Η αγορά VLCC άλλαξε ταχύτητα τον Σεπτέμβριο. Ο δείκτης αναφοράς αυξήθηκε από περίπου 45.155 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα την 1η Σεπτεμβρίου σε 87.532 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις 18 Σεπτεμβρίου, σημειώνοντας μια αύξηση 94% σε μόλις δυόμισι εβδομάδες συναλλαγών, τονίζει στην εβδομαδιαία ανάλυση της ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.

Η άνοδος επιταχύνθηκε μετά τις 10 Σεπτεμβρίου: ξεπέρασαν τα 70.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις 11 και ξεπέρασαν τα 88.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις 17, με τον μέσο όρο εντός του Σεπτεμβρίου να διαμορφώνεται τώρα περίπου στα 65.300 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα.

1

Το πλαίσιο έχει σημασία: μέχρι τα τέλη Αυγούστου, το υψηλό του έτους ήταν λίγο πάνω από 60.500 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, επομένως δεν πρόκειται για μια ήπια ανατιμολόγηση· πρόκειται για αλλαγή επιπέδου.

Με τα σημερινά 87,5 χιλιάδες δολάρια ΗΠΑ, βρισκόμαστε λίγο πάνω από 2,1 φορές τον μέσο όρο του 2025 από την αρχή του έτους, που είναι περίπου 41.500 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, και περίπου 5,0 φορές τον πενταετή μέσο όρο (περίπου 17.400 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα) που υπολογίστηκε από τις 19 Σεπτεμβρίου 2020 έως σήμερα.

Επίσης, τονίζουν οι αναλυτές, δεν έχουμε δει αυτά τα επίπεδα εδώ και πάνω από πέντε χρόνια. Η τελευταία αύξηση πέρα από το σημερινό όριο ήταν στις 30 Απριλίου 2020, κατά τη διάρκεια της υπερ-ακμής, όταν η τιμή της Βαλτικής ξεπέρασε τα 92.500 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα και για λίγο εκτοξεύτηκε πολύ πάνω από αυτό μέχρι τα τέλη Απριλίου.

Ακόμη και το ράλι του Μαρτίου 2023 σταμάτησε γύρω στα 77.600 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα. Με άλλα λόγια, αυτή η έξαρση του Σεπτεμβρίου είναι η ισχυρότερη από την περίοδο της πανδημίας και η πρώτη φορά το 2025 που τα VLCC έχουν ανακτήσει αποφασιστικά την ηγεσία από τα μεσαίου μεγέθους τμήματα αργού πετρελαίου.

Τι άλλαξε; Πρώτον, η θεμελιώδης ζήτηση τονομιλίων βελτιώθηκε ακριβώς εκεί που βρίσκονται τα VLCC. Οι αναχωρήσεις από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής σταθεροποιήθηκαν στα μέσα Σεπτεμβρίου και τα  VLCC από τον Ατλαντικό στον Ειρηνικό ανέκαμψαν από τα χαμηλά του καλοκαιριού, διευρύνοντας εκ νέου τα μήκη των ταξιδιών.

Οι κυρώσεις και οι εμπορικές τριβές εκτρέπουν τις ροές που σχετίζονται με τη Ρωσία και αυξάνουν τη ζήτηση για συμβατή χωρητικότητα, ενώ ο συμβατός στόλος VLCC δεν έχει αυξηθεί σημαντικά από το 2021, καθώς οι παλαιότερες μονάδες μετατοπίστηκαν στον σκιώδη στόλο ή γέρασαν. Όταν η ζήτηση ωθείται σε μια δομικά περιορισμένη πλευρά της προσφοράς, εμφανίζεται ανοδική τάση.

Επίσης, υπάρχει μια εποχική και μακροοικονομική επικάλυψη. Το τέταρτο τρίμηνο είναι ιστορικά το ισχυρότερο τρίμηνο για τα VLCC και ο OPEC+ ωθεί την παραγωγή υψηλότερα προς το τέλος του έτους.

Σε αυτή την περίοδο,  επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv, ενθαρρύνονται οι πλοιοκτήτες να διατηρήσουν υψηλή την έκθεση σε spot εν αναμονή μιας συνέχειας στο τέταρτο τρίμηνο. Εκτός εάν η προσφορά πετρελαίου ή το κλίμα κινδύνου αντιστραφούν απότομα, η άνοδος του Σεπτεμβρίου μοιάζει λιγότερο με απότομη αύξηση και περισσότερο με την αρχική φάση της καθυστερημένης ανοδικής πορείας των VLCC.

Διαβάστε επίσης

Xρυσός: Εκτόξευση σε νέο ρεκόρ – Ώθηση από Fed και ισχυρές εισροές σε ETFs

Κωλοτούμπα Disney: Επιστρέφει η εκπομπή του Jimmy Kimmel μετά τις αντιδράσεις

Δανία: Το αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης έκλεισε λόγω μη επανδρωμένων αεροσκαφών που θεάθηκαν στην περιοχή