Ο βραζιλιάνος καλλιτέχνης Ίλε Σαρτούζι, δράστης της κλοπής
Έκλεψε ένα ιστορικό νόμισμα από προθήκη του Βρετανικού Μουσείου, χωρίς να τον αντιληφθεί κανείς, άλλωστε το αντικατέστησε με ένα αντίγραφο που είχε ήδη έτοιμο. Και στη συνέχεια, φθάνοντας στο λόμπι το έριξε μέσα στο κουτί, όπου το κοινό αφήνει δωρεές! Πρόκειται για κλοπή ή όχι; Σίγουρα όμως, για έναν ακόμη εξευτελισμό του μεγάλου μουσείου όσον αφορά το κύρος του και την αξιοπιστία των μέτρων ασφαλείας του, που υπέστησαν τεράστιο πλήγμα με την κλοπή των 2000 και πλέον αντικειμένων, η οποία έγινε γνωστή πριν ένα χρόνο.
Ο δράστης πάντως, είναι μια ειδική περίπτωση καθ΄ ότι καλλιτέχνης. Κατέγραψε μάλιστα όλο το περιστατικό σε ταινία, επτά λεπτά της οποίας με τίτλο «Sleight of Hand» παρουσιάσθηκαν από τον ίδιο ως μέρος της μεταπτυχιακής του διατριβής στο Goldsmiths του Πανεπιστημίου του Λονδίνου.
Ο Ίλε Σαρτούζι από την Βραζιλία σχεδίαζε το …πρότζεκτ εδώ και ένα χρόνο ενώ στην επιχείρηση συνοδευόταν από τρεις φίλους του, οι οποίοι και έκαναν την καταγραφή με μία κάμερα χειρός.
Το περιστατικό συνέβη στις 18 Ιουνίου όταν ο Σαρτούζι έκλεψε το ασημένιο νόμισμα που κόπηκε το 1645 στο Νιούαρκ της Αγγλίας από την προθήκη της αίθουσας 68 του Βρετανικού Μουσείου κατά τη διάρκεια μιας παρουσίασης υπό την επίβλεψη ενός εθελοντή.
Η κλοπή επιχειρήθηκε μάλιστα, αρχικά την προηγούμενη μέρα αλλά ο καλλιτέχνης έγινε αντιληπτός, κάτι που επίσης καταγράφηκε στο βίντεο. Έτσι την επομένη, όταν επανήλθε, είχε ξυρίσει τα γένια του για να μην αναγνωρισθεί.
Σημαντικό όμως είναι, ότι το νόμισμα δεν είναι καταχωρημένο στη βάση δεδομένων του μουσείου. Κι αυτό παρ΄ότι αποτελεί μέρος ενός προγράμματος, που ισχύει από τον Ιανουάριο του 2000 προσφέροντας την ευκαιρία στους επισκέπτες να αγγίξουν αντικείμενα υπό την επίβλεψη εθελοντών.
Έργο τέχνης
Οι ενέργειες του Σαρτούζι πάντως, σύμφωνα με τον ίδιο και τον δικηγόρο του, δεν παραβιάζουν τις πολιτικές του μουσείου, δεδομένου ότι το αντικείμενο δεν απομακρύνθηκε από τους χώρους του. Ενώ, όπως υποστήριξαν επίσης, δεν εμπίπτουν στον νόμο περί κλοπής. Ο ίδιος άλλωστε θεωρεί την πράξη του ως ένα έργο της εννοιολογικής τέχνης.
Και γιατί όλα αυτά; Όπως δήλωσε ο Σαρτούζι το έργο του θέλει να επικεντρώσει την προσοχή του κοινού στο «πρόβλημα των καθολικών μουσείων».
Προσθέτοντας, ότι το Βρετανικό Μουσείο «είναι ένας θεμελιώδης ναός του αποικιακού, ιμπεριαλιστικού συστήματος». Και επισημαίνοντας παράλληλα, ότι το συγκριμένο νόμισμα που έκλεψε, ήταν το μόνο με βρετανική καταγωγή όσων περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα.
Από την μεριά του βέβαια, το μουσείο προσπαθεί να υποβαθμίσει το γεγονός, μιλώντας δια του εκπροσώπου του, κυρίως για αυτήν την υπηρεσία των εθελοντών.
«Πρόκειται για μια απογοητευτική πράξη, που καταχράται μια υπηρεσία, η οποία έχει στόχο να δώσει στους επισκέπτες την ευκαιρία να χειριστούν πραγματικά αντικείμενα και να ασχοληθούν με την ιστορία», όπως ανέφερε η δήλωση του Βρετανικού Μουσείου.
Συνεχίζοντας ότι «Υπηρεσίες όπως αυτή βασίζονται σε ένα βασικό επίπεδο ανθρώπινης αξιοπρέπειας και εμπιστοσύνης και θα ήταν κρίμα να αναθεωρηθεί η παροχή τέτοιων υπηρεσιών λόγω ενεργειών όπως αυτή». Ούτε λέξη για τις προφανέστατες αδυναμίες του μουσείου, που ένα χρόνο μετά την αποκάλυψη της μεγάλης απώλειας αντικειμένων του, δεν έχουν αντιμετωπισθεί.
Διαβάστε επίσης:
Το ταξίδι της τέχνης – Στα νησιά η εικαστική κίνηση του θέρους
«Σαν παιδί σε μια βρώμικη υπόθεση διαζυγίου» – Καινοφανής άποψη για τα Γλυπτά
Λίνα Μενδώνη: Στη στρατηγική της κυβέρνησης Μητσοτάκη οφείλεται η κατάρριψη για το φιρμάνι του Έλγιν