, Consultant, FuelRight, SILVER PaLM, παρουσίασε την έννοια της ‘καθαριότητας’ των ναυτιλιακών καυσίμων (marine fuel hygiene) ως μια ολιστική προσέγγιση και εξήγησε πώς συγκεκριμένα προϊόντα έχουν σχεδιαστεί ώστε να εξαλείφουν τη μόλυνση, τη διάβρωση, τη λάσπη και το νερό σε ολόκληρο το σύστημα καυσίμου.

Ο Jasper van de Kant, Sales Director της MarFlex, ασχολήθηκε με την αποδοτική διαχείριση φορτίου στα tankers, και η παρουσίασή του κάλυψε βασικά θέματα όπως το Design Optimization, τα Shipyard Advantages μέσω χαμηλότερου κόστους εγκατάστασης και αυξημένου χώρου φορτίου, καθώς και την πάντα σημαντική Charter Party Perspective.

Ο Deniz Kaynar, Global Product Manager Ship Side Shore Connection της ABB Marine & Ports, μίλησε για καινοτόμες midship shore connection solutions για tankers και για την εφαρμογή του πρωτοποριακού ABB Shore Connection Deckhouse, που χρησιμοποιείται για την επίλυση μοναδικών και σύνθετων προκλήσεων.

Ο Albrecht Wandel, Business Development Manager Marine της LEWA GmbH, παρουσίασε την ανάγκη για υψηλής ποιότητας αντλίες για εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα και τον κρίσιμο ρόλο της LEWA σε αυτό, παρέχοντας στιβαρές, αποδοτικές και ερμητικά στεγανές process diaphragm pumps για Fuel Gas Supply Systems.

Η τρίτη συνεδρία ήταν αφιερωμένη στις integrated ship management solutions επόμενης γενιάς και συντονιστής ήταν ο Γρηγόρης Σπουρδαλάκης, Managing Director της Columbia Shipmanagement Greece.

Ο Martijn Schols, Commercial Director της VAF, αναφέρθηκε στο πώς η ψηφιοποίηση επιτρέπει στις ναυτιλιακές εταιρείες να βελτιώσουν την απόδοση της πρόωσης και να μειώσουν τις εκπομπές θερμοκηπίου. Οι δυνατότητες remote diagnostics της VAF επιτρέπουν software updates, calibrations και sensor health monitoring, υποστηρίζοντας τόσο την επιχειρησιακή αποδοτικότητα όσο και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς, μέσω της φιλοσοφίας «απανθρακοποίηση μέσω ψηφιοποίησης».

Ο Γιάννης Κοκαράκης, Technical Director της Bureau Veritas, δήλωσε ότι ο AI-driven αυτοματισμός αποτελεί το κλειδί που ενισχύει τις λειτουργίες των πλοίων. Σύμφωνα με την παρουσίασή του, η AI μπορεί να εντοπίζει πρότυπα διάβρωσης εβδομάδες πριν αυτά εξελιχθούν, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στα πληρώματα να ενεργούν προληπτικά. Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με ένα όραμα για το μέλλον: το “Future Fleet”, όπου η AI, ο αυτοματισμός και οι ανθρώπινοι χειριστές συνεργάζονται αρμονικά.

Ο Αντώνης Τσούρας, Fleet Manager της Bernhard Schulte Shipmanagement (Hellas), παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο το performance compliance monitoring επιτρέπει στους πλοιοκτήτες και διαχειριστές να διατηρούν διαφάνεια απέναντι σε όλους τους stakeholders.

Η αποτελεσματική παρακολούθηση της συμμόρφωσης απόδοσης όχι μόνο διασφαλίζει την τήρηση των διεθνών προτύπων, αλλά και προάγει τη συνεχή επιχειρησιακή βελτίωση.

Ο Φραντζέσκος Κοντός, Managing Director της Alpha Gas SA, ανέλυσε πώς η εμφάνιση των αυτόνομων και remotely-operated πλοίων μεταμορφώνει τις απαιτήσεις του πληρώματος. Τόνισε ότι οι άνθρωποι υπερτερούν στη διαχείριση της αβεβαιότητας και υποστήριξε ότι ο τελικός στόχος είναι η δημιουργία μιας ναυτιλιακής βιομηχανίας όπου η ανθρώπινη εμπειρία και η τεχνολογική πρόοδος συνεργάζονται για ένα ασφαλέστερο, πιο αποδοτικό και βιώσιμο μέλλον.

Ο Νίκος Κακαλής, Lloyd’s Register’s Global Bulk Carrier Segment Director, υποστήριξε ότι η έγκαιρη και αποτελεσματική συντήρηση των πλοίων είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή και αποδοτική λειτουργία των πλοίων. Η Condition-Based Maintenance (CBM) αυξάνει την αποδοτικότητα χρησιμοποιώντας real-time data για τον προγραμματισμό εργασιών με βάση την πραγματική κατάσταση του εξοπλισμού, αντί για προκαθορισμένα διαστήματα. Αυτή η data-driven προσέγγιση βελτιστοποιεί τους πόρους, μειώνει τις διακοπές και ενισχύει την επιχειρησιακή απόδοση.

Τέλος, η φωνή της αγοράς της ναυτιλίας ακούστηκε για ακόμη μία φορά καθαρά και δυνατά στην τελευταία συνεδρία του συνεδρίου, με συντονιστή τον Γιάννη Κοτζιά, Co-founder των Xclusiv Shipbrokers και πρόεδρο της Hellenic Shipbrokers Association.

Ο Γιάννης Πλατσιδάκης, Honorary Chairman της Intercargo, αξιολόγησε τη φωνή των Ελλήνων και Κυπρίων πλοιοκτητών στα διεθνή fora. Παρόλο που η ναυτιλία, ως βιομηχανία, δεν διαθέτει σημαντικό πολιτικό βάρος, «είναι καλό που οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν φωνή, αλλά υπάρχει ένα όριο σε αυτό», τόνισε.

Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, αντιπρόεδρος και CEO των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, υποστήριξε ότι η αντίθεση των ΗΠΑ στο Net-Zero Framework του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού δημιουργεί μια μοναδική ευκαιρία για την Ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, ειδικά για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς τα ναυπηγεία θα πιστοποιηθούν την επόμενη χρονιά ώστε να εξυπηρετούν LNG carriers — και τέτοια πλοία αναμένεται να δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου μεταφέροντας Αμερικανικό LNG προς εξαγωγή.

Ο Πάνος Ζαχαριάδης, Technical Director της Atlantic Bulk Carriers, περιέγραψε τις αμφίσημες ενέργειες της Ευρωπαϊκής Ένωσης: «Η ΕΕ έχει “καπελώσει” τον IMO. Το FuelEU δίνει πλεονέκτημα στο LNG, όμως η ΕΕ πηγαίνει στο IMO και λέει “όχι” στο LNG», είπε χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, ο Ζαχαριάδης εξήγησε ότι τα πράσινα ναυτιλιακά καύσιμα – όπως η αμμωνία και η μεθανόλη – θα οδηγήσουν σε άσκοπη σπατάλη ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας και ότι η παραγωγή τους θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.

Ο Παναγιώτης Ζαφέτ, Managing Director της Balthellas Group, εκφράζοντας την οπτική των πλοιοκτητών, υποστήριξε ότι μέσα στο σημερινό περιβάλλον αβεβαιότητας, οι μεγάλου μεγέθους εφοπλιστές θα πρέπει να επενδύσουν σε νεότευκτα πλοία, ενώ οι μικρού και μεσαίου μεγέθους πλοιοκτήτες θα πρέπει «να βρουν τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία, να είναι δημιουργικοί και να σκέφτονται outside of the box» όσον αφορά τις επενδυτικές τους στρατηγικές.

Το φετινό Greener Shipping Summit ολοκληρώθηκε με ρεκόρ συμμετοχής, με εμφανή παρουσία σημαντικών παραγόντων της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας και με συμμετοχή της νεότερης γενιάς, η οποία επέδειξε έντονο ενδιαφέρον για τα τρέχοντα ζητήματα της ναυτιλίας και συμμετείχε ενεργά στις συζητήσεις μέσω ερωτήσεων.

Διαβάστε επίσης:

Δίκη για τα Τέμπη: Ο σταθμάρχης έλαβε πρώτος το κλητήριο θέσπισμα για τις 23 Μαρτίου 

Κίνα: Επιβράδυνση της οικονομίας στις αρχές του δ’ τριμήνου – Σημαντική πτώση των επενδύσεων

Εύη Δραμαλιώτη (ΓΓ Συντονισμού Κυβέρνησης): Στο 67% η απορρόφηση του Ταμείου Ανάκαμψης – «Μας πιέζει ο χρόνος»