• Οικονομία

    125.000 εργαζόμενοι αποκτούν ψηφιακή κάρτα εργασίας από 1η Ιουλίου

    Η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, Άννα Στρατινάκη

    Η Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, Άννα Στρατινάκη


    Με μια απλή εφαρμογή στο κινητό τους, περισσότεροι από 125.000 εργαζόμενοι σε τράπεζες και μεγάλα σούπερ μάρκετ, που απασχολούν περισσότερους από 250 υπαλλήλους, θα δηλώνουν από την 1η Ιουλίου σε πραγματικό χρόνο την έναρξη και τη λήξη της εργασίας τους.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του mononews.gr, η αρμόδια για την πλήρη εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας Γενική Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων Άννα Στρατινάκη πραγματοποίησε την πρώτη συνάντησή της με τους εκπροσώπους των τραπεζών, ενώ εντός της εβδομάδας έχει οριστεί και η συνάντηση με τους εκπροσώπους των μεγαλύτερων σουπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, από την 1η Ιουλίου θα εφαρμόσουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας περισσότερες από 50 εταιρείες.

    Με την ψηφιακή κάρτα εργασίας, η οποία θα γίνει σταδιακά υποχρεωτική για το σύνολο των εργαζομένων και των επιχειρήσεων της χώρας, θα δηλώνεται πλέον ηλεκτρονικά και θα είναι διαθέσιμο με το πάτημα ενός κουμπιού σε εργαζομένους, εργοδότες και ελεγκτικές αρχές το ωράριο εργασίας αλλά και οι υπερωρίες, η υπερεργασία, οι βάρδιες, η τηλεργασία, τα διαλείμματα, τα ρεπό, καθώς και οι άδειες κάθε απασχολούμενου αρχικά στους δύο αυτούς κλάδους και έως το τέλος του 2023 σε όλο το φάσμα της εγχώριας επιχειρηματικότητας.

    Σε πρώτη φάση θα ενταχθούν στο σύστημα τράπεζες και μεγάλα σούπερ μάρκετ, ενώ σε δεύτερη φάση θα ξεκινήσει την 1η Οκτωβρίου η απογραφική διαδικασία για όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η οποία θα ολοκληρωθεί στις 30 Νοεμβρίου 2022.

    Στη συνέχεια θα εφαρμοστεί σταδιακά η ψηφιακή κάρτα σε όλες τις επιχειρήσεις, ξεκινώντας από τις μεγάλες εταιρείες και βιομηχανίες που ήδη χρησιμοποιούν σύστημα ωρομέτρησης και έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.

    Στους επόμενους μήνες, βάσει των αρχικών σχεδιασμών, επέκταση της κάρτας θα υπάρξει σε εταιρείες security, ασφαλιστικές εταιρείες, ΔΕΚΟ και βιομηχανία, ενώ στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι έως την έναρξη της επόμενης τουριστικής σεζόν, το μέτρο να έχει εφαρμοστεί και σε ξενοδοχεία και επισιτισμό. Σύμφωνα με τους αρμόδιους στο υπουργείο Εργασίας, οι μεγάλες επιχειρήσεις βλέπουν θετικά την εφαρμογή του μέτρου, ζητώντας ωστόσο τον απαιτούμενο χρόνο για την εκμάθηση του νέου συστήματος.

    Η κα Στρατινάκη έχει τονίσει ότι «Η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί το βασικό και το, πλέον, αποτελεσματικό όπλο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την καταπολέμηση του φαινομένου της αδήλωτης και της υποδηλωμένης εργασίας.

    Συντελεί, παράλληλα, στην αποτελεσματικότερη λειτουργία του ελεγκτικού έργου του Υπουργείου μέσω του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας αφού ενθυλακώνει την τεχνολογία και τα σημαντικά δεδομένα του συστήματος Εργάνη προς όφελος των ελεγκτικών μηχανισμών, κατ’ επέκταση των εργαζομένων της χώρας».

    Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση Ν. 3996/2011, η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί και πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας. Ωστόσο, υπάρχουν κενά στον τρόπο εφαρμογής της σε κάποιες κατηγορίες εργαζόμενων, όπως οι τηλεργαζόμενοι, οι εργαζόμενοι σε ετοιμότητα, οι επαγγελματίες οδηγοί, οι εκτός έδρας απασχολούμενοι, οι περιοδεύοντες πωλητές και οι διευθύνοντες υπάλληλοι.

    Το υπουργείο Εργασίας έχει ήδη διευκρινίσει ότι για τον τηλεργαζόμενο θα παραμένει ο έλεγχος με βάση την προδήλωση του ωραρίου εργασίας, αλλά δεν θα υπάρχει δυνατότητα να «χτυπά» κάποιος κάρτα εξ αποστάσεως, γνωστοποιώντας πχ από το σπίτι ή από όποιο άλλο σημείο εργάζεται τις ώρες έναρξης και λήξης της εργασίας. Η δυνατότητα αυτή θα υπάρξει σε αμέσως επόμενη φάση, καθώς προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, το οποίο θα ορίζει πώς θα ελέγχονται τα δεδομένα των επικοινωνιών μεταξύ του εργοδότη και του τηλεργαζομένου.

    Πώς θα λειτουργεί

    Οι εργαζόμενοι θα δηλώνουν την προσέλευση και αποχώρησή τους μέσω μιας εφαρμογής διαθέσιμης ακόμη και στα κινητά τηλέφωνα, σκανάροντας την κάρτα εργασίας τους που θα απεικονίζεται στο κινητό τηλέφωνο σε μορφή QR code, όπως ακριβώς γινόταν και με τα πιστοποιητικά εμβολιασμού, και η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα στο αναβαθμισμένο πληροφοριακό σύστημα «Εργάνη II».

    Η αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος του υπουργείου Εργασίας από «Εργάνη Ι» σε «Εργάνη ΙΙ» και η δημιουργία ενός σύγχρονου «εργασιακού Taxisnet» ανοίγει τον δρόμο για την πρώτη φάση εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας, που όπως ξεκαθάρισε ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης θα εφαρμοστεί σε κάθε επιχείρηση χωρίς εξαιρέσεις.

    Όταν ο εργαζόμενος θα «χτυπά» την κάρτα του, θα συνδέεται απευθείας με online σύστημα του ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και, με τον τρόπο αυτό, θα καταγράφεται αμέσως και σε πραγματικό χρόνο η απασχόλησή του, η υπέρβαση του νομίμου ωραρίου, οι υπερεργασίες και οι υπερωρίες του κι έτσι θα επέρχονται άμεσα οι σχετικές συνέπειες (αξιώσεις για επιπλέον αμοιβή από τον εργαζόμενο και κυρώσεις στον εργοδότη, εάν η υπέρβαση του ωραρίου είναι παράνομη).

    Στόχος είναι να καταγράφεται η ώρα εισόδου και εξόδου των εργαζομένων σε ηλεκτρονικό ρολόι παρουσίας προσωπικού (ωρομέτρηση) και να διαβιβάζονται αυτόματα με ηλεκτρονικό τρόπο στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ», όπου και θα διασταυρώνονται.

    Σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας, η ψηφιακή κάρτα εργασίας, που υλοποιείται σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι μία από τις πλέον εμβληματικές μεταρρυθμίσεις του εργασιακού νόμου 4808/2021, που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι, καθώς με την εφαρμογή της αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης – αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών, διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων, αλλά και οι συνθήκες ισότιμου ανταγωνισμού των επιχειρήσεων και εξασφαλίζεται η εφαρμογή της νομοθεσίας και η βελτίωση των εσόδων του ασφαλιστικού συστήματος.

    Μάχη κατά της μαύρης εργασίας

    Αναλυτικά, το νέο σύστημα «Εργάνη ΙΙ» είναι αυτό που αναβαθμίζει ριζικά τις δυνατότητες καταγραφής του προγραμματισμού των επιχειρήσεων και του πραγματικού χρόνου εργασίας με πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης και λήξης της απασχόλησης, καθώς θα εισάγονται ψηφιακά στο σύστημα και θα είναι διαθέσιμες στους εργαζομένους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal.

    Όλες οι επιχειρήσεις της χώρας θα πρέπει να μπουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» και να συμπληρώσουν τα νέα απλοποιημένα έντυπα που θα έχουν αναρτηθεί για την έναρξη της λειτουργίας του «ψηφιακού ωραρίου». Οι εργοδότες θα δηλώνουν τα σχήματα ωραρίου ή τροποποίησης ωραρίου.

    Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να δηλώνουν την προσέλευση και αποχώρηση από την εργασία και μέσω app, σκανάροντας την κάρτα εργασίας που απεικονίζεται στο κινητό τηλέφωνό τους, σε μορφή QR code και η πληροφορία θα διαβιβάζεται αυτόματα στο σύστημα «Εργάνη ΙΙ».

    Στόχος του μέτρου είναι να εισαγάγει δύο νέες δικλίδες ασφαλείας για τους εργαζομένους: αφενός η δήλωση έναρξης εργασίας που θα κάνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θα μεταδίδεται αυτόματα στο σύστημα και αφετέρου ο ελεγκτής της ανεξάρτητης πλέον αρχής Επιθεώρησης Εργασίας θα γνωρίζει πριν επισκεφθεί έναν χώρο, ποιοι εργαζόμενοι πρέπει να βρίσκονται εκεί.

    Έτσι, ο έλεγχος γίνεται αυτόματος και αντικειμενικός, με στόχο να αποτρέπονται φαινόμενα υποδηλωμένης – αδήλωτης εργασίας και απλήρωτων υπερωριών. Περιπτώσεις δε, κατά τις οποίες ο εργοδότης θα ζητάει από τον εργαζόμενο να μη «χτυπήσει» την κάρτα κατά την προσέλευση, ή να δηλώσει αποχώρηση αλλά να παραμείνει στη δουλειά, θα εντοπίζονται πολύ πιο εύκολα από τον έλεγχο.

    Οι εργαζόμενοι θα μπορούν να αξιοποιούν τις καταγραφές της ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, για να αποδεικνύουν την απασχόλησή τους και στα Δικαστήρια. Θα έχουν μάλιστα και το δικαίωμα να εκδίδουν διαταγή πληρωμής με βάση τα στοιχεία της ψηφιακής κάρτας εργασίας, αφού αυτή θα παρέχει πλήρη απόδειξη για τον χρόνο που πραγματικά απασχολήθηκαν.

    Νέες υποχρεώσεις εργοδοτών

    Για το σύνολο των εργοδοτών θα είναι υποχρεωτική η αποτύπωση Απασχόλησης Ημέρας για όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Ακόμη θα δίνεται η δυνατότητα πολλαπλού χαρακτηρισμού εντός της ίδιας ημέρας, για την περίπτωση Εργασίας (ή Τηλεργασίας) με διακεκομμένο ωράριο. Ταυτόχρονα, θα δίνονται επιλογές Ανάπαυση / Ρεπό και Μη Εργασία, οι οποίες δεν θα μπορούν να συνδυάζονται με δηλώσεις διαστήματος Εργασίας ή Τηλεργασίας.

    Σήμερα υποβάλλεται αδόμητο κείμενο και επισυναπτόμενα αρχεία με περιορισμένη δυνατότητα ενημέρωσης των εργαζομένων, οι οποίοι έχουν μόνο τη δυνατότητα να δουν εκ των υστέρων τις δηλώσεις του εργοδότη. Ακόμη με το νέο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II θα καταγράφονται για πρώτη φορά όλοι οι τύποι άδειας (σήμερα δηλώνεται εκ των υστέρων μόνο η κανονική άδεια), ενώ τώρα υποβάλλεται ετησίως μία απολογιστική δήλωση και αυτή αφορά μόνο την κανονική άδεια.

    • Υπάρχοντες Εργαζόμενοι: Απογραφική διαδικασία για την Οργάνωση Χρόνου Εργασίας
    • Πρόσληψη νέου Εργαζόμενου (Ε3 – Αναγγελία Πρόσληψης): συμπλήρωση των νέων χαρακτηριστικών εργασιακής σχέσης σχετικά με την Οργάνωση Χρόνου Εργασίας και υποχρέωση δήλωσης Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας πριν την ανάληψη υπηρεσίας
    • Εργαζόμενοι που είναι ενταγμένοι στο Ψηφιακό Ωράριο: Υποχρέωση ύπαρξης δήλωσης Οργάνωσης Χρόνου Εργασίας για κάθε ημέρα
    • Δηλώσεις Αδειών πάσης φύσεως
    • Δηλώσεις Υπερωριών
    • Διαβίβαση στοιχείων Κάρτας Εργασίας (καθημερινά): έναρξη και λήξη για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται τη συγκεκριμένη ημέρα εντός της επιχείρησης.

    Διαβάστε επίσης:

    Χατζηδάκης: Ψηφιακή κάρτα εργασίας σε τουρισμό και εστίαση από τον Ιούνιο του 2023



    ΣΧΟΛΙΑ