Έμφαση στην εκπαίδευση των υπαλλήλων του ΟΣΕ δίνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς την περασμένη Πέμπτη εγκαινίασε την εκπαίδευση των μηχανοδηγών σε προσομοιωτή του συστήματος αυτόματης πέδησης (ETCS), προτού ξεκινήσει η εκπαίδευση στο πεδίο.

Πρόκειται για μία καινοτομία η οποία γίνεται πρώτη φορά στην Ελλάδα. Υπενθυμίζεται ότι τα συστήματα ETCS δεν υπήρχαν στη σύμβαση 717, με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη να χαρακτηρίζει αυτή την κίνηση ως μία μεγάλη αλλαγή στον ελληνικό σιδηρόδρομο.

1

Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα, η εκπαίδευση των μηχανοδηγών στο ETCS διαρκεί συνολικά 3 ημέρες. Για δύο ημέρες πραγματοποιείται η θεωρητική εκπαίδευση και η διαδικασία προσομοίωσης και μία ακόμα μέρα η εκπαίδευση στο πεδίο.

Παρακάτω ακολουθούν φωτογραφίες από την εκπαίδευση των μηχανοδηγών σε προσομοιωτή

προσομοίωση ETCS

προσομοίωση ETCS

προσομοίωση ETCS

προσομοίωση ETCS

προσομοίωση ETCS

προσομοίωση ETCS

Οι δικλείδες ασφαλείας στον ελληνικό σιδηρόδρομο

Με το νομοσχέδιο για τον νέο ΟΣΕ να έχει ψηφιστεί στη Βουλή τον περασμένο Ιούλιο και την ίδρυση του νέο ΟΣΕ (Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΜΑΕ), μπαίνει στις ράγες η πλήρης αναδιοργάνωση του ελληνικού σιδηροδρόμου, με την ασφάλεια να βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Όσον αφορά στις δικλείδες ασφαλείας, εκτός του συστήματος της αυτόματης πέδησης τίθεται σε εφαρμογή μία σειρά πρωτοβουλιών με απώτερο σκοπό ο σιδηρόδρομος ως μέσο μεταφοράς να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και ειδικά μετά τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών τον Φεβρουάριο του 2023.

Το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει την ίδρυση του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας παρέχοντας πλήρη εικόνα και έλεγχο του σιδηροδρομικού δικτύου σε πραγματικό χρόνο στο σύνολο του 24ωρου, σε συνεργασία με τα Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας. Με αυτόν τον τρόπο θα επιτευχθεί η άμεση καταγραφή παραβίασης ή έκτακτης ανάγκης στοχεύοντας στη συνεχή επιτήρηση και την άμεση παρέμβαση. Θα είναι δηλαδή, ένας πύργος ελέγχου που θα έχει τη γενική εποπτεία της κατάστασης του δικτύου.

Το ΕΚΕ θα παρεμβαίνει αναλόγως του βαθμού επικινδυνότητας της παραβίασης. Δηλαδή, σε περίπτωση ακίνδυνης παραβίασης θα γίνεται ψηφιακή καταγραφή του συμβάντος, σε περίπτωση δυνητικού κινδύνου θα ενημερώνει τηλεδιοικήσεις και μηχανοδηγό και σε περίπτωση άμεσου κινδύνου θα δίνει εντολή για ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας.

Μία καινοτομία που εισέρχεται στον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι και η λειτουργία του railway.gov.gr, της ενοποιημένης ψηφιακής πλατφόρμας κυκλοφορίας και δεδομένων, οι πολίτες θα μπορούν κάθε ώρα και ανά πάσα στιγμή να βλέπουν πώς κινείται ο σιδηρόδρομος σε όλο το μήκος του δικτύου, που αγγίζει τα 2.000 χλμ. Επιπλέον, η πλατφόρμα παρέχει και στις αρχές μία σειρά πληροφοριών μέσω επιμέρους εφαρμογών:

-του Ψηφιακού Μητρώου Σιδηροδρομικών Δεδομένων
-του Συστήματος ακριβούς γεωεντοπισμού αμαξοστοιχιών με ακρίβεια έως 5cm
-της Εφαρμογής καταγραφής εντολών και παραβάσεων

railway.gov.gr

Επισημαίνεται ότι είναι υποχρεωτική για όλες τις εταιρείες η υποδομή που να υποστηρίζει τα νέα συστήματα. Το νέο θεσμικό πλαίσιο καθιστά υποχρεωτική την εγκατάσταση δύο προηγμένων δεκτών GNSS σε κάθε μηχανή τρένου, καθώς και δορυφορικής σύνδεσης στο διαδίκτυο.

Χάρη στη χρήση του συστήματος Hellenic Positioning System (HEPOS), το στίγμα κάθε συρμού θα μεταδίδεται ανά λίγα δευτερόλεπτα με ακρίβεια έως και 5 εκατοστών. Όταν τα τρένα κινούνται μέσα σε σήραγγες, οι περισσότερες από 1500 κάμερες ασφαλείας που έχουν εγκατασταθεί σε σήραγγες και άλλα καίρια σημεία του δικτύου, που θα επιτηρούνται συνεχώς μέσω ειδικού λογισμικού, θα καταγράφουν τις κινήσεις των τρένων.

Κάμερες ασφαλείας θα εγκατασταθούν και στο πρώτο βαγόνι κάθε αμαξοστοιχίας που χρησιμοποιεί το σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως επίσης και σε κάθε καμπίνα μηχανοδηγού, στους χώρους εργασίας των σταθμαρχών, καθώς και σε κάθε κρίσιμη για την ασφάλεια υποδομή.

Η εν λόγω εφαρμογή, η οποία αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέσα στους επόμενους μήνες, δημιουργεί για πρώτη φορά ψηφιακό αποτύπωμα ευθύνης με τεκμηριωμένα δεδομένα με timestamps, εφόσον καταγράφει όλες τις εντολές, παραβάσεις και ειδοποιήσεις ανά ρόλο (μηχανοδηγός, σταθμάρχης, κλειδούχος).

Επιπρόσθετα, θα αποθηκεύονται όλα τα δεδομένα και θα γίνεται ψηφιακή καταγραφή εντολών και παραβάσεων. Έτσι, με τη δημιουργία οπτικού υλικού και των ψηφιακών αρχείων, θα γίνονται άμεσες παρεμβάσεις για την αποτροπή κινδύνων, όπως επίσης και για την άμεση συντήρηση των δικτύου, όπου αυτό απαιτείται.

Πρόσθετη δικλείδα ασφαλείας είναι και ο θεσμός του προϊσταμένου αμαξοστοιχίας, ο οποίος θα έχει λάβει υποχρεωτικά εκπαίδευση μηχανοδηγού και σταθμάρχη, θα παρακολουθεί την τήρηση του Γενικού Κανονισμού και τις τηλεπικοινωνίες και θα ελέγχει την κόπωση ή αδυναμία του μηχανοδηγού. Συλλήβδην, θα έχει δικαίωμα επέμβασης σε περίπτωση παραβίασης, θα μπορεί να αντικαταστήσει τον μηχανοδηγό και θα λειτουργεί ως διευθυντής του τρένου και θα συνδέεται με το ΕΚΕ.

Τέλος, σχετικά με την εκπαίδευση των υπαλλήλων του νέου ΟΣΕ, πλέον οι νέοι υπάλληλοι, αλλά και όσοι ανήκουν ήδη στο δυναμικό του ΟΣΕ  περνούν από διαδικασίες αξιολόγησης με τη συνεργασία των Υγειονομικών Υπηρεσιών των Ενόπλων Δυνάμεων και πιο συγκεκριμένα του ΓΕΑ. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει ψυχομετρικές και ιατρικές δοκιμασίες αυστηρών προδιαγραφών για όσους υπηρετούν σε κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας.

Στην εκπαίδευση περιλαμβάνονται δοκιμασίες αντανακλαστικών ψυχομετρικές εξετάσεις, διαχείριση σεναρίων κρίσεων υπό πίεση, δοκιμές μέσω της χρήσης προσομοιωτών, μαθήματα ορθοφωνίας, γενική ιατρική εξέταση και εξέταση αισθήσεων, αιματολογικές εξετάσεις για ναρκωτικές ουσίες και θεωρητικές γνώσεις.

Διαβάστε επίσης:

Κυρανάκης: Έρχονται 300 νέες προσλήψεις οδηγών της ΟΣΥ

ΕΛΤΑ: Οι «μαύρες τρύπες» ενός μικρού Τιτανικού – Οι συμβάσεις, τα ενοίκια, το χακάρισμα και ο… Πάτσης

Alcohol Interlock: Η τεχνολογία στα λεωφορεία της ΟΣΥ που ενισχύει την οδική ασφάλεια και τη μείωση των τροχαίων από αλκοόλ (βίντεο)