Η Επιτροπή Ανταγωνισμού διοργάνωσε σήμερα την πρώτη δημόσια διαβούλευση για την Ενδιάμεση Έκθεση της Κλαδικής Έρευνας στον κλάδο της ελληνικής Ακτοπλοΐας.

Οι ειδικοί ομιλητές αναφέρθηκαν διεξοδικά στην πρόσφατη ενδιάμεση μελέτη για την ελληνική ακτοπλοΐα.

1

Διαδοχικά πήραν τον λόγο, οι Νικόλαος Λιωνής, Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Διονύσης Θεοδωράτος, Μαρία Λεκάκου, Θάνος Πάλλης, Γιώργος Ξηραδάκης, Μιχάλης Σακέλλης και ο Ελευθέριος Κεχαγιόγλου.

Την συζήτηση συντόνισαν η αντιπρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Χαρά Νικολοπούλου και η εισηγήτρια κ. Γαβαλά.

Η τηλε-ημερίδα παρουσίασης και διαβούλευσης αποτελεί το επόμενο βήμα μετά τη δημοσίευση της Έκθεσης τον Οκτώβριο, η οποία ανέδειξε σοβαρά προβλήματα και πιθανές στρεβλώσεις στην αγορά.

Η Ενδιάμεση Έκθεση της ΕΑ σκιαγραφεί μια αγορά που λειτουργεί οριακά και αντιμετωπίζει κρίσιμες προκλήσεις:

Παρά τον μεγάλο αριθμό εταιρειών, η αγορά εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση.

Η Attica Group και η Seajets ελέγχουν από κοινού περίπου το 60% της χωρητικότητας επιβατών, γεγονός που εγείρει ζητήματα εικονικού ανταγωνισμού.

Οι τιμές φαίνεται να διαμορφώνονται με βάση την οπτική του περιστασιακού τουρίστα και όχι τις ανάγκες του «μέσου χρήστη» (νησιώτες, τακτικοί επιβάτες, μεταφορείς), με αποτέλεσμα τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια να είναι πολύ ακριβά

Ο στόλος είναι σχετικά γηρασμένος, με μέση ηλικία περίπου 25 έτη (και περίπου 31 έτη στις μεσαίες-μεγάλες αποστάσεις). Αυτό αυξάνει το λειτουργικό κόστος (καύσιμα, επισκευές) και τη ρύπανση, με το κόστος να μετακυλίεται στον καταναλωτή.

Οι Συμβάσεις Δημόσιας Υπηρεσίας για τις άγονες γραμμές έχουν εκτοξευθεί σε κόστος, φτάνοντας τα 150 εκατ. ευρώ το 2025 από 10 εκατ. ευρώ το 2001, χωρίς να είναι πάντα αποτελεσματικές..

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, μέσα από την Έκθεση, προτείνει πέντε κεντρικούς άξονες παρέμβασης για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και τη βελτίωση των υπηρεσιών:

1. Αναθεώρηση του πλαισίου δρομολόγησης: Περιορισμός των ευθυγραμμίσεων (να δρομολογούνται δηλαδή πλοία των ίδιων ομίλων στις ίδιες γραμμές).

2. Επανασχεδιασμός των επιδοτούμενων γραμμών: Εστίαση στη διαφάνεια και την αποδοτικότητα στις επιδοτούμενες άγονες γραμμές.

3. Αναβάθμιση Λιμένων: Βελτίωση των λιμενικών υποδομών και ενίσχυση της διατροπικότητας (σύνδεση με άλλα μέσα μεταφοράς).

4. Κίνητρα «Πράσινης» Μετάβασης: Δημιουργία χρηματοδοτικών κινήτρων για την ανανέωση του στόλου με πλοία φιλικότερα προς το περιβάλλον.

5. Ενιαίος Εποπτικός Φορέας: Συγκρότηση ενός ενιαίου φορέα για τη συνολική ρύθμιση και στρατηγική ανάπτυξη του τομέα.

Η σημερινή τηλε-ημερίδα ήταν η πρώτη φάση δημόσιας διαβούλευσης.

Οι φορείς, οι επιχειρήσεις και το κοινό έχουν τη δυνατότητα να καταθέσουν τις θέσεις και τα υπομνήματά τους μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, ενώ κατατέθηκε πρόταση για παράταση της προθεσμίας.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα αξιολογήσει τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που προέκυψαν από τη διαβούλευση.

Η Τελική Έκθεση της Κλαδικής Έρευνας, με τις οριστικές συστάσεις πολιτικής προς την Κυβέρνηση, αναμένεται στις αρχές του 2026.

Διαβάστε επίσης:

Πλειστηριασμοί: Άλλαξε χέρια το ακίνητο της Neoset στον Φάρο Ψυχικού έναντι 5,1 εκατ. ευρώ

ΗΠΑ: Μείωση πτήσεων 10% σε 40 μεγάλα αεροδρόμια λόγω έλλειψης προσωπικού από το ιστορικό shutdown

Helleniq Energy: Συμφωνία Farm-In για τη συμμετοχή της ExxonMobil στην παραχώρηση του Block 2