ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών βρίσκεται η αεροναυτιλία, όπως τόνισε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τους διαπιστευμένους συντάκτες, εξηγώντας ότι το σχέδιο δράσης που υλοποιείται αναμένεται εκτός από το να εκσυγχρονίσει την αεροναυτιλία, να δώσει τέλος σε κάθε παθογένεια του παρελθόντος.
Ο κ. Δήμας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων για τις 6 παραβάσεις ευρωπαϊκού δικαίου, για τις οποίες έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου. «Ως πολιτική ηγεσία απευθύνθηκα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην DigiMove, στην ΕΑSΑ σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και μέσα στο πρώτο δίμηνο είχαμε καταλήξει σε ένα πολύ σημαντικό σχέδιο δράσης 364 σημείων που έχει 7 διαφορετικούς πυλώνες».
Όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, το σχέδιο δράσης αποσκοπεί να εκσυγχρονίσει όλα τα συστήματα αεροναυτιλίας (PLS, BPM, Radar S-Mode). Την ίδια ώρα, προβλέπει τη μετατροπή της ΥΠΑ σε νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, για να έχει «μεγάλη ευελιξία ως διοίκηση στο να λαμβάνει αποφάσεις. Σκεφτείτε ότι σήμερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράφει για την καθαριότητα στις τουαλέτες στο αεροδρόμιο Καζαντζάκης ή για το κούρεμα στο γκαζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια. Το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ανταποκρίθηκε στο αίτημά μας και συνεργαστήκαμε άψογα μαζί τους για την υλοποίηση του σχεδίου δράσης, για εμένα είναι εξαιρετικά σημαντικό. Ήδη το σχέδιο δράσης υλοποιείται. Παίρνουμε κάθε έξι εβδομάδες μία έκθεση προόδου και τέλος Σεπτεμβρίου θα στείλουμε την τρίτη έκθεση και υλοποιείται ομαλά. Αυτό είναι πολύ σημαντική εξέλιξη για εμένα», επεσήμανε ο κ. Δήμας.
Οι 6 παραβάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου
Έξι είναι οι παραβάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπη η Ελλάδα, οι οποίες έχουν να κάνουν κυρίως με την έλλειψη συστημάτων. Πιο συγκεκριμένα, η χώρα μας δεν έχει συμμορφωθεί με την υποχρεωτική εγκατάσταση σύγχρονων συστημάτων επιτήρησης (ραντάρ) με τεχνολογία Mode S, που θα επιτρέπουν καλύτερη αναγνώριση και παρακολούθηση των αεροσκαφών, μία “παθογένεια” που μετρά πάνω από 10 χρόνια, μιας και η προθεσμία των αρχών έληγε στις αρχές της δεκαετίας του 2010.
Επίσης, παραβίαση εντοπίστηκε και στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για τις υπηρεσίες ζεύξης δεδομένων (Data Link Services – DLS), που επιτρέπουν την ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών, αντί για αποκλειστικά φωνητικές εντολές. Σημειώνεται ότι για το εν λόγω ζήτημα η Ελλάδα έχει ήδη καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λόγω καθυστερήσεων.
Ωστόσο, καθυστερήσεις υπήρξαν και στην εφαρμογή και δημοσίευση των διαδικασιών λειτουργίας πλοήγησης βάσει επιδόσεων (Performance Based Navigation – PBN) στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως απαιτείται από τον σχετικό ευρωπαϊκό εκτελεστικό κανονισμό.
Εξίσου σημαντική παραβίαση είναι και η μη συμμόρφωση με τον κανονισμό περί δημοσίευσης των διαδικασιών λειτουργίας πλοήγησης στους ελληνικούς αερολιμένες, κάτι που σχετίζεται με την αποτελεσματικότητα και ασφάλεια των πτήσεων. Η πέμπτη παραβίαση στην οποία έχει υποπέσει το ελληνικό κράτος έχει να κάνει με την υποχρέωση της πλήρους εφαρμογής του προγράμματος Single European Sky (SES), που αφορά την ασφάλεια και βελτίωση των υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη.
Τελευταία και ιδιαιτέρως κρίσιμη παραβίαση είναι οι ελλείψεις στην αναβάθμιση των κεντρικών συστημάτων διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας, καθώς και οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση του συνολικού σχεδίου δράσης για συμμόρφωση με τη νομοθεσία και βελτίωση της ασφάλειας πτήσεων.
Το τριετές σχέδιο δράσεις
Το νέο τριετές σχέδιο δράσης που ετοιμάζει το υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ορίζοντα υλοποίησης από το 2025 έως και το 2028. Περιλαμβάνει 364 δράσεις και υλοποιείται σε συνεργασία με τη DG MOVE, την EASA και το EUROCONTROL. Όπως ανέφερε πρόσφατα από το βήμα της Βουλής ο Χρίστος Δήμας το σχέδιο στηρίζεται σε 7 πυλώνες:
- Πρώτος πυλώνας: η Παρακολούθηση και ο Συντονισμός του Σχεδίου Δράσης, ώστε η υλοποίηση να γίνεται έγκαιρα, με ευθυγράμμιση με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
- Δεύτερος πυλώνας: η Ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (Data Link Services – DLS), που επιτρέπουν την ασφαλή ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών.
- Τρίτος πυλώνας: η Αναβάθμιση του Κεντρικού Συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (ΑΤΜ)/DPS Upgrade (TopSky ATC One), ώστε να λειτουργεί ως ένα από τα πιο σύγχρονα στον κόσμο.
- Τέταρτος πυλώνας: η Ολοκληρωμένη Εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN), αφορά τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού εναέριου χώρου με νέες διαδικασίες πτήσης (RNP).
- Πέμπτος πυλώνας: η Εγκατάσταση νέων ραντάρ Mode S, περιλαμβάνει την αναβάθμιση επτά ραντάρ μέσω του έργου «Pallas T1», την προμήθεια οκτώ νέων και την πλήρη διασύνδεσή τους με το δίκτυο και το TopSky DPS, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 1207/2011.
- Έκτος πυλώνας: η Πλήρης Εφαρμογή του Κανονισμού CP1, σχετίζεται με την υλοποίηση δράσεων για τη συμμόρφωση με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2021/116, στο πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού.
- Έβδομος πυλώνας: ο Μετασχηματισμός της ΥΠΑ, επικεντρώνεται στη θεσμική και οργανωτική αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ενισχύοντας την αποδοτικότητα, τη λογοδοσία.
Υπενθυμίζεται ότι όσον αφορά στο ανθρώπινο δυναμικό της ΥΠΑ, 97 νέοι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους έως τον Μάρτιο του 2026, ενώ έχουν προγραμματιστεί 72 επιπλέον προσλήψεις το ίδιο έτος. Τέλος, σε τελικό στάδιο βρίσκονται και οι διαδικασίες για την πρόσληψη 43 νέων επιστημόνων στον κλάδο Ηλεκτρονικών ATSEP και 28 υπαλλήλων AFISO για περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ για το 2026 έχουν εγκριθεί ακόμη 100 νέες θέσεις σε διάφορους κλάδους.
Το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της αεροναυτιλίας αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή το φθινόπωρο του 2025.
Διαβάστε επίσης:
Αναπλάσεις στον δήμο Αθηναίων: Έργα-«βατερλό» εκατομμυρίων ευρώ σε τροχιά υλοποίησης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δήμητρα Πέτσα: Η Ελληνίδα που έκανε το νερό ρούχο και κατέκτησε το Λονδίνο
- Collector’s alert: Η Veuve Clicquot ενώνει δυνάμεις με τον Simon Porte Jacquemus
- Η φιλοσοφία του Γουόρεν Μπάφετ: Καλύτερα να χάσεις μια ευκαιρία, παρά να πληρώσεις ακριβά
- Ταξί: Εμφύλιος στον κλάδο – Εντείνεται η κόντρα Λυμπερόπουλου με ΠΟΕΙΑΤΑ και Κυρανάκη – Πότε θα γίνει υποχρεωτική η ηλεκτροκίνηση
