ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την πεζοδρόμηση της οδού Αθηνάς από το Σάββατο το απόγευμα μετά το κλείσιμο της Βαρβακείου έως και την Κυριακή το βράδυ, σχεδιάζει ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας, με στόχο τη στροφή προς τις βιώσιμες μετακινήσεις.
Η πεζοδρόμηση της Αθηνάς εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο του δήμου, που προβλέπει περί τις 40 πεζοδρομήσεις κατόπιν εκπόνησης σχετικών μελετών. Ήδη, με τη συμμετοχή του δήμου για δεύτερη χρονιά στην Παγκόσμια Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο στις 20 και 21 Σεπτεμβρίου 2025, θα πραγματοποιηθεί πιλοτική λειτουργία της δράσης για να εξεταστεί το ενδεχόμενο της εφαρμογής του μέτρου σε μόνιμη βάση.
Όπως ανέφερε ο κ. Δούκας κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου «Ταυτόχρονα με τη δράση, ετοιμάζουμε μελέτη για να δούμε αν αυτό μπορεί να γίνεται σε περισσότερα τακτικά χρονικά διαστήματα, δηλαδή αρκετά Σαββατοκύριακα ή κάθε Σαββατοκύριακο. Θα μας το πουν οι ειδικοί, αν μπορεί από το Σάββατο το απόγευμα μέχρι και την Κυριακή το βράδυ, ο δρόμος αυτός να έχει μία τέτοια όψη, δηλαδή να είναι γεμάτος με κόσμο και όχι αμάξια. Αν αυτό δημιουργεί μία θετική αξία για την πόλη, θα το δούμε και με τη δεύτερη εκδήλωση, που θα κάνουμε. Θα το δούμε με πραγματικές μετρήσεις. Πριν αποφασίσουμε κάνουμε μελέτες σε πραγματικές συνθήκες και όχι σε προσημειώσεις. Με βάση αυτό που θα πουν οι ειδικοί, θα δούμε αν αυτό μπορεί να εφαρμοστεί. Αυτό κάνουμε και στην Αθηνάς».
Όπως αναφέρουν στο mononews.gr πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, οι μελέτες του δήμου Αθηναίων βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και σύντομα αναμένεται να παρθούν οι τελευταίες αποφάσεις για το πώς θα υλοποιηθεί το μέτρο, ώστε στη συνέχεια να έρθουν και οι εγκρίσεις, που απαιτούνται θεσμικά. Σκοπός της δημοτικής αρχής είναι να εφαρμοστεί το μέτρο όσον το δυνατόν πιο άμεσα, εφόσον ληφθούν πάντα οι σχετικές εγκρίσεις, ακόμα και μέσα στο 2025, σε περίπτωση που καταστεί εφικτό.

ΣΕΣ: Θετική εξέλιξη η πεζοδρόμηση της Αθηνάς τα Σαββατοκύριακα
Ερωτηθείς για την εν λόγω εξέλιξη, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) βλέπει θετικά την πεζοδρόμηση της Αθηνάς, σε συνάρτηση όμως με τη βελτίωση των υποδομών, που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα των πολιτών. «Αυτού του είδους τα μέτρα, τα οποία αρχίζουν και εφαρμόζονται πιλοτικά, όπως τώρα η Παγκόσμια ημέρα χωρίς αυτοκίνητο που θα κλείσει η Αθηνάς, είναι θετικά. Είναι στη σωστή κατεύθυνση και μπορούν κατά την πιλοτική τους εφαρμογή να αξιολογηθούν και να μονιμοποιηθούν. Επίσης, μέτρα τα οποία έχουν περιοδικές και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, δηλαδή, ισχύουν μόνο κάποιες μέρες ή κάποιες ώρες, για παράδειγμα τα Σαββατοκύριακα, και αυτά είναι θετικά και πρέπει να αξιολογηθούν πότε πρέπει να εφαρμόζονται. Συνήθως τα περιοδικά μέτρα δεν επιτρέπουν την εφαρμογή μόνιμων γεωμετρικών παρεμβάσεων, γιατί πότε ο δρόμος θα ανοίξει και πότε θα είναι κλειστός. Αλλά σε πολλές περιπτώσεις είναι σκόπιμα», εξηγεί ο Πρόεδρος του ΣΕΣ Θανάσης Τσιάνος και προσθέτει:
«Βέβαια θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να υπάρχουν οι μελέτες οι οποίες θα προσπαθήσουν να φθίνουν τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις στις παρακαμπτήριες οδούς. Το λέμε πολλές φορές ότι η βιώσιμη κινητικότητα και μια καλύτερη ποιότητα ζωής πολλές φορές απαιτούν μικρές θυσίες από τους οδηγούς. Ωστόσο σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να εξασφαλίζεται ότι οι μετακινήσεις θα γίνονται είτε με μέσα μαζικής μεταφοράς είτε με άλλον τρόπο και να είναι ποιοτικές, οικονομικές και ανταγωνιστικές ως προς το ΙΧ. Άρα, και σε αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία των αρμόδιων φορέων, δηλαδή του δήμου και του ΟΑΣΑ, των περιφερειών και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με σκοπό τα μέτρα που εφαρμόζονται να είναι όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένα και πιο συντονισμένα».

Επιπρόσθετα, ο κ. Τσιάνος χαρακτηρίζει την Αθηνάς ως ένα στολίδι, επισημαίνοντας ότι τέτοια μέτρα σε διεθνές επίπεδο αναβαθμίζουν τις γειτονιές, οπότε η περίπτωση της πεζοδρόμησης, όχι μόνο θα προσελκύσει επιπλέον κόσμο, αλλά θα δημιουργήσει και τις απαραίτητες προϋποθέσεις για τη διάνθηση των επιχειρηματικών και των εμπορικών δραστηριοτήτων στην περιοχή.
«Η κάθε πεζοδρόμηση, θα πρέπει να υποστηρίζεται και από άλλα μέτρα και δράσεις. Το να δώσεις μεγαλύτερη πρόσβαση στον πεζό, να χαρεί την πόλη και να υπάρχει μία σχετικά αναβάθμιση και να μην έχει τη βαβούρα των οχημάτων δίπλα τους, όταν περπατούν, είναι κάτι που αναβαθμίζει την πόλη. Σιγά σιγά η περιοχή γίνεται πόλος έλξης, έρχονται επιχειρηματίες και ανοίγουν και οι δραστηριότητες. Αυτό έχει δείξει η εμπειρία. Όμως όλα αυτά θα πρέπει να γίνονται με μεγάλη προσοχή και σεβασμό ως προς τις ανάγκες εξυπηρέτησης των μετακινήσεων, όπως κι αν κινείται κάποιος: είτε με ΙΧ, είτε με ποδήλατο, είτε με τα ΜΜΜ και θα πρέπει να εντάσσεται σε ένα γενικό σχεδιασμό».
Αθηνάς χωρίς αυτοκίνητο – Εκδηλώσεις για μικρούς και μεγάλους

Ολονύκτιες προβολές κάτω από τα αστέρια, γιόγκα και fitness, εργαστήριο κόμικ, καρικατούρες, μια μοναδική συναυλία γεμάτη αυτοσχεδιασμούς, τραγούδι, γέλιο και αυθορμητισμό από τον Πάνο Βλάχο και πολλές ακόμα εκπλήξεις για μικρούς και μεγάλους, περιλαμβάνει το πρόγραμμα του δήμου Αθηναίων, για την Παγκόσμια ημέρα χωρίς αυτοκίνητο.
Για 24 ώρες, από το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου στις 20.00, έως τις 22.00 βράδυ της Κυριακής 21 Σεπτεμβρίου, το Φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων θα μεταμορφώσει την οδό Αθηνάς – από την Ευριπίδου έως το Μοναστηράκι – σε έναν ζωντανό χώρο πολιτισμού, άσκησης, παιχνιδιού και δημιουργίας, χωρίς αυτοκίνητα και μηχανάκια.
«Για δεύτερη χρονιά σας περιμένουμε 20 & 21 Σεπτεμβρίου στην Αθηνάς Χωρίς αυτοκίνητο. Το πρόγραμμα θα ανοίξει με ένα εντυπωσιακό disco roller party, θα συνεχίσει την Κυριακή με μία σειρά πολυθεματικών εργαστηρίων για όλους, τα οποία θα κορυφωθούν το απόγευμα της ίδιας μέρας, με DJ sets και συναυλία με τον Πάνο Βλάχο. Η “Αθηνάς Χωρίς Αυτοκίνητο” είναι μια συμβολική, αλλά και ουσιαστική πρωτοβουλία που μας εμπνέει να ξανασχεδιάσουμε την πόλη με επίκεντρο τον άνθρωπο», δηλώνει ο κ. Δούκας φανερά ικανοποιημένος για την υλοποίηση των δράσεων.
Σημειώνεται ότι οι δράσεις υλοποιούνται στο πλαίσιο της Πράξης «Δράσεις προβολής, ενίσχυσης και προώθησης του τουρισμού στον Δήμο Αθηναίων»/Yποέργο 1, που εντάσσεται στο Πρόγραμμα «Αττική 2021-2027», ΟΠΣ 6018475 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης.
Διαβάστε επίσης:
Αναπλάσεις στον δήμο Αθηναίων: Έργα-«βατερλό» εκατομμυρίων ευρώ σε τροχιά υλοποίησης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αγιάσογλου (ΟΣΥ): Στα σκαριά η λύση της έλλειψης οδηγών – Πώς θα αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων
- Ά. Γεωργιάδης – φαρμακευτικές: Ο Υπουργός στέλνει τον λογαριασμό για το clawback στον Κ. Πιερρακάκη
- Γιατί έκαναν ράλι ΔΕΗ, ΕΛΠΕ και τράπεζες, ο Ψάλτης και το νέο πρόσωπο στην Alpha, τα ΕΛΤΑ και η πώληση για 1 ευρώ, στην αρένα ο Σκλήκας, τι τρέχει με την Ιόνιο Σχολή και ο συνοδός της Όλγας
- «Πουλήστε τα ΕΛΤΑ με 1 ευρώ για να τελειώνουμε» – Αρθρο παρέμβαση