• Πολιτισμός

    Το Ερμιτάζ πουλάει Λεονάρντο Ντα Βίντσι και Βαν Γκογκ σε κρυπτονόμισμα

    Αίθουσα του μουσείου Ερμιτάζ στην Αγία Πετρούπολη


    Στο παιχνίδι των κρυπτονομισμάτων μπαίνει δυναμικά το Ερμιτάζ, καθώς ετοιμάζεται να δημοπρατήσει ως NFT σπουδαία έργα των συλλογών του.

    Η ανακοίνωση μόλις έγινε από το περίφημο μουσείο της Αγίας Πετρούπολης, με την διευκρίνιση, ότι πρόκειται για έργα των Λεονάρντο Ντα Βίντσι, Βίνσεντ βαν Γκογκ, Τζιορτζιόνε, Μονέ και Καντίνσκι.

    Η πώλησή τους αναμένεται να πραγματοποιηθεί στα τέλη του Αυγούστου στην αγορά Binance NFT, οι τιμές όμως για τα ψηφιακά έργα τέχνης δεν έχουν αποκαλυφθεί ακόμη. Από την άλλη μεριά το μουσείο δια των εκπροσώπων του προσπαθεί να πείσει, ότι η όλη ενέργεια δεν έχει στόχο το κέρδος αλλά, όπως λένε, την δυνατότητα επικοινωνίας με περισσότερους ανθρώπους.

    Η «Γωνία του κήπου στο Μονγκερόν» (1876) του Κλοντ Μονέ

    «Το NFT είναι ενδιαφέρον για εμάς, δεδομένου ότι πρόκειται για μία νέα μορφή σχέσης των ανθρώπων με την τέχνη. Δοκιμάζουμε τα πάντα. Και από τη στιγμή που υπάρχουν τα NFT, πρέπει να δοκιμάσουμε και αυτά», λέει Μιχαήλ Πιοτρόφσκι, γενικός διευθυντής του Ερμιτάζ. Ο ίδιος άλλωστε αναγάγει την πώληση NFT σε μία «δημοκρατική πράξη που κάνει την πολυτέλεια πιο προσβάσιμη, αλλά ταυτόχρονα εξαιρετική και αποκλειστική». Και θεωρεί, ότι το NFT είναι ένα νέο κεφάλαιο στην ανάπτυξη της αγοράς τέχνης αλλά και της σχέσης μεταξύ «του ανθρώπου και του χρήματος, του ανθρώπου και του αντικειμένου».

    Παρ΄όλα αυτά τα έσοδα των πωλήσεων θα επιστρέψουν φυσικά στο μουσείο. Άρα το κέρδος υπάρχει. Στο μεταξύ το Ερμιτάζ χρειάστηκε να αντιμετωπίσει τους αυστηρότατους νόμους, που ο ίδιος ο Πούτιν υπέγραψε πέρυσι, σχετικά με τις ψηφιακές πωλήσεις στη Ρωσία. Σύμφωνα με τους νόμους αυτούς, τα κρυπτο-ακίνητα επιβάλλεται να καταχωρίζονται στην Τράπεζα της Ρωσίας και να αναφέρονται για φορολογικούς σκοπούς, μεταξύ άλλων διατάξεων. Από την δική του μεριά ωστόσο το Ερμιτάζ δήλωσε, ότι το μοντέλο του για τη δημιουργία και πώληση NFTs «συμμορφώνεται πλήρως με τη ρωσική νομοθεσία».

    «Σύνθεση VI» (1913» του Βασίλι Καντίνσκι

    Έτσι εχόντων των πραγμάτων σε ψηφιακή πώληση βγαίνουν η «Μαντόνα Λίττα» (1440) του Λεονάρτο ντα Βίντσι, η «Ιουδήθ» (1504) του Τζιορτζιόνε, το «Λιλά Μπους» (1889) του Βίνσεντ βαν Γκογκ, η «Γωνία του κήπου στο Μονγκερόν» (1876) του Κλοντ Μονέ και η «Σύνθεση VI» (1913» του Βασίλι Καντίνσκι. Καθένα από τα έργα αυτά θα βγαίνει εις διπλούν και το ένα θα ανεβαίνει προς πώληση ενώ το άλλο θα μένει στη συλλογή του μουσείου. Όλα όμως θα φέρουν την ψηφιακή υπογραφή του διευθυντή του Πιοτρόφσκι, μαζί την ημερομηνία και την ακριβή ώρα που συνέβη αυτό. Το μουσείο εξάλλου διαβεβαιώνει ότι πρόκειται για περιορισμένη σειρά έργων με την δική της προφανώς αξία.

    «Λιλά Μπους» (1889) του Βίνσεντ βαν Γκογκ

    Θυμίζουμε, ότι το Ερμιτάζ που είναι το μεγαλύτερο και ένα από τα παλαιότερα (1764), μουσεία στον κόσμο στεγάζεται σε ένα συγκρότημα έξι κτιρίων στα παλαιά Χειμερινά Ανάκτορα των τσάρων της Ρωσίας και ο συνολικός αριθμός των έργων που βρίσκονται στις συλλογές του ξεπερνά τα 3 εκατομμύρια. Έχει περάσει πολλές περιπέτειες μέσα στους αιώνες, μεταξύ των οποίων μεγάλες κλοπές έργων τέχνης αλλά και πωλήσεις που έγιναν από την κυβέρνηση το 1932- 34 για την εξεύρεση χρημάτων, όπως και ζημιές, τις οποίες υπέστη κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.

    Σήμερα όμως η αίγλη του είναι τεράστια χάρις στη μοναδικότητα των συλλογών του, μεταξύ των οποίων και ελληνικές, από όλες τις περιόδους της ιστορίας του κόσμου.

    «Μαντόνα Λίττα» (1440) του Λεονάρτο ντα Βίντσι



    ΣΧΟΛΙΑ