• Τράπεζες

    Κωδικός «mystery shopping» – Στο κυνήγι των χρεώσεων από τράπεζες και χρηματοδοτικά ιδρύματα βγήκε η ΕΒΑ

    ΕΒΑ

    ΕΒΑ


    Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών (ΕΒΑ) μπήκαν οι προμήθειες και οι χρεώσεις από τράπεζες και χρηματοδοτικά ιδρύματα, σε συναλλαγές που πραγματοποιούνται τόσο στο φυσικό κατάστημα όσο και μέσω internet banking.

    Πριν από 11 μέρες η ΕΒΑ δημοσίευσε έκθεση με τα πορίσματα της άσκησης «mystery shopping» που διενήργησε στο πεδίο των προσωπικών δανείων και των λογαριασμών πληρωμών.

    Η άσκηση του 2023 διενεργήθηκε σε συνεργασία με 5 εθνικές αρμόδιες αρχές κρατών-μελών της ΕΕ, τις οποίες ωστόσο δεν κατονομάζει (η Ελλάδα δεν ήταν ανάμεσα τους), και εστίασε στο πεδίο των παρεχόμενων – από πιστωτικά και λοιπά χρηματοδοτικά ιδρύματα – προσωπικών δανείων και λογαριασμών πληρωμών έναντι καταναλωτών.

    Όπως αναφέρει σχετικά η Ελληνική Ένωση Τραπεζών: Η εν λόγω άσκηση επιβεβαίωσε ότι, το συγκεκριμένο εργαλείο συμβάλει ενεργά στην άσκηση της εποπτείας από πλευράς των εθνικών αρμόδιων αρχών και είναι συμπληρωματικό με άλλα πιο συμβατικά εργαλεία ή εποπτικές προσεγγίσεις. Παρέχει, επίσης, σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά των πιστωτικών και λοιπών χρηματοδοτικών ιδρυμάτων έναντι των καταναλωτών που επισκέπτονται ένα υποκατάστημα ή χρησιμοποιούν εναλλακτικό κανάλι (π.χ. internet banking) για τη λήψη ενός προσωπικού δανείου ή το άνοιγμα ενός λογαριασμού πληρωμών.

    Για παράδειγμα, στο μικρό δείγμα χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων που καλύπτονται από την άσκηση mystery shopping, η ΕΑΤ διαπίστωσε ότι η συμπεριφορά ορισμένων εξ αυτών είναι ανεπαρκής και πρέπει να βελτιωθεί.

    Χαρακτηριστικά αναφέρεται πως: Ορισμένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, για παράδειγμα, δεν παρείχαν τις απαιτούμενες προσυμβατικές πληροφορίες στους καταναλωτές και αύξησαν αυτόματα το συνολικό ποσό της πίστωσης για να συμπεριλάβουν τις τραπεζικές προμήθειες χωρίς να λάβουν τη ρητή συγκατάθεση του καταναλωτή.

    Πιο συγκεκριμένα στελέχη της ΕΑΤ σε συνεργασία με εκπροσώπους από τις πέντε εθνικές αρχές, έβαλαν στο «μικροσκόπιο» τους 37 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και προχώρησαν σε 250 επιτόπιες συναλλαγές και 90 μέσω διαδικτύου.

    Μεταξύ των άλλων διαπίστωσαν πως:

    • Οι πληροφορίες για συναλλαγες μέσω διαδικτύου ήταν περιορισμένες σε σχέση με την πληροφόρηση που είχε ο καταναλωτής στο φυσικό κατάστημα.
    • Σε ποσοστό πάνω από 60%, τόσο στο φυσικό κατάστημα όσο και διαδικτυακά, δεν παρείχαν το έγγραφο FID (Fee Information Document) για τους λογαριασμούς πληρωμών.
    • Υπήρξαν χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί που απαιτούσαν το άνοιγμα τραπεζικού λογαριασμού για να χορηγήσουν προσωπικό δάνειο, μάλιστα στις περιπτώσεις αυτές, κανένα από τα μέλη του προσωπικού δεν πρότεινε επιπλέον πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες ή άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα.
    • Καταγράφηκαν περιπτώσεις όπου συμπεριλήφθηκαν στο αρχικό ποσό του δανείου διάφορες προμήθειες (για τη χορήγηση του) χωρίς να έχει δώσει ρητώς τη συναίνεση του ο πελάτης.

    Υπενθυμίζεται ότι το θέμα των χρεώσεων και των προμηθειών είχε απασχολήσει και το υπουργείο Οικονομικών στα τέλη του 2022, με τον τότε υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα να ζητά από τις τράπεζες να τις μειώσουν.

    Σημειώνουμε ότι οι τέσσερις συστημικές τράπεζες, σύμφωνα με τα αποτελέσματα 1ου εξαμήνου 2023, «έγραψαν» πάνω από 800 εκατ ευρώ καθαρά έσοδα από προμήθειες. Συγκεκριμένα τα επαναλαμβανόμενα καθαρά έσοδα προμηθειών της Τράπεζας Πειραιώς διαμορφώθηκαν σε 263 εκατ. ευρώ (+16% σε σχέση με το ίδιο διάστημα πέρυσι), της Eurobank σε 211 εκατ. ευρώ, της Εθνικής Τράπεζας σε 170 εκατ. ευρώ και της Alpha Bank σε 185 εκατ. ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    Γυρίζουν την πλάτη τα νοικοκυριά στις καταθέσεις προθεσμίας

    Στεγαστικά δάνεια: Η φοροδιαφυγή «φρενάρει» τις νέες εκταμιεύσεις

    Autonomous Research: Γιατί επιλέγει τα ομόλογα των ελληνικών τραπεζών – Οι κορυφαίες επιλογές της



    ΣΧΟΛΙΑ