• ΕΙΔΗΣΕΙΣ

    Πρόταση – σοκ από Φίλη για 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση


    Σε μια πρόταση – σοκ προχώρησε σήμερα ο Υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, αφού μίλησε για 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, με επέκταση στην προσχολική ηλικία, από την επόμενη σχολική χρονιά. Επιπλέον, υποσχέθηκε χιλιάδες μόνιμους διορισμούς, μιλώντας κατά την εναρκτήρια συνεδρίαση της Επιτροπής του Εθνικού Διαλόγου, η οποία ολοκληρώθηκε σήμερα το απόγευμα. Επίσης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αντώνης Λιάκος έκανε λόγο για παρουσία της Τέχνης στο Λύκειο, μείωση των πολλών ειδικοτήτων και ελάφρυνση του προγράμματος εξετάσεων.

    Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, τόνισε τους βασικούς λόγους όσον αφορά την κρίση στην εκπαίδευση:

    • Η εκπαίδευση είχε περιπέσει σε κρίση πριν την κρίση, αλλά τώρα τα προβλήματα μεγεθύνθηκαν.
    • Είχε χάσει τον κυρίαρχα μορφωτικό χαρακτήρα της και είχε γλιστρήσει σε μια οικονομίστικη αντίληψη.
    • Η παιδεία ολοένα και περισσότερο μετατρεπόταν σε κατάρτιση, η ανθρωπιστική μόρφωση υποχωρούσε, το σχολειό κατάντησε εξεταστικό κέντρο και διάδρομος για την ανώτατη εκπαίδευση.
    • Η δημοκρατική λειτουργία εξοβελίζονταν από αυταρχικές πρακτικές και υιοθετούνταν πολιτικές που ενοχοποιούσαν τον εκπαιδευτικό για τα δεινά της εκπαίδευσης.
    • Το πνεύμα της συνεργασίας και της αλληλεγγύης είχε καμφθεί απέναντι στο σκληρό ανταγωνισμό. Η απόλαυση της γνώσης, είχε αντικατασταθεί από παράλογες εξεταστικές δοκιμασίες, που οδήγησαν στο να γίνουν οι έφηβοι οι σκληρότερα εργαζόμενοι Έλληνες.
    • Η δημοκρατική αντίληψη για τη λειτουργία του σχολείου υποχώρησε μπροστά στον διευθυντισμό και την παλινόρθωση μοντέλων άκαμπτης ιεραρχίας.
    • Η κρίση συλλογικών οραμάτων υπέσκαψε και το συνεκτικό κοινωνικό όραμα για την εκπαίδευση.

    filhs2
    Επιπλέον, ο Υπουργός Παιδείας επεσήμανε τους στόχους του:

    • Οργάνωση κύκλων συζητήσεων και αναζητήσεων, με ευρεία κοινωνική συμμετοχή.
    • Σχεδίαση της καθιέρωσης 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένης της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής.
    • Αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης
    • Καθιέρωση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου παντού
    • Αλλαγή της δομής του Λυκείου και της συνακόλουθης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
    • Αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου
    • Αλλαγές στα αναλυτικά προγράμματα και στο περιεχόμενο σπουδών του γενικού και του επαγγελματικού λυκείου
    • Νέο σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της κατάρτισης
    • Ανασχεδιασμό πανεπιστημίων, σχολών και τμημάτων
    • Ρύθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών

    Όσον αφορά την σχολική χρονιά 2016-2017, τόνισε πως “θα προχωρήσουμε σε μόνιμους διορισμούς χιλιάδων εκπαιδευτικών, μετά από μία πενταετία κατά την οποία αποχώρησαν 30.000 εκπαιδευτικοί και έγιναν ουσιαστικά μηδενικοί διορισμοί.”

    Σχετικά με τη διαδικασία αξιολόγησης της έκθεσης του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση δήλωσε πως:

    • Από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα μέσα Μαρτίου, θα οργανωθούν δημόσιες συζητήσεις για επιμέρους θέματα σε εβδομαδιαία βάση.
    • Έως το τέλος Μαρτίου η Επιτροπή Διαλόγου θα έχει καταρτίσει το πρώτο σχέδιο της Έκθεσης, το οποίο, έως το τέλος Απριλίου, θα τεθεί σε δημόσια συζήτηση. Παράλληλα, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα προχωρεί τον δικό της προγραμματισμό, με διακομματική συνεννόηση.
    • Στο τέλος Απριλίου θα συνταχθεί η Έκθεση για τις προτεραιότητες των αλλαγών στην εκπαίδευση, από την οποίαν θα προκύψουν και οι αναγκαίες νομοθετικές πρωτοβουλίες.

    Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνης Λιάκος τόνισε επεσήμανε, αρχικά, τα προβλήματα της εκπαίδευσης:

    • Η δημόσια εκπαίδευση κάθε άλλο παρά δωρεάν και δημόσια στο σύνολό της είναι.
    • Τα δίδακτρα παροχετεύονται εκτός των κύριων εκπαιδευτικών φορέων, σε παράπλευρους ιδιωτικούς φορείς.
    • Η δυαδικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος, εμποδίζει το πανεπιστήμιο να λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής ανόδου, επιβάλλοντας ένα σιδερένιο ζυγό πάνω στο εκπαιδευτικό σύστημα.
    • Η απελευθέρωση του Λυκείου από τις εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο. Το πρόβλημα είναι βαθιά κοινωνικό.
    • Η αξιολόγηση και η επανεκπαίδευση των εκπαιδευτικών, τόσο των δασκάλων όσο και προπαντός των καθηγητών.

    Τέλος, τόνισε πως “όσον αφορά το Λύκειο θα συζητήσουμε τη δυνατότητα τριών
    αξόνων, ένας από τους οποίους θα είναι η ισχυρή παρουσία της Τέχνης, ως τρόπου
    έκφρασης, και μάλιστα η εισαγωγή του κινηματογράφου, των πολιτισμικών σπουδών, της
    μελέτης του πολιτισμού της εικόνας.”.



    ΣΧΟΛΙΑ