ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στην ανακοίνωση ιταλικών επενδύσεων άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ προχώρησε νωρίτερα τη Δευτέρα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης λίγο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Ολομέλειας του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας -Ιταλίας.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Μητσοτάκης αναφερόμενος στην αναδιάρθρωση του ελληνικού σιδηρόδρομου, μετά την τραγωδία των Τεμπών, τόνισε την επιτακτική ανάγκη του εκσυγχρονισμού του σιδηρόδρομου, με στόχο να φτάσει στα επίπεδα του σιδηρόδρομου της Ιταλίας.
Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η κυβέρνηση προχωρά σε έργα άνω των 400 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ την ίδια ώρα, ανέφερε ότι η κυβέρνηση πέτυχε ένα deal ιταλικών επενδύσεων αξίας 360 εκατομμυρίων ευρώ, με την προσθήκη νέων τρένων τελευταίας τεχνολογίας στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
Υπενθυμίζουμε ότι οι διαπραγματεύσεις με την Hellenic Train είχαν ξεκινήσει ήδη από τον περασμένο Μάρτιο μετά τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης. Περί τα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, όπου συνάντησε τον Ιταλό ομόλογό του και εκπροσώπους της Ferrovie dello Stato Italiane, μητρικής εταιρείας στην οποία ανήκει και η Hellenic Train.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία Ελλάδας Ιταλίας για τα τρένα
Ο ιταλικός όμιλος δεσμεύθηκε να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά συνολικά 23 τρένων, 8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου, αλλά σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρησή τους.
Η διεκδίκηση του Έλληνα Πρωθυπουργού έγινε αποδεκτή μετά από ισχυρές πιέσεις αλλά και μια σειρά από ενέργειες που πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και έχουν να κάνουν με το νέο νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ.
Ειδικότερα, η υπογραφή των συμβάσεων για την αποκατάσταση της γραμμής στη Θεσσαλία, η υπογειοποίηση των Σεπολίων, η εγκατάσταση του ETCS, οι νέες δικλείδες ασφαλείας που προβλέπει το νομοσχέδιο, όπως το Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας και το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού τρένων, αλλά και τα μέτρα αποτροπής των δολιοφθορών στο δίκτυο, αποτέλεσαν εχέγγυα αξιοπιστίας για να υπογραφεί η συμφωνία Ελλάδας – Ιταλίας.
Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών, οι δεσμεύσεις του Ιταλικού κολοσσού, Ferrovie dello Stato, θα αποτυπωθούν ξεκάθαρα στη νέα αναθεωρημένη σύμβαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την Hellenic Train με ρήτρες για τα χρονοδιαγράμματα. Το ίδιο θα συμβεί και με τις υποχρεώσεις του ΟΣΕ για τα έργα που οφείλει να εκτελέσει με ταχείς ρυθμούς.
Οι δύο Πρωθυπουργοί εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την συμφωνία, μιλώντας για αποφασιστική επανεκκίνηση τόσο των συμβατικών, όσο και των ουσιαστικών σχέσεων των δυο κρατών για τα θέματα του σιδηροδρόμου.
Η συμφωνία η οποία έκλεισε την περασμένη Πέμπτη στη συνάντηση μεταξύ του αναπληρωτή Πρωθυπουργού της Ιταλίας Ματέο Σαλβίνι και του Έλληνα αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, υπεγράφη και τυπικά σήμερα από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ferrovie dello Stato, Stafano Donarruma στη Ρώμη ενώπιον των δύο Πρωθυπουργών.
Το περιεχόμενο της προκαταρκτικής συνάντησης Κυρανάκη – Σαλβίνι
Με το νέο νομοσχέδιο για την αναδιαμόρφωση του ΟΣΕ να τίθεται σε διαβούλευση μέσα στις επόμενες ημέρες, ο κ. Κυρανάκης μετέβη στην Ιταλία όπου συνάντησε τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης της Ιταλίας και υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Ματέο Σαλβίνι, όπως επίσης τον Stefano Antonio Donnarumma, διευθύνοντα σύμβουλο της Ferrovie dello Stato Italiane και τον CEO της Hellenic Train Ρομπέρτο Ρινάουντο.
Όπως είναι ήδη γνωστό, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών βρισκόταν σε συνεχή διαπραγμάτευση με την Hellenic Train όσον αφορά στη σύμβαση με την εταιρεία, με την ελληνική πλευρά να αιτείται από την ιταλική θυγατρική να επενδύσει σε τροχαίο υλικό, φέρνοντας στον ελληνικό σιδηρόδρομο τρένα υψηλών προδιαγραφών.
Από την ιταλική πλευρά, επαναλήφθηκε το ενδιαφέρον για συνέχιση των επενδύσεων στην Ελλάδα, τονίζοντας τη σημασία μιας κερδοφόρας συνεργασίας και για τις δύο χώρες, ενώ και ο κ. Κυρανάκης και ο κ. Σαλβίνι συμμερίστηκαν τη δέσμευση να συνεργαστούν για την υλοποίηση κοινών έργων, ιδίως στο διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), μια από τις βασικές υποδομές για την υλικοτεχνική ενοποίηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Iδιαίτερη προσοχή δόθηκε στα κοινά έργα που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του δικτύου ΔΕΔ-Μ, το οποίο αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και οι δύο αντιπροσωπείες εξέφρασαν πλήρη προθυμία να συνεργαστούν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση κοινών πρωτοβουλιών, οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρομικών υποδομών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Υπενθυμίζεται ότι ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και η ελληνική κυβέρνηση ζήτησαν από την Hellenic Train, επενδύσεις ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ. Η Hellenic Train τότε, σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, είχε αναφέρει ότι για να προχωρήσει σε νέες επενδύσεις θα πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει τα έργα υποδομών στον ελληνικό σιδηρόδρομο, κάτι που βρίσκεται σε εξέλιξη μετά την υπογραφή των συμβάσεων με τους αναδόχους περί τα τέλη του περασμένου Απριλίου.
Έργα υποδομών άνω των 1,35 δισ. ευρώ στη Θεσσαλία
Στις 28 Απριλίου 2025 έπεσαν οι υπογραφές για τα σιδηροδρομικά έργα 460 εκατ. ευρώ που θα γίνουν στην περιοχή της Θεσσαλίας, προκειμένου να αποκατασταθούν οι ζημιές από τα ακραία καιρικά φαινόμενα των προηγούμενων ετών. Αλλά 990 εκατ. ευρώ αφορούν σε οδικά έργα και οι συμβάσεις θα υπογραφούν αύριο Τρίτη στη Λάρισα. Συνολικά τα έργα θα κοστίσουν περί το 1,35 δισ. ευρώ.
Κατά τη διάρκεια των υπογραφών τονίστηκε ότι βασικός στόχος είναι να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα και να μην υπάρξουν καθυστερήσεις. Τα σιδηροδρομικά έργα αφορούν την αποκατάσταση της γραμμής Δομοκός-Λάρισα και οι περιφερειακές γραμμές Παλαιοφάρσαλα-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος. Όλα τα έργα έχουν χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα έργα προσβλέπουν στην πλήρη επαναλειτουργία της διπλής ηλεκτροκίνητης γραμμής και των συστημάτων της το καλοκαίρι του 2026.
Διαβάστε επίσης:
Κυρανάκης: Οδική ασφάλεια αλά Σουηδία – Τι είναι το Alcolock και πώς λειτουργεί
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πριγκίπισσα Ειρήνη: Βασιλικά μυστικά και χαμένες αγάπες – Η ζωή της πιο αινιγματικής πριγκίπισσας της Ελλάδας
- Ταξί: Το άγριο μπρα-ντε-φερ ΣΑΤΑ και Κυρανάκη και η στάση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας
- Ο θρίαμβος των τραπεζών, τι ψιθυρίζεται για την Εθνική, τα μυστικά του ράλι της Ευρώπης Holdings, τι οδηγεί ο Προκοπίου, τι συμβαίνει στο Κολλέγιο και δυο juicy νέα
- Τι πέτυχε ο Παπασταύρου στις ΗΠΑ για ενέργεια και γεωπολιτικά
