Το e-Power είναι το αποκλειστικό υβριδικό σύστημα της Nissan, που συνδυάζει βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα, σε ένα καινοτόμο ηλεκτροκίνητο σύστημα κίνησης. Ο βενζινοκινητήρας χρησιμοποιείται αποκλειστικά ως γεννήτρια, παρέχοντας ηλεκτρική ενέργεια για την τροφοδοσία του ηλεκτροκινητήρα. Με αυτό τον τρόπο, ο ηλεκτροκινητήρας είναι ο μόνος που κινεί τους τροχούς, αλλά και φορτίζει τη μπαταρία όταν χρειάζεται.
Ως αποτέλεσμα, το σύστημα κίνησης προσφέρει την ομαλή επιτάχυνση και την οδηγική απόλαυση ενός πλήρως ηλεκτρικού οχήματος, με την καθημερινή ευκολία ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Εκτός από το νέο σχεδιασμό 5 σε 1, ο οποίος ενσωματώνει τα βασικά εξαρτήματα του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης σε μια πιο ελαφριά μονάδα, το σύστημα e-Power τρίτης γενιάς περιλαμβάνει έναν πρωτοποριακό τρικύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων. Σε αντίθεση με τους κινητήρες των προηγούμενων γενιών e-Power, ο νέος κινητήρας σχεδιάστηκε εξαρχής αποκλειστικά ως γεννήτρια, με μοναδικό σκοπό την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα οχήματα e-Power.
Ο Norihiko Tagishi, Senior Manager του e-Power Project Management group, εξηγεί: «Όταν ξεκινήσαμε το 2021, ακολουθήσαμε μια ασυνήθιστη προσέγγιση, σχεδιάζοντας τον κινητήρα e-Power διαφορετικά από τους παραδοσιακούς κινητήρες. Καθώς ενσωματώναμε πολλές νέες λειτουργίες, αντιμετωπίσαμε πρωτοφανείς τεχνικές προκλήσεις σε κάθε στάδιο της ανάπτυξης. Παρά τις δυσκολίες, οι ομάδες ανάπτυξης και παραγωγής συνεργάστηκαν στενά και με επιμονή και κατάφεραν να ξεπεράσουν όλα τα εμπόδια.».
Σε αντίθεση με έναν συμβατικό κινητήρα εσωτερικής καύσης, που πρέπει να λειτουργεί αποδοτικά σε ένα ευρύ φάσμα στροφών και φορτίων, ο κινητήρας στα οχήματα e-Power προορίζεται αποκλειστικά για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό επιτρέπει στους μηχανικούς της Nissan να τον ρυθμίσουν με ακρίβεια ώστε να λειτουργεί στο πιο αποδοτικό εύρος. Η θερμική απόδοση δείχνει πόση ενέργεια από το καύσιμο μετατρέπεται σε χρήσιμη μηχανική ισχύ, με το υπόλοιπο να χάνεται ως θερμότητα.
Όσο μεγαλύτερη είναι η θερμική απόδοση ενός κινητήρα, τόσο πιο μακριά μπορεί να ταξιδέψει χωρίς να χρειαστεί ανεφοδιασμό καυσίμου. Στην περίπτωση του e-Power, η βελτίωση της θερμικής απόδοσης σημαίνει πιο αποτελεσματική παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Ο Akihiro Shikata, Senior Manager του Powertrain Unit Performance Calibration Development group, τόνισε: «Ξεκινήσαμε επαναπροσδιορίζοντας το είδος του κινητήρα που απαιτείται για μια ειδική μονάδα παραγωγής ενέργειας. Μειώνοντας τις απαιτήσεις για την απόκριση του κινητήρα, καταφέραμε να τον σχεδιάσουμε ώστε να αποδίδει στο βέλτιστο σημείο, εστιάζοντας στην υψηλότερη θερμική απόδοση και στη μέγιστη ισχύ».
Ο πρωτοποριακός νέος κινητήρας που εφαρμόζεται στην τρίτη γενιά e-Power της Nissan προσφέρει θερμική απόδοση 42%. Μια βασική καινοτομία για την επίτευξη υψηλής θερμικής απόδοσης είναι η εφαρμογή της τεχνολογίας STARC (Strong Tumble & Appropriately stretched Robust ignition Channel) της Nissan.
Η τεχνολογία STARC δημιουργεί έναν πιο αποδοτικό στροβιλισμό του μείγματος καυσίμου και αέρα καθώς ψεκάζεται στον κύλινδρο, και τον διατηρεί μέχρι την ανάφλεξη, για να διασφαλίσει αποδοτική καύση. Αυτό δημιουργεί μια ισχυρή κάθετη δίνη, εξασφαλίζοντας βέλτιστες συνθήκες καύσης. Ακόμα και με τη χρήση EGR (exhaust gas recirculation), που ενισχύει τη θερμική απόδοση, η καύση παραμένει σταθερή. Για να επιτευχθεί το ιδανικό tumble flow, οι μηχανικοί της Nissan εξέτασαν και βελτιστοποίησαν διεξοδικά διάφορα εξαρτήματα – όπως η θύρα εισαγωγής, η γωνία της βαλβίδας και ο ειδικός σχεδιασμός του εμβόλου – δημιουργώντας τον ιδανικό θάλαμο καύσης.
Για να βελτιώσει τόσο τη θερμική απόδοση όσο και την απόδοση του κινητήρα, η ομάδα εφάρμοσε πολλές επιπλέον τεχνολογίες. Χρησιμοποίησαν έναν ειδικό υπερσυμπιεστή καυσαερίων μεγαλύτερου μεγέθους από ό,τι συνήθως εφαρμόζεται σε κινητήρα 1,5 λίτρων, για να μειώσουν τις απώλειες της αντλίας. Σε συνδυασμό με καινοτόμες ρυθμίσεις χρονισμού βαλβίδων και μέτρα αποφυγής της αυτανάφλεξης, κατάφεραν να καθορίσουν τον ιδανικό χρόνο ανάφλεξης ακόμα και με υψηλή αναλογία συμπίεσης.
Ως αποτέλεσμα, πέτυχαν υψηλή αναλογία συμπίεσης 13:1, κάτι που είναι σπάνιο για κινητήρα με υπερσυμπιεστή, ισορροπώντας με επιτυχία υψηλή θερμική απόδοση και υψηλή ισχύ. Κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης, η ομάδα αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις, όχι μόνο στην επίτευξη υψηλής θερμικής απόδοσης αλλά και στη διατήρηση υψηλής ισχύος. Σε συνθήκες υψηλής αναλογίας συμπίεσης και υψηλής πίεσης υπερπλήρωσης, η μη φυσιολογική καύση (αυτανάφλεξη), όπου το καύσιμο αναφλέγεται πριν από τον σπινθήρα, τείνει να εμφανίζεται πιο εύκολα, ενδεχομένως καταστρέφοντας τον κινητήρα.
Ωστόσο, μέσω σχολαστικού ελέγχου, η ομάδα κατάφερε να την αποτρέψει. Επιπλέον, οι μεγάλοι υπερσυμπιεστές καυσίμου συνήθως προκαλούν «lag», που προκαλεί καθυστέρηση στην απόκριση της ροπής του κινητήρα. Αξιοποιώντας όμως τις λειτουργίες διαχείρισης ενέργειας του συστήματος e-Power, η ομάδα διασφάλισε ότι η επιτάχυνση του οχήματος δεν επηρεάζεται, ξεπερνώντας και αυτό το ζήτημα.
Διαβάστε επίσης:
Pirelli Design: H Συλλογή 2025-2026
Porsche 911: Reunion σε κίτρινο φόντο
F1: Μπορεί να διατηρήσει τον τίτλο ο Φερστάπεν;
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Προ ημερησίας συζήτηση στη Βουλή για εξωτερική πολιτική με πρωτοβουλία Μητσοτάκη – Αναμένεται έως τις 15 Οκτωβρίου
- Ρωσία: Αρνείται κάθε εμπλοκή στα περιστατικά με drones στη Δανία
- Επίδομα παιδιού Α21: Πότε καταβάλλεται η 4η δόση – Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι δικαιούχοι
- Starbucks: Κλείνουν καταστήματα, κόβονται 900 θέσεις εργασίας
