• Οικονομία

    Τι αλλάζει στην αγορά εργασίας από 1η Ιανουαρίου 2020


    Ένα ριζικά διαφοροποιημένο περιβάλλον θα διαμορφωθεί στην αγορά εργασίας από τις αρχές του επόμενου έτους με στόχο τον περιορισμό των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, την πάταξη της ψευδούς δηλωμένης μερικής απασχόλησης αλλά και της υπερίσχυσης των κλαδικών συμβάσεων για επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν αποδεδειγμένα οικονομικά προβλήματα.

     Αλλαγές έρχονται επίσης στο καθεστώς της μονομερούς προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας, στην καθυστέρηση καταβολής μισθών των εργαζομένων πέρα των δύο μηνών αλλά και στις υπερωρίες εργαζομένων με μερική απασχόληση.

     Το Mononews.gr παρουσιάζει αναλυτικά όλες τις αλλαγές με την έλευση της νέας χρονιάς:

    1. Καθίσταται μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας, αν ο εργοδότης καθυστερήσει πέραν των 2 μηνών να σας καταβάλει δεδουλευμένες αποδοχές, ανεξαρτήτως της αιτίας της καθυστέρησης.
    2. Για τους εργαζόμενους σε καθεστώς μερικής απασχόλησης αυξάνεται το κόστος επιπλέον απασχόλησής τους πέρα από το συμφωνημένο ωράριο. Οι επιπλέον ώρες εργασίας θα αμείβονται με προσαύξηση 12%. Με αυτό τον τρόπο η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας στοχεύει στην ενίσχυση της πλήρους εργασίας και στη μείωση των συμβάσεων εργασίας με ευέλικτες μορφές απασχόλησης.
    3. Αλλάζει το υπάρχον καθεστώς για το ποια συλλογική σύμβαση υπερισχύει έναντι άλλης σε επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα βρίσκονται σε οικονομική δυσχέρεια. Την δυνατότητα εξαίρεσης από τους όρους που προβλέπονται σε εθνικές και τοπικές ομοιοεπαγγελματικές και κλαδικές συλλογικές συμβάσεις για εργαζομένους που απασχολούνται σε ειδικής κατηγορίας επιχειρήσεις όπως επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας, νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού σκοπού και επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα, όπως κατ’ εξοχήν επιχειρήσεις σε καθεστώς προπτωευτικής ή παραπτωχευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή εξυγίανσης δίνει το άρθρο 49 του νέο νόμου.
    4. Δυσκολότερη γίνεται η επέκταση της εφαρμογής των συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων για το σύνολο των εργαζομένων, καθώς δεν θα αρκεί η εκπροσώπηση το 51% των εργοδοτών και των εργαζομένων, αλλά θα απαιτείται σειρά κριτηρίων και πόρισμα του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας.

    Συγκεκριμένα θα απαιτούνται πλέον α) αίτηση που υποβάλλεται από οποιοδήποτε από τους δεσμευόμενους από αυτή προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, β) τεκμηρίωση των επιπτώσεων της επέκτασης στην ανταγωνιστικότητα και την απασχόληση και κοινοποίηση αυτής στο Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας. Το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας θα γνωμοδοτεί αιτιολογημένα προς τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

    Από την επέκταση εφαρμογής των συλλογικών συμβάσεων θα μπορούν να εξαιρούνται οι επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα και βρίσκονται σε καθεστώς προπτωχευτικής ή παραπτωευτικής ή πτωχευτικής διαδικασίας ή συνδιαλλαγής ή εξωδικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης, ανεξαρτήτως εάν στην επεκτεινόμενη συλλογική ρύθμιση προβλέπονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή όρων για εργαζόμενους σε επιχειρήσεις μετά από αιτιολογημένη γνώμη του Ανωτάτου Συμβουλίου Εργασίας, ως προς όρους ή ως προς το σύνολο της συλλογικής σύμβασης εργασίας ή διαιτητικής απόφασης, που κηρύσσεται υποχρεωτική.

    1. Δυσκολότερη γίνεται η μονομερής προσφυγή στη Διαιτησία στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας, καθώς θα πρέπει να συμφωνούν και τα δυο μέρη. Η μονομερής προσφυγή θα χρησιμοποιείται πλέον ως έσχατο και επικουρικό μέσο επίλυσης συλλογικών διαφορών εργασίας και για να γίνει χρήση της θα απαιτούνται τεκμηριωμένες και κοστολογημένες προϋποθέσεις.
    2. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται μη αναγραφή εργαζομένου σε ισχύοντα πίνακα προσωπικού που τηρείται από τον εργοδότη, θα του επιβάλλεται (στον εργοδότη) πρόστιμο ποσού 10.500 ευρώ για κάθε αδήλωτο εργαζόμενο, χωρίς να του ζητούνται εξηγήσεις. Ο εργοδότης έχει έκπτωση προστίμου κατά 2.000 ευρώ, εφόσον προσλάβει τον εργαζόμενο με σύμβαση πλήρους απασχόλησης για ένα χρόνο, ενώ αυστηροποιούνται οι κυρώσεις σε περίπτωση υποτροπής και πολλαπλασιάζονται οι έλεγχοι στην επιχείρηση.
    3. Επανέρχεται το μπλόκο στην ηλεκτρονική υποβολή των Αναλυτικών Περιοδικών Δηλώσεων σε όσους εργοδότες δεν καταβάλλουν τις τρέχουσες ασφαλιστικές εισφορές. Το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών θα ενημερώνει την αρμόδια για τον έλεγχο του εργοδότη υπηρεσία του ΕΦΚΑ, προκειμένου να διενεργηθεί έλεγχος σχετικά με τη λειτουργία της επιχείρησης, την ύπαρξη τυχόν συνυπεύθυνων ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, καθώς και για τη διαπίστωση του πραγματικού της απασχόλησης και την τήρηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας.
    4. Τους πρώτους μήνες του 2020 αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η ηλεκτρονική κάρτα εργασίας στις επιχειρήσεις της χώρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γιάννης Βρούτσης θα αποστείλει πρόσκληση διαλόγου σε συνδέσμους επιχειρήσεων, επιμελητήρια, κοινωνικούς εταίρους προκειμένου να συζητηθούν όλες οι τεχνικές παράμετροι για την εφαρμογή του μέτρου. Με την ηλεκτρονική κάρτα εργασίας στόχος του υπουργείου είναι να παταχθεί η ψευδώς υποδηλωμένη εργασία με ταυτόχρονη καταγραφή και αμοιβή των υπερωριών για τους εργαζόμενους.
    5. Στο ηλεκτρονικό πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου θα δημιουργηθεί μητρώο επιχειρήσεων και εργοδοτών για την καταγραφή των παραβάσεων που αφορούν την αδήλωτη εργασία. Οι επιχειρήσεις και εργοδότες που έχουν παραβατική συμπεριφορά θα αποκλείονται από ευμενείς φορολογικές και ασφαλιστικές ρυθμίσεις
    6. Θα θεσμοθετηθεί το «Λευκό» Μητρώο Επιχειρήσεων με σειρά προνομίων που θα απολαμβάνουν μόνο οι συνεπείς επιχειρηματίες. Η επιβράβευσή τους θα αφορά φορολογικές διευκολύνσεις, μείωση ασφαλιστικών εισφορών, διοικητικές διευκολύνσεις και απαλλαγή από τις επισκέψεις ελεγκτικών κλιμακίων.



    ΣΧΟΛΙΑ