ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τη ριζική αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας συνιστά το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», που έχει τεθεί προς διαβούλευση έως τις 9 Οκτωβρίου 2025 στις 20:00.
Το νέο σχέδιο νόμου δίνει έμφαση στην αποδοτικότητα, τη διαφάνεια και τη συμμόρφωση με διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα. Το σχέδιο νόμου προβλέπει σαφή διαχωρισμό αρμοδιοτήτων, αναβαθμισμένο σύστημα διαχείρισης και οικονομικής διαφάνειας, και ενίσχυση της τεχνολογικής υποδομής, με την ΥΠΑ να έρχεται να ενισχύσει τη θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό και διεθνή αεροπορικό χάρτη, με θετικές επιπτώσεις στην οργάνωση της αεροναυτιλίας και την ασφάλεια των πτήσεων, αλλά και οικονομικά οφέλη μέσω βελτιωμένης διαχείρισης εσόδων και πόρων.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να παίξει κομβικό ρόλο στην υποστήριξη της συνεχούς αύξησης της αεροπορικής κίνησης και τη διασφάλιση της ποιότητας και ασφάλειας στον τομέα των αερομεταφορών στην Ελλάδα, ειδικά εν’ όψει των νέων τεχνολογικών και ρυθμιστικών προκλήσεων.
Επισημαίνεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει συντάξει ένα τριετές σχέδιο δράσης, με ορίζοντα υλοποίησης από το 2025 έως και το 2028. Το σχέδιο περιλαμβάνει 364 δράσεις και υλοποιείται σε συνεργασία με τη DG MOVE, την EASA και το EUROCONTROL και στηρίζεται σε 7 πυλώνες.
Σύσταση Ν.Π.Δ.Δ. και διοικητική αναδιοργάνωση

Το νέο σχέδιο νόμου προσβλέπει στην ομοιόμορφη εφαρμογή των διεθνών και ευρωπαϊκών προτύπων ασφαλείας και λειτουργίας στον τομέα της πολιτικής αεροπορίας, δίνοντας έμφαση στην αειφόρο ανάπτυξη και οικονομική βιωσιμότητα της ΥΠΑ. Όσον αφορά στο νομικό πρόσωπο που συστήνεται, είναι διοικητικά και οικονομικά αυτόνομο και αναλαμβάνει τις αρμοδιότητες της προηγούμενης μονάδας Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Υπενθυμίζεται ότι η ΥΠΑ παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας (ATM/ANS), εναερίου ελέγχου (ATS), επικοινωνιών, πλοήγησης και επιτήρησης (CNS), αεροναυτικών πληροφοριών (AIS), διαχείρισης περιοχών πτήσεων (FIR/UIR), διαχείρισης ροής εναέριας κυκλοφορίας (ATFM), και σχεδιασμού διαδικασιών πτήσεων (FPD).
Όσον αφορά στην οργανωτική της δομή, η ΥΠΑ διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο επτά μελών, που περιλαμβάνει τον Διοικητή (Πρόεδρο), δύο Υποδιοικητές (Αεροναυτιλίας και Αερολιμένων) και τέσσερα μέλη με εξειδίκευση σε τομείς της πολιτικής αεροπορίας και αερομεταφορών.
Ο Διοικητής, με πολυετή εμπειρία στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, έχει την ευθύνη για τη συνολική λειτουργία και τον στρατηγικό σχεδιασμό της Υπηρεσίας, ενώ οι Υποδιοικητές επιτελούν αντίστοιχες λειτουργικές αρμοδιότητες με ευθύνες και οικονομικό διαχειριστικό ρόλο. Το Διοικητικό Συμβούλιο έχει την ευθύνη για την έγκριση στρατηγικών πολιτικών, προϋπολογισμών, κανονισμών, χρηματοδοτήσεων και γενικά της λειτουργίας της Υπηρεσίας.
Παράλληλα, η δομή της ΥΠΑ είναι οργανωμένη σε αυτοτελείς μονάδες όπως το Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου, Νομικών Υποθέσεων, Διαχείρισης Κινδύνων, Στρατηγικού Σχεδιασμού, Δημοσίων Σχέσεων, και ειδικών λειτουργιών αερολιμένων, ενώ η στελέχωσή της είναι συγκεκριμένα μεθοδευμένη με διαδικασίες επιλογής και κινητικότητας προσωπικού. Υπάρχει ιδιαίτερη πρόβλεψη για την παροχή εκπαίδευσης και διαρκή αξιολόγηση της απόδοσης.
Σύγχρονα πρότυπα
Η ΥΠΑ μέσω του νέου σχεδίου νόμου καλείται να εφαρμόσει σύγχρονα πρότυπα διαχείρισης ασφάλειας πτήσεων και ποιότητας παροχής υπηρεσιών, ενσωματώνοντας τα ευρωπαϊκά κανονιστικά πλαίσια (EASA, EUROCONTROL), και διοικητικά να επιτηρεί φάσμα συχνοτήτων αεροναυτιλίας και τεχνικά συστήματα επικοινωνιών και πλοήγησης. Το νομοσχέδιο κατοχυρώνει την αντιμετώπιση της κυβερνοασφάλειας με τη δημιουργία ειδικής δομής C.E.R.T. και εκπαιδευτικά προγράμματα για το προσωπικό.
Παράλληλα, προβλέπεται η διαχείριση περιβαλλοντικών θεμάτων, η έκδοση Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.), και ειδικές ρυθμίσεις για την προστασία της κυκλοφορίας και των αεροδρομίων.
Οι 7 πυλώνες του σχεδίου δράσης
Σε συνάντησή του με τους διαπιστευμένους συντάκτες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Χρίστος Δήμας αναφέρθηκε και στο σχέδιο δράσης διάρκειας τριών ετών που στηρίζει την αναδιοργάνωση της ΥΠΑ σε 7 πυλώνες:
- Πρώτος πυλώνας: η Παρακολούθηση και ο Συντονισμός του Σχεδίου Δράσης, ώστε η υλοποίηση να γίνεται έγκαιρα, με ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
- Δεύτερος πυλώνας: η Ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (Data Link Services – DLS), που επιτρέπουν την ασφαλή ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών.
- Τρίτος πυλώνας: η Αναβάθμιση του Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ΑΤΜ)/DPS Upgrade (TopSky ATC One), ώστε να λειτουργεί ως ένα από τα πιο σύγχρονα στον κόσμο.
- Τέταρτος πυλώνας: η Ολοκληρωμένη Εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN), αφορά τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού εναέριου χώρου με νέες διαδικασίες πτήσης (RNP).
- Πέμπτος πυλώνας: η Εγκατάσταση νέων ραντάρ Mode S, περιλαμβάνει την αναβάθμιση επτά ραντάρ μέσω του έργου «Pallas T1», την προμήθεια οκτώ νέων και την πλήρη διασύνδεσή τους με το δίκτυο και το TopSky DPS, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 1207/2011.
- Έκτος πυλώνας: η Πλήρης Εφαρμογή του Κανονισμού CP1, σχετίζεται με την υλοποίηση δράσεων για τη συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/116, στο πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.
- Έβδομος πυλώνας: ο Μετασχηματισμός της ΥΠΑ, επικεντρώνεται στη θεσμική και οργανωτική αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ενισχύοντας την αποδοτικότητα, τη λογοδοσία.
80 νέες προσλήψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας από τον διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π
Ογδόντα νέες προσλήψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), από το σύνολο των 97 ελεγκτών που προβλέπει ο ετήσιος προγραμματισμός για το 2025, υπέγραψε την περασμένη Δευτέρα ο κ. Δήμας.
Οι 80 νέοι ελεγκτές είναι επιτυχόντες του διαγωνισμού, ο οποίος διενεργήθηκε από το Α.Σ.Ε.Π. (προκήρυξη 2Γ/2024) και προσλαμβάνονται αφού ολοκληρώθηκε η σχετική διαδικασία ελέγχου των δικαιολογητικών διορισμού. Τις προσεχείς ημέρες θα γίνει η ορκωμοσία τους ώστε να εκκινήσει η εκπαίδευσή τους.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, από την ίδια δεξαμενή επιτυχόντων αναμένεται να προσληφθούν άλλοι 72 ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας το 2026. Την ίδια ώρα σε τελικό στάδιο βρίσκεται η πρόσληψη 43 νέων επιστημόνων στον κλάδο ηλεκτρονικών ATSEP, η οποία επιδιώκεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025, με στόχο την ενίσχυση του προσωπικού της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας σε κρίσιμες ειδικότητες πεδίου.
Ταυτόχρονα, για το 2026, προγραμματίζονται, επίσης, οι προσλήψεις 28 υπαλλήλων παροχής πληροφοριών πτήσης αεροδρομίων (AFISO) για τα περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς και η πρόσληψη επιπλέον 44 ηλεκτρονικών ATSEP.
Διαβάστε επίσης:
Χρίστος Δήμας: Σε εξέλιξη ο εκσυγχρονισμός της αεροναυτιλίας – Όλο το τριετές σχέδιο δράσης
Αναπλάσεις στον δήμο Αθηναίων: Έργα-«βατερλό» εκατομμυρίων ευρώ σε τροχιά υλοποίησης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- UBS για Qualco: Ουδέτερη στάση για τη μετοχή μετά το πρώτο ισχυρό εξάμηνο
- ΗΠΑ: Η κυβέρνηση Τραμπ επιθυμεί να στείλει την Εθνοφρουρά και στο Σικάγο
- Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου γιόρτασε την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού
- «Μάλιστα, κύριε Ζαμπέτα» – Ένα μουσικοθεατρικό ταξίδι που έκλεισε τον κύκλο του στο Θέατρο Άλσος
