• Άρθρα

    Π. Σελέκος: Το Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) καταργείται με την “απλοποίησή” του στο Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο

    • Του Πέτρου Σελέκου - Δ.Ν.- Δικηγόρος & επ. Καθηγητής Νομικής Σχολής ΔΠΘ

    Πέτρος Σελέκος


    Το Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης (που βρίσκεται σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση) έχει, ως επισήμως διακηρυγμένο, σκοπό του την ανάπτυξη της οικονομίας, μέσω, κυρίως, της καταπολέμησης της γραφειοκρατίας.

    Κι ενώ, σε γενικές γραμμές, ο δικαιοπολιτικός στόχος της αντιγραφειοκρατικής λειτουργίας της αγοράς, φαίνεται να επιτυγχάνεται με το Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο, οι ειδικές ρυθμίσεις του για την «ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΓΕΜΗ» (Άρθρο 73 – ΜΕΡΟΣ ΙΔ), αστοχούν:

    Ούτε τη γραφειοκρατία καταπολεμούν ούτε στο θεσμικό προορισμό του Εμπορικού Μητρώου εντάσσονται ούτε την, απαιτούμενη, ασφάλεια δικαίου και συναλλαγών προσφέρουν.

    Συγκεκριμένα, δεν αποτελεί «απλοποίηση» διαδικασιών του ΓΕΜΗ η, πλήρης και ανορθόδοξη, κατάργηση της ελεγκτικής του αρμοδιότητάς του, πριν από την καταχώριση των δημοσιευτέων περιστατικών, κατά το ανωτέρω άρθρο 73.  Πρέπει, γενικώς, να κάνουμε τα πράγματα όσο πιο απλά γίνονται.  Αλλά όχι «απλούστερα» (Albert Einstein).

    Πιο συγκεκριμένα, η αυτοματοποιημένη καταχώριση, « … χωρίς τη διενέργεια ελέγχου πληρότητας (τυπικός έλεγχος) ή ελέγχου νομιμότητας, … » των πράξεων και στοιχείων που αναφέρονται στη νέα παρ. 10 του άρθρου 7 του ν. 3419/2005, ισοδυναμεί με κατάργηση του Εμπορικού Μητρώου.

    Στο, διαχρονικό και διεθνή, θεσμικό προορισμό του Εμπορικού Μητρώου ανήκει και η άσκηση του, κάθε φορά, απαιτούμενου δημοσίου ελέγχου, προκειμένου το περιεχόμενό του, δηλ. οι δημοσιεύσεις του, να διαθέτουν έναν ικανό βαθμό αξιοπιστίας που είναι πολύτιμος για τις συναλλαγές μεταξύ των επιχειρήσεων.

    Στην εγκυρότητα των δημοσιεύσεων του ΓΕΜΗ επενδύουν την εμπιστοσύνη τους οι συναλλασσόμενοι, αυτή η εμπιστοσύνη τους προστατεύεται, με συνέπεια η αυξημένη προστασία των συναλλαγών να δικαιολογεί το διοικητικό κόστος οργάνωσης και λειτουργίας του Εμπορικού Μητρώου.

    Αν καταργηθεί, όπως αναφέρει η, ως άνω, διάταξη και ο έλεγχος τυπικής νομιμότητας του δημοσιευτέου περιστατικού, με συνέπεια να καταχωρίζει η αρμόδια υπηρεσία στο ΓΕΜΗ Ο,ΤΙ (δηλ. οτιδήποτε) παραλαμβάνει, ως δημοσιευτέο, από τους εμπόρους, τότε μηδενίζεται η δημόσια πίστη του Εμπορικού Μητρώου και η θεσμική του αξία, ως μηχανισμού αξιόπιστης πληροφόρησης για τους συναλλασσομένους στην αγορά.

    Το Εμπορικό Μητρώο εκπίπτει σε άτυπο, ανεπίσημο και συνήθη μηχανισμό κοινωνικής πληροφόρησης που παύει να λειτουργεί, ως Αρχή προστασίας Δημοσίου Συμφέροντος.

    Δηλ. το ΓΕΜΗ δε θα διασφαλίζει, πλέον, την αξιόπιστη εμπορική δημοσιότητα, με τη συνταγματική και υπηρεσιακή υποχρέωση της τήρησης της Αρχής της Νομιμότητας, στη διαδικασία των εμπορικών καταχωρίσεων.

    Συνεπώς, το διοικητικό κόστος οργάνωσης και λειτουργίας του ΓΕΜΗ καθίσταται δυσανάλογο (αν όχι αδικαιολόγητο), αφού, πλέον δε θα διαθέτει την αξιοπιστία της ουσιαστικής εμπορικής δημοσιότητας.

    Ούτε η (αναπόφευκτη) γραφειοκρατία των, σύνθετων, διατυπώσεων δημοσιότητας με τις αντίστοιχες υποχρεώσεις Αιτήσεων και συνοδευτικών Εγγράφων δημοσίευσης, δικαιολογείται πλέον, αφού οι επιχειρήσεις – υπόχρεοι δημοσιότητας θα προτιμούσαν, προφανώς, την απλή δημοσίευση των περιστατικών που τους αφορούν στην ιστοσελίδα τους, αντί σε ένα δημόσιο (αλλά ανεπίσημο και αναξιόπιστο) «κατάστιχο».



    ΣΧΟΛΙΑ