• Οικονομία

    Barclays: Σε κίνδυνο πολιτικής αστάθειας η Ελλάδα παρά την οικονομική της ανόρθωση

    • NewsRoom
    Barclays


    H Ελλάδα μπορεί να σημειώνει οικονομική ανόρθωση λόγω της ανάπτυξης που επιτυγχάνει και των χρηματοδοτήσεων αλλά η πολιτική αβεβαιότητα και αστάθεια ελλοχεύουν όπως σημειώνει η Barclays σε νέα της έκθεση.

    Η βρετανική τράπεζα μπορεί να χαρακτηρίζει «θεμελιωδώς θετική» την περίπτωση της Ελλάδας καθώς δεν υπάρχουν κάποια εμπόδια που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν τη χώρα πριν τελειώσει το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης, ωστόσο προειδοποιεί τις αγορές να μην υπάρξει εφησυχασμός στο πολιτικό μέτωπο. Αν και δεν αποτελεί τη βάση για τις οικονομικές της προβλέψεις, η τράπεζα εκτιμά ότι υπάρχει αυξημένος κίνδυνος πρόωρων εκλογών μετά τη λήξη του προγράμματος, ειδικά στο πρώτο εξάμηνο του 2019.

    Το τέλος του προγράμματος και το χρέος

    Η Ελλάδα, όπως σημειώνει, οδεύει ολοταχώς προς το τέλος του τρίτου μνημονίου χωρίς να υπάρχουν σημαντικά κωλύματα στην ολοκλήρωση της τρίτης και της τέταρτης αξιολόγησης. Υπάρχει αυξημένη έμφαση στις ιδιωτικοποιήσεις, ενώ συνεχίζουν να απελευθερώνονται τα… φρένα στην οικονομία (αγορά εργασίας, αγορά προϊόντων). Σε ό,τι αφορά τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, οι συνομιλίες θα εξαρτηθούν από τη στρατηγική ανάπτυξης που θα παρουσιάσουν οι ελληνικές αρχές. Τα τελευταία νέα σχετικά με τη συμφωνία μίας κυβέρνησης συνασπισμού στη Γερμανία μπορούν επίσης να υποστηρίξουν έναν πιο εποικοδομητικό τόνο. Η Barclays εκτιμά ότι το ΔΝΤ θα συνεχίσει να παρέχει τεχνική βοήθεια στην περίοδο παρακολούθησης μετά το πρόγραμμα.

    ΕΚΤ και QE

    H Barclays δεν θεωρεί πιθανό ότι η ΕΚΤ θα αγοράσει ελληνικά ομόλογα πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος QE το Σεπτέμβριο, αν και υπάρχει περιθώριο να το κάνει. Είναι πιθανό ωστόσο, θεωρητικά, τα ελληνικά ομόλογα να συμπεριληφθούν στην επανεπένδυση των εσόδων του προγράμματος αγοράς ομολόγων της ΕΚΤ.

    Η καθυστέρηση της ολοκλήρωσης των αξιολογήσεων του ελληνικού προγράμματος σε συνδυασμό με μια γεμάτη ευρωπαϊκή εκλογική ατζέντα το 2017, ήταν πιθανότατα τα βασικά στοιχεία που ώθησαν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος και, ως εκ τούτου, η ΕΚΤ απέφυγε να συμπεριλάβει τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα QE – σε αντίθεση με τις αρχικές προσδοκίες της Barclays η οποία εκτιμά ότι η ΕΚΤ δεν θα παρατείνει το QE άλλο μετά το Σεπτέμβριο του 2018.

    Επιπλέον, μετά την αναβάθμιση από την Fitch την Παρασκευή, οι S&P, Fitch, Moody’s και DBRS αξιολογούν την Ελλάδα με B, B, Caa2 και CCCH, αντίστοιχα, όλες με θετικές προοπτικές. Για να είναι επιλέξιμη για το QE, μια χώρα πρέπει να διαθέτει βαθμολογία επενδυτικού βαθμού από τουλάχιστον έναν από αυτούς τους οίκους. Η S&P δίνει την υψηλότερη βαθμολογία Β, η οποία εξακολουθεί να είναι περίπου πέντε βαθμίδες κάτω από την κατηγορία επενδυτικού βαθμού. Ως εκ τούτου, φαίνεται πιθανό ότι η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να εξαρτάται από το waiver της ΕΚΤ για αρκετό χρονικό διάστημα ακόμη, εκτός εάν η τελική μακροπρόθεσμη ελάφρυνση του χρέους μπορεί να πείσει τους οίκους αξιολόγησης να επιδιώξουν μια σημαντική αναπροσαρμογή των ratings τους για την Ελλάδα.

    Μετά το τέλος του τρίτου προγράμματος

    Η Barclays εκτιμά ότι η Ελλάδα θα μπορέσει να “αποφοιτήσει” από το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης χωρίς περαιτέρω επίσημη οικονομική βοήθεια. Εκτιμά δε ανάπτυξη για το 2018 της τάξης του  2,4% ενώ προβλέπει πως θα τερματίσει το πρόγραμμα με αρκετό cash buffer για την κάλυψη των χρηματοδοτικών αναγκών μέχρι τα τέλη του 2019 το οποίο θα διαμορφωθεί στα 20 δισ. ευρώ.

    Ωστόσο, οι όροι σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να παραμείνουν – και μπορεί να συνδεθούν με τα επερχόμενα μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, ενώ η μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή δυναμική θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη συνέχιση της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων. Η Ελλάδα, όπως τονίζει δεν μπορεί να συνεχίσει ανεξάρτητη μετά τον Αύγουστο του 2018 χωρίς όρους και προϋποθέσεις και είναι δύσκολο να πετύχει πλεονάσματα της τάξης του 3,5% κάθε χρόνο έως και το 2022. Η τράπεζα θωρεί ότι οι ελληνικές αρχές πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειες για σημαντική μείωση των NPEs των τραπεζών και να αναπτύξουν μια λεπτομερή αναπτυξιακή στρατηγική για να διασφαλίσουν τη βέλτιστη κατανομή των πόρων.

    Η Barclays εξετάζει στη συνέχεια το είδος των όρων που μπορεί να υπάρξουν. Παρόλο που δεν είναι το βασικό της σενάριο, μια πιστωτική γραμμή μπορεί να συμφωνηθεί με βάση τα αχρησιμοποίητα κεφάλαια από το τρίτο πρόγραμμα διάσωσης του ESM (περίπου 30 δισ. ευρώ).

    Αν και η δυναμική της ελληνικής κυβέρνησης για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις έχει ανέβει κάπως σε σχέση με το παρελθόν, η εσωτερική πολιτική κατάσταση είναι ωστόσο ευάλωτη και ασταθής. Αξίζει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι η Ελλάδα είναι πιθανό να επωφεληθεί από τον θετικό κύκλο στον οποίο βρίσκεται η οικονομία διεθνώς και ιδιαίτερα στην ευρωζώνη, συμβάλλοντας στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων της.

    Οι όροι της εποπτείας

    Το καθεστώς μετά το τέλος του προγράμματος θα μπορούσε να μοιάζει με αυτό που προβλέπεται στο άρθρο 14 του κανονισμού 472/2013 της ΕΕ: ​“ένα κράτος – μέλος θα τελεί υπό επιτήρηση μετά το πρόγραμμα, εφόσον τουλάχιστον το 75% της οικονομικής βοήθειας δεν έχει επιστραφεί […] “. Επιπλέον, “Το Συμβούλιο, κατόπιν προτάσεως της Επιτροπής, μπορεί να συστήσει σε ένα κράτος – μέλος που τελεί υπό επιτήρηση μετά το πρόγραμμα να λάβει διαρθρωτικά μέτρα. Η πρόταση της Επιτροπής θεωρείται ότι εγκρίνεται από το Συμβούλιο, εκτός εάν το Συμβούλιο αποφασίσει, με ειδική πλειοψηφία, να την απορρίψει εντός δέκα ημερών από την έγκρισή της από την Επιτροπή.”

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Eurogroup: «Έκρηξη» Τσακαλώτου στην τοποθέτηση του Ντράγκι για τους πλειστηριασμούς στην Ελλάδα

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Σεντένο: Η ΕΕ να προχωρήσει σε ελάφρυνση του χρέους ακόμα και χωρίς το ΔΝΤ

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Μοσκοβισί: Στο επόμενο εξάμηνο θα συμφωνηθεί η μετα-μνημονιακή εποπτεία της Ελλάδας



    ΣΧΟΛΙΑ