Πολιτισμός

Spaghetto σημαίνει Δέσποινα Δαμάσκου με The Callas και Όλγα Μηλιαρέση Φωκά (υπό τη σκέπη του Ιωάννου)


Η  Δέσποινα Δαμάσκου και το Spaghetto με τους The Callas και την Όλγα Μηλιαρέση Φωκά προσγειώνονται στο Twentyone, στο ξενοδοχείο του Δάκη Ιωάννου.

Τα επαναστατικά Spaghetto πειράματα μεταφέρονται τώρα στην εστέτ σάλα του εστιατορίου TwentyOne των Γρηγόρη Ψάλτη και Αλέξανδρο Βαρβέρη.

Με τίτλο Sweet New Style Spaghetto, A Νice Pair Project συντελείται ένας εικαστικός διάλογος γύρω από το τραπέζι με έργα που έχουν προκύψει από τη συνεργασία των The Callas (τα αδέλφια Λάκης και Άρης Ιωνάς) και της Όλγας Μηλιαρέση-Φωκά με την αρχιτέκτονα επιμελήτρια Δέσποινα Δαμάσκου στο πλαίσιο προηγούμενων Spaghetto.  

Η τέχνη με τη ζωή 

Το TwentyOne Bar Restaurant συνδέεται εξ απαλών ονύχων με την πρωτοποριακή τέχνη λόγω του μεγάλου συλλέκτη Δάκη Ιωάννου στον οποίο ανήκει το ομώνυμο ξενοδοχείο (μέρος της ιδιόκτητης ξενοδοχειακής αλυσίδας Yes Hotels) αλλά και το ΔΕΣΤΕ.

Για να ζευγαρωθεί η τέχνη με τη ζωή, άρα και τη γεύση, επινοήθηκε το Spaghetto menu που σερβίρεται στο μπαρ ως μέρος αυτού του coupling:

Νιόκι με κρέμα κατσικίσιου τυριού, σύκα και πεκορίνο με τρούφα, γλυκά με εύηχα ονόματα όπως Belle Hélène Grappa Sorbet και εκπληκτικά, χειροποίητα κοκτέιλ προσφέρονται στη μπάρα του εστιατορίου τιμώντας τους απαιτητικούς εραστές της γαστριμαργίας.

Spaghetto menu, εκπληκτικά κοκτέιλ

Τι σημαίνει Spaghetto πειράματα

Όσον αφορά το καθαρά εικαστικό μέρος: Όλα ξεκίνησαν το 2016 όταν το στούντιο της Δέσποινας Despoina Damaskou Architecture Studio προσπαθώντας να εξελίξει τους εκφραστικούς του τρόπους  ξεκίνησε το επιμελητικό πρόγραμμα (curatorial project) You Cannot Hide for More Than 7 Years. 

Προσκαλούσε αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες σε ειδικές υποθέσεις εργασίας (case studies) με δυναμική small organization – big project (μικρή οργάνωση για μεγάλο πρότζεκτ) και μανιφέστο το κριτικό κείμενο του συγγραφέα Βίτο Ακόνσι (Vito Acconci: Public Space in a Private Time, Ιανουάριο 1990) σχετικά με το πόσο καθηλωμένοι, εσωτερικοί, απρόσιτοι και έγκλειστοι παραμένουν οι άνθρωποι στον ιδιωτικό τους χώρο.

Εξού και ο τίτλος, παρότρυνση του επιμελητικού πρότζεκτ You Cannot Hide, να πάψουν να κρύβονται.

Στη συνέχεια ακολούθησαν τα Spaghetto της: σχεδιαστικά πειράματα και πρότζεκτ, ευκαιρίες να εμβαθύνει σε θέματα έρευνας, που δύσκολα θα έβρισκαν διέξοδο σε πραγματικές καλλιτεχνικές αναθέσεις.

Κάθε Spaghetto φιλοξενεί έργα που ενδεχομένως να χρησιμεύσουν ως πρότυπα ή παραδείγματα σε αυστηρά θεωρητικό, επιστημονικό επίπεδο.

Αυτά τα Spaghetto πειράματα λοιπόν ονομάζονται Spaghetto Tests, «όπως πατροπαράδοτα μπορείς να πετάξεις ένα μακαρόνι στον τοίχο για να δεις αν είναι έτοιμο», εξηγεί η Δέσποινα. «Σύμφωνα με τον ορισμό του Λιτρέ (Littré), είναι αυτό το οποίο ρίχνει, πετάει, αυτό το οποίο παράγει μια προβολή ή ένα συμπέρασμα του ίδιου είδους».

Κάθε έργο στο πλαίσιο ενός Spaghetto «αντιπροσωπεύει τo παράδειγμα μίας επίμονης και συνεχούς έρευνας -της συνέχειας και της πολλαπλότητας μιας ιδέας που ονομάζεται Spaghetto και μπορεί κανείς να μάθει να την αναγνωρίζει από γεγονότα συνακόλουθα, projects, κάποια μόνο σχεδιαστικά, άλλα εκτελεσμένα, διαφορετικής χρήσης και μορφής, όμως όλα στο ίδιο πνεύμα», συμπληρώνει η ίδια.

«Οι αναγεννήσεις και μεταμορφώσεις των Spaghetto Tests αποτελούν συνεπείς αναδιατυπώσεις των ίδιων θεμάτων. Παρέχουν επίσης σημαντική μελέτη της μετεγκατάστασης και επανεφεύρεσης των τεχνικών και των προβλημάτων της απεικόνισης».

Παρουσιάζονται με δύο τρόπους, ως Spaghetto Solarium (σολάριουμ, κατά τον αρχιτεκτονική έννοια ότι αφαιρείται η οροφή από το δωμάτιο, από την γκαλερί white cube για να απομείνει μόνο ο γυμνός ορίζοντας) και ως Spaghetto Storefront, όπως στο TwentyOne.

Πώς προσγειώνεται το Spaghetto στο ξενοδοχείο του Ιωάννου και το εστιατόριο 21

Τα Spaghetto Τests ξεκίνησαν τον περασμένο Μάιο πάνω σε μια ταράτσα στη Βενετία.

Απαντώντας στον τίτλο της Μπιενάλε της Βενετίας May You Live In Interesting Times (Είθε να ζήσετε σε ενδιαφέροντες καιρούς, σε ελεύθερη απόδοση), η Δέσποινα με την Όλγα Μηλιαρέση Φωκά δημιούργησαν το έργο Test The Waters (δοκιμάστε τα νερά).

Το σύγχρονο sun dial από το Test The Waters της Βενετίας

Αποτελεί την πρώτη εμφάνιση του Goodfear project με την Μηλιαρέση Φωκά που λειτούργησε ταυτόχρονα και ως παρθενικό Spaghetto Test:  

Αφού στη συνέχεια το πρότζεκτ Goodfear μεταφέρθηκε στην ταράτσα της γκαλερί Breeder συνιστώντας το πρώτο Spaghetto Solarium στην Αθήνα (παρουσιαζόταν από τις 18/7 ως τις 12/11/2019).

Το sun dial από το Test The Waters

Συμμετείχε έτσι και στη διεθνή διοργάνωση Condo Unit Athens που φιλοξένησε η Breeder ενώ ταυτόχρονα ταξίδεψε και στη διεθνή φουάρ σύγχρονης τέχνης της Κωνσταντινούπολης Contemporary Istanbul

Spaghetto στην Breeder

Goodfear αποτελεί αναγραμματισμό του Goodyear -η Όλγα έχει ασχοληθεί με το branding και διακρίνεται από μια χαρακτηριστικά έντονη αισθητική που απηχεί πολιτικές και κοινωνικές αναζητήσεις. Συχνά αναπλάθει συνθήματα από το δρόμο και χρησιμοποιεί στα έργα της την πολιτική και επαναστατική φιγούρα του Καραγκιόζη.

Μεταφέρεται η έννοια του Storefront και μέσα στην γκαλερί Breeder

Spaghetto έργα από τη συνεργασία της Δέσποινας Δαμάσκου με τους The Callas παρουσιάστηκαν και στην έκθεση Στο ίδιο ποτάμι δυο φορές που διοργάνωσε το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ με το New Museum της Νέας Υόρκης στο Μουσείο Μπενάκη, Οδός Πειραιώς (και η Όλγα Μηλιαρέση Φωκά έχει συμμετάσχει σε ανάλογες εκθέσεις του Ιδρύματος).

Σαν ταξίδι στην αισθητική του Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1970

Τώρα όλα αυτά τα Spaghetto προσγειώνονται στο The Twenty One Restaurant Bar ως το καινούριο πείραμα A Nice Pair Project, με επεμβάσεις τόσο στους εσωτερικούς όσο και εξωτερικούς χώρους.

Sundial Test the Waters (από τη Βενετία) στην πρόσοψη του ξενοδοχείου TwentyOne

Ψηλά στην ανατολική όψη του ξενοδοχείου τοποθετείται το χαρακτηριστικό έργο Test the Waters, το σύγχρονο sundial (ηλιακό ρολόι), που σηματοδοτεί την είσοδο του εστιατορίου από την ευρύτερη, εξωτερική θέα του ξενοδοχείου και το αντίστροφο.

Ο τολμηρός, φαντεζί φοίνικας από νέον στο εστιατόριο που προκύπτει από την ongoing συνεργασία των δύο φιλενάδων – καλλιτεχνών, αποτελώντας ερευνητικό, limited edition αντικείμενο, απαντάει σε πράγματα που έχουν δημιουργήσει άλλοι, αλλού.

Μαύρα μπαλόνια μεσουρανούν στο χώρο στηλιτεύοντας θαρρείς τα πάρτι γενεθλίων πλάι σε παραμορφωτικούς, κυρτούς καθρέπτες και τη φιγούρα του Μίκι. Και πιο πίσω το λευκό πανί δώδεκα μέτρων με φιλιά από κόκκινο ταλαιπωρημένο κραγιόν (της Όλγας Μηλιαρέση Φωκά – μια ακόμη sweet new style επέμβαση του Spaghetto Storefront).

Το δυαδικό γλυπτό της ‘Ολγας Μηλιαρέση- Φωκά το οποίο απεικονίζει το θεϊκό πάτημα του Ερμή αποτέλεσε τον ήλιο και το φεγγάρι που έδωσε ζωή σε όλο το Goodfear Project του Spaghetto Solarium.

Στο βάθος διακρίνονται τα φιλιά της Όλγας στην όαση του λευκού πανιού

Ροκ ψυχεδέλεια με το χέρι της μαμάς

Στο χώρο του 21 δεσπόζουν τα επιτοίχια, ψυχεδελικά υφαντά από τους The Callas, μια καρέκλα σαν ξεχασμένο παιχνίδι πάνω στο χαλί και στην είσοδο το ουράνιο τόξο που υποδέχεται τους θαμώνες σαν γιρλάντα με ροκ μελαγχολία.

Η συνεργασία της με τους The Callas τιτλοφορείται I am vertical but I’d rather be horizontal αντλώντας έμπνευση από τον πίνακα του Εβαρίστ Βιτάλ Λουμινέ του 19ου αιώνα (Les Enerves de Jumieres) και το ποίημα της Σίλβιας Πλαθ η οποία προτιμούσε να κείτεται οριζοντίως, ως στοιχείο της αιωνιότητας της φύσης.

Το δωμάτιο των The Callas στο Μουσείο Μπενάκη (φωτό Γιάννης Χατζηασλάνης)

Κεντήματα που ακολουθούν μια ψυχεδελική αισθητική ενώ τα έχει πλέξει η μητέρα τους. Αυτά παρουσιάστηκαν με τη Δέσποινα ως Spaghetto στην προαναφερθείσα έκθεση Στο ίδιο ποτάμι δύο φορές στην Πειραιώς.

Οι The Callas συνιστούν το απόλυτο υβριδικό μοντέλο καλλιτεχνικής έκφρασης: εικαστικοί δημιουργοί και ροκ μπάντα που σχεδιάζει τα δικά της ρούχα (μέρος της περφόρμανς τους), ο πλανήτης τους δημιουργεί ένα metaconcert φουτουριστικό περιβάλλον που έχει ξεχωρίσει σε πάμπολλες εκθέσεις (από την AMP του Ανδρέα Μελά έως τον χώρο του Μαυρίτσιο Κατελάν στη Νέα Υόρκη και στα Σφαγεία του ΔΕΣΤΕ στην Ύδρα).

ψυχεδελικά υφαντά προσγειώνονται στο 21

Τι μέλλει γενέσθαι 

Όλη αυτή η πρόσμειξη δημιουργεί στον εσωτερικό χώρο του TwentyOne Bar Restaurant μία εξωτική αλχημεία: urban, αστική αισθητική και ταυτόχρονα πειραγμένη, αλλοιωμένη, «τσαλακωμένη» με παιγνιώδη τρόπο.

«Μετά τα πορίσματα έξι μηνών, τo Spaghetto αποδέχτηκε κατευθείαν την πρόταση του 21 από την Μαριάννα Ψάλτη και τον Φίλιππο Βαρβέρη με σκοπό να
αναδείξει τον πολύ ειδικό χαρακτήρα του εστιατορίου-ξενοδοχείου, συναινώντας με τον Δάκη Ιωάννου και τη Στεφανία Φλέγγα για τους εξωτερικούς χώρους», διευκρινίζει η αρχιτέκτων επιμελήτρια.

Και συμπληρώνει: «Το σύνολο των μελετών και των έργων από τους Λάκη και Άρη Ιωνά, The Callas και της Όλγας Μηλιαρέση-Φωκά που προτείνουμε στην πρώτη έκθεση, αξίζει να αποτελέσουν ξανά το αντικείμενο μιας ευρύτερης και προσεκτικότερης θεώρησης».

Embroidery από τους The Callas, καρέκλα από Despoina Damaskou Architecture Studio (φωτό Γιάννης Χατζηασλάνης), από την έκθεση στο Μπενάκη

Δηλαδή μπορούν να αποκτήσουν «τον χαρακτήρα ενός «κριτικού» κειμένου, μιας καινούριας συνθήκης – αφαιρώντας τα έργα από το πλαίσιό τους και απελευθερώνοντάς τα από τις σχέσεις τους. Υφαίνονται μεταξύ τους νέες σχέσεις που διαθέτουν το πλεονέκτημα της μετατόπισης έτσι ώστε να εγγραφούν μέσα σε μια άλλη διάσταση μεταμορφώσεων και αναγεννήσεων που τέλος τους προσδίδει  παραδειγματική αξία».

Η καρέκλα όπως προσγειώθηκε στο 21

Δημιουργίες Spaghetto από τα πρότζεκτ GOODFEAR με την ‘Ολγα Μηλιαρέση Φωκά και I AM VERTICAL BUT I WOULD RATHER BE HORIZONTAL με τους Callas βρίσκονται ήδη στις διάσημες συλλογές του Δάκη Ιωάννου και της Σίλβια Φιορούτσι (Silvia Fiorucci).

Η  Όλγα τώρα βρίσκεται στο Μαϊάμι στο σημαντικό Fountenhead Residency των συλλεκτών Νταν και Κάθριν Μίκεσελ (Dan και Kathryn Mikesell) ενώ οι Callas ετοιμάζονται εκτός των άλλων για την παγκόσμια κυκλοφορία του δίσκου τους με τον Λι Ρανάλντο (Lee Ranaldo) των Sonic Youth.

Θαμώνας στο 21 περιεργάζεται τη λάμπα Vintage Palm Tree Lamp 70s (Hans Kögl)

Για τα Spaghetto της η Δέσποινα Δαμάσκου διατηρεί ως visual identity ένα εγκαταλελειμμένο, μεταμοντέρνο εμπορικό κέντρο της οδού Πατησίων.

To Spaghetto θα ανακοινώσει το πρόγραμμά του για τη νέα χρονιά. Για την ώρα ετοιμάζεται το επόμενο project με τίτλο Eros: A Private Club In Athens με την Κατερίνα Κομιανού. Εκπλήξεις αναμένονται μεταξύ άλλων από τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη και καθηγητή της ΑΣΚΤ Poka-Yio και θα κλείσει ο πρώτος κύκλος του spaghetto με τον ποιητή της υβριδικής αρχιτεκτονικής, Αριστείδη Αντονά.

Όπως διατυπώνει η Δέσποινα Δαμάσκου, «η συνεργασία του Spaghetto με τους καλλιτέχνες και αρχιτέκτονες θα περιλαμβάνει αρχιτεκτονικά έργα, εκθέσεις, σκηνικά, παρουσιάσεις πολυμέσων και θα εφαρμόζει κριτήρια που συνθέτουν διαφορετικούς επιστημονικούς κλάδους “ακατάλληλα” ή συγκριτικά για να παράγουν μια ετερογενή αναπαράσταση της εργασίας του άλλου».

Πληροφορίες:

Η έκθεση Spaghetto, A Νice Pair θα φιλοξενείται καθ’ όλη τη διάρκεια του χειμώνα στο The TwentyOne Restaurant Bar και θα αλλάξει περίπου τρεις φορές μέχρι τον Απρίλιο.

The TwentyOne Restaurant Bar

Κολοκοτρώνη 21,

14562 Κεφαλάρι, Κηφισιά

Τηλ. Κρατήσεων: 210 8088822

 


ΣΧΟΛΙΑ