• Πολιτική

    Με ευρύτερη πλειοψηφία πέρασε από την επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων το νομοσχέδιο για την εταιρική διακυβέρνηση και την κεφαλαιαγορά

    • NewsRoom
    ΕΝΦΙΑ: Σήμερα τα εκκαθαριστικά - Ποιοι θα πληρώσουν μειωμένο ή μηδενικό Φόρο

    Χρήστος Σταϊκούρας, Υπ. Οικονομικών


    Ευρεία στήριξη συγκέντρωσε στην επιτροπή Οικονομικών της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Εταιρική διακυβέρνηση ανωνύμων εταιρειών, σύγχρονη αγορά κεφαλαίου, ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, μέτρα προς εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1131 και άλλες διατάξεις».

    Οι εισηγητές της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΙΝΑΛ, επί της Αρχής του νομοσχεδίου τάχθηκαν «υπέρ», ενώ καταψήφισε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ. Οι αγορητές της Ελληνική Λύσης και του ΜέΡΑ 25 επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια της Βουλής. Η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή Οικονομικών, ορίσθηκε να διεξαχθεί το μεσημέρι της ερχόμενης Τρίτης.

    Ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός κλείνοντας τη συζήτηση της τρίτης συνεδρίασης της επιτροπής, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τον εποικοδομητικό διάλογο που αναπτύχθηκε από όλες τις πτέρυγες της Βουλής και δήλωσε πως η κυβέρνηση έχει προσέλθει σε αυτή τη νομοθέτηση με την καλύτερη διάθεση, και πως άκουσε τις προτάσεις της αντιπολίτευσης και των κοινωνικών φορέων, τις οποίες θα αναλύσει και ενδεχομένως να εντάξει και στις τελικές βελτιώσεις του νομοσχεδίου που θα γίνουν μέχρι την ψήφισή του. Ο κ. Ζαββός υπογράμμισε την αναγκαιότητα της ενίσχυσης του πλαισίου της εταιρικής διακυβέρνησης και της κεφαλαιαγοράς, καθώς όπως σημείωσε, φαινόμενα όπως το σκάνδαλο του Folie Folie δεν είναι αποκλειστικότητα της Ελλάδας, αλλά υπάρχουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία.

    Το θέμα της εταιρικής διακυβέρνησης και της εποπτείας των κεφαλαιαγορών, βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας και της γερμανικής προεδρίας – υπενθύμισε ο υφυπουργός – καθώς έχουν παρουσιαστεί φαινόμενα που δείχνουν ότι υπάρχουν ατέλειες και σημαντικά ρήγματα στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική εποπτείας των κεφαλαιαγορών, του χρηματιστηρίου και των πληροφοριών. Μάλιστα, ανέφερε πως η πρόθεση της Ευρώπης αυτή τη στιγμή, είναι να υπάρξει το συντομότερο δυνατόν μία ολοκληρωμένη Ένωση Κεφαλαιαγορών, για τρεις κυρίως λόγους: Πρώτον, «όταν η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Ένωση, σκαλώνει, χρειάζεται ένα δεύτερο μοτέρ. Αυτό το μοτέρ, μπορεί να το προσφέρει, πράγματι, η Ένωση των Κεφαλαιαγορών. Το βλέπουμε αυτό στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο δεύτερος λόγος είναι, ότι έχουμε το Brexit, το CITY θα βρίσκεται έξω από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Άρα επείγει η Ένωση Κεφαλαιαγορών, για να μπορούν οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να αντλούν την αναγκαία χρηματοδότηση. Και ο τρίτος λόγος είναι, ότι χρειαζόμαστε επειγόντως, ιδιωτικούς, επαρκείς μηχανισμούς ανακύκλησης των τεράστιων πλεονασμάτων ορισμένων χωρών, ώστε να μπορέσουν να έρθουν σε χώρες στις οποίες οι επιχειρήσεις έχουν πράγματι ανάγκη, έχουν στεγνώσει αυτή τη στιγμή από ρευστότητα. Η Ένωση Κεφαλαιαγορών δεν είναι ένα ιδιωτικό σχήμα. Είναι μια τεράστια ανάγκη χρηματοδότησης της ευρωπαϊκής οικονομίας», είπε.

    Ο εισηγητής της ΝΔ Σίμος Κεδίκογλου, ανέφερε πως πανθομολογούμενα ήταν καιρός να υπάρξουν αυτές οι ρυθμίσεις για την εποπτεία της κεφαλαιαγοράς και της εταιρικής διακυβέρνησης, καθώς από το 2002 έχει αλλάξει ουσιαστικά το πλαίσιο, έχουν ανακύψει νέα προβλήματα και πρέπει να δημιουργηθούν οι απαραίτητες ασφαλιστικές δικλείδες. Στόχος, τόνισε ο βουλευτής της ΝΔ, είναι «να ανέβει το κύρος της ελληνικής χρηματαγοράς, να υπάρχει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και από θεσμικούς, αλλά και από ξένους επενδυτές, να εναρμονιστούμε με τα ευρωπαϊκά δεδομένα».

    Ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Χάρης Μαμουλάκης, ανέφερε πως σε γενικές γραμμές, το νομοσχέδιο διαθέτει ορθή νομοτεχνική δομή και διάρθρωση. Παρά ταύτα, ζήτησε βελτιώσεις και κράτησε επιφυλάξεις για ορισμένα σημεία του. Τόνισε πως «η θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι σαφής και πασίγνωστη, εδώ και πάρα πολλά χρόνια: Δεν υπήρξαμε και δεν θα γίνουμε θιασώτες της αυτορρύθμισης της αγοράς. Εσείς νομοθετείτε, σε πολλές περιπτώσεις, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να αυτοελέγχονται και να παρέχουν οι ίδιες στον εαυτό τους εγκρίσεις, χωρίς κανένα κρατικό έλεγχο, χωρίς καμία κρατική εποπτεία, σε ορισμένες περιπτώσεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ προφανώς και είναι απολύτως υπέρ, τόσο της πραγματοποίησης αυστηρών ελέγχων, όσο και της επιβολής αυστηρών κυρώσεων σε περίπτωση παραβάσεων».

    Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Γιώργος Αρβανιτίδης ανέφερε πως το νομοσχέδιο είναι «τεχνικό» και ότι το σημαντικό είναι «το πώς αυτό θα δουλέψει στην πράξη» […] Οι ελληνικές επιχειρήσεις και η οικονομία μας, γενικότερα διψούν για ρευστότητα. Έχουν καλλιεργηθεί μεγάλες προσδοκίες για την αξιοποίηση των νέων πόρων από το ταμείο ανάκαμψης του ΕΣΠΑ, το next generation της Eυρωπαϊκής Ένωσης. Πρέπει λοιπόν με κάθε μέσο, οι ρυθμίσεις αυτού του νομοσχεδίου να βοηθήσουν και να προωθήσουν τη δυνατότητα άντλησης νέων χρηματοδοτήσεων για τις επιχειρήσεις».

    Αντίθετα, ο ειδικός αγορητής του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας, Μανώλης Συντυχάκης, ανέφερε πως ως ΚΚΕ «δεν έχει κανένα ιδιαίτερο νόημα να μπούμε στις τεχνικές λεπτομέρειες και σε άρθρα του νομοσχεδίου». Αυτό ίσως αφορά «την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και τα υπόλοιπα κόμματα που συνηγορούν, γιατί ασπάζονται τις ίδιες αρχές για την οικονομία, όπου στόχος είναι να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων, ώστε να επιταχυνθεί η συγκέντρωση και η δημιουργία μονοπωλιακών μεγαθηρίων». Η εταιρική διακυβέρνηση των ανωνύμων εταιρειών και η κεφαλαιαγορά, ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ, «αντανακλά την επιθυμία προσαρμογής της καπιταλιστικής οικονομίας στις νέες ανάγκες του κεφαλαίου, ως αναγκαίο συμπλήρωμα της τραπεζικής ένωσης, που από κοινού επιδιώκουν να διασφαλίσουν ισχυρή και χωρίς εμπόδια κεφαλαιακή ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων, ενίσχυση της κερδοφορίας και της θέσης τους στον σκληρό ανταγωνισμό».

    Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής, Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, ανέφερε πως με το νομοσχέδιο αυτό «απλά γίνεται προσπάθεια εφαρμογής στην Ελλάδα ενός πλαισίου που υπάρχει από πολλές δεκαετίες πριν στις ανεπτυγμένες χώρες, χωρίς δυστυχώς να εμποδίζει τις απάτες τύπου follie-follie» και πρόσθεσε πως «μία από τις βασικές επιφυλάξεις μας είναι, εάν μπορούν οι ελληνικές εταιρείες να επιβαρυνθούν με το επιπλέον κόστος που θα τους επιφέρει το σχέδιο νόμου, ειδικά στη θλιβερή κατάσταση που βρίσκονται σήμερα».

    Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ 25 Μαρία Απατζίδη ανέφερε πως το κόμμα της έχει αμφιβολίες ως προς την πληρότητα του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να δούμε την μεγάλη εικόνα που δείχνει ότι «η ελληνική κοινωνία και η οικονομία δεν βρίσκονται σε κανονικές συνθήκες, εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια. Η μνημονιακή κατάσταση δεν έφυγε ποτέ από αυτή τη χώρα,από το 2010. Δεν είναι αυτή η κανονικότητα για εμάς, και δε δεχόμαστε ως κανονικότητα τη διαρκή λιτότητα, την απορρύθμιση, την ιδιωτικοποίηση, ακόμη και των πιο βασικών αγαθών».

    «Εμείς ως ΜέΡΑ25 έχουμε καταθέσει σε δημόσια διαβούλευση με φορείς, πολίτες, μια ολοκληρωμένη πρόταση νόμου για την προστασία των πολιτών από την εντεινόμενη οικονομική κρίση. Μέσα σε αυτή υπάρχουν όλες εκείνες οι ρεαλιστικές προτάσεις για τις εφαρμόσιμες θεραπείες για το τραπεζικό μας σύστημα, τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις, για νοικοκυριά, για τη δραστική μείωση της φορολογίας που θα δώσει κίνητρα για επενδύσεις και κυρίως μέσω του σχήματος της «ΑΘΗΝΑΣ» της νέας Αναπτυξιακής Τράπεζας που προτείνουμε στην πρόταση νόμου. Φέρνουμε στο πολιτικό τραπέζι λύσεις για την πραγματική χρηματοδότηση παραγωγικών επενδύσεων», ανέφερε η κ. Απατζίδη.



    ΣΧΟΛΙΑ