Κατατέθηκε σήμερα, σύμφωνα με τις προβλεπόμενες προθεσμίες, το Draft Budgetary Plan (DBP) 2026 από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το DBP επιβεβαιώνει τα δημοσιονομικά μεγέθη των ετών 2025 και 2026, όπως αποτυπώθηκαν στο Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2026 που κατατέθηκε στις 6 Οκτωβρίου 2025 στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Με αυτόν το τρόπο επιβεβαιώνεται και προς την διεθνή κοινότητα, η συνεχιζόμενη υψηλή ανάπτυξη που προβλέπεται σε 2,4% για το 2026, η σημαντική ενίσχυση των επενδύσεων και η εφαρμογή σημαντικών μεταρρυθμίσεων, αλλά και οι υλοποίηση των νέων σημαντικών παρεμβάσεων προς όφελος των πολιτών, όπως είναι η διαρθρωτική φορολογική μεταρρύθμιση για τις οικογένειες με παιδιά, τους νέους και τη μεσαία τάξη.

1

Ανάπτυξη 2,4% το 2026

Η ελληνική οικονομία προβλέπεται να διατηρήσει ισχυρή δυναμική ανάπτυξης το 2026, παρά τις συνεχιζόμενες εξωτερικές πηγές αστάθειας και προκλήσεις, συνεχίζοντας να επιδεικνύει την ανθεκτικότητα που έχει δείξει σε προηγούμενες εξωτερικές κρίσεις. Το πραγματικό ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,4% το 2026 σε ετήσια βάση, σημειώνοντας τη έκτη συνεχή χρονιά ανάπτυξης άνω του 2% και υποδηλώνοντας επιτάχυνση σε σχέση με το 2025 (2,2%).

Η επιτάχυνση της πραγματικής ανάπτυξης του ΑΕΠ το 2026 βασίζεται στους ακόλουθους βασικούς πυλώνες ανθεκτικότητας:

• Οι νέες κυβερνητικές πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στη μείωση του φορολογικού βάρους και στην υποστήριξη των εισοδημάτων και των επενδύσεων,
• η συνεχιζόμενη επέκταση της αγοράς εργασίας,
• η αποτελεσματική αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) / Next Generation EU (NGEU) και
• η σταδιακή αναβάθμιση της παραγωγικής βάσης μέσω των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.

Πληθωρισμός

Η πρόβλεψη για τον πληθωρισμό φέτος διαμορφώνεται στο 2,6% και το 2026 στο 2,2%, παραμένοντας σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρωζώνη. Όπως αναφέρεται, αυτές οι στο Δημοσιονομικό Σχέδιο 2025 είναι συμβατές με αυτές διεθνών οργανισμών, οι οποίες κυμαίνονται μεταξύ 2,4%–2,8% για το 2025 και 2,0%–2,3% για το 2026.

Ωστόσο, σε σύγκριση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης, η ελληνική οικονομία εξακολουθεί να διέρχεται περίοδο πληθωριστικών πιέσεων (2,8% για το 2025 και 2,3% για το 2026 έναντι του μέσου όρου της Ευρωζώνης που είναι 2,1% και 1,7%, αντίστοιχα, σύμφωνα με τις Εαρινές Προβλέψεις της ΕΕ, Μάιος 2025).

Ο κίνδυνος ο πληθωρισμός στην Ελλάδα να παραμείνει επίμονα υψηλότερος σε σχέση με άλλους ευρωπαϊκούς εταίρους αποτελεί συνεχιζόμενη πρόκληση.

Τα μέτρα στήριξης

Παράλληλα, στο DBP περιλαμβάνονται όλα τα δημοσιονομικά μέτρα όπως εξαγγέλθηκαν το προηγούμενο διάστημα και έχουν αποτυπωθεί στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2026, ενώ παρατίθενται αναλυτικά και οι υλοποιούμενες μεταρρυθμίσεις που συνάδουν με τις Ευρωπαϊκές προτεραιότητες.

Περαιτέρω στήριξη εισοδημάτων αναμένεται το 2026 από πρόσθετα νέα μέτρα, όπως η σταδιακή κατάργηση της προσωπικής διαφοράς των συνταξιούχων, η μείωση του φόρου εισοδήματος από ενοίκια για ιδιοκτήτες ακινήτων, η μέση μείωση κατά 30% των τεκμηρίων διαβίωσης, οι προσαρμογές στα ειδικά μισθολόγια των ενόπλων και των σωμάτων ασφαλείας, η μείωση του ΦΠΑ κατά 30% για τα απομακρυσμένα νησιά με πληθυσμό έως 20.000 κατοίκους, η τριετής αναστολή του κατώτατου ορίου εισοδήματος για νέες μητέρες και τα μέτρα ελάφρυνσης για κοινότητες με πληθυσμό έως 1.500 άτομα, όπως η σταδιακή κατάργηση του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) για τις κύριες κατοικίες και η μείωση κατά 50% του κατώτατου ορίου εισοδήματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Η υλοποίηση αυτών των μόνιμων μέτρων στήριξης εισοδήματος, που πραγματοποιείται εντός δημοσιονομικών στόχων, καλύπτει τη μεγάλη πλειονότητα του πληθυσμού και στοχεύει στην ενίσχυση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών και στην υποστήριξη της εγχώριας ζήτησης, αφήνοντας μόνιμο αποτύπωμα στο διαθέσιμο εισόδημα.

Επιπλέον, η μείωση των φορολογικών συντελεστών συνεπάγεται ότι οι μελλοντικές αυξήσεις των μισθών θα μεταφράζονται σε μεγαλύτερα κέρδη στα καθαρά εισοδήματα των εργαζομένων. Για το 2026, ο θετικός αντίκτυπος του πλήρους συνόλου των νέων κυβερνητικών μέτρων στην ανάπτυξη του πραγματικού ΑΕΠ προβλέπεται στο 0,6 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.

Ως αποτέλεσμα, η ελληνική οικονομία αναμένεται να καταγράψει για έκτο συνεχόμενο έτος υψηλότερο ρυθμό πραγματικής ανάπτυξης ΑΕΠ, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Υπουργείου Οικονομικών (2,4% συνολικά και 2,6% κατά κεφαλήν), συγκριτικά με τους μέσους όρους της ευρωζώνης και της ΕΕ όπως αποτυπώνονται στην Εαρινή Οικονομική Πρόβλεψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (1,4% για την ευρωζώνη και 1,5% για την ΕΕ συνολικά, και 1,1% και 1,3% κατά κεφαλήν, αντίστοιχα). Με αυτόν τον τρόπο ενισχύονται οι προοπτικές μεσοπρόθεσμης σύγκλισης με την ευρωζώνη, βελτιώνοντας σταδιακά τη θέση της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό πλαίσιο.

Ακόμη στο DBP καταγράφεται ως αποτέλεσμα των νέων δημοσιονομικών μέτρων της κυβέρνησης, η μείωση τόσο των δεικτών φτώχειας, όσο και της φορολογικής επιβάρυνσης των πολιτών.

Υψηλά πλεονάσματα

Για το 2025, αναμένεται να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα ύψους +3,6% του ΑΕΠ, ενώ το γενικό ισοζύγιο προϋπολογισμού εκτιμάται ότι θα καταγράψει πλεόνασμα +0,6% του ΑΕΠ, παραμένοντας σημαντικά πάνω από την αναφορά του Συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης, που είναι το -3% του ΑΕΠ.

Για το 2026, αναμένεται να επιτευχθεί ένα βιώσιμο πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του +2,8% του ΑΕΠ, βασιζόμενο στην ισχυρή πορεία ανάπτυξης της οικονομίας. Το γενικό ισοζύγιο προϋπολογισμού εκτιμάται σχεδόν ισοσκελισμένο, στο -0,1% του ΑΕΠ, παραμένοντας σημαντικά πάνω από την αναφορά του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που είναι το -3% του ΑΕΠ.

Η μείωση του εκτιμώμενου ισοζυγίου της γενικής κυβέρνησης σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά αποδίδεται κυρίως στην ένταξη νέων μέτρων πολιτικής που ενισχύουν την ανάπτυξη και τη στήριξη, ύψους 0,7% του ΑΕΠ, τα οποία ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.

Τα έσοδα από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές συνεχίζουν να έχουν θετικό επηρεασμό και αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω το 2026, λόγω της ισχυρής ανάπτυξης της οικονομίας. Τα πρόσθετα έσοδα προβλέπεται να καλύψουν τις τυπικές ετήσιες αυξήσεις των λειτουργικών δαπανών λόγω του πληθωρισμού, την ετήσια αύξηση των συντάξεων και των μισθών του δημόσιου τομέα καθώς και άλλες αναδυόμενες ανάγκες. Επιπλέον, η Ελλάδα υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα στρατιωτικών επενδύσεων που ανταποκρίνεται στις τρέχουσες γεωπολιτικές ανάγκες, αυξάνοντας τις στρατιωτικές δαπάνες κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά.

Ταμείο Ανάκαμψης και επενδύσεις

Λόγω της ισχυρής ιδιωτικής επένδυσης και της αυξημένης χρηματοδότησης από το RRF, καθώς το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» πλησιάζει το ορίζοντα υλοποίησής του, ο ρυθμός ανάπτυξης του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου προβλέπεται να φτάσει το 10,2% το 2026, έναντι 5,7% το 2025. Η διψήφια αύξηση των συνολικών επενδύσεων αντανακλά θετικές εξελίξεις σε όλες τις κατηγορίες επενδύσεων.

Συγκεκριμένα, περίπου το 50% της αύξησης αναμένεται να προέλθει από τις επενδύσεις σε κατασκευές (ετήσια αύξηση 13,8%), ενώ το υπόλοιπο 50% αποδίδεται στις επενδύσεις σε εξοπλισμό (ετήσια αύξηση 10,1%) και στις επενδύσεις σε γεωργικά και άλλα προϊόντα (ετήσια αύξηση 2,7%).

Κατά συνέπεια, οι επενδύσεις προβλέπεται να αποτελέσουν τον βασικό μοχλό της πραγματικής ανάπτυξης το 2026, συνεισφέροντας 1,7 ποσοστιαίες μονάδες στην ετήσια ανάπτυξη του πραγματικού ΑΕΠ.

Το αρνητικό επενδυτικό κενό της Ελλάδας σε σχέση με την ευρωζώνη, το οποίο μειώνεται σταθερά από το 2019, αναμένεται να συρρικνωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο από την έναρξη του προγράμματος οικονομικής προσαρμογής έως το τέλος του 2026. Αυτές οι εξελίξεις αντανακλούν αύξηση των πραγματικών επενδύσεων στο 18,0% του ΑΕΠ το 2026, ενώ σε ονομαστικούς όρους οι επενδύσεις προβλέπεται να φτάσουν το 16,8% του ΑΕΠ το 2026, από 15,7% το 2025 — το υψηλότερο ποσοστό από το 2010.

 

Διαβάστε επίσης 

Bank of America: Ξεπέρασε τις εκτιμήσεις με άλμα 23% στα κέρδη

HSBC: Η ελληνική οικονομία σε φάση ωρίμανσης – Σταθερή ανάπτυξη, υποχώρηση του χρέους, συγκράτηση πληθωρισμού

Αυτοί είναι οι νέοι κλάδοι στους οποίους επεκτείνεται η πλήρης εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας – Εκκίνηση του μέτρου στις 3 Νοεμβρίου