Σε στάδιο υλοποίησης πέρασε η κατάργηση του δικτύου των τρόλεϊ, καθώς από το περασμένο Σάββατο βράδυ ξεκίνησε η αποξήλωση των καλωδίων στον Πειραιά. Πρόκειται για μία νέα σελίδα στην ιστορία του μέσου, δεδομένου ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα καταργήσει κατά 70% το υφιστάμενο δίκτυο, όταν τα πρώτα τρόλεϊ κυκλοφόρησαν στους δρόμους της Αθήνας το 1938.

Το σχέδιο της κατάργησης του μέσου συζητιέται εδώ και αρκετούς μήνες, με τους εργαζομένους να συνεχίζουν να εναντιώνονται μέχρι και σήμερα. «Δεν περιμέναμε να ξεκινήσει τόσο γρήγορα η αποξήλωση στον Πειραιά», αναφέρει στο mononews.gr o Νίκος Αποστολάκος, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της Ένωσης Εργαζομένων ΟΣΥ ΗΛΠΑΠ. «Θεωρούμε ότι είναι λάθος το ξήλωμα των εναέριων καλωδίων. Το υφιστάμενο δίκτυο είναι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη και θα μπορούσε να εκσυγχρονιστεί σε έναν βαθμό. Διότι έχει κοστίσει πολλά εκατομμύρια τα οποία έχουν πληρώσει οι Έλληνες φορολογούμενοι», επισημαίνει ο κ. Αποστολάκος και προσθέτει:

1

«Είναι κρίμα να το πετάξουμε μέσα σε μία ημέρα στα σκουπίδια. Το τρόλεϊ είναι το πιο πράσινο όχημα για το περιβάλλον. Από εκεί και πέρα, δεν μπορούμε να καταλάβουμε γιατί δεν το θέλουν. Ως σωματείο εδώ και χρόνια, όταν ξεκίνησε η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, καταθέσαμε μία πρόταση ούτως ώστε να μπορέσει να εκσυγχρονιστεί και το τρόλεϊ. Δηλαδή, να γίνει μεταξύ άλλων μία αντικατάσταση του στόλου με καινούριου τύπου οχήματα».

Παράλληλα, ο κ. Αποστολάκης αναφέρει μεταξύ άλλων, ότι η υποδομή του δικτύου θα μπορούσε να λειτουργήσει βοηθητικά και στην φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων.

Το χρονοδιάγραμμα του ξηλώματος

Κατάργηση του εναέριου δικτύου στον Πειραιά

Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, η κατάργηση του δικτύου των τρόλεϊ θα γίνει σε δύο φάσεις και θα διαρκέσει 18 μήνες. Δηλαδή, θα ολοκληρωθεί περίπου τον Ιούνιο του 2027.  Ειδικότερα, αναμένεται να καταργηθεί το 70% του δικτύου, το οποίο είναι πεπαλαιωμένο και να διατηρηθεί το 30% με τα νεότερα οχήματα, που έχουν ακόμα μεγάλη διάρκεια ζωής, εξυπηρετώντας μεγάλες διαδρομές σε κεντρικούς δρόμους, όπου παρατηρείται αυξημένη επιβατική κίνηση.

Όπως εξηγεί ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, «Τα τρόλεϊ έχουν διπλάσιο κόστος ανά χιλιόμετρο για τον φορολογούμενο από τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Υπάρχουν πολλοί ακόμα λόγοι χωροταξίας και αισθητικής στα κέντρα των πόλεων. Στην πρώτη φάση του προγράμματος, μέχρι τέλος του έτους θα ξηλώσουμε τα καλώδια στο κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά».

Συμπληρωματικά, ο κ. Κυρανάκης αναφέρει  ότι σε μεγάλες ευθείες όπως η Πειραιώς, η Πατησίων, η Λεωφόρος Συγγρού, η Λεωφόρος Αλεξάνδρας, που δεν έχουν πολλές διακλαδώσεις και διασταυρώσεις, θα διατηρηθούν τα νεότερα οχήματα. «Εκεί θα πυκνώσουμε τις γραμμές. Προχωράμε σε μία σταδιακή κατάργηση», τόνισε υπογραμμίζοντας «Για εμένα προσωπικά το να απελευθερωθεί ο αθηναϊκός και ο πειραϊκός ουρανός από τα καλώδια που δημιουργούν διάφορα προβλήματα είναι και θέμα αισθητικής. Και όχι μόνο. Η συντήρηση των καλωδίων και των στύλων κοστίζει επίσης εκατομμύρια. Αν δεν κάναμε τώρα αυτό το πρόγραμμα της κατάργησης, σύντομα θα έπρεπε να εγκαταστήσουμε το σύνολο των καλωδίων που κοστίζει 20 εκατομμύρια. Γιατί να το κάνουμε αυτό, όταν ξέρουμε ότι με τα ίδια χρήματα μπορούμε να αγοράσουμε περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία κοστίζουν λιγότερο στη λειτουργία τους».

Κατάργηση του εναέριου δικτύου στον Πειραιά

Ήδη, στον Πειραιά τα δρομολόγια των τρόλεϊ 17 και 20 εξυπηρετούνται με ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ με την ολοκλήρωση της αποξήλωσης, θα ανοίξει και ο τερματικός σταθμός του τραμ στο λιμάνι.

«Η ίδια καθαρή ενέργεια που παρείχε το τρόλεϊ για δεκαετίες τώρα μπορεί να καλυφθεί από τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Σήμερα αποχαιρετούμε σταδιακά τα τρόλεϊ όχι με ευκολία αλλά με σεβασμό σ’ αυτά που προσέφεραν και ως οχήματα αλλά και ως εργαζόμενοι τόσα χρόνια στους πολίτες», δήλωσε ο κ. Κυρανάκης κατά τη διάρκεια αυτοψίας του στον χώρο των εργασιών.

Τέλος, υπενθυμίζεται ότι στον επόμενο διαγωνισμό προμήθειας νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και των παρελκομένων τους , θα περιλαμβάνεται και η προμήθεια 30 – 40 ηλεκτροκίνητων οχημάτων In Motion Charging (IMC). Η προμήθεια των οχημάτων τελευταίας τεχνολογίας αποτελεί σημαντική εξέλιξη στον τομέα των μεταφορών, αλλά και στο ευρύτερο πρόγραμμα της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών προς την ηλεκτροκίνηση και τις βιώσιμες μετακινήσεις.

Διαβάστε επίσης:

Κυρανάκης από Βουλή: Εντός του 2026 ξεκινά η μελέτη για την επέκταση του μετρό στη Γλυφάδα

Θρίλερ με τα 50 αρθρωτά λεωφορεία του ΟΑΣΘ: «Δικαίωση» Yutong έναντι Zhongtong από την ΕΑΔΗΣΥ – Μετέωρος ο διαγωνισμός;

Νέες επενδύσεις στην ελληνική αγορά – Στροφή στις βιώσιμες μεταφορές