• Κοινωνία

    Μάτι – Πιλότος ελικοπτέρου: Σε αντίθεση με άλλους, πέταξα με θύελλα 10-12 Μποφόρ αλλά εγώ είμαι κατηγορούμενος

    Μάτι


    ” Υπερέβαλα εαυτόν. Αλλά δεν μπορούσα να αποτρέψω το γεγονός.” Ξεσπώντας σε κλάματα ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου «ΦΛΟΓΑ 1», Χρήστος Δροσόπουλος, επιχείρησε, απολογούμενος, να εξηγήσει στους δικαστές ότι δεν εγκατέλειψε 20 λεπτά νωρίτερα το φλεγόμενο Μάτι.

    “Ο ισχυρισμός ότι διέθετα 20 λεπτά καύσιμα είναι εσφαλμένος”, είπε στην απολογία του. “Κανένα στοιχείο δε διέλαθε της προσοχής μου. Αντίθετα υπερέβην τα εσκαμμένα.”

    Ο Χρήστος Δροσόπουλος ήταν ο ένας από τους τους μόνο δύο πιλότους που, τις πρώτες ώρες της πυρκαγιάς, πέταξαν πάνω από το Μάτι, σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Με αιχμές υποστήριξε ότι

    “Θα έπρεπε να είμαι προσγειωμένος και να μην ελεγχθώ. Όπως αυτοί που έμειναν προσγειωμένοι και ούτε κατάθεση δεν έδωσαν. Στο Μάτι εγώ το μόνο που μπορούσα να ελέγξω ήταν όργανα ελικοπτέρου, καύσιμα και να κάνω ό, τι καλύτερο μπορούσα. Όταν προσγειώθηκα στη βάση μου είχα εκτελέσει την αποστολή μου.

    Παρόλο που υπερέβαλα εαυτόν, δεν μπορούσα να αποτρέψω το γεγονός.” Πετούσα σε μία θύελλα 10 με 12 μποφόρ. Εδώ, την ευσυνειδησία και την αίσθηση καθήκοντος, την κάναμε κατηγορητήριο.»

    Ο πιλότος δήλωσε αθώος αρχίζοντας την απολογία του και έδωσε τη δική θέση για το λόγο που έφυγε από τον τόπο της τραγωδίας:

    “Κατηγορούμαι ότι αποχώρησα στις 17:30 ενώ είχα καύσιμα και θα μπορούσα να μείνω μέχρι τις 17:50. Για εμάς που πετάμε, το αεροπλάνο πρέπει να έχει μία μίνιμουμ ταχύτητα.

    Είχαμε ένα εναέριο μέσο και έπρεπε να κρίνουμε ότι έπρεπε να φύγουμε για να βάλω καύσιμα. Δεν ξέραμε ποια αεροδρόμια μπορούσαν να μας εξυπηρετήσουν λόγω των καιρικών συνθηκών.

    Θα πρέπει να έχει καύσιμα το ελικόπτερο έτσι ώστε εάν κάνεις προσπάθεια δύο φορές αποτυχημένη να προσγειωθείς, να έχεις καύσιμα να συνεχίσεις. Κάποιοι στο δικαστήριο σας αντιμετωπίζουν το ελικόπτερο σαν να είναι αυτοκίνητο. Έχω ακούσει τα χίλια μύρια μέσα στο δικαστήριο σας εδώ και δύο χρόνια.

    Κλείνοντας την απολογία του ο πιλότος “εξέφρασε την πικρία του, διότι τελικά η Πολιτεία τον τίμησε με το να τον καταστήσει κατηγορούμενο”.

    ” Στις 11 είπα για 16 νεκρούς στον αρχηγό της Πυροσβεστικής”

    Στο ελικόπτερο του κ. Δροσόπουλου επέβαινε ο εναέριος συντονιστής Χρήστος Λάμπρης. Στη δίκη του απολογία είπε ότι γύρω στις 11 το βράδυ ενημέρωσε τον αρχηγό του ΠΣ Σωτήρη Τερζούδη για 16 νεκρούς. Όπως υποστήριξε:

    “Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς! Ενημέρωσα αμέσως τον τότε αρχηγό.»

    Μετά την πτήση, ο κ. Λάμπρης πήγε κατόπιν εντολής, οδικώς στην φωτιά στην Ανατολική Αττική :

    «Στην Λεωφόρο Μαραθώνος υπήρχε τρομερή κίνηση από αυτοκίνητα.. Η εικόνα της πυρκαγιάς με έκανε να παγώσω. Είχε κινηθεί πολύ γρήγορα. Οι φλόγες ήταν τεράστιες πάνω από 20 μέτρα. Είχαν καεί σπίτια. Τηλεφώνησα αμέσως, στις 18.58 στον υποδιοικητή Βασίλη Ματθαιόπουλο και του είπα πως η κατάσταση είναι πάρα πολύ δύσκολη.

    «Εδώ έχει καεί κόσμος» του είπα. Μου απάντησε πολύ ανήσυχος ότι θα τα στείλει όλα εκεί . Βρήκα έναν τροχονόμο σε διασταύρωση της Μαραθώνος και του είπα να κάνει αναστροφή τα αυτοκίνητα ,να τα γυρίζει προς Αθήνα. Ήταν πάρα πολλά αυτοκίνητα και φορτηγά. Είχα αγωνία γιατί αν άλλαζε ο αέρας, θα καίγονταν όλοι αυτοί οι άνθρωποι.»

    Ο κ. Λάμπρης για το ελικόπτερο που πήγε στη Μότορ Όιλ υποστήριξε:

    «Επειδή ακούστηκαν πολλά εγώ θα σας πω τι είδα. Το μέτωπο που πλησίαζε τα διυλιστήρια είχε ανεξέλεγκτη φλόγα και έπρεπε να αντιμετωπιστεί άμεσα και να ειδοποιήσουμε και τους επίγειους. Είχε γίνει μια έκρηξη σε κοντινό βιομηχανικό χώρο και πλησίαζε μεγάλη φλόγα στις εγκαταστάσεις.»

    Ο Γεώργιος Πορτοζούδης, τότε διοικητής της Υπηρεσία Εναέριων Μέσων, αρνήθηκε κι εκείνος τις κατηγορίες και ανέφερε στην απολογία του:

    «Τις προτεραιότητες και τη διαχείριση την κάνει το ΕΣΚΕ υπό την επίβλεψη της ηγεσίας. Αυτό γίνεται διότι γνωρίζει όλους τους παράγοντες. Τίποτα δεν προμήνυε ότι θα έχουμε τέτοια καταστροφή. Έφυγε, νωρίς, το πρώτο ελικόπτερο για Κινέττα, στη συνέχεια ζητήθηκαν και άλλα δύο.»

    Ο κ. Πορτοζούδης αναφέρθηκε στις καταγγελίες πως εκείνο το απόγευμα είχε εγκαταλείψει τη θέση του:

    «Είχε προγραμματιστεί ραντεβού με την υπεύθυνη για τον προγραμματισμό συνάντησης με εθελοντές. Της είπα να έρθει εκείνη την ημέρα. Της έβγαλα άδεια εισόδου. Μου είπε ότι θα έρθει με αδελφή της ή κάποιον άλλον. Ήρθε γύρω στις 6:30. Την ανέβασα στο γραφείο. Της εξήγησα για την υπηρεσία. Της έδωσα ένα αναμνηστικό, μπρελόκ και μπλουζάκι.

    Στη συνέχεια την κατέβασα στο ισόγειο και τους είπα πως κατεβαίνω στην πίστα με τα ελικόπτερα και τους είπα αν χρειαστεί να με καλέσουν. Ήταν ελικόπτερα δεμένα με τους μηχανικούς, πολύ δυνατός ο άνεμος και έβλεπα καπνό από Πεντέλη. Δε με ξένισε κάτι.

    Στη συνέχεια αποχώρησε η κυρία Α…και περίμενα να έρθει πρώτο ελικόπτερο. Ήρθε πρώτο με κύριο Αναστασόπουλο. «Μου λέει διοικητή πρέπει να κάηκαν δύο-τρεις άνθρωποι». Του λέω δεν είναι δυνατόν. Φανταστείτε την επόμενη ημέρα που μάθαμε τον αριθμό των νεκρών. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ήταν πατεράδες μας, μάνες μας, παιδιά μας» είπε ο κ. Πορτοζούδης.

    “Σκεφτόμουν όλα αυτά που έκανα τόσα χρόνια και εάν μου άξιζε να βρεθώ κατηγορούμενος. Στη γέννα του παιδιού μου δεν ήμουν, πέταγα. Για μία εντολή που δεν πήρα ποτέ και που και να μου την έδιναν θα έλεγα όχι. Και ο κ. Δροσόπουλος που πήγε με ένα καρυδότσουφλο, θα έπρεπε να τον τιμωρήσω.

    Δεν ήξερε εάν θα μπορούσε να προσγειωθεί στην Ελευσίνα ή τα Μέγαρα και πήρε το χειρότερο σενάριο της Τανάγρας.Αισθάνομαι τέτοια πίκρα, απογοήτευση, ειδικά με την ανθρωποφαγία στο πρόσωπο μου» κατέληξε ο κ. Πορτοζούδης.

    Ο Στέφανος Κολοκούρης, τότε διοικητής της 1ης ΕΜΑΚ υποστήριξε στην απολογία του:

    «Θέλω να εκφράσω την οδύνη μου στους συγγενείς των θυμάτων. “

    Πρόεδρος : Όσο ήσασταν στη Κινέττα αναφορικά με το θέμα της μετάβασης στο Νταού πόσες φορές, μιλήσατε με τον κ. Ματθαιόπουλο;

    Κατηγορούμενος : Δύο φορές. Μετά τις επτά σίγουρα…Εγώ είμαι το παιδί ενός αυτοκινητιστή, δεν έχω λόγο να σας πω ψέματα. Λέει ότι με πήρε στις 5 και να είμαι σε ετοιμότητα. Είναι δυνατόν να μην είναι η πυροσβεστική σε ετοιμότητα;

    Πρόεδρος : Τι ώρα φύγατε;

    Κατηγορούμενος : Γύρω στις οκτώ παρά τέταρτο.

    Πρόεδρος : Έχετε σωστικές λέμβους;

    Κατηγορούμενος : Ναι τρεις. Δεν μου είπε κανείς τίποτα να τις πάρω μαζί. Είναι όμως για συμβάντα σε λίμνες και ποτάμια, δεν έχουν χρησιμοποιηθεί ποτέ σε θάλασσα.

    Πρόεδρος : Εάν είχε ζητηθεί θα μπορούσαν να είχαν πάνε στη Ραφήνα αυτές οι λέμβοι;

    Κατηγορούμενος : Ναι θα μπορούσαν. Δεν είναι εύκολο ωστόσο. Χρειάζεται τρέιλερ και θα έπαιρνε τουλάχιστον δύο ώρες.

    Ο μετέπειτα αρχηγός του ΠΣ σε ιδιαίτερα έντονα ύφος μίλησε για ευθύνες της τροχαίας : «Αυτό το χάος ποιος το επέτρεψε εκεί πέρα; Δεν έπρεπε να έχει ανοίξει ο δρόμος για διαφυγή.»

    Διαβάστε επίσης:

    Επιστολική Ψήφος: Δεκτές βελτιωτικές προτάσεις από ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ και Πλεύση Ελευθερίας

    Ανδρουλάκης: Διπλό «ναι» για ομόφυλα ζευγάρια και επιστολική ψήφο

    Άρειος Πάγος: Απέρριψε προσφυγή καταδικασθέντος που δηλητηρίασε 10 σκύλους και 6 αιγοπρόβατα



    ΣΧΟΛΙΑ