• Πολιτική

    ΣτΕ: «Όχι» στην αθρόα εισαγωγή αθλητών με μπόνους στα πανεπιστήμια – «Ναι» για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες


    “Κόκκινη κάρτα” στην αθρόα εισαγωγή των διακριθέντων αθλητών στα Πανεπιστήμια με μπόνους και καθ’ υπέρβαση του προβλεπόμενου αριθμού εισακτέων, βάζει η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

    Αντίθετα, οι ανώτατοι δικαστές έκριναν ότι δεν συνάδουν με την αρχή της αξιοκρατίας οι νομοθετικές διατάξεις που παραλείπουν να προβλέψουν διακριτές θέσεις στην εισαγωγή των υποψηφίων με μαθησιακές δυσκολίες.

    Για τους αθλητές- υποψήφιους αθλητές το ΣτΕ έκρινε ότι η ευνοϊκή τους μεταχείριση παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας.

    Με αυτό το σκεπτικό το δικαστήριο δικαίωσε υποψήφιο των Πανελλαδικών εξετάσεων 2016-2017, η προσφυγή του οποίου κρίθηκε στο ΣτΕ.

    Με αυτή την απόφαση το υπουργείο Παιδείας υποχρεώνεται να εγγράψει ως υπεράριθμο στην Ιατρική Σχολή το συγκεκριμένο υποψήφιο, καθώς την θέση του κατέλαβε συνυποψήφιός του αθλητής με λιγότερα μόρια από εκείνον.

    Το σκεπτικό της απόφασης

    Η Ολομέλεια αποφάνθηκε ότι η διάκριση που θεσπίζει το άρθρο 34 του νόμου 2009/1992 υπέρ των αθλητών υποψηφίων που έχουν επιτύχει τις προβλεπόμενες από το νόμο διακρίσεις, δικαιολογείται από λόγους δημοσίου συμφέροντος και, συγκεκριμένα, από την ανάγκη παροχής κινήτρων στους ασχολούμενους με τον αθλητισμό.

    Η πρόβλεψη αυτή είναι, κατ’ αρχήν, συνταγματικώς θεμιτή∙ εφόσον μάλιστα, με τη διάταξη αυτή δεν θίγεται ο αριθμός των κανονικώς εισακτέων στα τμήματα και τις Σχολές των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι.

    Ωστόσο, η διάταξη του άρθρου 34 νόμου 2009/1992 αντίκεινται στις συνταγματικές αρχές της ισότητας, της αξιοκρατίας και της ορθολογικής οργανώσεως της παρεχομένης εκπαιδεύσεως, σε συνδυασμό με τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας μέτρου/σκοπού, κατά το μέρος που προβλέπουν:

    α) την πριμοδότηση αθλητών ακόμα και για επιτυχίες σε αθλητικούς αγώνες ήσσονος σημασίας,

    β) την καθ’ υπέρβαση εισαγωγή αθλητών στις Ανώτατες Σχολές στο δυσανάλογα υψηλό ποσοστό του 4,5% των προβλεφθεισών θέσεων, το οποίο παρίσταται αυθαίρετο και

    γ) την εισαγωγή διακριθέντος αθλητή σε Σχολή της προτίμησής του, εφόσον συγκεντρώσει αριθμό μορίων τουλάχιστον ίσο με το 90% του αριθμού των μορίων του τελευταίου εισαχθέντος στη συγκεκριμένη Σχολή στο ίδιο ακαδημαϊκό έτος, μετά την προσαύξηση του συνόλου των μορίων του από τις αθλητικές του διακρίσεις.

    Και είναι αντισυνταγματικές οι ρυθμίσεις αυτές, καθώς υπερακοντίζουν τον δημοσίου συμφέροντος σκοπό που υπηρετεί η διάταξη (προαγωγή του αθλητισμού) λόγω, αφ’ ενός του επιβαλλόμενου με αυτές σημαντικού περιορισμού πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των λοιπών υποψηφίων φοιτητών που δεν είναι αθλητές και, αφ’ ετέρου, της σημαντικής υποχώρησης των ακαδημαϊκών κριτηρίων πρόσβασης την οποία συνεπάγονται.

    Μειοψηφία 8 δικαστών εξέφρασε την άποψη ότι η καθ’ υπέρβαση εισαγωγή αθλητών είναι ανεκτή μόνο σε Τμήματα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ), όχι όμως σε όλα τα Πανεπιστήμια.

    Για τους υποψηφίους με μαθησιακές δυσκολίες, η Ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε ότι οι συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας επιβάλλουν να είναι, κατ’ αρχήν, όμοια και κοινή η διαδικασία των εξετάσεων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για όλους όσους λαμβάνουν μέρος στις εξετάσεις αυτές, η υποχρέωση, όμως, αυτή δύναται να καμφθεί όταν τη διαφοροποίηση της εξέτασης επιβάλλουν λόγοι γενικότερου δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος ή όταν τούτο επιβάλλεται από λόγους ισότητας μεταξύ των υποψηφίων, υπό τη γενική, πάντως, επιφύλαξη ότι κατά τη επιλογή και θέσπιση των διαφοροποιήσεων τηρούνται τα ακραία όρια της σχετικής ευχέρειας του νομοθέτη και η αρχή της αναλογικότητας.

    Κατά το ΣτΕ, ο επιβαλλόμενος προφορικός τρόπος εξέτασης των υποψηφίων με μαθησιακές δυσκολίες, οι οποίες διαπιστώνονται κατόπιν σχετικής διαγνώσεως από τα αρμόδια προς τούτο όργανα, συνιστά τρόπο εξέτασης προσαρμοσμένο στις ανάγκες της οικείας κατηγορίας υποψηφίων, ώστε να καθίσταται αντικειμενικώς δυνατή η επίδοσή τους στις εξετάσεις με ίσους όρους προς τους λοιπούς υποψηφίους και να τους παρέχεται έτσι ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα κατά τον λόγο της προσωπικής αξίας και ικανότητας εκάστου, ενόψει και όσων ορίζονται ανωτέρω στο άρθρο 16 παρ. 4 του Συντάγματος.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Τουρκία για Έλληνες αξιωματικούς: Η νομική διαδικασία είναι σε εξέλιξη – Χαίρουν όλων των δικαιωμάτων τους

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: «Έντιμο συμβιβασμό» προανήγγειλε ο Κοτζιάς στο Σκοπιανό: «Δεν μπορούμε να τα κερδίσουμε όλα»

     



    ΣΧΟΛΙΑ