F

Οικονομία

Σκυλακάκης: Θα επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5%-Υπέρβαση εσόδων των Αύγουστο

  • NewsRoom
Προϋπολογισμός: Με έλλειμμα 9 δισ. έκλεισε το πρώτο εξάμηνο

Θεόδωρος Σκυλακάκης, υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής


Υπέρβαση καθαρών εσόδων κατά 287 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο δείχνουν τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για το πρώτο οκτάμηνο, διαμορφούμενα στα 4,539 δισ. ευρώ και ενισχύοντας την πεποίθηση ότι ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα του ΑΕΠ για το 2019 θα επιτευχθεί.

«Είμαστε αισιόδοξοι ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019 που αποτελεί δέσμευσή μας θα επιτευχθεί» τόνισε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Δημοσιονομικής Πολιτικής, Θεόδωρος Σκυλακάκης, σε δηλώσεις που παραχώρησε σήμερα.

Ταυτόχρονα, πηγές του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, επιβεβαίωσαν τις πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες ο κ. Σκυλακάκης έχει ζητήσει από όλα τα υπουργεία να προχωρήσουν σε επαναπροσδιορισμό των ανωτάτων ορίων δαπανών που μπορούν να εκτελέσουν έως το τέλος του έτους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκεκριμένη ενέργεια έχει οδηγήσει στην εξοικονόμηση σημαντικών ποσών και συγκεκριμένα στη «διάσωση» 248 εκατ. ευρώ εγγεγραμένων ελαστικών δαπανών των υπουργείων, οι οποίες δεν επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν, σύμφωνα με τις δικές τους δηλώσεις.

Τι τονίζουν αρμόδιες πηγές για το υπερπλεόνασμα των προηγούμενων ετών

Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν, επιπροσθέτως, ότι, το υπερπλεόνασμα που προέκυπτε τα προηγούμενα χρόνια και συγκεκριμένα στο τέλος κάθε χρονιάς, οφειλόταν στην υπερεκτίμηση των δαπανών στον προϋπολογισμό, καθώς και στην επαναλαμβανόμενη υστέρηση.

Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν, πάντως, ότι αντίστοιχη άσκηση θα γίνει και για τον προϋπολογισμό του 2020, με στόχο να υπάρξει πιο ρεαλιστική εικόνα για τις δαπάνες που εγγράφονται και τελικά πραγματοποιούνται.

Πιο συγκεκριμένα, υποστηρίζεται ότι το διάστημα 2016-2018, εφαρμόζοντας την πρακτική της υπερεκτίμησης, επιβλήθηκε επιπρόσθετη περιοριστική πολιτική, ύψους 11,4 δισ. ευρώ, μετά την διανομή των κοινωνικών μερισμάτων, λιτότητα η οποία ισοδυναμεί με «τέσσερις ΕΝΦΙΑ και κάτι».

Σε ό,τι αφορά τον παρόντα προϋπολογισμό, το ΓΛΚ διαπίστωσε ότι, στο τέλος της χρονιάς, θα «περισσέψουν» περισσότερα από 148 εκατ. ευρώ,  εξαιτίας της μειωμένης αποδοτικότητας, μέχρι σήμερα, της ρύθμισης προστασίας της πρώτης κατοικίας. Συγκεκριμένα, όπως έχει γίνει γνωστό, μόλις 3 αιτήσεις έχουν σταλεί στις τράπεζες για προστασία της πρώτης κατοικίας, ενώ στον προϋπολογισμό για την επιδότηση δανείων πρώτης κατοικίας έχουν εγγραφεί 150 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται ότι, ακόμα και οι αιτήσεις για ένταξη στη ρύθμιση ανέβουν κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες του έτους, είναι πρακτικά αδύνατο να δοθούν περισσότερα από 2 εκατ. ευρώ στους δικαιούχους, καθώς η καταβολή των πρώτων επιδομάτων, που θα αφορά στις 3 πρώτες αιτήσεις, θα ξεκινήσει από τον Οκτώβριο.

Κατά το τρέχον διάστημα, το οικονομικό επιτελείο βρίσκεται σε περίοδο πυκνής αλληλογραφίας με τους Θεσμούς, με στόχο την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2020, αλλά και το «κλείσιμο» του 2019.

Υπενθυμίζεται, παράλληλα, ότι στην Αθήνα βρίσκονται από σήμερα και πάλι τα τεχνικά κλιμάκια, στο πλαίσιο της τέταρτης μεταμνημονιακής αξιολόγησης.

Επιπλέον, υψηλόβαθμο στέλεχος του ΓΛΚ εκτίμησε ότι δεν αποκλείεται να προκύψει επιπρόσθετος δημοσιονομικός χώρος στο τέλος του έτους, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση, προς το παρόν, να προσδιορίσει το μέγεθός του. Το αν τελικά θα επιβεβαιωθεί η εκτίμηση για επιπλέον δημοσιονομικό χώρο είναι κάτι που θα φανεί περί τα μέσα Οκτωβρίου, ενώ το εύρος αυτού του χώρου θα προκύψει στο τέλος του έτους. Τότε, έχοντας πλέον συγκεκριμένα στοιχεία και αριθμούς στα χέρια τους, το οικονομικό επιτελείο θα λάβει αποφάσεις για την αξιοποίησή του. Όπως και να έχει, πάντως, εκτιμάται ότι σε περίπτωση ύπαρξης δημοσιονομικού χώρου, αυτός θα αξιοποιηθεί σε μέτρα μόνιμου χαρακτήρα, αποκλείοντας οριστικά το σενάριο του κοινωνικού μερίσματος.

Τα στοιχεία για το προσχέδιο του προϋπολογισμού 2020

Αναφορικά με το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2020, αυτός αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στις 7 Οκτωβρίου, ενώ έως τις 15 Οκτωβρίου θα έχει αποσταλεί και στην Κομισιόν. Προς το παρόν, δεν έχει γίνει σαφές αν το προσχέδιο αυτό θα περιλαμβάνει ένα ή δύο πιθανά σενάρια, ενώ ταυτόχρονα παραμένει αναπάντητο και το πώς και πότε θα αξιοποιηθούν τα κέρδη από τα ελληνικά ομόλογα (ANFAs), δεδομένου ότι δεν έχουν ληφθεί ακόμη οι σχετικές αποφάσεις.

Επιπλέον, δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη το αν θα κατατεθεί, εντός του έτους, το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα για την περίοδο 2020-23, το οποίο θα έπρεπε θεωρητικά να κατατεθεί από την περασμένη άνοιξη.

Τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών

Σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών, βασιζόμενο στα προσωρινά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2019, παρουσιάζονται τα εξής στοιχεία:

-Έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 1.591 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για έλλειμμα 4.976 εκατ. ευρώ, που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2019, για το αντίστοιχο διάστημα του 2019 και ελλείμματος 2.677 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

-Το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2.903 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 272 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς πλεονάσματος 1.124 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2018.

-Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 33.127 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2.421 εκατ. ευρώ ή 7,9 % έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί για το 2019 στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού 2019.

Είναι φανερό ότι παρατηρείται μια σημαντική αύξηση, η οποία οφείλεται κυρίως στα κάτωθι γεγονότα:

• Είσπραξη ποσού 1.119 εκατ. ευρώ που αφορά στο τίμημα (εκτός ΦΠΑ) της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που είχε αρχικά εκτιμηθεί ότι θα εισπραχθεί στο έτος 2018.
• Είσπραξη ποσού 644 εκατ. ευρώ από ANFAs τον Μάιο 2019 που δεν είχε προβλεφθεί στον Προϋπολογισμό 2019.

-Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 36.107 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 2.739 εκατ. ευρώ ή 8,2% έναντι του στόχου. Η ακριβής κατανομή μεταξύ των κατηγοριών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού θα πραγματοποιηθεί με την έκδοση του οριστικού δελτίου.

-Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2.980 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 319 εκατ. ευρώ από το στόχο (2.661 εκατ. ευρώ).

-Τα έσοδα του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1.521 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 38 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Tον Αύγουστο του 2019, συγκεκριμένα, το σύνολο των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4.539 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 287 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο.

-Τα συνολικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 5.007 εκατ. ευρώ, αυξημένα έναντι του μηναίου στόχου κατά 354 εκατ. ευρώ.

-Τα έσοδα του ΠΔΕ ανήλθαν σε 374 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 285 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

-Οι επιστροφές εσόδων του Αυγούστου 2019 ανήλθαν σε 468 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 66 εκατ. ευρώ έναντι του μηνιαίου στόχου (402 εκατ. ευρώ).

-Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2019 ανήλθαν στα 34.718 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 965 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (35.683 εκατ. ευρώ).

Οι κυριότερες αιτίες της εμφανιζόμενης αρνητικής απόκλισης είναι:

α) η μειωμένη δαπάνη τόκων, έναντι του στόχου κατά 205 εκατ. ευρώ,

β) η υποεκτέλεση του ΠΔΕ κατά 380 εκατ. ευρώ και

γ) οι μικρότερες έναντι του στόχου, πληρωμές οπλικών συστημάτων κατά 251 εκατ. ευρώ, οι οποίες δεν επηρεάζουν άμεσα το δημοσιονομικό αποτέλεσμα, καθότι σύμφωνα με την μεθοδολογία ESA το έλλειμμα επηρεάζεται από τις φυσικές παραλαβές.

Παράλληλα, μειωτικά έναντι του στόχου λειτούργησε και η πίστωση ύψους 982 εκατ. ευρώ, που είχε προβλεφθεί, προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής, κατά το 2019, των εφάπαξ χρηματικών ποσών του νόμου 4575/2018, σε περίπτωση που δεν θα ολοκληρώνονταν οι πληρωμές του 2018 εντός του έτους (στις πιστώσεις υπό κατανομή). Αξίζει να υπογραμμιστεί ότι οι πληρωμές που υλοποιήθηκαν έως και τον Αύγουστο του 2019 και αφορούν σε υπουργικές αποφάσεις εκδοθείσες το 2018, ήταν ύψους 326 εκατ. ευρώ.

Αυξητικά έναντι του στόχου λειτούργησε, από την άλλη, η μεταβίβαση στον ΕΦΚΑ των 971 εκατ. ευρώ, για την χορήγηση της 13ης σύνταξης.

Σημειώνεται ότι στις πιστώσεις υπό κατανομή συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων και οι πιστώσεις του τακτικού αποθεματικού, οι οποίες κατά την διάρκεια του έτους μεταφέρονται σε άλλες μείζονες κατηγορίες, για την πραγματοποίηση των σχετικών πληρωμών.

Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2019 παρουσιάζουν αύξηση κατά 928 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Οι κύριοι λόγοι γι΄αυτό είναι οι εξής:

α) Οι αυξημένες επιχορηγήσεις προς τους ΟΚΑ κατά 874 εκατ. ευρώ, κυρίως για την χορήγηση της 13ης σύνταξης και την καταβολή οικογενειακών επιδομάτων, τα οποία πλέον εμφανίζονται στις «Μεταβιβάσεις», ενώ το 2018 ήταν στην κατηγορία «Κοινωνικές Παροχές»,

β) Οι αυξημένες πληρωμές για τόκους κατά 693 εκατ. ευρώ και

γ) Οι αυξημένες δαπάνες ΠΔΕ κατά 523 εκατ. ευρώ.

Αντιθέτως, μειωμένη δαπάνη σε σχέση με πέρυσι παρουσιάζουν οι πληρωμές για καταπτώσεις εγγυήσεων, κατά 826 εκατ. ευρώ. Τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, συγκεκριμένα, το σύνολο των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε στα 4.262 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 338 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον μηνιαίο στόχο. Κύρια αιτία για τη μείωση αυτή ήταν η υποεκτέλεση του ΠΔΕ κατά 217 εκατ. ευρώ.


ΣΧΟΛΙΑ