• Πολιτική

    Μενδώνη: Η κυβέρνηση δε συγκαλύπτει – Οργανωμένη προπαγάνδα σε βάρος της κατήγγειλε η υπουργός

    Μενδώνη

    Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη (ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/Αλέξανδρος Μπελτές)


    «O Δημήτρης Λιγνάδης ήταν δική μου επιλογή. Τον επέλεξα αποκλειστικά με καλλιτεχνικά κριτήρια, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ιδρυτικό νόμο του Εθνικού Θεάτρου. Διορίστηκε με την ίδια ακριβώς διαδικασία που είχε διοριστεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ο προηγούμενος καλλιτεχνικός διευθυντής Στάθης Λιβαθινός». Αυτά δήλωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στην Βουλή σήμερα, απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ  Σίας Αναγνωστοπούλου, η οποία έθεσε εκ νέου το θέμα, που έχει σηκώσει ψηλά η αντιπολίτευση περί «συγκάλυψης από την κυβέρνηση» της υπόθεσης Λιγνάδη.

    «Από τη μια με κατηγορείτε για δήθεν συγκάλυψη και από την άλλη, ότι εξέδωσα δικαστική απόφαση χαρακτηρίζοντας τον Λιγνάδη «επικίνδυνο». Και τα δύο δεν γίνονται. Ή προσπάθησα να τον συγκαλύψω ή προσπάθησα να τον καταδικάσω, ως μη όφειλα. Ή το ένα ισχύει ή το άλλο. Αποφασίστε για ποιο από τα δύο με κατηγορείτε κυρία Αναγνωστοπούλου. Εγώ το λάθος μου το αναγνωρίζω, αναγνωρίστε κι εσείς το άδικο της κριτικής σας», πρόσθεσε η υπουργός Πολιτισμού.

    Ματαίως ωστόσο, επέμεινε η ίδια σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης για έναν πολιτικό διάλογο με πραγματικά επιχειρήματα, όταν είχε απέναντί της χαμηλού επιπέδου χαρακτηρισμούς της κυρίας Αναγνωστοπούλου περί «υπουργού της μπίζνας και όχι του πολιτισμού», μιλώντας επίσης περί «πολιτικής ευθύνης για την πολιτική συγκάλυψη».

    «Η συγκάλυψη είναι βαριά λέξη. Δεν προάγει το δημόσιο βίο και δίνει ώθηση σε βιαιότητες, όπως αυτές που είδαμε. Στην πολιτική αντιπαράθεση πρέπει να υπάρχουν κανόνες. Η χυδαιότητα οι θεωρίες συνομωσίας δεν οδηγούν πουθενά. Δεν θα ήθελα τα θύματα να δουν το δικό τους βίωμα να μπαίνει σε πολιτικές εκμεταλλεύσεις. Όχι πολιτικάντικα παιχνίδια στα τραύματα αθώων ψυχών», απάντησε η κυρία Μενδώνη. Προσθέτοντας ωστόσο:

    «Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, επί ΣΥΡΙΖΑ, με τη δική σας διοίκηση ο Λιγνάδης κάθε χρόνο ή πρωταγωνιστούσε ή σκηνοθετούσε ή έκανε και τα δύο σε παραστάσεις στο Εθνικό», ήταν η απάντηση της υπουργού Πολιτισμού, παρουσιάζοντας τα στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο συγκεκριμένος, υπόδικος σήμερα καλλιτέχνης έχαιρε της εκτίμησης του ΣΥΡΙΖΑ. Και συγκεκριμένα:

    Ο διορισμός και ο ΣΥΡΙΖΑ

    «Το 2018 ο Λιγνάδης ήταν καλεσμένος του προέδρου της Βουλής Νίκου Βούτση, σε εκδήλωση της Βουλής για τον Νέλσον Μαντέλα. Το κόμμα σας, η ομάδα Ευρωβουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, τέσσερις μήνες μετά τον διορισμό του, το Δεκέμβρη του 2019, τον προσκάλεσε να μιλήσει σε εκδήλωσή του για τον Πολιτισμό. Η δική σας υπουργός Πολιτισμού, η Λυδία Κονιόρδου, ήταν πρωταγωνίστριά του και το 2020», είπε η κυρία Μενδώνη.  Και πρόσθεσε:

    «Αντιστρέφω λοιπόν τους ρόλους και σας ρωτώ: Tι θα απαντούσατε σε κάποιον, που σας λέει ότι και επί των ημερών σας ο Λιγνάδης ανέβαζε παραστάσεις στο Εθνικό, ότι το κόμμα σας τον καλούσε σε εκδηλώσεις του και ότι η υπουργός Πολιτισμού της δικής σας κυβέρνησης πρωταγωνιστούσε στα έργα του; Τι απαντάτε; Ότι δεν γνωρίζατε , δεν θα απαντούσατε; Και θα είχατε δίκιο. Φυσικά και δεν γνωρίζατε. Αυτό όμως ισχύει και για μένα. Ούτε εγώ γνώριζα. Και όταν υπήρξαν καταγγελίες έπραξα αμέσως αυτό που έπρεπε».

     Όσον αφορά τον διορισμό του Λιγνάδη χωρίς να προηγηθεί διαγωνισμός, η υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε αναλυτικά στο θέμα επισημαίνοντας, ότι μόλις στις 29 Μαΐου του 2019, δηλαδή λίγο πριν της εκλογές είχε αποφασίσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να φέρει νόμο για τη σχετική αλλαγή και έτσι προκηρύχθηκε η θέση εν μέσω προεκλογικής περιόδου, κάτι που όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν τότε καταγγείλει. «Δεν βρίσκετε μια κάποια υποκρισία σ΄ αυτό;», ρώτησε η κυρία Μενδώνη, επισημαίνοντας επίσης ότι η ίδια η προκήρυξη έπασχε από ακυρότητα μετά τις εκλογές.

    Κι αυτό, γιατί εκδόθηκε δυνάμει της παραγράφου 4 του άρθρου 8 του νόμου 4369/16. Στο μεταξύ όμως, με τον νόμο 4622/19 τα άρθρα 1 έως 13 του νόμου 4369/16 καταργήθηκαν. « Και αυτό, πέραν των άλλων τυπικών σφαλμάτων, που διέτρεχαν την προκήρυξη, ως απόδειξη της βιασύνης, με την οποία εξεδόθη. Ήταν συνεπώς βέβαιο, ότι θα υπήρχαν ενστάσεις από τους υποψηφίους. Και εν τέλει, η προκήρυξη θα ακυρωνόταν στα διοικητικά δικαστήρια», όπως είπε.

    «Και σας θυμίζω, ότι παράλληλα με το διορισμό Λιγνάδη, δήλωσα ρητά, ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του και αφού γίνουν οι αναγκαίες νομοθετικές αλλαγές, θα δημοσιευτεί εγκαίρως προκήρυξη για την πλήρωση της θέσης. Αυτό που θα έπρεπε να είχατε κάνει εσείς και δεν κάνατε».

    Η κυβέρνηση δεν συγκαλύπτει

    «Η Κυβέρνηση αυτή κυρία Αναγνωστοπούλου δεν συγκαλύπτει», είπε εξάλλου η κυρία Μενδώνη. «Το έδειξε στην περίπτωση της Σοφίας Μπεκατώρου, την οποία ενθαρρύναμε και στηρίξαμε στις αποκαλύψεις της,  που αποτέλεσαν την θρυαλλίδα των εξελίξεων. Το έδειξαν οι διοικήσεις του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, αλλά και της ΕΡΤ που διέκοψαν τη συνεργασία με καλλιτέχνες που καταγγέλθηκαν για πράξεις μέχρι αυτές να διαλευκανθούν από τη δικαιοσύνη. Το δείχνουν οι θεσμικές πρωτοβουλίες που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός για το θέμα. Όλα αυτά είναι ενδεικτικά της αντίληψής μας να πέσει άπλετο φως».

     Διευκρίνισε για μία ακόμη φορά μάλιστα τη διαδικασία που ακολουθήθηκε για την αποπομπή Λιγνάδη:

     «Στις 6 Φεβρουαρίου, ώρα 13.42 δημοσιεύεται η σοκαριστική συνέντευξη του Ν.Σ. που φωτογραφίζει το Λιγνάδη, χωρίς να αναφέρει το όνομά του. Πέντε ώρες μετά έχει φύγει από τη θέση του. Για κάποιους επικοινωνιακούς χειρισμούς εγώ πρώτη έχω κάνει την αυτοκριτική μου. Αλλά η ουσία είναι αυτή που σας είπα. Και αμέσως μετά η υπόθεση πέρασε στα χέρια της δικαιοσύνης. Αυτό λέγεται συγκάλυψη;»

      Όπως η ίδια επισήμανε επίσης, είναι άδικο για τα θύματα των κακοποιητικών συμπεριφορών, μία άνευ ορίων πολιτική αντιπαράθεση γύρω από το θέμα, γιατί αυτό θα αποπροσανατόλιζε από την ουσία αλλά κυρίως θα λειτουργούσε αποτρεπτικά για την πραγματική κάθαρση του χώρου. «Για να βρουν τα θύματα το θάρρος να μιλήσουν θέλουν ενθάρρυνση, να νιώσουν τη σιγουριά ότι θα βρουν απέναντί τους ένα πολιτικό σύστημα έτοιμο να τους στηρίξει. Να νοιώσουν ασφάλεια και εμπιστοσύνη. Τότε, ναι, θα μιλήσουν ευκολότερα. ΄Οχι πολιτικάντικα παιχνίδια πάνω στα τραύματα ανθρώπινων ψυχών», είπε η υπουργός.

    Ποιος γνώριζε και δεν μίλησε;

     Η κυρία Μενδώνη όμως αναφέρθηκε σε μία ακόμη αντίφαση, όπως είπε και συγκεκριμένα στις δηλώσεις πολλών που έλεγαν «εμείς γνωρίζαμε»:  «Άκουσα μέχρι και  βουλευτή να λέει «γνωρίζαμε εδώ και πολλά χρόνια». Με συγχωρείτε, αλλά όποιος γνώριζε κακώς δεν μίλησε. Και ειδικά όταν είναι βουλευτής

    Ενάμιση χρόνο γιατί δεν έγινε κάποια ερώτηση στη βουλή για το θέμα; Γιατί δεν με πήρε κάποιος έστω ένα τηλέφωνο να μου πει «ξέρεις, ακούγεται αυτό κι αυτό, δεν το ξαναβλέπεις;» Για να προστατεύσουν όχι εμένα κυρία Αναγνωστοπούλου, αλλά το Εθνικό Θέατρο που μπήκε σε μια περιπέτεια και το κυριότερο τους ίδιους τους ανθρώπους του χώρου. Εγώ με χαρά επικοινωνώ με τους βουλευτές οποιουδήποτε κόμματος γιατί είναι υποχρέωση μου. Γιατί δεν με ενημέρωσαν έστω και ανεπίσημα εφόσον λένε, ότι ήξερα; Δεν είναι λοιπόν κάπως οξύμωρο αυτοί που λένε ότι γνώριζαν πολλά χρόνια και μίλαγαν να εγκαλούν εμένα που δεν γνώριζα;».

       Στην ειρωνική τοποθέτηση της κυρίας Αναγνωστοπούλου τέλος, για τις προσωπικότητες του πολιτισμού, που τάχθηκαν με κείμενό τους υπέρ της υπουργού Πολιτισμού, ότι δήθεν προέρχονται από άτομα που βρίσκονται  σε κρατικές θέσεις, η κυρία Μενδώνη είχε να απαντήσει με ονόματα:

    «Κρατικές θέσεις έχουν ο Γιάννης Αδαμάκος, ο Διονύσης Γραμμένος, ο Δημήτρης Δημητριάδης, ο Χάρης Καμπουρίδης, η Ρούλα Πατεράκη ή η Σώτη Τριανταφύλλου; Λοιπόν, κυρία Αναγνωστοπούλου, στο δικό μας πολιτικό χώρο ανήκουν η Αιμιλία Υψηλάντη, η Άννα Φόνσου, ο Λευτέρης Πλασκοβίτης;».

    «Απαξιώνετε ανθρώπους με προσφορά στον πολιτισμό επικαλούμενη το όνομα των ανθρώπων του πολιτισμού, επειδή διαφοροποιούνται από την οργανωμένη προπαγάνδα που έχετε στήσει σε βάρος μου», κατέληξε η υπουργός.



    ΣΧΟΛΙΑ